מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי איש_ספר » א' נובמבר 12, 2023 9:54 am

באשכול על החומש פשש"מ נידון שם ענין ויצא יצחק לשוח בשדה, והתבאר שם שגם מבין הראשונים 'רודפי הפשט', מהם שפירשו שיחה במובן תפילה, וכ"ז משום שלשוח אין לו חבר, ממילא גם שיחה במובן תפילה יתכן שהיא היא בגדר פשש"מ.

בקריאת הפרשה השבוע התעוררתי (ואולי הדברים פשוטים ומ"מ אני רושם למזכרת) שאם מפרשים שיחה במובן של תפילה מרווחים עוד שני קשיים העולים בפשטי אותה פרשה.

וַיֵּצֵ֥א יִצְחָ֛ק לָשׂ֥וּחַ בַּשָּׂדֶ֖ה לִפְנ֣וֹת עָ֑רֶב וַיִּשָּׂ֤א עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּ֥ה גְמַלִּ֖ים בָּאִֽים׃ וַתִּשָּׂ֤א רִבְקָה֙ אֶת־עֵינֶ֔יהָ וַתֵּ֖רֶא אֶת־יִצְחָ֑ק וַתִּפֹּ֖ל מֵעַ֥ל הַגָּמָֽל׃ וַתֹּ֣אמֶר אֶל־הָעֶ֗בֶד מִֽי־הָאִ֤ישׁ הַלָּזֶה֙ הַהֹלֵ֤ךְ בַּשָּׂדֶה֙ לִקְרָאתֵ֔נוּ וַיֹּ֥אמֶר הָעֶ֖בֶד ה֣וּא אֲדֹנִ֑י וַתִּקַּ֥ח הַצָּעִ֖יף וַתִּתְכָּֽס׃


המפרשים עמדו למה שאלה רבקה, מי האיש הלזה?, וכי על כל איש שהיא רואה היא שואלת את שמו ? (עי' רשב"ם) ועוד, למה נפלה לפני איש שלא ידעה את זהותו ולא ידעה מה הוא לה?! הראב"ע לא מצא שום פתרון אלא לסרס המקראות (וגם לערבבם כמו שהעיר עליו רמב"ן), שקודם שאלה מי האיש ורק כשהתברר לה זהותו, נפלה. (וגם לפי"ז לא נפתרה סיבת שאלתה מי האיש הלזה).

והנה חז"ל בב"ר אמרו

בראשית רבה (וילנא) פרשת חיי שרה פרשה ס סימן יד-טו

ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב אין שיחה אלא תפלה שנאמר (תהלים קב) תפלה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו וכן הוא אומר (שם /תהלים/ נה) ערב ובוקר וצהרים אשיחה וגו'. ותשא רבקה את עיניה ותרא את יצחק, א"ר הונא צפת שידו שטוחה בתפלה אמרה ודאי אדם גדול הוא לכך שאלה עליו, ותפול מעל הגמל, איתרכינת, היך מה דאת אמר (תהלים לז) כי יפול לא יוטל, ותאמר אל העבד, ר' חייא אמר ראתה אותו הדור ותוהא מפניו, המד"א הנה בעל החלומות הלזה בא, רבנן אמרי הוא ופלסונו, הלזה, אלון זה, ויאמר העבד הוא אדוני, שתים הם שנתכסו בצעיף וילדו תאומים, רבקה ותמר, רבקה, ותקח הצעיף, תמר, ותכס בצעיף ותתעלף, ויספר העבד ליצחק, אמר רבי אלעזר כללה של תורה מרובים מפרטיה שאלו בא לכתוב שנים וג' דפין היה כותב, ורבנן אמרי דברי שבח גלה לו, מה שקפצה הארץ לפניו.


הרי שאם מפרשים שיחה מלשון תפילה, ניתן לבאר ע"ד פשט את המשך הדברים:

יצחק יצא להתפלל, תפילתו עשתה רושם מיוחד על רבקה (שלא ראתה כדבר הזה בבית אביה), ולכך הפילה עצמה דרך כבוד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי איש_ספר » א' נובמבר 12, 2023 9:58 am

ויש כאן הערה מעניינת על סגנון המדרש ואקצר:

ותשא רבקה את עיניה ותרא את יצחק, א"ר הונא צפת שידו שטוחה בתפלה אמרה ודאי אדם גדול הוא לכך שאלה עליו
כידוע התפילה בזמן הקדום היתה בפרישת כפים, והרבה מקראות מעידים ע"ז, כידוע עוד שבחז"ל אין זכר לתפילה כזו, וכבר עמד ע"כ הבאר שבע כידוע.

והנה כאן מתאר הדרשן את תפילתו של יצחק והוא מתאר צורה של תפילת הקדמונים אף שבזמנו כבר לא התפללו כך !

ואולי לדעתו דוקא אותה צורה של פרישת כפים היא זו שהפליאה את רבקה, ומ"מ יש כאן דיוק מעניין.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' נובמבר 12, 2023 11:20 am

לכאורה הטעם לדברי המדרש הללו פשוט. התפילה עצמה היא בלחש, ובעמידה ללא ניע. א"כ מהיכן ידעה רבקה ממקומה שעל הגמל וממרחק מסוים מה עושה האיש? כל מה שהיא רואה הוא איש עומד ללא ניע בשדה. והמדרש הלוא נוקט [משום הטעמים שהזכיר מעלתו] שרבקה הבינה שיצחק מתפלל ומכאן ידעה שאדם גדול הוא.

מכאן הכריח המדרש שיצחק התפלל באופן שניכר במראה, ולא רק בשמיעה. ובמין מראה כזה המיוחד ומסוים לתפילה ואין לטעות בו. והיות שבוודאי ידע המדרש שתפילת הקדמונים היתה בפרישה כפיים, ממילא הובן לו העניין בפשוטו על פי זה, שזהו המראה המסוים שראתה רבקה. ולכן כתב כפי שכתב, כחלק מהביאור שבא לומר בגופא דעובדא מדוע שאלה רבקה על האיש.

והיינו לא שהמדרש מתאר בפשיטות תפילה בפרישת כפים משום שזו פשטותה של תפילה אצלו, שלכל תפילה צמודה בהכרח פרישת כפיים, שכן בזמנו כבר לא התפללו כך [אף שהיה מקום לומר שהיה עכ"פ פשוט לו שתפילת הקדמונים היתה כך, אבל מדוע שיכתוב כך אם אינו נוגע לעניין ואינו מנהג זמנו]. אלא משום שהוכרח לו שיצחק התפלל כך מגוף העניין ומגוף מה שבא ליישב, ובצירוף ידיעת המדרש כיצד התפללו הקדמונים.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 12, 2023 11:21 am

הדרשן הכיר (מתוך הפסוקים) את צורת התפילה בתקופה הקדומה (בדיוק כפי שנודעה לך מתוך הפסוקים).
אבל האם אתה בטוח שבתקופת חז"ל כבר אפסה לגמרי צורת התפילה הזו? לא ראיתי את דברי הב"ש אבל זכרוני שב'עולם כמנהגו נוהג' (זימר) האריך בזה. ואין הספר לפני כעת.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' נובמבר 12, 2023 11:27 am

לפי הפירוש שמדובר בתפילה - ודייקא לפי המדרש שכבר עמד בתפילה ולא שרק יצא אז לשדה כדי להתפלל והיה בדרכו לשם [כפירוש הספורנו] - צ"ב מהו שבאמצע תפילתו "וישא עיניו וירא והנה גמלים באים" ואף הפסיק תפילתו ובא לקראתם "מי האיש הלזה ההולך בשדה לקראתנו".
והכלי יקר כתב שהיה זה מיד בסיום התפילה, והיינו שיצחק נענה מיד בתפילתו זו, ומכאן למדו שיותר נענה האדם בתפילת המנחה, עיי"ש.
ואם נרצה לקיים ד"ז לפי המדרש הנ"ל צ"ל שעבר איזה משך זמן מאז שראתה רבקה את יצחק מתפלל ועד שהתקרבו הגמלים וראה אותם יצחק, ובעודם רחוקים קצת כבר ראתה רבקה וכו'. ויתקיימו בזה עוד יותר דברינו לעיל שרבקה לא יכלה לדעת שיצחק מתפלל אם לא שראתה בצורת גופו מרחוק סימן מובהק המעיד על זה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 12, 2023 12:31 pm

יעויין בדברי מרנא הנצי"ב העמק דבר על אתר.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' נובמבר 12, 2023 12:50 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי מרנא הנצי"ב העמק דבר על אתר.

עיינתי. נקודה מסוימת שם השייכת לכאן ומוסיפה על מה שנכתב לעיל?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי איש_ספר » א' נובמבר 12, 2023 2:49 pm

צופה_ומביט כתב:לכאורה הטעם לדברי המדרש הללו פשוט. התפילה עצמה היא בלחש, ובעמידה ללא ניע. א"כ מהיכן ידעה רבקה ממקומה שעל הגמל וממרחק מסוים מה עושה האיש? כל מה שהיא רואה הוא איש עומד ללא ניע בשדה. והמדרש הלוא נוקט [משום הטעמים שהזכיר מעלתו] שרבקה הבינה שיצחק מתפלל ומכאן ידעה שאדם גדול הוא.

מכאן הכריח המדרש שיצחק התפלל באופן שניכר במראה, ולא רק בשמיעה. ובמין מראה כזה המיוחד ומסוים לתפילה ואין לטעות בו. והיות שבוודאי ידע המדרש שתפילת הקדמונים היתה בפרישה כפיים, ממילא הובן לו העניין בפשוטו על פי זה, שזהו המראה המסוים שראתה רבקה. ולכן כתב כפי שכתב, כחלק מהביאור שבא לומר בגופא דעובדא מדוע שאלה רבקה על האיש.

והיינו לא שהמדרש מתאר בפשיטות תפילה בפרישת כפים משום שזו פשטותה של תפילה אצלו, שלכל תפילה צמודה בהכרח פרישת כפיים, שכן בזמנו כבר לא התפללו כך [אף שהיה מקום לומר שהיה עכ"פ פשוט לו שתפילת הקדמונים היתה כך, אבל מדוע שיכתוב כך אם אינו נוגע לעניין ואינו מנהג זמנו]. אלא משום שהוכרח לו שיצחק התפלל כך מגוף העניין ומגוף מה שבא ליישב, ובצירוף ידיעת המדרש כיצד התפללו הקדמונים.
דברי פי חכם חן!

אני לא עמדתי ע"כ, וחשבתי שהמדרש מספר על כך שיצחק התפלל והדבר הרשים/הדהים/הפתיע את רבקה ולכן היה בעיני חידוש שהמדרש טרח לתאר תפילה בצביון "מקראי" אע"פ שלא היתה נהוגה בימיו ואע"פ שאותו צביון לא רלוונטי לענין, אבל אתה עמדת נכון, שהצביון הוא כל הענין כאן. (ומכאן תשובה גם להערת הרב ח"ב). בקיצור היטב אשר דיברת. יש"כ.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 12, 2023 4:04 pm

צופה_ומביט כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי מרנא הנצי"ב העמק דבר על אתר.

עיינתי. נקודה מסוימת שם השייכת לכאן ומוסיפה על מה שנכתב לעיל?


שיצחק אבינו היה נראה כמלאך

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' נובמבר 13, 2023 3:17 pm

איש_ספר כתב: כידוע התפילה בזמן הקדום היתה בפרישת כפים, והרבה מקראות מעידים ע"ז, כידוע עוד שבחז"ל אין זכר לתפילה כזו, וכבר עמד ע"כ הבאר שבע כידוע.

היכן הוא הבאר שבע?
יש אולי איזה מאמר מסודר על מנהג פרישת הידים בתפילה בזמן המקרא ואחריו? (שואל לצורך הפניה)

סמל אישי של המשתמש
גבאי האוצר
מנהל האתר
הודעות: 350
הצטרף: ג' אוגוסט 09, 2016 3:07 pm

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי גבאי האוצר » ב' נובמבר 13, 2023 7:34 pm

לייבעדיג יענקל כתב:היכן הוא הבאר שבע?

באר שבע.pdf
(2.25 MiB) הורד 76 פעמים

ובסוף פ' בשלח הוספה קטנה

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' נובמבר 13, 2023 11:26 pm

יישר כח!

מצאתי שר"י זימר האריך בענין זה בספרו עולם כמנהגו נוהג.
יש אולי עוד חומר מסודר?

פלגינן
הודעות: 3251
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי פלגינן » ג' נובמבר 14, 2023 12:07 am

יש גם ספר של אורי ארליך, כל עצמותי תאמרנה: השפה הלא מילולית של התפילה, בו הוא מדבר בוודאי גם על נושא זה, אבל קראתיו לפני כמה שנים ואינו לפניי כעת.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' נובמבר 14, 2023 12:30 am

מראי מקומות שרשם מישהו (כמדומה שהעתקתי פעם מהפורום, וכעת איני מוצא מקומו):
- שו"ת באר שבע סי' עא.
- ספר חרדים (ס"פ ט"ז) בשם ר"א בן הרמב"ם מחלק בין ג' ראשונות וג' אחרונות לאמצעיות, והביאו השל"ה (שער האותיות, קדושה).
- מקור חיים (לבעל חוות יאיר, סי' צה, ג) הביא את השל"ה ואת הבאר שבע, ואח"כ כתב: "ולעד"נ שנתבטל למיעוט ידיעתנו, קוצר המשיג ועומק המושג, כי הפורש כפיו צריך לכוון בו ענינים נפלאים וסודות עמוקים" וכו', עי"ש באורך.
וכעי"ז גם בסידור בית יעקב (להריעב"ץ) בתחילתו (פרק ד אות ה) שציין לבאר שבע ואח"כ כתב: "אך לענ"ד העיקר הוא מה שדחה שם, כי לא היה נוהג אלא בבני אדם גדולים וכדמוכח" וכו' עש"ב.
- תיבת גומא על התורה.
- המספיק לעובדי ה'.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שיחתו של יצחק והערה על סגנון המדרש

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' נובמבר 14, 2023 2:49 am

תודה רבה לכולכם!


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים

cron