זיז שדי כתב:צופה_ומביט כתב:יש סתירה גלויה מובנה בשאלה.
השאלה היא מה דעת חברי הפורום שהיו מורים גדולי הדור? כולנו מכירים את רבותינו שליט"א ובתשעים ותשע אחוז מהנושאים אפשר לדעת פחות או יותר מה דעתם, (אינני זוכר בעשרים שנה האחרונות פעם אחת שהיתה הוראה ברורה מרבותינו זיע"א ולהבחל"ח שליט"א שהופתעתי ממנה) המציאות אנחנו מכירים פחות או יותר ממה שאנחנו קוראים, שומעים, רואים. ועל אותה המציאות אני שואל. ובליבון הלכתא בזה הרבה מהדנים כאן בקיאים בזה.
יש הרבה נפק"מ בשאלה התיאורטית הזאת וד"ל.
ואכן שאלתי היא מה ה"דעת תורה" בצורה הזאת? ומה ה"מסורת" בידינו מ........?
זיז שדי כתב:שאלה היפותטית אבל רצינית לחלוטין....
נניח שמחר בבוקר היה רה"מ בנימין נתניהו ביחד עם כל חברי הקבינט וכל הגנרלים מגיעים למסקנה (האמיתית) כי אך ורק התורה היא חכמתינו ובינתנו, והיו מגיעים לאחד מבתי גדולי התורה לשאול חוות דעתם לעניין המלחמה, מה רצון ה'? האם להמשיך להלחם או שכל החילים ילכו לבית המדרש לומר תהילים וה' ילחם לנו? מה היו גדולי התורה מורים להם? מה דעת התורה בנידון? האם יאמרו למסור את הארץ כולה לערבים ואנחנו נלך לשחות בים הגדול? או שמא יאמרו להם להמשיך לעשות כל מה שהם עושים כעת? מעניין לשמוע מה דעת חברי הפורום בנידון.
זיז שדי כתב:שאלה היפותטית אבל רצינית לחלוטין....
נניח שמחר בבוקר היה רה"מ בנימין נתניהו ביחד עם כל חברי הקבינט וכל הגנרלים מגיעים למסקנה (האמיתית) כי אך ורק התורה היא חכמתינו ובינתנו, והיו מגיעים לאחד מבתי גדולי התורה לשאול חוות דעתם לעניין המלחמה, מה רצון ה'? האם להמשיך להלחם או שכל החילים ילכו לבית המדרש לומר תהילים וה' ילחם לנו? מה היו גדולי התורה מורים להם? מה דעת התורה בנידון? האם יאמרו למסור את הארץ כולה לערבים ואנחנו נלך לשחות בים הגדול? או שמא יאמרו להם להמשיך לעשות כל מה שהם עושים כעת? מעניין לשמוע מה דעת חברי הפורום בנידון.
לא אחת הייתי שלוחו של רבנו בהעברת דברים להגרש"ז [הרב אוירבך, דודו של הרי"מ שטרן] וזכורני שלפני שפסק בענין החזרת שטחים, בקשני שאלך לשאול את דעת הגרש"ז. כשבאתי להגרש"ז אמר לי: 'על שאלה זו צריך 'סנהדרין' כי זה דיני נפשות ממש, ואיך יכול להכריע בדבר כזה', והוסיף 'נס מהשמים שמנהיגי המדינה לא שואלים אותנו, כי אם היו שואלים אותנו לא יכולנו לענות'. כשחזרתי לרבנו ומסרתי לו התשובה, נאנח ואמר 'למה משאירים אותי לבד במערכה'.
צופה_ומביט כתב:מכאן
מספר הרב יחיאל מיכל שטרן בספרו 'מרן' על הרב עובדיה יוסף (עמ' קעה):לא אחת הייתי שלוחו של רבנו בהעברת דברים להגרש"ז [הרב אוירבך, דודו של הרי"מ שטרן] וזכורני שלפני שפסק בענין החזרת שטחים, בקשני שאלך לשאול את דעת הגרש"ז. כשבאתי להגרש"ז אמר לי: 'על שאלה זו צריך 'סנהדרין' כי זה דיני נפשות ממש, ואיך יכול להכריע בדבר כזה', והוסיף 'נס מהשמים שמנהיגי המדינה לא שואלים אותנו, כי אם היו שואלים אותנו לא יכולנו לענות'. כשחזרתי לרבנו ומסרתי לו התשובה, נאנח ואמר 'למה משאירים אותי לבד במערכה'.
דרומי כתב:מה בלבול השכל הזה, הרי הגרש"ז לא היה חבר בשום 'מועצת' ושום דבר דומה.
סימנא כתב:דרומי כתב:מה בלבול השכל הזה, הרי הגרש"ז לא היה חבר בשום 'מועצת' ושום דבר דומה.
גם הרבי מליובאוויטש לא היה חבר בשום מועצת ושום דבר דומה, גם הרב אלישיב לא היה חבר בשום מועצת ושום דבר דומה, וגם הגר"ד לנדו אינו חבר בשום מועצת ושום דבר דומה, ובכל זאת כל אלה נתנו הוראות ברורות לנציגים החרדים בכנסת בהזדמנויות רבות וכמובן שהנציגים גם באו לשאול לדעתם.
בכל התקופה לקראת הסכמי אוסלו נחשב רש"ז אויערבך לסמכות הגבוהה במגזר האגודאי (כמו הרב וואזנר בשנים האחרונות בעיתון המבשר). כבר בכנסייה הגדולה האחרונה (השישית, בתש"מ) היה רש"ז אורח הכבוד, ומאז שנחלה הלב שמחה בתשמ"ה הוא היה הסמכות המכרעת בכל ענייני הציבור. מנחם פרוש ראה בו את מורו ורבו באופן אישי.
דרומי כתב:וצחוק עשה לנו בפרט בזה שהפך את הגרש"ז לממלא מקום להלב שמחה... כאילו לא היה את הפני מנחם ויבלח"ט האדמו"ר הנוכחי
ויקיפדיה, ערך שמחה בונים אלתר, כתב:בשנת תשל"ז - 1977, עם פטירתו של אחיו האדמו"ר, הוכתר על ידי חסידי גור כרבם, בגיל 79. בספטמבר 1985 חלה ואיבד את היכולת לתקשר עם הסובבים. לעיתים נדירות נלקח להופעות פומביות. בשנים אלה הובילו את החסידות מי שיועדו להיות יורשיו, אחיו מאב הרב פינחס מנחם אלתר, "הפני מנחם", ובנו הרב יעקב אריה אלתר.
סימנא כתב:דרומי כתב:וצחוק עשה לנו בפרט בזה שהפך את הגרש"ז לממלא מקום להלב שמחה... כאילו לא היה את הפני מנחם ויבלח"ט האדמו"ר הנוכחי
תחילה היתה מבוכה. ואז פתאום עלה בדעתי רעיון. רצתי לבדוק בויקיפדיה, ואכן, בינגו. זהו מקור התובנה המרעישה שהאדמו"ר הנוכחי מגור (או דודו, שזה רעיון עוד יותר מגוחך למי שמכיר את הפוליטיקה...) הנהיג את כלל ישראל בשנות המ"ם.ויקיפדיה, ערך שמחה בונים אלתר, כתב:בשנת תשל"ז - 1977, עם פטירתו של אחיו האדמו"ר, הוכתר על ידי חסידי גור כרבם, בגיל 79. בספטמבר 1985 חלה ואיבד את היכולת לתקשר עם הסובבים. לעיתים נדירות נלקח להופעות פומביות. בשנים אלה הובילו את החסידות מי שיועדו להיות יורשיו, אחיו מאב הרב פינחס מנחם אלתר, "הפני מנחם", ובנו הרב יעקב אריה אלתר.
לבי במערב כתב:הרב 'סימנא', שמא נחוץ להזכיר כי יש הזוכרים את הדברים משעת התרחשותם, וערכי ויקי' לגביהם הם בבחי' "כיהודא ועוד לקרא?!".
יהושפט כתב:נו באמת
את ניהול הפילוג בתשמ"ט מטעם גור ניהל הגרשז"א כנראה...
יהושפט כתב:ולא זו בלבד, אלא דווקא הקלאץ קאשע'ס שנשאלו כאן, יכולים לבוא רק ממי שלמד היסטוריה ממאמרים בעיתונים, ולא הכיר את הדברים מקרוב
למחרת בבוקר אחרי התפילה אמרתי, כדרכי, תהלים. בא בריצה ידידי הדגול והמסור, הגאון הרב יחיאל מיכל שטרן שי', שאלך עמו אל גדולי ירושלים. בקשתי לגמור את התהלים, והגרי"מ שטרן אמר שהיום יום הבחירות הפנימיות ונותרו אך שעות ספורות. היות שהקלפיות עמדו להיפתח בשעה אחת עשרה בבוקר, הורה לי להמשיך לומר תהלים בדרך. נסענו לבית הגר"ח שמואלביץ שבבניין ישיבת מיר, וסיפרתי לו על מכתב התמיכה של הגאון הסטייפלר זצ"ל. באותה שעה היה בביתו חתנו הגר"י אזרחי שליט"א. ביקש הגר"ח שמואלביץ מהגר"י אזרחי שיגש אל חתנו הגדול הגאון רבי נחום פרצוביץ', שדירתו היתה בקומה העליונה, לסדר נוסח, ואני מתבטא בדיוק: הוא אמר שיהיה נוסח שלא ישתמע לתרי אנפין, אלא ברור לתמוך בשלומי אמונים.
הגר"נ פרצוביץ ניסח את הנוסח דלהלן: "ג' מטו"מ תשל"ו. הנני מוצא לנכון לגלות דעתי להצביע עבור רשימת שלומי אמונים". הגר"ח שמואלביץ חתם עליו וליווה אותי בברכות מרגשות.
מבית הגר"ח שמואלביץ נסעתי אל הגר"י אברמסקי זצ"ל. כשבאתי אליו, ישב בטלית ובתפילין באמצע התפילה ושאל בהפתעה מה קרה. סיפרנו לו, והוא, עודנו עטוף בטלית ובתפילין באמצע התפילה, חתם ונתן לי את ידו בהבעת איחולים מרגשים ביותר.
נסעתי לישיבת קול תורה, אל הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, והיה זה כאשר מסר את שיעורו היומי. כשהגרש"ז ראה אותי, הפסיק מיד את שיעורו, ניגש אלי ושאל אותי למטרת בואי. סיפרתי לו והראיתי לו את מכתב התמיכה בשלומי אמונים בחתימת הגר"ח שמואלביץ והגר"י אברמסקי, והוא צרף מיד את חתימתו ואיחל בלבביות איחולים נרגשים להצלחה. אנשי ביתו של הגרש"ז אויערבאך זצ"ל היו מספרים, שהגרש"ז אמר אחרי שחתם, כי לא קרה לו עוד שיפסיק באמצע השיעור, אבל הפעם הפסיק מכיוון שראה חשיבות בתמיכה ב"שלומי אמונים".
ביום שישי הראשון לאחר הקמת הקואליציה שודרה ברדיו ידיעה שראש הממשלה ישדר בליל שבת נאום לאומה. אני, שהיתה לי אחריות קואליציונית, התלבטתי מה לעשות. האם ללכת עכשיו, בליל שבת, אל מר בגין? הלכתי לפוסק הדור, הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, והצגתי בפניו את השאלה. אמר לי רש"ז: "שמע, מה שמר בגין יסדר ואיך יסדר אף אחד לא יידע, הפומביות היא אם זה ישודר על ידו, תלך ותעשה מה שאתה מבין שיש צורך לעשות".
הלכתי למר בגין. הגעתי אליו בליל שבת, חבוש שטריימל, והוא הופתע מאוד: "הרב פרוש, בשבת, מה אתה עושה? קידוש עשית כבר? מה אתה עושה פה?" סיפרתי לו. אמר לי מר בגין: "שמע, הקליטו כבר ביום חמישי. לא עלה בדעתי מה שקשור לשבת, אני לא החלטתי את זה אבל אתה צודק, אני אומר לך: זה יבוטל. אני אתן הוראה שזה לא ישודר". וכן עשה, והדברים לא שודרו.
אולם, בעקבות ביטול השידור בליל שבת, לא הסכימו אנשי הרדיו והטלויזיה בשום אופן לבקשתו לשדר את הדברים במוצאי שבת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 338 אורחים