- נס1.png (51.92 KiB) נצפה 10273 פעמים
- הנס3.png (43.24 KiB) נצפה 10273 פעמים
- הנס2.png (37.22 KiB) נצפה 10273 פעמים
- הנס 4.png (18.93 KiB) נצפה 10273 פעמים
חלמיש כתב:אז לפי המדרש הדמיוני (משתי סיבות: שכן המדרש "נולד" לפי הדמיון לסיפורי יון, ובינתיים קיומו של המדרש הזה הוא רק בדמיון הכותב) הדרך שבטלו המצרים פו"ר היתה על ידי ביטול מקוה להיטהר מפני איסור נדה שטרם היה קיים לפני מתן תורה? ברור שלפי הקליר הם בטלו אותן מצות שכבר היו קיימות אצלם, כגון מילה, בלורית ותגלחת הינה מסימני אלילות מובהקים, ולא פיתוח תרבות הגוף, ופו"ר מבואר שנעשו נס שיזקקו זל"ז כמבואר בסוטה יא. וההשערות הללו רחוקות ותמוהות במח"כ ביותר. גם השערה זקוקה לשערה להיתלות בה.
אמרו חז"ל: עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצריים במצרים. מכה ראשונה הביא עליהם דם, ולמה הביא עליהם דם? מפני שהיו המצריים מונעין בנות ישראל מלעשות טבילה, לכך הביא עליהם דם.
[/quote]חכם באשי כתב:אמרו חז"ל: עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצריים במצרים. מכה ראשונה הביא עליהם דם, ולמה הביא עליהם דם? מפני שהיו המצריים מונעין בנות ישראל מלעשות טבילה, לכך הביא עליהם דם.
ברקים רב כתב:בפשטות הנס הוא כדאי' בתנחומא שכל ימי היותם במצרים היו הנשים מסולקות דמים.
ברקים רב כתב:מקומו בסו"פ מצורע, ושם אי' שהיה משום אימת המצרים עליהם.
ועתה חפשתי באוצר וראיתי שבשער הליקוטים להאר"י כתב כמו"כ שהיו מסולקות דמים, אך שם כתב שטעם הדבר היה באמת בדרך נס, לפי שהמצריים העמידו עליהם שומר שלא יטבלו.
חכם באשי כתב:הערה נכונה ביותר. יישר כוחך! ובזכותך, האיר ה' עיני ומצאתי במדרש ויושע (אוצר מדרשים, עמ' 153), דברים מפורשים יותר שלא הובאו במאמר הנ"ל:אמרו חז"ל: עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצריים במצרים. מכה ראשונה הביא עליהם דם, ולמה הביא עליהם דם? מפני שהיו המצריים מונעין בנות ישראל מלעשות טבילה, לכך הביא עליהם דם.
מפני מה הביא הקב"ה עליהן דם מדה כנגד מדה, שכך אמר לאברהם (בראשית טו) וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי וגו', לפי שלא היו מניחין בנות ישראל לטבול מטומאתן כדי שלא יהו פרין ורבין, לפיכך לקו המים בדם
בעלזער כתב:שבטיישראל, במחילה ממך, לא ירדתי לסוף דעתך מניין לך מה הייתה מטרתו של פרעה, אם כדי לעצור את הילודה ואת ריבוין של ישראל, או אפשר שביקש למנוע מהם עשיית המצוות וכפי שהובא במאמר.
אגב, לך חכם באשי, אם ידוע לך והאם מוזכר בשום מקום נוסף שפרעה הפריע לו מצוותן של ישראל, בלעדי מה שציין לזה בעל המאמר, כי בזמנו טרחתי בזה ולא מצאתי כל מקור, ובכל אופן בדקתי בכתובים ולא מצאתי.
אשמח מאוד אם תפנה אותי לשום מקור חזל"י בנידון.
תכבד העבדה על האנשים ויעשו [בה ואל ישעו בדברי שקר] (/שמות/ ה'). והיו בידם מגילות שהיו משתעשעים בהם משבת לשבת לומר שהקב"ה גואלם לפי שהיו נוחין בשבת. אמר להם פרעה: תכבד העבדה [על האנשים], ואל יהו משתעשעים, ואל יהו נפישין ביום השבת.
חכם באשי כתב:תודה ר' חיים על המקור החשוב שהבאת.
אבל, כדומני, שמותר לקלירי (ויותר מדוייק, למקור המדרשי שאותו הוא פייט) 'לחלוק' על רבינו יהונתן מלוניל. נכון?!
שבטיישראל כתב:איזה סיפור עם איש מצרי ?
שלומית בת דברי ?
הרי לא היה שם מעשה אונב בכלל, מאחר שהיא חשבה שהוא בעלה, כמבואר במדרשים ובמפרשים (אם זכרוני אינו בכזיב)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים