אליסף כתב:מעניין המאמר מ'נועם', לא הסגנון הרגיל של רב"מ, גם מאד הלכתי
אגב זכורני שבהספדו על ר' לייזר פלצינסקי אמר שהשפיע עליו רבות בדרך לימודו
איש_ספר כתב:אליסף כתב:מעניין המאמר מ'נועם', לא הסגנון הרגיל של רב"מ, גם מאד הלכתי
אגב זכורני שבהספדו על ר' לייזר פלצינסקי אמר שהשפיע עליו רבות בדרך לימודו
יש שם בהחלט עקבות לסגנונו הידוע, וכמובן ריבוי המרכאות מהם הוא לא התפטר מעולם...
חשב האפד כתב:
במחנה "בני תורה" לפני כך וכך שנים.
בצד שמאל נראה בנו יבל"ח ר' בנציון.
מי הוא הרב שעימו הגרב"מ זצ"ל משוחח?
ובכרך ד' עוד שני מאמרים.ארופאי כתב:איש_ספר כתב:אליסף כתב:מעניין המאמר מ'נועם', לא הסגנון הרגיל של רב"מ, גם מאד הלכתי
אגב זכורני שבהספדו על ר' לייזר פלצינסקי אמר שהשפיע עליו רבות בדרך לימודו
יש שם בהחלט עקבות לסגנונו הידוע, וכמובן ריבוי המרכאות מהם הוא לא התפטר מעולם...
גם בנועם ב,רמח-רעו ישנו מאמר ארוך ממנו בשם העט הנ"ל, בענין מנהגי הצבור שנעשו לסייג.
גביר כתב:א.
מחד גיסא היה דמות ייחודית, מקורית וצבעונית, אולי הססגוני שבראשי הישיבות בדור האחרון. מאידך גיסא, ניכר בו יסוד קונפורמיסטי חזק, היה ממגדירי ה'ישיבתיות' וממעצביה, על המוסכמות והקודים הנוקשים למדי שלה.
בפעמים, הבודדות יחסית, שבהן הזדמן לי לשמוע אותו, הוא הצטייר אצלי לא רק כרטוריקן מעולה אלא גם כשחקן במובן החיובי של המילה -
אמן השולט בטון דיבורו, במחוותיו, בתנועות גופו ובהבעות פניו, ומשתמש בהם כדי להחדיר בקהלו את מסריו באופן בלתי אמצעי.
כך בשיעוריו הלמדניים ועל אחת כמה וכמה בשיחות המוסר שלו.
[כעין זה אמר לי פעם אחד מתלמידיו - 'הוא יודע באיזה שלב בשיחה עליו לדפוק על הסטנדר']
דומה שהתאטרליות הייתה טבועה באופיו וכראש ישיבה רתם אותה לקודש - לשיעורים ולשיחות.
ב.
סח לי ר' יוסף ניצן [בלומקרנץ] ז"ל, מרחובות, איש חינוך, מפקח בחינוך הממ"ד ופעיל במזרחי ובמפד"ל -
'"הגעתי לישיבת חברון כצעיר פליט שואה מפולין ולמדתי בה בחברותא עם ר' ברוך מרדכי אזרחי, שנמנה אז על טובי הלומדים שם, עד שעברתי לישיבת קלצק הרחובותית עם שאר חברי קבוצת ה'עבריתניקים' שאליה השתייכתי.
לא מזמן נודע לי שהחברותא שלי מאז, שנעשה בינתיים ראש ישיבה ידוע, עומד להעביר שיעור בכולל בר שאול [בית המדרש המרכזי של הקהילה הליטאית ברחובות]. הלכתי לשם ובתום השיעור ניגשתי אליו והזדהיתי, אינך יודע מה הלך שם - התרגשות גדולה, חיבוקים ונשיקות",
ובכלל דיבר על רב"מ בהערכה גדולה יותר מאחרים אז.
[איני זוכר אם באותה הזדמנות או בהזדמנות אחרת שאלתי אותו על ר' מאיר חדש, שבאותה תקופה כבר לא היה במיטבו, הוא ענה לי שבשעתו הכיר היטב את בחורי הישיבה וידע על כל אחד ומעשיו, כולל הללו שהיו בהגנה ובמחתרות]
ג.
אופייני, אולי, שהראשון ששמעתי ממנו את שמו, בגיל בר מצווה בערך, היה יורם, המדריך הכריזמטי מבני עקיבא [לא שהייתי שם, אלא שהוא היה דמות מוכרת],
באחד הבקרים שמעתי אותו, בבית הכנסת שבו התפללנו שנינו, אומר בקול פסוקי דזמרה בהברה אשכנזית, דבר שעורר את פליאתי.
התעלומה נפתרה כשסיפר לי שבכוונתו להיכנס, באלול הקרוב, לישיבה בשם 'עטרת ישראל' בראשותו של הרב אזרחי [ברגע הראשון חשבתי שזה שם משפחה ספרדי, אולם יורם אמר לי שמדובר ברב אשכנזי לחלוטין].
תנועת 'בני תורה' הייתה אז בשיאה [באחת השנים שלפני כן הם אף קיימו את המחנה ברחובות, בישיבת הדרום, ביקרתי שם כי לחבר היה שם בן דוד שגם אני קצת הכרתי, על הדשא ישבו קבוצות קבוצות ודברו, אחת מהן בהנחיית אותו בחור שאליו באנו, הייתי עוד לפני בר מצווה ורק בדיעבד לאחר כמה שנים הבנתי שביקרנו ב'מחנה בני תורה'] ולא מעטים מבוגרי הישיבות התיכוניות פנו לישיבות ליטאיות [אז קראו לזה 'נשרפו', גופים שהפנו אותם לשם, כמו גם ישיבות ייעודיות לבחורים אלה, כונו 'משרפות'. איני יודע אם ביטויים אלה עדיין בשימוש].
איני יודע היכן יורם היום, דומני שהוא ראש ישיבה או לפחות מג"ש באחת הישיבות בירושלים.
ידידיה כתב:גביר כתב:א.
מחד גיסא היה דמות ייחודית, מקורית וצבעונית, אולי הססגוני שבראשי הישיבות בדור האחרון. מאידך גיסא, ניכר בו יסוד קונפורמיסטי חזק, היה ממגדירי ה'ישיבתיות' וממעצביה, על המוסכמות והקודים הנוקשים למדי שלה.
בפעמים, הבודדות יחסית, שבהן הזדמן לי לשמוע אותו, הוא הצטייר אצלי לא רק כרטוריקן מעולה אלא גם כשחקן במובן החיובי של המילה -
אמן השולט בטון דיבורו, במחוותיו, בתנועות גופו ובהבעות פניו, ומשתמש בהם כדי להחדיר בקהלו את מסריו באופן בלתי אמצעי.
כך בשיעוריו הלמדניים ועל אחת כמה וכמה בשיחות המוסר שלו.
[כעין זה אמר לי פעם אחד מתלמידיו - 'הוא יודע באיזה שלב בשיחה עליו לדפוק על הסטנדר']
דומה שהתאטרליות הייתה טבועה באופיו וכראש ישיבה רתם אותה לקודש - לשיעורים ולשיחות.
ב.
סח לי ר' יוסף ניצן [בלומקרנץ] ז"ל, מרחובות, איש חינוך, מפקח בחינוך הממ"ד ופעיל במזרחי ובמפד"ל -
'"הגעתי לישיבת חברון כצעיר פליט שואה מפולין ולמדתי בה בחברותא עם ר' ברוך מרדכי אזרחי, שנמנה אז על טובי הלומדים שם, עד שעברתי לישיבת קלצק הרחובותית עם שאר חברי קבוצת ה'עבריתניקים' שאליה השתייכתי.
לא מזמן נודע לי שהחברותא שלי מאז, שנעשה בינתיים ראש ישיבה ידוע, עומד להעביר שיעור בכולל בר שאול [בית המדרש המרכזי של הקהילה הליטאית ברחובות]. הלכתי לשם ובתום השיעור ניגשתי אליו והזדהיתי, אינך יודע מה הלך שם - התרגשות גדולה, חיבוקים ונשיקות",
ובכלל דיבר על רב"מ בהערכה גדולה יותר מאחרים אז.
[איני זוכר אם באותה הזדמנות או בהזדמנות אחרת שאלתי אותו על ר' מאיר חדש, שבאותה תקופה כבר לא היה במיטבו, הוא ענה לי שבשעתו הכיר היטב את בחורי הישיבה וידע על כל אחד ומעשיו, כולל הללו שהיו בהגנה ובמחתרות]
ג.
אופייני, אולי, שהראשון ששמעתי ממנו את שמו, בגיל בר מצווה בערך, היה יורם, המדריך הכריזמטי מבני עקיבא [לא שהייתי שם, אלא שהוא היה דמות מוכרת],
באחד הבקרים שמעתי אותו, בבית הכנסת שבו התפללנו שנינו, אומר בקול פסוקי דזמרה בהברה אשכנזית, דבר שעורר את פליאתי.
התעלומה נפתרה כשסיפר לי שבכוונתו להיכנס, באלול הקרוב, לישיבה בשם 'עטרת ישראל' בראשותו של הרב אזרחי [ברגע הראשון חשבתי שזה שם משפחה ספרדי, אולם יורם אמר לי שמדובר ברב אשכנזי לחלוטין].
תנועת 'בני תורה' הייתה אז בשיאה [באחת השנים שלפני כן הם אף קיימו את המחנה ברחובות, בישיבת הדרום, ביקרתי שם כי לחבר היה שם בן דוד שגם אני קצת הכרתי, על הדשא ישבו קבוצות קבוצות ודברו, אחת מהן בהנחיית אותו בחור שאליו באנו, הייתי עוד לפני בר מצווה ורק בדיעבד לאחר כמה שנים הבנתי שביקרנו ב'מחנה בני תורה'] ולא מעטים מבוגרי הישיבות התיכוניות פנו לישיבות ליטאיות [אז קראו לזה 'נשרפו', גופים שהפנו אותם לשם, כמו גם ישיבות ייעודיות לבחורים אלה, כונו 'משרפות'. איני יודע אם ביטויים אלה עדיין בשימוש].
איני יודע היכן יורם היום, דומני שהוא ראש ישיבה או לפחות מג"ש באחת הישיבות בירושלים.
יורם עשה חייל בעטרת, למד התמדה נדירה, התקרב לר"ד כהן, ואכן הוא ר"מ חשוב היום.
אמנם שינה שמו הפרטי, לירוחם.
פנחסויפלל כתב:זה כלל לא נראה הגרש"פ.
יותר נראה שזה הג"ר ש"ב ורנר זצ"ל
ידידיה כתב:גביר כתב:איני יודע היכן יורם היום, דומני שהוא ראש ישיבה או לפחות מג"ש באחת הישיבות בירושלים.
יורם עשה חייל בעטרת, למד התמדה נדירה, התקרב לר"ד כהן, ואכן הוא ר"מ חשוב היום.
אמנם שינה שמו הפרטי, לירוחם.
בן אליהו כתב:ידידיה כתב:גביר כתב:איני יודע היכן יורם היום, דומני שהוא ראש ישיבה או לפחות מג"ש באחת הישיבות בירושלים.
יורם עשה חייל בעטרת, למד התמדה נדירה, התקרב לר"ד כהן, ואכן הוא ר"מ חשוב היום.
אמנם שינה שמו הפרטי, לירוחם.
אכן. חיבר ספר על קונטרס הספיקות שבגינו זכה בפרס ירושלים.
עוד אחד מבני רחובות שלמד בישיבת שעלבים ואח"כ למד בעטרת ישראל: ר' אבינועם פלברבאום. גם הוא ת"ח גדול. אני חושב שר"מ בישיבת בית שמואל בקרות מטרסדורף.
איש_ספר כתב:מח"ס קובץ ציונים והערות. באוצר.
בעל התפארת כתב:כמדומני שהוא חתנו של ראש הישיבה הג"ר יצחק יחיאל עהרנפלד שליט"א
איש_ספר כתב:אליסף כתב:מעניין המאמר מ'נועם', לא הסגנון הרגיל של רב"מ, גם מאד הלכתי
אגב זכורני שבהספדו על ר' לייזר פלצינסקי אמר שהשפיע עליו רבות בדרך לימודו
יש שם בהחלט עקבות לסגנונו הידוע, וכמובן ריבוי המרכאות מהם הוא לא התפטר מעולם...
משוש דורים כתב:המאמרים האלו נכתבו על ידו כשעדיין לא מלאו לו שלושים שנה.
נראה, כי באותם הימים התלבט לגבי עתידו, אם לפנות לשדה הרבנות והדיינות (כמו רוב בוגרי חברון בימים ההם). ובגין כך באו כלל המאמרים ההם בנוסח הלכתי.
או להמשיך בעולם הישיבות, שלא היה אז מפותח כלל. וכפי שעשה בסופו של דבר.
אליסף כתב:זכורני שבהספדו על ר' לייזר פלצינסקי אמר שהשפיע עליו רבות בדרך לימודו
איש_ספר כתב:מתוך גליון היו"ל ע"י קהל מחזיקי הדת קידאלהאזא נ"י בנשיאות הגרא"מ מיזליש שליט"א
ארופאי כתב:גם בנועם ב,רמח-רעו ישנו מאמר ארוך ממנו בשם העט הנ"ל, בענין מנהגי הצבור שנעשו לסייג.
בקשר למובא לעיל על ר' יואל מסאטמר והמאמר בנועם, כתב גם הרב צבי רייזמן בספרו רץ כצבי (פוריות, יוחסין, אישות- א. עמ' רעט) דברים שסיפר לו הגרב"מ זצ"ל.
סימנא כתב:הרב אונטרמן היה צעיר מהחזו"א בשמונה שנים.
הרב אלישיב קשיש מהרב עמאר בשלושים ושמונה שנים.
ישעיהו לוריא כתב:האם אפשר לראות מסגנון המאמר והעמדת השיטות, ביטוי להלך החשיבה הרווח באותם ימים, לפני שחזון איש הונחל לציבור כמי שאי אפשר לחלוק עליו ועמו?
ושהרבנות הראשית וחכמיה, נחשבו ממש לגדולי התורה שבדור?
האם היום מישהו היה כותב פסק הלכה בעניינים מסויימים וכותב 'דעת הרב אלישיב כך ומאידך דעת הרב עמאר כך'?!
והנה לכל אורך המאמר כותב הגרב"מ את דעת החזון איש ומאידך דעת הגרא"י אונטרמן שליט"א במאמרו, וכן על זו הדרך.
פרנקל תאומים כתב:כבר רמזו כאן מעליך שהמטרה של אותם מאמרים היתה ככל הנראה כדי להכניס יד ורגל לשדה המשרות הרבניות. והכל מתיישב כמין חומר..
משוש דורים כתב:איש_ספר כתב:אליסף כתב:מעניין המאמר מ'נועם', לא הסגנון הרגיל של רב"מ, גם מאד הלכתי
אגב זכורני שבהספדו על ר' לייזר פלצינסקי אמר שהשפיע עליו רבות בדרך לימודו
יש שם בהחלט עקבות לסגנונו הידוע, וכמובן ריבוי המרכאות מהם הוא לא התפטר מעולם...
המאמרים האלו נכתבו על ידו כשעדיין לא מלאו לו שלושים שנה.
נראה, כי באותם הימים התלבט לגבי עתידו, אם לפנות לשדה הרבנות והדיינות (כמו רוב בוגרי חברון בימים ההם). ובגין כך באו כלל המאמרים ההם בנוסח הלכתי.
או להמשיך בעולם הישיבות, שלא היה אז מפותח כלל. וכפי שעשה בסופו של דבר.
ישעיהו לוריא כתב:סימנא כתב:הרב אונטרמן היה צעיר מהחזו"א בשמונה שנים.
הרב אלישיב קשיש מהרב עמאר בשלושים ושמונה שנים.
זה טענה רק לגבי הדוגמא הקטנה שנתתי.
אבל אף אחד, למשל, לא יביא את הרב אלישיב מול הרב דוב ליאור
או אפילו את הרב מרדכי אליהו מול השבט הלוי. (דווקא מתחיל להיראות הגיוני)
הדוגמא שנקטתי, בעלמא סתם.
צופה_ומביט כתב:מעט עסק בדברי תורתו, ויהיה לעילוי נשמתו ושפתותיו דובבות:
בשיעור הזה לגבי זומר וצריך לעצים, בתחילתו.
מה שאומר הגרב"מ שמדברי הר"ן לגבי חיוב קוצר בציפורניים וזקן מוכח דלא כביאור המנחת חינוך שהתנאי ד"צריך לעצים" הוא רק בעצים ולא בכל דבר הנקצר, לא זכיתי להבין, הלוא זיל בתר טעמא וחד טעמא ממש לעצים ולציפורניים כביאור המנח"ח: שהתנאי ד"צריך לדבר הנקצר" הוא בכל דבר שאין הדרך להשתמש בדבר הנקצר. ופשיטא שציפורניים וזקן דומים בדיוק ממש לעצים ולא לפירות ותבואה. אין דרך להשתמש בהם ולכן צריך בהם התנאי דצריך לדבר הנקצר בדיוק כמו בעצים.
צופה_ומביט כתב:צופה_ומביט כתב:מעט עסק בדברי תורתו, ויהיה לעילוי נשמתו ושפתותיו דובבות:
בשיעור הזה לגבי זומר וצריך לעצים, בתחילתו.
מה שאומר הגרב"מ שמדברי הר"ן לגבי חיוב קוצר בציפורניים וזקן מוכח דלא כביאור המנחת חינוך שהתנאי ד"צריך לעצים" הוא רק בעצים ולא בכל דבר הנקצר, לא זכיתי להבין, הלוא זיל בתר טעמא וחד טעמא ממש לעצים ולציפורניים כביאור המנח"ח: שהתנאי ד"צריך לדבר הנקצר" הוא בכל דבר שאין הדרך להשתמש בדבר הנקצר. ופשיטא שציפורניים וזקן דומים בדיוק ממש לעצים ולא לפירות ותבואה. אין דרך להשתמש בהם ולכן צריך בהם התנאי דצריך לדבר הנקצר בדיוק כמו בעצים.
אם בלא"ה לצערנו נטה האשכול מעט מדברי הספד לראש הישיבה הגאון הגדול המחנך הגדול אוהב ומאהיב התורה הגדול רבי ברוך מרדכי זצ"ל, אולי לפחות נעסוק בדברי תורה/תורתו.
שמא יוכל אי מי ליישב את שאלתי הנ"ל?
מה שנכון נכון כתב:צופה_ומביט כתב:צופה_ומביט כתב:מעט עסק בדברי תורתו, ויהיה לעילוי נשמתו ושפתותיו דובבות:
בשיעור הזה לגבי זומר וצריך לעצים, בתחילתו.
מה שאומר הגרב"מ שמדברי הר"ן לגבי חיוב קוצר בציפורניים וזקן מוכח דלא כביאור המנחת חינוך שהתנאי ד"צריך לעצים" הוא רק בעצים ולא בכל דבר הנקצר, לא זכיתי להבין, הלוא זיל בתר טעמא וחד טעמא ממש לעצים ולציפורניים כביאור המנח"ח: שהתנאי ד"צריך לדבר הנקצר" הוא בכל דבר שאין הדרך להשתמש בדבר הנקצר. ופשיטא שציפורניים וזקן דומים בדיוק ממש לעצים ולא לפירות ותבואה. אין דרך להשתמש בהם ולכן צריך בהם התנאי דצריך לדבר הנקצר בדיוק כמו בעצים.
אם בלא"ה לצערנו נטה האשכול מעט מדברי הספד לראש הישיבה הגאון הגדול המחנך הגדול אוהב ומאהיב התורה הגדול רבי ברוך מרדכי זצ"ל, אולי לפחות נעסוק בדברי תורה/תורתו.
שמא יוכל אי מי ליישב את שאלתי הנ"ל?
הרב"מ אמר מהזכרון ולא דק. המעיין במנ"ח ובח"א יראה שלא כתבו לתלות זה באם הדרך להשתמש בדבר הנקצר (במנ"ח הניח בצ"ע הטעם, ובח"א תלה שבעצים עיקר כוונתו להצמיח), וע"כ שפיר מוכח מהר"ן דפליג אתוס' (כצ"ל לכאו', ולא כקושיא על המנ"ח).
אמור מעתה, אמנם משמכו ומעלה האיש, מתנשא אל על - "אין כמוהו", אבל בצמרתו האישית - יבושת. כהות ברגישותו האיכפתית, צל על תשומת לבו.
ברשילא כתב:כמה עובדות מפי חכם וגאון אחד שליט"א שהתקרב אליו בשנים האחרונות.
1. הגרב"מ רצה להכנס לשיעוריו של מרן הרב מבריסק, אולם עקב גילו הצעיר לא הסכים להכניסו, ושלח את בנו הגרמ"ד זצ"ל שילמד עמו.
שאלתיו: פעמים רבות הגרמ"ד בשיעוריו מביא את דברי הרב מבריסק זצ"ל בנוסח אחד, ואילו ראש הישיבה מביא בנוסח אחר?
וענה לי: עקבתי אחרי הרב זצ"ל!
כלומר, הוא לא הסתפק במה ששמע וקיבל מהגרמ"ד, אלא הלך והתעניין גם אצל אחרים מה ואיך שמעו.
2. בכל פעם שהייתי שואל אותו על איזה ענין שאינו מבורר בספר וכתבי הגרי"ז, היה עונה לי מיד במקום. ניכר היה שכל תורת הרב מבריסק שגורה על לשונו ומונחת בכיסו בבהירות.
על דברים בתורת הרב מבריסק שרבים וטובים - ואף מבית בריסק גופא - הסתפקו והתחבטו בהבנתם, תמיד היה לו הסבר ברור פשוט ובהיר.
נמצא. נכנס בגיר' 21.ברשילא כתב:המהדורה הזו אינה באוצר. (סימני ספר זה פוזרו בספריו הבאים).
פרנקל תאומים כתב:בראיון שערכו עם בנו ר' בנציון ועם אחיו הגר''י בתוך השבעה המופיע בגליון "מרווה לצמא" כתוב שהוא נכנס לשיעורים ושמע מפי הגרי"ז זי"ע באופן בלתי אמצעי. זה קצת הפליא אותי, אבל כך איתא שם. ועוד איתא שם (וגם זה הפליא אותי) שהוא נסע כמה פעמים לרבינו החזו''א זי''ע והחזיק עימו בקשר.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים