הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' אוקטובר 30, 2023 8:32 am
אחרי פרסום מודעות של העדה החרדית נגד החומש פשוטו של מקרא
פגשתי את אחד מידידי חסיד דושינסקיא ושאלתיו האם הוצאת את החומש מהבית בעקבות המכתב
כך היתה תשובתו אני חברו של הרב בלוי ספרא דדיינא שכתב את המכתב הנ"ל והוא התבטא בפני תדע שמכתב זה אי"צ להתייחס ברצינות כתבתי את זה רק בעקבות לחץ כבד ביותר בלתי פוסק של מתנגדי החומש.....
אך אחרי פרסום המכתב נפל למשכב ולמשבר קשה הרב זלמן גוטליב מו"ל החומש
והרב מנשה ישראל רייזמן
דיבר אודות זה
מובא כאן מקצת מדבריו
אפשר להאזין לכל השיעור בקול הלשון שיעור של יום שישי שעבר י"ב מר חשון תשפ"ד
(מצורף כאן בקובץ כל השיעור בשלמותו-כפי שמופיע בקול הלשון)
דברים חוצבי להבות אש מפי המגיד הנפלא הגאון רבי מנשה ישראל רייזמן שליט"א בשבח החומש הנפלא פשוטו של מקרא
פשוטו של מקרא ורש”י כפשוטו בג’יהאד לשם שמים
הנני מחובר עם איש כשר וצדיק שהוציא לאור חומש מפורש עם 'רש"י כפשוטו', וזכה לקרב הרבה מאד מבני
ישראל ללמוד תורת משה רבינו עם פירוש רש"י. ואח"כ הדפיס חומש בשם 'פשוטו של מקרא', ויש אנשים
שמחפשים עם זכוכית מגדלת למצוא איזה טעות, ומכריזים על שלומי אמוני ישראל שהם מינים ואפיקורסים,
ורודפים אותם ברדיפות שלא שמעום אבותינו, מאיימים ברציחות הכאות וקללות באופן נורא מאד, ביודעי
ומכירי קאמינא, וב"ה גם אני נרדף מחמת סוגיא זו, ומסתמא לאחר דברי אלה אהיה נרדף יותר גדול, אבל
המצב איום ונורא, אנשים עומדים בצד ורואים תשפוכת דם צדיקים ושותקים, אם לא דם בגשמיות הרי רוצחים
אנשים כשרים בחרבות שבשפתותיהם.
אין הכי נמי כל ספר וספר צריך הגהה, ויש לתקן פה ושם, אך לא להפוך את המחבר הכשר לרשע ומוסר
שמורידין ולא מעלין.
הגם שיש רבנים שחתמו, הרי הכל יודעים כבר כמה שוה חתימה של רב לאחר שמראים לו רק צד
אחד בנושא, ומטעים אותם בלשון חלקלקה כדי שיחתמו כנגד. לצערי אני יודע כמה מעשיות משנה
זו ממש כמו קמצא ובר קמצא, וכל כוונת הלוחמים רק לשם שמים, אני מכיר אותם, נפגשתי עמהם,
אנשים כשרים גם הם, מניחים תפילין רש"י ורבינו תם ומתפללין כותיקין, באמת כונתם לשם שמים,
אבל יש להתענות אלף תעניות לפני ששופכים דם ישראל בכתבי פלסתר ברבים.
גם בשמיני עצרת בבוקר באו אלפי ישמעאלים 'לשם שמים' והרגו ורצחו ושפכו דם באופן נורא, ב"ה
בני ישראל אין עורפים ראשים בגשמיות, אבל רודפים ומבזים בכתביהם ובלשונם, הקב"ה רוצה לעורר
אותנו.
ובאמת מה שעשיתי עכשיו גם אני יריתי חץ למרחוק, כי לא אני הלוחם ולא הנלחם, כל אחד צריך
לבדוק סביבו ובתוכו האם אין דברים שהוא עושה לשם שמים, ומבזה את זולתו בכך. יש לנו בעיות
אחרות בדורינו שבהם באמת צריכים ללחום, על התאוות מאמריקה ומפאריז שטובחים את הדור
הצעיר על מזבח התאוות והמותרות והמודרניזציה, אבי אבות הטומאה המבקש לטמא נשמות ישראל
בשער החמישים דטומאה, בזה צריכים ללחום בכל תוקף.
ולא לרדוף יהודי שהתייגע לחבר חומש עם
ביאור 'פשוטו של מקרא', אם כואב שם הספר אפשר לשנות שם הספר, גם ספר 'שני לוחות הברית'
לא הסכימו לקרוא כך, וקראוהו בראשי תיבות, וכן תורת משה דהחת"ס. אבל יהודי שהדפיס חומש עם
רש"י, וביאר דברי רש"י באופן מופלא מאד, והוסיף לבאר גם מדברי רבותינו הראשונים, כולם מרבותינו
הקדושים, איך אפשר להחרים מי שמלקט דברי הרשב"ם והספורנו והרש"ר הירש והנצי"ב, הרי הוא
חיבור מופלא מאד, מומלץ לכל יהודי מגדול ועד קטן, בדוק ומנוסה מבראשית עד לעיני כל ישראל
אין בו נפתול ועקש. אם יש אנשים שאמרו שיש בו נפתול ועקש, בכל דבר שהודפס בעולם ומוציאים
מאמצע הדברים חמשה מילים בלבד, יכולים למצוא בהם נפתול ועקש.
באמת שיכולים לצעוק על דברי המדרש רבה, יש שורות במדרש אם הייתי מדגיש רק אותה שורה
בלבד, פחד נורא ואיום, אם אלך עם אותם שורות לרבנים שלא למדו מדרש, ויחשבו שזה ספר בן דורינו,
בלי ספק שיחתמו מיד שהכותב הוא מין ואפיקורס ואחת דתו...
ב"ה יש רבנים שחזרו בהם, ובקשו מחילה וכתבו 'ברם דברים שאמרתי טעות הוא בידי', וזוהי מדרגה
גדולה מאוד לחזור ולהודות על הטעות, לא כל אחד הוא כ"כ גברא רבא כמו האמורא רבא שאוקים
אמורא עליה ואמר 'דברים שאמרתי טעות הם בידי'.
מה לנו לגרום פירוד לבבות ושנאת חינם על דברים דקים מן הדקים, איך לוקחים המחבר של החומש
הזה, שהוא איש צדיק, חסיד ברסלב, תלמיד הגרי"מ שכטער שליט"א, מתפלל כותיקין, כל יודעיו
ומכיריו מעידים שהוא איש כשר, ומדמים אותו למשה דסר שהדפיס חומש עם ביאור ופסלו החת"ס
ואמר ב'ספרי הרמ'ד אל תשלחו יד'. מה ענין שמיטה להר סיני?
לא את הפשוטו של מקרא הם פסולים, פוק חזי איך בכל בתי מדרש הוא מתנוסס לתפארה ורבים
ממשמשים בו, הם רק מסכנים את איסורו של מרן הח"ס על ספרי הרמ"ד, שמא יאמרו אם זה כמו
ספרי הרמ"ד, אולי גם ספרי רמ"ד כשרים?, חס ושלום.
קמצא ובר קמצא במנהג ירושלים לשם שמים
ובאמת שגם מעשה דקמצא ובר קמצא יכולים לפרשו לשם שמים, כי אי' בגמ' מנהג אנשי ירושלים
שלא היו יושבים בסעודה אא"כ יודעים מי מסב עמהם, ומובא בשו"ע, וזה מנהג קדוש וקדום יותר מכל
מנהגי בעלזא וסקווירא הקדושים, וכן מבואר ברמב"ם שאדם מושפע בדעותיו מסובביו, כ"ש בזמן
סעודה צריך להזהר ביותר, והנה נכנס לסעודה אורח בלתי קרוא, אם הוא ישאר כאן לשבת, ואנשי
ירושלים אין מכירין אותו, הרי עוברים עכשיו על מנהג ירושלים שיסודתו בהררי קודש שאין יושבים
לסעוד אא"כ יודעים מי מסב עמהם, וצריך לקיים מנהג ירושלים לשלחו מן הסעודה. או שכל אנשי
ירושלים יעזבו את הסעודה, או שישלחו אותו, הרע במיעוטו מוטב לשלח את האורח בלתי קרוא. לשם
שמים.
אך חז”ל מגלים לנו שחורבן ביהמ”ק היה בגלל שקיימו מנהג ירושלים זה, כיון שנתבזה יהודי אחד בודד! גם
בשנת ה’ אלפים תשפ”ג ישבנו בתשעה באב על הארץ, ובכינו על חורבן ביהמ”ק, על קמצא ובר קמצא בן
ימינו. גם הוא לשם שמים, ה’ ישמרינו ויצלינו.
כבר עלה לנו מדי יקר הלימוד הזה, יאמר ה’ די לצרותינו, לא יאמר ‘לשוא הכיתי את בניכם’, שלח לנו ישמעאלים
עם חרבות ביד שצועקים ‘אללה אכבר’, להזכירנו לבטל את ה’לשם שמים’ הפסול ממחננו. ואבקש מחילה כי
מרוב שיחי וכעסי דברתי עד הנה.
שבת שלום ומבורך.
-
קבצים מצורפים
-
- הרב רייזמן פשוטו של מקרא.pdf
- (1.35 MiB) הורד 172 פעמים