אליהו בן עמרם כתב:מהי אמנת ז'נבה?
עפ"י ויקיפדיה: מדובר ב-4 אמנות שעוסקות בהתנהגות הראויה בין צבאות בעת מלחמה, ביחס לפצועים, שבויים, והגנה על אזרחים בעת קרב. כל המדינות בעולם חתמו על אמנות אלה. הפרות של האמנות מובאות בפני ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג.
האם ההסכמה הבינלאומית שניתנת לאכיפה בינלאומית מחייבת אותנו מדינא דמלכותא?
ומענין לענין:
"שבועת הרופאים" אמנם איננה מסמך משפטי מחייב, אך בכל אופן נחשבת לאתיקה מקובלת אצל רוב האנושות, שאומרת שעל הרופא לטפל בכל חולה ללא הבדל דת וגזע.
האם אי אפשר לבסס על זה היתר לחלל שבת לטיפול בחולה עכו"ם?
מצד דינא דמלכותא, שאם לא נציית לו לנהוג כרוב הרופאים בעולם שלא מפלים בין החולים, עלולים לכעוס עלינו, ו/או שאנו עלולים להסתכן בסכנה כלשהי.
האם זה שונה ממה שנפסק במשנ"ב סימן שכ"ט ס"ק י"ז בענין חילול שבת במקרה שעכו"ם צרו על עסקי ממון, וז"ל:
"ודע דהיום כשבאו מהאומות שחוץ לגבולינו לשלול שלל ולבוז בז בודאי מחויבים אנו לצאת בכלי זיין אפילו על עסקי ממון וכדינא דמלכותא, וכן מבואר ברוקח ואגודה דהיכא דאיכא חשש שמא יכעסו יושבי הארץ עלינו מחללין עי"ש"
אליהו בן עמרם כתב:מהי אמנת ז'נבה?
עפ"י ויקיפדיה: מדובר ב-4 אמנות שעוסקות בהתנהגות הראויה בין צבאות בעת מלחמה, ביחס לפצועים, שבויים, והגנה על אזרחים בעת קרב. כל המדינות בעולם חתמו על אמנות אלה. הפרות של האמנות מובאות בפני ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג.
האם ההסכמה הבינלאומית שניתנת לאכיפה בינלאומית מחייבת אותנו מדינא דמלכותא?
ומענין לענין:
"שבועת הרופאים" אמנם איננה מסמך משפטי מחייב, אך בכל אופן נחשבת לאתיקה מקובלת אצל רוב האנושות, שאומרת שעל הרופא לטפל בכל חולה ללא הבדל דת וגזע.
האם אי אפשר לבסס על זה היתר לחלל שבת לטיפול בחולה עכו"ם?
מצד דינא דמלכותא, שאם לא נציית לו לנהוג כרוב הרופאים בעולם שלא מפלים בין החולים, עלולים לכעוס עלינו, ו/או שאנו עלולים להסתכן בסכנה כלשהי.
האם זה שונה ממה שנפסק במשנ"ב סימן שכ"ט ס"ק י"ז בענין חילול שבת במקרה שעכו"ם צרו על עסקי ממון, וז"ל:
"ודע דהיום כשבאו מהאומות שחוץ לגבולינו לשלול שלל ולבוז בז בודאי מחויבים אנו לצאת בכלי זיין אפילו על עסקי ממון וכדינא דמלכותא, וכן מבואר ברוקח ואגודה דהיכא דאיכא חשש שמא יכעסו יושבי הארץ עלינו מחללין עי"ש"
אליעזר ג כתב:הצד שזה חייב אינו מצד דינא דמלכותא , אלא מצד התחייבות חוזית , על מה שחתומה ישראל , ואפשר גם אם לא חתומה על מה שהסכימה בקום המדינה , שעל דעת כן האו"ם אישר את הקמתה .
אליהו בן עמרם כתב:מהי אמנת ז'נבה?
עפ"י ויקיפדיה: מדובר ב-4 אמנות שעוסקות בהתנהגות הראויה בין צבאות בעת מלחמה, ביחס לפצועים, שבויים, והגנה על אזרחים בעת קרב. כל המדינות בעולם חתמו על אמנות אלה. הפרות של האמנות מובאות בפני ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג.
האם ההסכמה הבינלאומית שניתנת לאכיפה בינלאומית מחייבת אותנו מדינא דמלכותא?
ומענין לענין:
"שבועת הרופאים" אמנם איננה מסמך משפטי מחייב, אך בכל אופן נחשבת לאתיקה מקובלת אצל רוב האנושות, שאומרת שעל הרופא לטפל בכל חולה ללא הבדל דת וגזע.
האם אי אפשר לבסס על זה היתר לחלל שבת לטיפול בחולה עכו"ם?
מצד דינא דמלכותא, שאם לא נציית לו לנהוג כרוב הרופאים בעולם שלא מפלים בין החולים, עלולים לכעוס עלינו, ו/או שאנו עלולים להסתכן בסכנה כלשהי.
האם זה שונה ממה שנפסק במשנ"ב סימן שכ"ט ס"ק י"ז בענין חילול שבת במקרה שעכו"ם צרו על עסקי ממון, וז"ל:
"ודע דהיום כשבאו מהאומות שחוץ לגבולינו לשלול שלל ולבוז בז בודאי מחויבים אנו לצאת בכלי זיין אפילו על עסקי ממון וכדינא דמלכותא, וכן מבואר ברוקח ואגודה דהיכא דאיכא חשש שמא יכעסו יושבי הארץ עלינו מחללין עי"ש"
דרומי כתב:כל מה שהזכרת, ללא יוצא מן הכלל, הם ענינים של פיקוח נפש.
הרואה כתב:סיפור מוזר מאד, לחלל שבת מותר אבל לקרוא לזה פיקוח נפש לא? אז בתור מה מותר לחלל שבת?
החושב כתב:לא כל דבר באמנת ג׳נבה קשור לפיקוח נפש.
למשל, טיפול בשבויים. גירוש התושבים מהשטח הכבוש. התיישבות בשטח הכבוש. ועוד המון סעיפים שאין בהם קשר לפיקוח נפש.
גם בנושא המרכזי - פגיעה באזרחים וחיילים בלי נשק. במקרים רבים אין נושא של פיקוח נפש.
דרך אגב, ראיתי שמועה בשם הרב הגרח״ק. בכיר מאיחוד ההצלה שאל אותו מה לעשות אם יש מחבל פצועה באורח קשה, ויהודה פצוע באורח קל. לפי הכללים צריך לטפל קודם במחבל. מה דעת ההלכה. הגרח״ק ענה שקודם יש ללכת למחבל לירות לו בראש ורק אחר כך לטפל ביהודי. נשמע מזה שהוא סבר שאין תוקף לאמנת ז׳נבה.
מה שכן, נראה שהגישה הכללית של האמנה שונה מאוד מהגישת התורה לדיני המלחמה. ולכאורה זו סיבה לומר שלא יהיה לה תוקף הלכתי (גם אם התקיימו התנאים של דינא דמלכותא).
דרומי כתב:כעת מדברים על בית החולים המפורסם בעזה אשר אין כל ספק שמחבלים נהנים מצל קורתו.
ברור שלפי דין התורה מצוה גדולה להרוס בית זה מהאויר, ובק"ו בנו של ק"ו מדין 'רודף', ולא לסכן חיילים בכניסה מחושבת פנימה.
אך לדאבוננו המוסר המזוייף לא מניח לעשות זאת, וה' ירחם.
בברכה המשולשת כתב:אז הנימוק איננו האמנות אלא תגובת הגויים ימש"ו מצד עצמה.
זה שונה מהטענה שהועלתה בתחילת האשכול.
דרומי כתב:הנה לך לשונו הזהב של רה"מ שי' בהודעה שפירסם היום:
"ישראל וצה״ל פועלים לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של הדין הבינלאומי בכדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים, וכך נמשיך לעשות עד לניצחון”.
והיא הטעות הקריטית שבשלה נשפך דם יהודי יקר כבר עשרות בשנים, והאבסורד הוא שארה"ב עצמה לא נהגה כן במלחמותיה, אך אנחנו צריכים להיות 'צדיקים' יותר מכולם.
דרומי כתב:פשוט שדינא דמלכותא לא דוחה שום הלכה ובוודאי לא דוחה פקו"נ
האם חוקי האינקוויזיציה הם דינא דמלכותא? או החוקים ברוסיה הסובייטית?
בברכה המשולשת כתב:פורסם היום
אליהו בן עמרם כתב:בברכה המשולשת כתב:פורסם היום
מבקש להפנות תשומת הלב לעמדתו ההלכתית של הגר"ש ישראלי זצ"ל בענין "פעולת קיביה" משנת תשי"ד, ששלח מר באשכול אחר הדן ב"שבויים כמגן אנושי", שלענ"ד לא עולה בקנה אחד עם מסקנות עו"ד זה. (למרות שיש לי כמה הערות על דבריו, ולא בהכרח שאני מצטרף למסקנותיו).
לענ"ד חובתנו לתור אחר דעת תורה כהלכתה, ולא לערב רצונות/שאיפות/השקפות/נטיות פוליטיות בדיונים אלה.
דרומי כתב:החדשות לצערנו ממשיכות להדהד את אותו מסר.
מחד גיסא צה"ל פועל באיטיות ובזהירות מירבית, ובעווה"ר חיילים נהרגים הי"ד,
ומאידך גיסא כל יום שעובר מצטרף עוד מנהיג בעולם לגינוי ישראל!
אם היו פועלים יותר במהירות ופחות בזהירות (על צד האויב) - היו (בדרך הטבע) חוסכים קרבנות, וגם לא היו מספיקים לגנות אותנו כ"כ הרבה, פשוט מחוסר זמן...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 404 אורחים