אשי ישראל כתב:במדרש תלפיות (ערך ארץ ישראל) הביא בשם פרקי דר"א (פרק יג דף יז ע"ד [אולי זו הוספה של המדפיס]) שאבני א"י כבדות יותר, אך לא מצאתי כך בפרקי דר"א.
מישהו אולי יודע היכן זה בפרקי דר"א?
(נ.ב. אני מכיר את התוס' ואת הערוך שכתבו כן, אבל אני מחפש האם זה אכן מופיע גם בפרקי דר"א)
אשי ישראל כתב:במדרש תלפיות (ערך ארץ ישראל) הביא בשם פרקי דר"א (פרק יג דף יז ע"ד [אולי זו הוספה של המדפיס]) שאבני א"י כבדות יותר, אך לא מצאתי כך בפרקי דר"א.
מישהו אולי יודע היכן זה בפרקי דר"א?
(נ.ב. אני מכיר את התוס' ואת הערוך שכתבו כן, אבל אני מחפש האם זה אכן מופיע גם בפרקי דר"א)
תודה רבה מראש!
צופה_ומביט כתב:אשי ישראל כתב:במדרש תלפיות (ערך ארץ ישראל) הביא בשם פרקי דר"א (פרק יג דף יז ע"ד [אולי זו הוספה של המדפיס]) שאבני א"י כבדות יותר, אך לא מצאתי כך בפרקי דר"א.
מישהו אולי יודע היכן זה בפרקי דר"א?
(נ.ב. אני מכיר את התוס' ואת הערוך שכתבו כן, אבל אני מחפש האם זה אכן מופיע גם בפרקי דר"א)
את התנחומא המובא בתוספות כן מצאת?
רציני כתב: בילקוט חדש (ארץ ישראל וחוץ לארץ אות יז) בשם: שם דף יז ע"ד בתוספתא. במהדורה חדשה תיקנו במקום תוספתא בתוספות ד"ה רבי.
בעין יעקב זה בקטע רבי אלעזר.
אשי ישראל כתב:אבל בהקדמה למהד' החדשה עמ' ט-י מובא שהוא ציין לגמרות לפי ה'עין יעקב', ונראה לענ"ד ברור שגם כאן לכך הכוונה. כך נראה לפי הקטעים שמובאים לפני כן [שבהם רואים שהמובאות מכתובות דף קיב הוא מביא אותם כמובאים בדף יז]. לעומת זאת כשהוא מביא מפרקי דר"א (כגון באות כב) הוא כותב "פרקי דרבי אליעזר".
לכן נראה שבצדק תיקנו במהדורת מישור (ב"ב תש"ס) "בתוספות" במקום "בתוספתא".
אשי ישראל כתב:רציני כתב: בילקוט חדש (ארץ ישראל וחוץ לארץ אות יז) בשם: שם דף יז ע"ד בתוספתא. במהדורה חדשה תיקנו במקום תוספתא בתוספות ד"ה רבי.
בעין יעקב זה בקטע רבי אלעזר.
....
מעתה נשאר לתהות: איך נשתנה ה"שם" של הילקוט חדש והפך ל"פרקי דרבי אליעזר" במדרש תלפיות? שאלה לא פתורה.
..
רציני כתב:אשי ישראל כתב:רציני כתב: בילקוט חדש (ארץ ישראל וחוץ לארץ אות יז) בשם: שם דף יז ע"ד בתוספתא. במהדורה חדשה תיקנו במקום תוספתא בתוספות ד"ה רבי.
בעין יעקב זה בקטע רבי אלעזר.
....
מעתה נשאר לתהות: איך נשתנה ה"שם" של הילקוט חדש והפך ל"פרקי דרבי אליעזר" במדרש תלפיות? שאלה לא פתורה.
..
תודה על הטירחא להסביר דבריי.
חסר להסביר מה שכתבתי: 'בעין יעקב זה בקטע רבי אלעזר'.
במדרש תלפיות לא כתוב 'פרקי דרבי אליעזר' אלא פרקי רבי אליעזר ואם כן אולי הכוונה פסקא רבי אלעזר שבעין יעקב.
שבענו מטובך כתב:סא"י, אולי הכונה לספר אור יקרות. עי' לוית חן ואור יקרות פר' נשא דף (נט) [נח?] ע"ג.
י. אברהם כתב:....
ב] עוד שם מביא תשו' מהרי"ק ולא הצלחתי למצוא
שבענו מטובך כתב:משמרת אלעזר - פאשקוס.
י. אברהם כתב:א] באור חדש פ' נשא ...
...
ב] עוד שם מביא תשו' מהרי"ק ולא הצלחתי למצוא
מהריק.PNG[/
פרנצויז כתב:י. אברהם כתב: ב] עוד שם מביא תשו' מהרי"ק ולא הצלחתי למצוא
נראה שמש"כ באור חדש פ' נשא [שנדפס בתוך ס' מאורי אש] בשם תשו' מהרי"ק, הוא ט"ס, וצ"ל מהרי"ש [=מהר"י ששון, בספרו בני יעקב],
ראה בספרו של בעל אור חדש, "אור חדש" על קידושין י"ב ע"ב [בסוגיא של רב מנגיד] שכתב דברים דומים, עיי' מש"כ שם ד"ה נהרדעי: "והקשה מהר"י ששון בספרו בני יעקב סוף מאמר ז' ... אכתי עבר אדרב דהוא מנגיד ... ותי' דהך איתמר בזמן המשנה ... דאז היה מותר ... אבל השתא דאיתמר הא דרב..."
ואח"כ בהמשך דבריו הוא מכנה אותו מהרי"ש, ראה מש"כ "ומדברי הרמב"ם ישלה"ר כדעת מהרי"ש הנ"ל...", "ובאמת קושי' מהרי"ש הנ"ל ממתני' דגיטין...".
...
ומה שציין לס' בני יעקב, בסוף מאמר ז', אולי כוונתו לבני יעקב (קושטאנדינא תע"ד) דף קע"ב ע"ג, עיי"ש.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
האם נדפסה תשובתו?ולא אמרינן כבוש כמבושל. עיין ט"ז [ס"ק יב] מה שכתב בזה ובנקודות הכסף [ס"ק ב] ובט"ז לקמן סימן צ"ח ס"ק ה'. והאחרונים כתבו דבשר שנכבש בחלב ואח"כ בשלו הוה ליה בשר בחלב דאורייתא, ולפענ"ד כיון דאין בישול אחר בישול בבשר בחלב כמבואר בכרתי ופלתי סימן (צ"ב) [פז פלתי ס"ק יג ד"ה והנה הש"ך], הוא הדין דאין בישול אחר כבישה שכבר הוציא כל טעמו והארכתי בזה בתשובה.
פרנצויז כתב:
אודדא [פעדר].
מבי סדיא נפק (ברכות נח) בחלומוא דרבא פי' הנוצה היוצאה מן הכסת נשלך. (ובשבת מא) רב חסדא שרא לאהדורי אודדא בשבתא (ובב"ב נח) ההוא דאמר להו חביתא דעפר' לחד ברא וחביתא דגרמא לחד ברא וחביתא דאודודי לחד ברא פי' רבי בנאה אודדי מצעות הן כגון כרים וכסתות וכיוצא בהן ועפרא הוא קרקע שלו וגרמי הן עבדים ושפחות ובהמות וחיות וכיוצא בהן. (ובב"מ כו) בגמ' דמצא בגל מתני' באודדא ונסכא (ובגיטין סט) וליתו אודדא דעמרא. (ובמנחות מב) קלינן לאודדא. (ובע"ז כח) דמתרפאין אודדא דנדא דלא משקף פי' בתשובות חתיכה של צמר שאינו מנופץ והוא צבוע. קול עלה נדף תרגום קל טרפא דשקיף. אל ידפנו אלהא ישקפיניה (א"ב בנוסחאות דידן גרסינן אודרא):
yankev כתב:בערוך ע' אודדא, מביא פירוש בשם ר' בנאה. האם ידוע אודותיו?אודדא [פעדר].
מבי סדיא נפק (ברכות נח) בחלומוא דרבא פי' הנוצה היוצאה מן הכסת נשלך. (ובשבת מא) רב חסדא שרא לאהדורי אודדא בשבתא (ובב"ב נח) ההוא דאמר להו חביתא דעפר' לחד ברא וחביתא דגרמא לחד ברא וחביתא דאודודי לחד ברא פי' רבי בנאה אודדי מצעות הן כגון כרים וכסתות וכיוצא בהן ועפרא הוא קרקע שלו וגרמי הן עבדים ושפחות ובהמות וחיות וכיוצא בהן. (ובב"מ כו) בגמ' דמצא בגל מתני' באודדא ונסכא (ובגיטין סט) וליתו אודדא דעמרא. (ובמנחות מב) קלינן לאודדא. (ובע"ז כח) דמתרפאין אודדא דנדא דלא משקף פי' בתשובות חתיכה של צמר שאינו מנופץ והוא צבוע. קול עלה נדף תרגום קל טרפא דשקיף. אל ידפנו אלהא ישקפיניה (א"ב בנוסחאות דידן גרסינן אודרא):
י. אברהם כתב:פרנצויז כתב:
בני יעקב דף קעב עמוד ג.png
יישר כח
האם מצאת היכן מסתפק אי משום קנסא אי משום שעבר על דברי חכמים וכו'?
מה שנהגו לומר בשבתות וימים טובים בזמירות ה' מלך בעמידה כתב אחי ר' בנימין נר"ו הטעם לפי מה שנמצא באגדה ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה שברא את העליונים לשבח לשמו כיצד מלאך אחד עומד שחרית באמצע הרקיע פותח ואומר ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד וכל גדודי מעלה עונין אחריו עד שמגיע לברכו וכו' וכשם שהמלאכים אומרים אותו בעמידה כך אנו ראוין לאומרו בעמידה ומה שאמר במסכת סופרים ובחול לפי שמתבטלין ממלאכתן והן צריכין למעשה ידיהן ואין להם פנאי להאריך בנעימתו לא נהגו לאמרו בעמידה וזה שאמר במס' סופרים שאומרים אותו בפסח בעמידה לאו לאפוקי שאר ימים טובים ושבתות אתא אלא לאפוקי ימות החול. ויש שאין אומרים אותו בחול כלל.
אליסף כתב:בספר האשכול\נחל אשכול מביא בהל' טומאת כהנים את תשובת בעל פני יהושע בעניני טומאת אוהל
כותב הרצב"א שתשובה זו נדפסה לראשונה בספר מאמר מרדכי (לר' מרדכי האלברשטט אב"ד דיסלדורף, ברין תקמ"ט)
אך מציין שספר זה אינו מצוי כלל "מהסיבה שכתבתי בספרי ברית א' עמ' 24"
למה כוונתו?
יגעתי ולא מצאתי
חיס כתב:אליסף כתב:בספר האשכול\נחל אשכול מביא בהל' טומאת כהנים את תשובת בעל פני יהושע בעניני טומאת אוהל
כותב הרצב"א שתשובה זו נדפסה לראשונה בספר מאמר מרדכי (לר' מרדכי האלברשטט אב"ד דיסלדורף, ברין תקמ"ט)
אך מציין שספר זה אינו מצוי כלל "מהסיבה שכתבתי בספרי ברית א' עמ' 24"
למה כוונתו?
יגעתי ולא מצאתי
יגעתי ומצאתי
בספרו ברית אברהם עמוד 24
https://tablet.otzar.org/#/book/107046/ ... /0/end/0/c
613מצו כתב:בספר שבלי הלקט סימן עו כתוב:מה שנהגו לומר בשבתות וימים טובים בזמירות ה' מלך בעמידה כתב אחי ר' בנימין נר"ו הטעם לפי מה שנמצא באגדה ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה שברא את העליונים לשבח לשמו כיצד מלאך אחד עומד שחרית באמצע הרקיע פותח ואומר ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד וכל גדודי מעלה עונין אחריו עד שמגיע לברכו וכו' וכשם שהמלאכים אומרים אותו בעמידה כך אנו ראוין לאומרו בעמידה ומה שאמר במסכת סופרים ובחול לפי שמתבטלין ממלאכתן והן צריכין למעשה ידיהן ואין להם פנאי להאריך בנעימתו לא נהגו לאמרו בעמידה וזה שאמר במס' סופרים שאומרים אותו בפסח בעמידה לאו לאפוקי שאר ימים טובים ושבתות אתא אלא לאפוקי ימות החול. ויש שאין אומרים אותו בחול כלל.
אני מנסה להבין מה כוונתו "ומה שאמר במסכת סופרים ובחול לפי שמתבטלין ממלאכתן והן צריכין למעשה ידיהן ואין להם פנאי להאריך בנעימתו לא נהגו לאמרו בעמידה."
לא מצאתי יחס בכלל לנושא דנן (אמירת ה' מלך בעמידה) במסכת סופרים (סופרים יח:ב מדבר על עמידה כללית בפסד"ז בפסח). כנראה הוא מצטט את אחיו. איפה ר' בנימין כתב את זה?
וראיתי בכ"ס יו"ד סי' ע"ו שעמד על דברי הר"ן חולין ופסחים שדייק מהאי פנכא דר"א בפ' כל הבשר שתברה מפני שמלח בו בשר דמוכח מזה דנטלפ"ג לכתחילה אסור דהא ש"ס מפורשת הוא סוף ע"ז דגזרינן אב"י אטו בת יומא ותירץ דקמ"ל אף באיסור דרבנן כמו דם שמלחו נמי גזרינן אטו בת יומא ולא הוי גזירה לגזירה יע"ש
יהודה בן יעקב כתב:כתב בשו"ת שבט סופר יורה דעה סימן נדוראיתי בכ"ס יו"ד סי' ע"ו שעמד על דברי הר"ן חולין ופסחים שדייק מהאי פנכא דר"א בפ' כל הבשר שתברה מפני שמלח בו בשר דמוכח מזה דנטלפ"ג לכתחילה אסור דהא ש"ס מפורשת הוא סוף ע"ז דגזרינן אב"י אטו בת יומא ותירץ דקמ"ל אף באיסור דרבנן כמו דם שמלחו נמי גזרינן אטו בת יומא ולא הוי גזירה לגזירה יע"ש
לכא' סברתי שכוונתו לספרו של אביו הכתב סופר, בשו"ת יו"ד סי' עו. אך לא מצאתי שם.
אור יצחק סוף חנוכה?צבי-שפייר כתב:שאלתי הוא, אל מי כיוון רבינו ל"חכם אחד"?
מה שנכון נכון כתב:כן.
צבי-שפייר כתב:מה שנכון נכון כתב:כן.
אני בודק. יישר כח.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 421 אורחים