דרומי כתב:ועל כן סבר שאם המלחמה טבעית אין טעם שהוא בעצמו יצא למלחמה בהיותו זקן בן שמונים,
2 (ז) לא יגרע מצדיק עיניו - זה הכתוב מפרש ענין גדול בענין ההשגחה , ובאו בו פסוקים רבים. כי אנשי התורה והאמונה התמימה יאמינו בהשגחה , כי האל ישגיח וישמור אנשי מין האדם; כמו שכתוב "גדול העצה ורב העליליה אשר עיניך פקוחות על כל דרכי בני אדם לתת לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו" (יר' לב , יט); ואמר דוד: "כי כל לבבות דורש יי' וכל יצר מחשבות מבין" (דה"א כח , ט). ולא בא בתורה או בנבואה שיהיה האל משגיח ושומר אישי שאר הבריות שאינן מדברות , רק שומר את הכללים בכלל 'השמים וצבאם'; ולכן הותרה השחיטה לצורך האדם , וגם לכפר על נפשותינו בדמם על המזבח. והטעם הזה ידוע וברור , כי האדם , מפני שהוא מכיר את אלהיו , ישגיח עליו וישמור אותו; ולא כן שאר הבריות שאינן מדברות ואינן יודעות בוראם. ומן הטעם הזה ישמור את הצדיקים , כי כאשר לבם ועיניהם תמיד עמו , כן עיני יי' עליהם מראשית השנה ועד אחרית שנה (ע"פ דב' יא , יב) , עד כי החסיד הגמור הדבק באלהיו תמיד ולא יפרד , הדבק במחשבתו בו בענין מענייני העולם - יהיה נשמר תמיד מכל מקרי הזמן , אפילו ההוים בטבע , וישתמר מהם בנס יעשה לו תמיד , כאלו יֵחָשב מכת העליונים , אינם מבני ההויה וההפסד למקרי העתים; וכפי קרבתו להדבק באלהיו ישתמר שמירה מעולה. והרחוק מן האל במחשבתו ובמעשיו , ואפילו לא יתחייב מיתה בחטאו אשר חטא , יהיה משולח ונעזב (ע"פ יש' כז , י) למקרים. ובאו בזה פסוקים רבים: אמר דוד עליו השלום: "רגלי חסידיו ישמור ורשעים בחשך ידמו" (? ש"א ב , ט); אמר , כי הקרובים אליו - בתכלית השמירה; והרחוקים ממנו מזומנים למקרים ואין להם מציל מן הנזק , כמו ההולך בחשך אשר נפילתו קרובה אם לא ישתמר וילך לאט (ראה מו"נ ג , יח). ואמר: "כי לא בחרב ובחנית יהושיע יי'" (ש"א יז , מז); וכתיב "עין יי' אל יראיו המיחלים לחסדו" (ראה תה' לג , יח); יאמר , כי עיניו עליהם כאשר הם מיחלים לו תמיד ונפשם דבקה עמו. ומפני שרוב העולם מן הכת הזאת האמצעית , צותה התורה החלץ הנלחמים , וענין משוח מלחמה להשיב היראים: "ולא ימס את לבב אחיו כלבבו" (דב' כ , ח); וכל תקון המערכות אשר בתורה או בנביאים , כגון "וישאל דוד ביי' ויאמר לא תעלה הסב אל אחריהם ובאת להם ממול בכאים" וגו' (ש"ב ה , כג); וכגון "לך ומשכת בהר תבור ולקחת עמך עשרת אלפים איש" (שו' ד , ו). כי אם ראוים הם , יוצאים במעט גוי ונוצחים בלי נשק , ואילו היו חייבים בנצוח עַם , לא יועיל למו; רק הענין , כי ראוים להתנהג בדרך הטבע והמקרה. והענין הזה בארו הרב זצ"ל ביאור יפה בספר מורה הנבוכים (ג , יח , נא). ועתה אמר אליהוא בדרך הזה: לא יגרע מצדיק עיניו - כי האל לא ימנע עיניו שעה ורגע מן הצדיק , אלא יראה בו תמיד , כענין "עיני יי' אל יראיו" (תה' לג , יח). ואת מלכים לכסא - כי הוא יושיבם לנצח ויגביה מלכותם; כי לא בכחם ירשו ארץ , וזרועם לא הושיעה למו (ע"פ תה' מד , ד).
3[רבינו] בחיי במדבר פרק יג פסוק ב
(ב) פתיחה לפרשה שלח לך אנשים
סוּס מוּכָן לְיוֹם מִלְחָמָה ולה' הַתְּשׁוּעָה. (משלי כא, לא)
שלמה המלך ע"ה יזהיר כל אדם בכתוב הזה שיעשה כל דבר שיצטרך לעשות ובדרך הטבע כל מה שבכוחו, ושימסור השאר בידי שמים, כי הנס אינו חל אלא בחסרון הטבע, ועיקר יצירת האדם בנוי על מדת הטבע, ועל כן יצטרך שיעשה האדם פעולות וענינים שיהיו הכנות להשיג בהן חפצו ולעמוד על משאלות לבו, כמי שרוצה ללכת למלחמה על אויביו שראוי לו שיכין כלי זיין וסוסים ומרכבות ליום מלחמה, שאם אינו מכין ויסמוך על הנס ימסר ביד אויביו, או כמי שיש לו חולה שהוא ראוי לתקן לו מסעדים וסמים למאכלו, ומאכילו המאכלים המועילים ולמנוע ממנו המאכלים המזיקים, ואחר שעשה לו כל יכלתו והשתדל בכל כחו ועשה בדרך הטבע כל הכנותיו אין ראוי לו לבטוח שיגיע אל רצונו רק בשם יתעלה לא בהכנות האלה, כי יש אדם שיאבד במלחמה עם כל ההכנות, ויש שינצל מבלעדיהן, ויש חולה שימות עם המאכלים המועילים ויש שתגיע לו רפואה עם המאכלים הרעים המזיקים, וא"כ אין עיקר התשועה בענין המלחמה ולא בענין הרפואה להכנותיהם רק בשם יתעלה שכן כתיב: (תהילים קמז, ג) "הרופא לשבורי לב ומחבש לעצבותם", וכתיב: (תהלים קמז, י) "לא בגבורת הסוס יחפץ לא בשוקי האיש ירצה", וכתיב: (תהלים לג, יז) "שקר הסוס לתשועה", זאת כוונת התורה ורוב הפסוקים מוכיחין כן, ולכך תצוה התורה לישראל להשתדל בהכנות האלה שיצאו חלוצים בעלותם למלחמה על אויביהם, ושישימו אורב ושישלחו מרגלים בערי האויבים, כי כל הענינים האלה הם הכנות לעשות מה שבכח האדם לעשות בדרך המנהג והטבע, ואחר כן יפעול הנס על כל מעשה הטבע, ואף על פי שישראל לא היו צריכין לזאת לפי שלא היה נצחונן בדרך המנהג והטבע כי אם על פי הזכות והעונש, ואם היו זכאין מעט מהם ינצחו עמים רבים, ואם היו חייבים מעט מן האויבים ינצחו רבים מהם, מכל מקום באה מצות התורה לישראל לעשות כל השתדלותם בהכנות האלה ואחר כך למסור הענין למי שהתשועה לו, כי התורה לא תסמוך על הנס לעולם. ומטעם זה צוה הקדוש ברוך הוא לנח מעשה התיבה כי בידוע שהיה ביכלתו יתעלה שיעביר נח ובניו ברגליהם על מי המבול, ולא יצטרך נח להתנהג בזה בדרך הטבע שיעשה תיבה מעץ ידוע וממדה ידועה באורך וברוחב, אבל התורה תצוה לנו בכך שנשתדל בהכנות בכל הענינים, ועם כל השתדלותנו שתהיה אמונתנו שאין עקר התשועה בהם רק בשם יתעלה, וזהו שאמר שלמה בכאן: "סוס מוכן ליום מלחמה ולה' התשועה" וכן מצינו בדוד ע"ה כששאל באורים ותומים השיבו הקדוש ברוך הוא: (שמואל - ב ה, כג) "הסב אל אחריהם ובאת להם ממול בכאים", צוה להשתדל בדרך המנהג והטבע, כמנהג שאר האומות הנוצחין בטבע, וכן מצינו במלחמת העי שאמר הש"י ליהושע: (יהושע ח, ב) "שים לך אורב לעיר מאחריה". והוא הטעם בעצמו במרגלים ששלח משה רבינו ע"ה במדבר פארן שהקב"ה צוה בכך.
כולל יונגערמאן כתב:כל הדיונים האלו טובים ויפים, אבל לאו דווקא שייכים למציאות דהאידנא
כללי המציאות שלפנינו נפסקו בהלכה ברמב"ם, וכן בשו"ע סימן שכ"ט. לא הוזכר שם אורים ותומים, סנהדרין, חזרה מעורכי במלחמה וכל אלו, ואפילו דיני יד תהיה לך על אזנך ומחנה קדוש לא מופיעים שם, רק פשוט נכרים שצרו על עיירי ישראל יוצאים נגדם בכלי זין אף בשבת. וזה כל הסיפור עכשיו. בפשטות, מסתימת הפוסקים, אין כאן מציאות או דין של מלחמה, רק ניטרול איום של נכרים הצרים על עיירי הספר. וכפי הנראה דיני מלחמה לא שייכים בזמן הזה כלל (וגם בימי בית שני צ"ע דהרי ליכא אורים ותומים וארון).
איש_ספר כתב:גם אני הרהרתי בזה, כשערבי חודר לבית/לישוב וכלי משחית בידו, זו ודאי לא מלחמה ואין בה שום דיני מלחמה.
מה הופך אירוע למלחמה, איום על כללות האומה? התקפה יזומה מצד ישראל?
שאלה מעניינת
כולל יונגערמאן כתב:כל הדיונים האלו טובים ויפים, אבל לאו דווקא שייכים למציאות דהאידנא
כללי המציאות שלפנינו נפסקו בהלכה ברמב"ם, וכן בשו"ע סימן שכ"ט. לא הוזכר שם אורים ותומים, סנהדרין, חזרה מעורכי במלחמה וכל אלו, ואפילו דיני יד תהיה לך על אזנך ומחנה קדוש לא מופיעים שם, רק פשוט נכרים שצרו על עיירי ישראל יוצאים נגדם בכלי זין אף בשבת. וזה כל הסיפור עכשיו. בפשטות, מסתימת הפוסקים, אין כאן מציאות או דין של מלחמה, רק ניטרול איום של נכרים הצרים על עיירי הספר. וכפי הנראה דיני מלחמה לא שייכים בזמן הזה כלל (וגם בימי בית שני צ"ע דהרי ליכא אורים ותומים וארון).
איש_ספר כתב:כולל יונגערמאן כתב:כל הדיונים האלו טובים ויפים, אבל לאו דווקא שייכים למציאות דהאידנא
כללי המציאות שלפנינו נפסקו בהלכה ברמב"ם, וכן בשו"ע סימן שכ"ט. לא הוזכר שם אורים ותומים, סנהדרין, חזרה מעורכי במלחמה וכל אלו, ואפילו דיני יד תהיה לך על אזנך ומחנה קדוש לא מופיעים שם, רק פשוט נכרים שצרו על עיירי ישראל יוצאים נגדם בכלי זין אף בשבת. וזה כל הסיפור עכשיו. בפשטות, מסתימת הפוסקים, אין כאן מציאות או דין של מלחמה, רק ניטרול איום של נכרים הצרים על עיירי הספר. וכפי הנראה דיני מלחמה לא שייכים בזמן הזה כלל (וגם בימי בית שני צ"ע דהרי ליכא אורים ותומים וארון).
גם אני הרהרתי בזה, כשערבי חודר לבית/לישוב וכלי משחית בידו, זו ודאי לא מלחמה ואין בה שום דיני מלחמה.
מה הופך אירוע למלחמה, איום על כללות האומה? התקפה יזומה מצד ישראל?
שאלה מעניינת
דרומי כתב:בעצם השאלה לגבי 'טבעיות' המלחמה, יש להעיר מפעולת שמעון ולוי כנגד שכם, שבאו על העיר 'בטח', וחז"ל מפרשים 'שהיו בטוחים על כחו של אותו זקן' (יעקב), וזאת אף שיעקב בעצם לא הסכים עמהם!...
ראיתי כדברי החכם אצל ר' דוב כץ בספרו דברי הגות בשם חמיו ר' זאב גולד ז"ל.חכם אחד כתב:
הערה ידועה על מלחמת העי אולי קשורה לשאלה שלך: במלחמת העי הראשונה (יהושע פ"ז) המרגלים אמרו ליהושע שאין צורך בצבא גדול, יצאו שלשת אלפי איש ולא הצליחו, ואף נפלו מהם שלושים וששה חללים. אחרי שיהושע מתפלל, נמצא החטא שגרם למפלה, יוצאים שוב למלחמה, והפעם כל העם עולים למלחמה, ורק באורב לבדו היו שלושים אלף גבורי חיל. יהושע עשה טכסיס הטעיה, וכך נכבשה העי. מה אם כן השתנה בין הפעם הראשונה לשניה? תפילה, חזרה בתשובה ותיקון חטא עכן, או תיקון הטעות המודיעינית שבהמעטת ערך האויב, צבא גדול הרבה יותר וגם טקטיקה מתוחכמת יותר? היה אפשר לצפות שאם הנביא בא ללמדנו על החטא, עונשו ותיקונו, בפעם השניה יצא אותו מספר חיילים, או אפילו שלשה זקנים כמו בסיפור שהזכרת, ובכל זאת ינצחו במקום שהראשונים נכשלו, אבל הקב"ה מצוה את יהושע לקחת את כל העם. זו דוגמא אחת לעקרון שרואים בהרבה מקומות, מהלך שכר ועונש משולב במהלך טבעי. העונש הגיע דרך זה שפעלו לפי הערכה מודיעינית שגויה, ואחרי החזרה בתשובה זכו לצאת למלחמה בסד"כ נכון ובתכנון מתאים.
נקם וגו׳ אחר תאסף אל עמיך. ברבה נתבאר הטעם שתלה הקב״ה בזה משום ישמח צדיק כי חזה נקם וגו׳. ורצה הקב״ה להנות את משה. אכן יש להסביר עוד טעם אחר כי במקום שנענשו בשביל החטא צריך השתדלות רב להנצל בשעת הסכנה מן העונש. ומלחמת עי יוכיח. שגם אחר שנתרצה הקב״ה ליהושע וצוה אותו לילך למלחמה והבטיחו שיעשה לעי ולמלכה כאשר עשה ליריחו. מכ״מ אמר ה׳ שישים לו אורב לעיר מאחריה. והרי אין לפניו ית׳ מעצור להושיע גם בלא עצה זו.אלא משום שהי׳ מקום החטא ע״כ הוא מסוכן עכ״פ לכמה יחידים שיהיו ניזוקים בשעת הסכנה. מש״ה היה נצרך לעצה ותחבולה. כך באותו מעשה שמעשה פעור קטרג הרבה. וזה החטא מקטרג תמיד כדאי׳ במדרש והובא בתוס׳ מס׳ סוטה ספ״א בכל שנה ושנה בשעה שחטאו ישראל בבנות מואב באותו פרק בית פעור עולה למעלה כדי להזכיר עון וכשהוא רואה קבר של משה חוזר ושוקע כו׳ ע״כ היו בסכנה שלא יהיו כמה יחידים ניזוקים. מש״ה היה נצרך שיהי׳ דווקא בחייו של משה רבינו ותפלתו הי׳ מגין הרבה. ומש״ה הזהירו הקב״ה שיהא בחיי משה:
זה מובן בקל. כאשר הרופא בא לרפאות את החולה, אין דין בשמים מי יותר זכאי האם הרופא או החיידק, ורק זכותו של החולה היא העומדת לדין. (אף שבאופן עקיף אולי יהיה בזה ריוח גם לרופא). משא"כ כאשר אומות נלחמות זו בזו, האחד ינצח והשני יובס, מיד אומרים מלאכי השרת הללו והללו וכו' ח"ו או מזכירים זכות לאומה אחת כנגד השניה.איש_ספר כתב:וגם כאן אנו מוצאים דברים מיוחדים למשל חזרה מעורכי המלחמה לבעלי עבירה. כלומר המלחמה אמורה להתנהל על טהרת הקודש. מה שלא מצינו בשום השתדלות אחרת. (מעולם לא נשמע שאדם ילך לרופא לפי מידת אדיקותו)
יהושע פרק ח
(א) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל יְהוֹשֻׁעַ אַל תִּירָא וְאַל תֵּחָת קַח עִמְּךָ אֵת כָּל עַם הַמִּלְחָמָה וְקוּם עֲלֵה הָעָי רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת מֶלֶךְ הָעַי וְאֶת עַמּוֹ וְאֶת עִירוֹ וְאֶת אַרְצוֹ
יהושע פרק ז
(ג) וַיָּשֻׁבוּ אֶל יְהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַל יַעַל כָּל הָעָם כְּאַלְפַּיִם אִישׁ אוֹ כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ יַעֲלוּ וְיַכּוּ אֶת הָעָי אַל תְּיַגַּע שָׁמָּה אֶת כָּל הָעָם כִּי מְעַט הֵמָּה:
- הגם שלב האדם הפרטי נתון ברשותו והבחירה בידו, לא כן לב המלך - אחר שבבחירתו תלוי אושר הכלל, ואם יבחר בדרך רע ישחית רבים ועצומים, לכן לבו זה הכללי הוא ביד ה' - והוא בעניני הכלל משולל הבחירה, ומדמהו, לפלגי מים - שהמים ברדתם מהררי עד וממקורות רבות, יתאספו ויהיו לנחל שוטף, ומן הנחל יפלגו ויזרמו לתעלות רבות, ובפלגי מים אלה תלוי שלמות הכלל, שאם לא ישגיחו להטותם אל מקומות הצריכים, יעבורו ממקומות הישוב הצריכים למים אל המדבריות והיערות, או יתפשטו אל השדות העומדות במישור וישטפום, או אל הערים העומדים בעמקים ויחריבום, וע"כ ישתדלו האנשים לחפור להם תעלה ולהטותם אל מקומות הצריכים, ולישרם ולהסב אותם מן מקומות הבלתי צריך, וכ"ש ממקומות שיזיקו וישטופו, אחר שזה צורך הכלל, כן לב - מלך אחר שממעשהו יפלגו עניני הכלל אם לשבט אם לחסד אם למלחמה ואם לשלום, הם ביד ה', ויטה אותם לפי רצונו - בהנהגת הכלל, אם זכו יטהו לטובה ובהפך, ולא ימתין לשנות גמר מעשהו לפי רצונו, רק תחלת נטית הלב יטה לרצונו כמו שמטים פלגי מים בהתחלת הפלגותם:
צופה_ומביט כתב:לפני הרבה שנים ראיתי, או במנ"ח או באדרת [אולי אצל מישהו אחר?], שכותב שלא שייך לדון על מלחמה מצד ספק פיקו"נ כי מלחמה כל עצמה היא ודאי פיקוח נפש, ואעפי"כ התירה/חייבה התורה. אולי ידוע למעלתו היכן הדברים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 265 אורחים