מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חוו"ד מוקשה - יו"ד קפ"ה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

חוו"ד מוקשה - יו"ד קפ"ה

הודעהעל ידי אור עולם » א' נובמבר 05, 2023 2:32 pm

בדינא דהיה משמש עם הטהורה ונטמאית כתב החוו"ד (הביאו הפתחי תשובה) דה"ה במשמש ונזכר שהוא עונת הוסת שלא יפרוש אלא ימתין שימות האיבר.

ויל"ע האם בא לחדש שאע"פ שבדם טוהר ודם בתולים לא אמרו לו לפרוש, מ"מ בסמוך לוסתה אע"פ שאינו דאו' אלא דרבנן מ"מ יפרוש.
או שבא לחדש שימתין אע"פ שיש לחשוש שתראה בנתיים.

ובצד השני - אולי הסברא בזה דהפרישה היא במזיד, ואם תראה בנתיים עדיין יהיה באונס.
אבל יל"ע בזה דכל טעם האיסור הוא שמא תראה וא"כ מאותו הטעם היה צריך לומר לו לפרוש, וצ"ע.
אמנם בסדרי טהרה כתב שהתקנה שמא יטעו לשמש בשעת הוסת.

ויתכן שיש בזה נפק"מ לשעת וסתה ממש, דלהצד הראשון בוודאי שיפרוש, ולהצד השני אולי בזה יש יותר חשש שתראה מיד ולכן יפרוש, ואולי עדיין נאמר שאם ישאר יהיה באונס משא"כ אם יפרוש. וצ"ע.

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: חוו"ד מוקשה - יו"ד קפ"ה

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » א' נובמבר 05, 2023 4:26 pm

פשוט כצד הב', ולא מובן בכלל הדמיון לדם בתולים שפשוט דא"א בלא"ה וכל התקנה היתה להחיל עליה שם טמאה דוקא אחר שגמר ביאתו

לגבי החשש שמא תראה, הרי נועץ צפרניו בקרקע

וטעם שלא יפרוש שוה לגמרי לאמרה לו נטמאתי, שבזה עושה מעשה במזיד (וה"ה אם ממשיך לדוש באבר חי כמ"ש החוו"ד(?) שם), משא"כ כשאינו עושה כלום

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: חוו"ד מוקשה - יו"ד קפ"ה

הודעהעל ידי אור עולם » א' נובמבר 05, 2023 8:07 pm

כולל יונגערמאן כתב:פשוט כצד הב', ולא מובן בכלל הדמיון לדם בתולים שפשוט דא"א בלא"ה וכל התקנה היתה להחיל עליה שם טמאה דוקא אחר שגמר ביאתו

לגבי החשש שמא תראה, הרי נועץ צפרניו בקרקע

וטעם שלא יפרוש שוה לגמרי לאמרה לו נטמאתי, שבזה עושה מעשה במזיד (וה"ה אם ממשיך לדוש באבר חי כמ"ש החוו"ד(?) שם), משא"כ כשאינו עושה כלום


כתבתי גם דם טוהר! והפתחי תשובה מציין לזה. עיי"ש בפנים.
לגבי החשש שמא תראה - כשיפרוש באיבר מת זה ג"כ אסור (גם למ"ד פטור).
הטעם שכתבת אני מבין, וגם אני כתבתי אותו, ועדיין יש בזה חידוש שעשו את עונת הוסת כמו בא על אחותו וכיו"ב ולא מתייחסים כאן לטעם התקנה כלל ועיקר.
ועיי' בפרדס רימונים (סוף סי' קפ"ה) שכתב לחלוק על החוו"ד מהטעם הנ"ל בדיוק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 346 אורחים