בוצינא כתב:מרן ראש הישיבה הגר"ד לנדו, ידידו מילדות של מרן ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי זצוק"ל, הספיד ביום שישי י"ב מרחשון תשפ"ד (27/10/2023) במסע ההלוייה בשכונת בית וגן בירושלים. ראש הישיבה נשא דברי הספד קצרים, עקב הנחיות פיקוד העורף בשל המלחמה.
חשב האפד כתב:
במחנה "בני תורה" לפני כך וכך שנים.
בצד שמאל נראה בנו יבל"ח ר' בנציון.
מי הוא הרב שעימו הגרב"מ זצ"ל משוחח?
איש_ספר כתב:בבחרותי שמעתי (וכמדומה שהיה מפורסם) בשם אחד מגדולי הדור שאמר על רב"מ, אין תוכו כברו, אך במובן ההפוך מהשימוש המקובל. אכן רבים הכירו את רב"מ מהלצות שנקשרו לשמו (אפשר לעשות מכך ספר כמעט כמו מר' אייזל חריף...*), מהצד התיאטרלי שלו, אבל לא ידעו את האיש עצמו. לא אתיימר לומר שזכיתי להיכרות מעמיקה, אבל מבשרי אחזה, שכבחור צעיר חיפשתי את קרבתו דוקא בגלל הצדדים הססגוניים שהיו בו, ואחרי שהתקרבתי מעט, ראיתי שכ"ז הוא קליפה דקה והפרי עצמו גדול ומתוק לאין שיעור.
ראינו אותו משים לילות כימים כפשוטו ממש בחדרו שבביתו, שם לא כבה האור (לפחות בשעות שהסתובבנו שם, אע"פ ששם היתה מונחת מיטתו) נוכחנו יחד עם קבוצת חברים שבכל מקום שדברנו איתו, ולא דוקא בסוגיות ישיבתיות, הוא מדבר כמאן דקאי בהאי סוגיא, עמדנו לידו בשיחות שנאמרו בביתו בליל שבת בימי הסליחות בעת 'ההאפלה', וראינו את דמעותיו נוצצות באור יקרות, עם שירי ההתעוררות. ולא אחת עמדנו על סגולת מידותיו וכשרון רגשותיו (אע"פ שגם הם היו מכוסים לעיתים בדברי חריפות שהיה סונט בשומעי השיעור כידוע).
.השוחט כתב:למעוניינים היו חוברות של ר' ברוך ובהם הדרכה להכנת חבורה בכוחות עצמך.
היו חברותות שעשו את זה יחד.
זה היה נראה בערך כך. סעיף א - קרא גמרא פלונית. ב. קרא שוב !! ג. עכשיו עיין גמרא אחרת. ד. בדוק אם הבנת אותה היטב. ה. מצא את הסתירה לכאורה בין שתי הגמרות. ו. כעת עיין בקטע הבא מספר מחנה אפרים. ז. אמור לחברך את מה שלמדת זה עתה, בחיות ובתהלהבות. ח. כעת חשוב אם לפי היסוד של המחנ"א יש ליישב את הסתירה הנ"ל. ט. חזור על התירוץ ביתר שכנוע עצמי. י. לטש עוד מעט ודייק את תירוצך. יא. כעת עיין בתוספות פלוני. יב. חשוב מדוע מתוס' זה נראה שאין תירוצך נכון. יג. קום ממקומך וחפש מישהו "למכור" לו את מה שהעלית במצודתך עד לרגע זה.
וכך עוד ועוד עד להשלמת חבורה לתפארת, כשלבחורים הרגשה שהם יצרו זאת. חדוות יצירה עם סיפוק עצום, והעלאת הביטחון העצמי עם הרגשת ה"גישמאק" של הלימוד הישיבתי, וכו' וכו'.
מן הסתם החוברות הללו קיימות היכן שהוא. (זה מהדברים שיצטרכו עתה להדפיס שוב).
תבא כתב:.השוחט כתב:למעוניינים היו חוברות של ר' ברוך ובהם הדרכה להכנת חבורה בכוחות עצמך.
היו חברותות שעשו את זה יחד.
זה היה נראה בערך כך. סעיף א - קרא גמרא פלונית. ב. קרא שוב !! ג. עכשיו עיין גמרא אחרת. ד. בדוק אם הבנת אותה היטב. ה. מצא את הסתירה לכאורה בין שתי הגמרות. ו. כעת עיין בקטע הבא מספר מחנה אפרים. ז. אמור לחברך את מה שלמדת זה עתה, בחיות ובתהלהבות. ח. כעת חשוב אם לפי היסוד של המחנ"א יש ליישב את הסתירה הנ"ל. ט. חזור על התירוץ ביתר שכנוע עצמי. י. לטש עוד מעט ודייק את תירוצך. יא. כעת עיין בתוספות פלוני. יב. חשוב מדוע מתוס' זה נראה שאין תירוצך נכון. יג. קום ממקומך וחפש מישהו "למכור" לו את מה שהעלית במצודתך עד לרגע זה.
וכך עוד ועוד עד להשלמת חבורה לתפארת, כשלבחורים הרגשה שהם יצרו זאת. חדוות יצירה עם סיפוק עצום, והעלאת הביטחון העצמי עם הרגשת ה"גישמאק" של הלימוד הישיבתי, וכו' וכו'.
מן הסתם החוברות הללו קיימות היכן שהוא. (זה מהדברים שיצטרכו עתה להדפיס שוב).
קונטרס והגית
https://hebrewbooks.org/50065
אור עולם כתב:שמעתי היום מאחיו הגר"י יבלחט"א שהוא היה סמל לדברי האוה"ח הק' הידועים בפר' כי תבא.
אברהם כתב:קצת שמועות אודות ראש הישיבה, כדי להשתתף במשהו בהספדו של חכם:
דודי הגרב"י סומפולינסקי שליט"א,...
הוא תיאר איך הם היו אוכלי לחמו וגדלים על שלחנו, והוא היה עובר מאחד לאחד, ומשכנע אותו שהוא גאון עולם ותובע ממנו חבורות כו', עד שבאמת הם בדקו ומצאו שמכל השנים הראשונות האלו, לא היה אחד שאינו מרביץ תורה כיום...
אברהם כתב:סיפר ידידי, מתלמידי הישיבה, שהגיע עם בנו לחלאק'ה. הבחור המשב"ק הגיש לר' ברוך צעצוע על מנת להביא לחתן השמחה, אך הילד פחד לקבל מר' ברוך. ר' ברוך הגיש לאבא את הצעצוע והורה לו להעביר לבנו. כעת, פנה ר' ברוך אל הילד שאחז בצעצוע וביקש ממנו "תוכל להשאיל לי בבקשה לשחק בזה?..." הילד לא יכול היה לסרב, אחרי שר' ברוך "שיחק" מעט בצעצוע, הוא החזיר ישירות לילד שהושיט את ידו... "אתה רואה, נהיינו כבר חברים... מה קרה? באמצעות ה"נתינה" שלו..."
אור עולם כתב:מישהו יודע באיזו שנה נפטר אביו ר' ישראל?
תודה על כל הדברים היפים.אברהם כתב:אגב, מילדותי אני זוכר את אבי מורי חוזר בהתרגשות בכל שבת-סליחות: ר' ברוך מרדכי היה צועק השבת "הלילה עומדים להגיד את השקר הגדול!... לנו בושת הפנים..." מסתמא היה המשך לדברים, עצה או תוכחה איך לא יהיו הדברים שקר... אבל הלשון הזאת "נתקעה" לי באוזניים מילדותי "הלילה אומרים את השקר הגדול..."
.
קרית מלך כתב:מפי השמועה: הרב מאיר גרוזמן שליט"א ידידו של הגרב"מ זצ"ל במשך שנים רבות נשא הספד מדהים בפני קהל שומעיו הקבוע וסיפר עובדות נפלאות ויוצאות דופן.
בדבריו עמד בין השאר על כח שתיקתו של הגרב"מ זצ"ל והפליא לספר סיפורים אשר בדידיה הוה עובדא, איך במצבים רבים ושונים הוא אחז תמיד בפלך השתיקה, והמדובר הוא בחוויות אישיות בפגישות משותפות במשך שנים רבות!
אחת העובדות שסיפר: הם עלו יחד לביתו של יהודי אמיד בת"א שבעברו למד בחברון כדי להתרימו עבור ישיבת עטרת ישראל, לאחר שהציגו את בקשתם [אגב, הוא מספר שהגרב"מ לא היה מבקש כסף, אלא רק מציע את מעלותיה של הישיבה] השיב אותו גביר כשלמדתי בישיבת חברון הגרב"מ הסביר לי פנים בחביבות גדולה, אולם ביום שבו פניתי להתגייס לצה"ל הוא צינן את יחסו אלי באופן מופגן, וכעת מופיע בביתי ומבקש תרומה לישיבתו? היתכן?! הגרב"מ השיב לו מיד "לכן באנו אליך היום כדי שתתקן את עזיבת ספסלי הישיבה". תשובה מפליאה בחכמתה.
מכאן ואילך השיחה נמשכה כשהגרב"מ דיבר על מעלת התורה ולומדיה ועוד, לבסוף היהודי הבטיח שאם יסיים עסקה גדולה בזמן הקרוב הוא יפריש חלק מהרווח לטובת הישיבה.
מוסיף ומספר הרב גרוזמן: כשיצאנו מביתו של אותו יהודי הגרב"מ לא דיבר מילה אחת על כל האירוע! לא ניתח, לא תלה תקוות, לא אמר פרשנות. פשוט שתק. הלא דבר הוא!
[המשך הסיפור הוא שאותו יהודי הפך לתורם קבוע של הישיבה, אך כמובן שזהו ענין לעצמו].
יש לקוות שיהיה מתנדב שיעלה על הכתב את הספדו של הרב גרוזמן המציג צדדים נפלאים ולא מוכרים בדמותו של הגרב"מ זצ"ל.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 332 אורחים