מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוקטובר 09, 2023 2:48 am

גנזאי כתב:
חבר עיר כתב:והיו שכנראה אהדו אותה במידה מסוימת, כמו החשק שלמה מוולינא ורבי יוסף זכריה שטערן, ואולי האור שמח, והיו אף רבנים מעטים שאחזו בדגל הציוני בפרסום כמו רבי שמואל מוהליבר והרב ריינעס.


ברשותך אזכיר כמה מ"רבנים מעטים" אלו שתמכו בציונות ובמזרחי.
בשנים 1914-1897 אני יכול למנות כעת מאיזור ליטא גידוליה וסביבותיה, וכן מפולין שהיו בעלי השפעה, מלבד ר"ש מוהליבר, רי"י ריינס ור' יהונתן אליאשברג, את החשק שלמה (וכן חתניו, ובנו וממלא מקומו ר' אברהם יעקב הכהן מווילנא). האור שמח. ר' אורי שרגא פייבל שרייער אב"ד בראטשין. ר' יחיאל משה סגלוביץ בעל "קטרת סמים". ר' פנחס רוזובסקי משווינציאן. ר' חיים פסחוביץ תלמיד הגר"ח מבריסק. ר' יהודה לייב דון-יחיא אב"ד שקלוב (חתן החשק שלמה). ר' פינחס הכהן לינטופ. ר' אבא יעקב הכהן בורוכוב אב"ד וולקוביסק. ר' יצחק אייזיק איש שלום-פרידמן אב"ד טעבריג. ר' ברוך הלוי אפשטיין בעל תורה תמימה. ר' יצחק ניסנבוים. ר' גדליה שמעלקיש אב"ד פשעמישל. ר' יצחק פייגנבוים אב"ד ורשא. כולם רבנים וגאונים מפורסמים בדורם.

לאחר מלחה"ע הראשונה התרבו עוד יותר התומכים בציונות. רח"ה אייגעש בעל ה"מרחשת" עם עוד 14 מגדולי ליטא הקימו הסתדרות ציונית בווילנא. והיו עוד ר' מנחם זעמבא, ר' צבי יחזקאל מיכלזון אב"ד פלונסק, ר' ראובן הורוביץ אב"ד אוליקה, ר' ישראל ניסן קרק מגדולי קובנא, ר' ישראל אבא ציטרון חתן הרוגאטשובער, ר' דב בער הכהן קוק מדווינסק, ר' נחום אש אב"ד טשענסטוחוב, ר' תנחום גרשון ביליצקי אב"ד יאשינאווקא, ר' ראובן כץ, ר' אריה לייב הכהן פופקא מראדין (בנו בכורו ויד-ימינו של מרנא החפץ חיים), ר' יהודה ליב צירלסון אב"ד קישינב, ר' אליעזר דון-יחיא אב"ד לוצין, ר' אהרן משה קיסילוב אב"ד חארבין, ר' יצחק רובינשטיין מווילנא, ר' אליעזר סג"ל מישל אב"ד טורקא, ר' יהודה לייב קובאלסקי מוולאצלוואק, ר' משולם ראטה אב"ד טשערנוביץ, ר' יוחנן זופוביץ (זרחי) אב"ד ראדווילישוק, ר' יצחק יהודה טרונק אב"ד קוטנא, ועוד.
ולא מניתי כל האדמו"רים שתמכו בכך.

היה משקל כבד של רבנים שתמכו בריש גלי במוסדות הציוניים. נוסף על כך הייתה שכבה רחבה מאוד שהראו אהדה בסתר או בפומבי. והיו גם רבים שהתנגדו. אבל מעטים לא היו בשום צד, ודאי לא בליטא (אולי בהונגריה).


חביבי, אתה עשית כאן סלט לתפארת....

בן אליהו
הודעות: 1029
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי בן אליהו » ב' אוקטובר 09, 2023 7:09 pm

פרנקל תאומים כתב:חביבי, אתה עשית כאן סלט לתפארת....

תגובה עדינה למדי של פרנקל תאומים.

בנוסף לא הבנתי, אתה מונה את ר'יצחק ניסנבוים זצ"ל הי"ד בין גדולי הדור?

מגופת חבית
הודעות: 460
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי מגופת חבית » ד' אוקטובר 11, 2023 7:47 pm

אולי כדאי לציין לקוראי אידיש
גדליה בובליק.pdf
(822.36 KiB) הורד 184 פעמים

א אידיש קינד
הודעות: 11
הצטרף: ד' מאי 18, 2022 5:43 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי א אידיש קינד » א' אוקטובר 15, 2023 8:19 am

א איד כתב:
סופר-סתם כתב:בקונטרס קול השופר שהוציא המקובל רבי עקיבא פרוש, יש טענות על ספר האורות ועל מאמרים נוספים שכתב הראי"ה. בתגובה לקונטרס התכנסו כשמונים מרבני ירושלים לאספת מחאה.
למרות שמכתב הגרי"ח זוננפלד שצורף לקונטרס היה מזוייף לטענתו, אך למעשה הוא הסכים לטענות שעלו כנגד הרב קוק, וסרב למחות כנגדו.

מכתב הגרי"ח זוננפלד מזויף?

ראה כאן:
viewtopic.php?p=9229&sid=f394c4fd9c15771c319c218ab9f46d83#p9388

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16048
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוקטובר 23, 2023 8:39 pm

איש_ספר כתב:אין בכוחי לכתוב בעת ובעונה הזאת. רק אציין שבזכרוני שהעליתי כאן מכתבו של סבי זצ"ל לר"ש אדלשטיין אחרי הראיון איתו בהעדה סביב דמותו של אביו חורגו ר"י דינקלס. אולי חברינו הרב מעט דבש יוכל למצוא.

מצאתי. התפרסם ע"י בישורון מא עמ' קו (ולפיכך טעיתי שעלה כאן)
ישורון.jpg
ישורון.jpg (334.7 KiB) נצפה 3494 פעמים

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' אוקטובר 23, 2023 11:04 pm


מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' אוקטובר 23, 2023 11:26 pm

בצילום מ'ישורון' שהובא כאן, צויין שתאריך המכתב של הגרש"ד הוא אלול תש"ע.
ולכאורה צ"ל אלול תשע"א.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי גביר » ו' יוני 14, 2024 11:32 am

גביר כתב:הרמ"צ נריה מוסר באחד מספריו בשם ר"י הוטנר שסיפר לו שפעם אחת שח לו הראי"ה על אודות מעלת נשמות החלוצים החצובות ממקום גבוה, ר"י הוטנר ש'ילדות היתה בו' לדבריו, השיב לו 'הרב יודע היכן נמצאות נשמותיהם, אך אינו יודע היכן גופם'.

דומה שזה שורש הוויכוח - הראי"ה התבונן בדברים כפי שהיו ראויים להיות ופרש את המציאות לפי מה שראה כמשמעותה הפנימית במהלך כולל, בעוד גדולי ישראל האחרים ראו ופרשו את המציאות כפי שהיא נגלית בפרק הזמן הנוכחי.



מתפישה זו נובעת הסתכלותו על עם ישראל ותולדותיו [ההדגשות הן שלי] -

'למרות מה שלפי המראה החיצונה הדורות הולכים ודלים ואין לך יום שאין קללתו מרובה מחברו, הרי מידת הסגולה הפנימית שבכלל ישראל אינה נמדדת לפי ערך של כל דור ודור בפרטיות, כי אם היא סוקרת בסקירה אחת את כל הדורות מראש ועד סוף , וכל דור ודור, המחזיק בברית ה', וביותר תחת סבל עול גלות וצרה רבה, הוא מוסיף יתרון אל הסגולה הכללית של עצם מציאות האומה הנפלאה הזאת, שאין דוגמתה תחת כל השמים'
[עולת ראיה, ברכות חנוכה, ד"ה מוסיף והולך, ח"א עמ' תלב].


הדברים מתקשרים לפרשת השבוע, פרשת נשא -

בדרך זו רואה הרב את עניינם של הכהונה ושל ברכת כהנים -

'כבוד הכהונה אמנם הוא מחובר עם הערך האישי של הכהן בהיותו מחזיק בתורת ד' [חולין קל:] אבל עיקר קדושתו הוא לא כפי מציאותה בכהן הזה הפרטי , אלא לפי עניין הכהונה בכללה , בתכנה המכוון כפי מה שהכהן ראוי להיות , שהוא כי כמלאך ד' צבאות הוא, מפני הערך הכללי שקידש הקב"ה לכל השבט לטובת השפעת הציבור.
[שם, תפילת שחרית, עמ' רפג-רפד].


ואגב אורחא זכינו לדוגמא נאה להשתקפותה של משנה מקיפה בפירוש נקודתי לעניין מסוים ומוגדר [ומכאן גם להבנת חשיבות הכרתם של בתי המדרש השונים. תוך אפיון והגדרת יסודות חשיבתם, לשם הבנתם של החיבורים שיצאו מהם].
נערך לאחרונה על ידי גביר ב ב' יוני 17, 2024 2:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי יהושפט » ו' יוני 14, 2024 1:25 pm

מעט דבש כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=52390&sid=bdc34358fe0507ec122f960f60d41c38#p52390

וראה עוד כאן.

כיון שלונקק האשכול בפורום השכן על זכרונות הר"ש אדלשטיין מפי הגר"י דינקליס, אציין כי הרוצה לעמוד על טיבם ואמינותם של זכרונות אלו יקרא שם במעלה האשכול את ההודעות שכתבתי ומה שכתבו אחרים שם.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי גביר » ה' ספטמבר 05, 2024 8:41 pm

אחד המאפיינים הבסיסיים של מחשבת הראי"ה היא ראייתו את ההיסטוריה כדבר ה' והדגשת הצורך במודעות לכך. בכך הוא שונה מהרבה מחכמי דורו, שראייתם היתה, במידה מרובה, א-היסטורית, דומה שנקודה זו היא אחת הסיבות להתנגדות שקמה לשיטתו.

בקטע דלקמן, הלקוח מספרו 'אורות', ישנה הרצאה תמציתית של דרכו בעניין זה, והוא לענ"ד, קטע בסיסי עבור החפצים להכיר את משנתו -

הסקירה הרואה את הכח האלהי החי ופועל בתועפות גבורותיו ורוממות קדשו בכל מסבות הטבע, בכל הליכות רוחות האדם, בכל סבוכי המלחמות, בכל תכני תעתועי האישים והעמים, היא מסדרת אור קדוש על מלא כל העולם. היא מחברת את הנפש העולמית עם רוחה ונשמתה, מאגדת את כל המפעל והמעשה המסותר בחגוי סלעים וסתרי מדרגות אל כל הגלוי והמופיע בפליאות נוראות, ביד חזקה ובזרע נטויה, באותות ובמופתים, בגלוי שכינה ובנבואה מאירה.

והחבור הזה, השכלי, מתמם את צביון האדם ומחיה את העולם, כשאור ישראל מתגלה על ידי עמק הדעת ומעמקי האמונה לראות, איך כל העלילות מראש ועד סוף, מראש מקדמי תבל עד אחרית ימים אחרונים, מתועפות תנועות רוחניות אדירות, הופעות שכליות ומוסריות מלאות וטובות, חדושי חכמות ומדעים נשגבים ומשוכללים, כל הארות תוריות בכחות כלליים ופרטיים, כל זהרי רוח הקדש וכל השפעות צדיקים יסודי עולמים, הם וגורמיהם העליונים והתחתונים, - הכל תנועת-עולמים גדולה אחוזה בהם, תנועת הארת אורו של משיח, שנברא קודם שנברא העולם.

בכל עת שמתגלים מקרים ומאורעות, רעיונות ומחשבות, להרים נס של קירוב גאולה וישועה, בין שהיא גשמית ובין שהיא רוחנית, הדעת מכרת את אור ד' החי המופיע בהם ואת קול ד' הדובר וקורא מתוכם, וכל אשר תיטיב הדעת להכירו ולהבינו כה תגלה את האורות של המסבות, כן תישרם אל מטרתם וכן יתחברו האורות העלומים עם הגלויים, יתאגד הטבע עם הנס אגד עליון וחזק, "אז ירד שריד לאדירים עם, ד' ירד לי בגבורים".

כל ההשלמה השכלית הזאת, המתממת את האמונה ומאזרת כח את החיים לפעול ולעשות, לתור ולדרוש, לצפות לישועה ולעבוד עבודת ד' וישראל עמו, עבודת שמים ועבודת ארץ, ליחדא שמיא וארעא, היא באה בהשתלמותה על פי אותן המדרגות, שאורו של משיח זורח ומתגלה בהן, שהוא כולל ביחד את כל הרוחות: "רוח ד', רוח חכמה ובינה, רוח עצה וגבורה, רוח דעת ויראת ד'". ואור התחיה הרוחנית הולך ומתגלה, וצץ ופורח הוא אור התחיה המשיחית העזיזה, הבאה לטהר את סרחון הבשר, את זוהמת הנחש ואת שורש כל חטא, לשמח את העולם ולמלאותו אהבה וחדוה, בהסרת העצבון הבשרי המקושר עם הסרחון התולדתי, הסותם כל הופעת רוח טוהר.
[אורות, ישראל ותחייתו, יב, ירושלים תשנ"ג עמ' כז]

היום, עש"ק פרשת שופטים, ג אלול תשפ"ד, יום פקודת שנתו, זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל אכי"ר.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי גביר » ה' ספטמבר 19, 2024 7:47 pm

גביר כתב:
גביר כתב:הרמ"צ נריה מוסר באחד מספריו בשם ר"י הוטנר שסיפר לו שפעם אחת שח לו הראי"ה על אודות מעלת נשמות החלוצים החצובות ממקום גבוה, ר"י הוטנר ש'ילדות היתה בו' לדבריו, השיב לו 'הרב יודע היכן נמצאות נשמותיהם, אך אינו יודע היכן גופם'.

דומה שזה שורש הוויכוח - הראי"ה התבונן בדברים כפי שהיו ראויים להיות ופרש את המציאות לפי מה שראה כמשמעותה הפנימית במהלך כולל, בעוד גדולי ישראל האחרים ראו ופרשו את המציאות כפי שהיא נגלית בפרק הזמן הנוכחי.



מתפישה זו נובעת הסתכלותו על עם ישראל ותולדותיו [ההדגשות הן שלי] -

'למרות מה שלפי המראה החיצונה הדורות הולכים ודלים ואין לך יום שאין קללתו מרובה מחברו, הרי מידת הסגולה הפנימית שבכלל ישראל אינה נמדדת לפי ערך של כל דור ודור בפרטיות, כי אם היא סוקרת בסקירה אחת את כל הדורות מראש ועד סוף , וכל דור ודור, המחזיק בברית ה', וביותר תחת סבל עול גלות וצרה רבה, הוא מוסיף יתרון אל הסגולה הכללית של עצם מציאות האומה הנפלאה הזאת, שאין דוגמתה תחת כל השמים'
[עולת ראיה, ברכות חנוכה, ד"ה מוסיף והולך, ח"א עמ' תלב].


הדברים מתקשרים לפרשת השבוע, פרשת נשא -

בדרך זו רואה הרב את עניינם של הכהונה ושל ברכת כהנים -

'כבוד הכהונה אמנם הוא מחובר עם הערך האישי של הכהן בהיותו מחזיק בתורת ד' [חולין קל:] אבל עיקר קדושתו הוא לא כפי מציאותה בכהן הזה הפרטי , אלא לפי עניין הכהונה בכללה , בתכנה המכוון כפי מה שהכהן ראוי להיות , שהוא כי כמלאך ד' צבאות הוא, מפני הערך הכללי שקידש הקב"ה לכל השבט לטובת השפעת הציבור.
[שם, תפילת שחרית, עמ' רפג-רפד].


ואגב אורחא זכינו לדוגמא נאה להשתקפותה של משנה מקיפה בפירוש נקודתי לעניין מסוים ומוגדר [ומכאן גם להבנת חשיבות הכרתם של בתי המדרש השונים. תוך אפיון והגדרת יסודות חשיבתם, לשם הבנתם של החיבורים שיצאו מהם].


בווידוי ביכורים נאמר -
ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם [במדבר כו, ג]
ופרש"י - 'אין לך אלא כהן שבימיך כמו שהוא'.
והקשה עליו הרמב"ן - 'ולא הבינותי זה, כי בעניין הזקן ראוי לומר אל השופט אשר יהיה בימים ההם, אף על פי שאינו גדול וחכם כשופטים הראשונים אשר היו לפנינו מן העולם, צריך לשמוע לו, אבל בהקרבת הביכורים, למי יביאם אלא לכהן אשר יהיה בימיו'.
ומיישב הספורנו שבא הכתוב להשמיענו שאף עלפי שהכהן 'לא יהיה גדול בחכמה לא תחדל לדבר עמו דרך כבוד באמרך 'ה אלהיך', אע"פ שזה לא יאמר זולתי לאנשי השם, כמו למלכים ולנביאים, מכל מקום בהיותך מביא אליו את הביכורים כמביא דורון לאל יתעלה שהוא בעל הקרקע, ראוי שתדבר עמו דרך כבוד' - מצד כבוד הכהונה כפי שהיה ראוי להיות, ולא כפי מציאותה באותו כהן דווקא, וכעין דברי הראי"ה דלעיל.

התך
הודעות: 13
הצטרף: א' מרץ 15, 2020 4:38 am

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי התך » א' אוקטובר 06, 2024 9:49 pm

סופר-סתם כתב:בדיוק הרהרתי בדבר בימים האחרונים, אולם טרם מצאתי לי פנאי לעיין בדבר.
קשה מאד לבודד מהם המעשים האמיתיים ומה יש בהם בקושי גרעין אמת.
צריך לדעת, שהיו מלחמות גדולות בירושלים בין הכוללים השונים, ובין פלגים שונים ביישוב הישן.
לתוך הקלחת הזו הגיע הרב קוק, למרות שהוזמן על ידי אנשי היישוב הישן לכהן כרבה של ירושלים, הקנאים שבהם סירבו לקבל את המינוי.


הוא לא הוזמן ע"י אנשי הישוב הישן, שהרי הועד הלאומי - בה הרב קוק שימש כרבה של ירושלים - הי' המנגד הכי גדול להישוב הישן, אנשיה וצורת החיים שלה.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי צאנזער » א' אוקטובר 06, 2024 9:54 pm

התך כתב:הוא לא הוזמן ע"י אנשי הישוב הישן, שהרי הועד הלאומי - בה הרב קוק שימש כרבה של ירושלים - הי' המנגד הכי גדול להישוב הישן, אנשיה וצורת החיים שלה.

עיינת בכתב ההכתרה של הרב קוק לפני שחשבת על הסברות הנפלאות?

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' אוקטובר 07, 2024 12:17 am

הטעות היא, מי מוגדר הישוב הישן?
לדידם של מתנגדי הר"ק, כל מי שהיה לטובת הר"ק הוא ישוב חדש. ומי שמתנגד הוא הישוב הישן, כלומר "כל הישוב הישן התנגד"...
האמת היא שכל מי שחי בירושלים לפני העליות הציוניות, היה הישוב הישן. ומה אפשר לעשות, גם רבי הירש פסח וגם רבי יעקב משה וכו' וכו' היו מהישוב הישן,
ועוד אמת היא שהעדה החרדית הנפרדת מהועד הלאומי הציעו משרת ראב"ד לר"ק כדי למנוע עי"ז שתקום הרבנות, אבל אותם מגדולי ירושלים דאז שלא היו בדעה אחת עם העדה"ח מנעו אותו מזה.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי יהושפט » ב' אוקטובר 07, 2024 12:32 am

הוה אמינא כתב:הטעות היא, מי מוגדר הישוב הישן?
לדידם של מתנגדי הר"ק, כל מי שהיה לטובת הר"ק הוא ישוב חדש. ומי שמתנגד הוא הישוב הישן, כלומר "כל הישוב הישן התנגד"...
האמת היא שכל מי שחי בירושלים לפני העליות הציוניות, היה הישוב הישן. ומה אפשר לעשות, גם רבי הירש פסח וגם רבי יעקב משה וכו' וכו' היו מהישוב הישן,
ועוד אמת היא שהעדה החרדית הנפרדת מהועד הלאומי הציעו משרת ראב"ד לר"ק כדי למנוע עי"ז שתקום הרבנות, אבל אותם מגדולי ירושלים דאז שלא היו בדעה אחת עם העדה"ח מנעו אותו מזה.

חבל התווכח
אפשר פשוט להשוות את כתב הרבנות של הרב קוק לזה של הגריח"ז, ולראות במי מוסדות היישוב הישן תמכו, השוואה פוקחת עיניים לאלו שהתרגלו לחשוב שהרב קוק היה "מזרוחניק" עם סנדלים ושפם.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי צאנזער » ב' אוקטובר 07, 2024 1:32 am

קצת פרספקטיבה:
למרן הגראי"ל התנגדו רבנים רבים וחשובים הרבה יותר מאלה שהתנגדו בזמנו לרב קוק, ועל הגראי"ל גם אמרו דברי גנאי חריפים בהרבה ביחס לאלה שאמרו על הרב קוק בשעתו. נו, אז אמרו.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' אוקטובר 07, 2024 1:55 am

יהושפט כתב:
הוה אמינא כתב:הטעות היא, מי מוגדר הישוב הישן?
לדידם של מתנגדי הר"ק, כל מי שהיה לטובת הר"ק הוא ישוב חדש. ומי שמתנגד הוא הישוב הישן, כלומר "כל הישוב הישן התנגד"...
האמת היא שכל מי שחי בירושלים לפני העליות הציוניות, היה הישוב הישן. ומה אפשר לעשות, גם רבי הירש פסח וגם רבי יעקב משה וכו' וכו' היו מהישוב הישן,
ועוד אמת היא שהעדה החרדית הנפרדת מהועד הלאומי הציעו משרת ראב"ד לר"ק כדי למנוע עי"ז שתקום הרבנות, אבל אותם מגדולי ירושלים דאז שלא היו בדעה אחת עם העדה"ח מנעו אותו מזה.

חבל התווכח
אפשר פשוט להשוות את כתב הרבנות של הרב קוק לזה של הגריח"ז, ולראות במי מוסדות היישוב הישן תמכו, השוואה פוקחת עיניים לאלו שהתרגלו לחשוב שהרב קוק היה "מזרוחניק" עם סנדלים ושפם.

תוכל להעלות את שני הכתבים הללו? תודה רבה.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי יהושפט » ב' אוקטובר 07, 2024 8:25 am


בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' אוקטובר 07, 2024 9:40 am

יהושפט כתב:הייתי צריך להוסיף היישוב הישן "הלא הונגרי"
אוצר החכמה_-_ אגרות לראי-ה - שפירא, בן ציון -עורך-__ 168_171.pdf
אוצר החכמה_-_ מרא דארעא ישראל - ב - סופר, יוסף משה - גרליץ, מנחם מנדל__ 321.pdf

תודה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16048
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוקטובר 08, 2024 2:48 pm

אנצל את האשכול הזה כדי לשתף בהרהור.
ההגות של הגראי"ה כלפי מדרגתם של פושעי זמנו שמסרו נפשם לגאולת הארץ, היתה תפיסה שהוא כמובן האמין והחזיק בה, אבל בודאי, ולכה"פ לגבי המקום הפומבי שהוא נתן לה - היה בה גם צעד מחושב כדי לקרב ולהשיב אותם עי"כ לשמירת תו"מ.

האם משהו מהחזון הזה התגשם? או שבדיעבד ניתן לסכם שהכל התברר כתקוות שווא.
(כמובן וכפשוט שזה לא פוגם בצדקותו ובקדושתו, גם התקוות של הגרי"ס למשל לגבי קירוב אנשי מערב אירופה, התבררו כעורבא פרח).

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 08, 2024 4:25 pm

איש_ספר כתב:אנצל את האשכול הזה כדי לשתף בהרהור.
ההגות של הגראי"ה כלפי מדרגתם של פושעי זמנו שמסרו נפשם לגאולת הארץ, היתה תפיסה שהוא כמובן האמין והחזיק בה, אבל בודאי, ולכה"פ לגבי המקום הפומבי שהוא נתן לה - היה בה גם צעד מחושב כדי לקרב ולהשיב אותם עי"כ לשמירת תו"מ.

האם משהו מהחזון הזה התגשם? או שבדיעבד ניתן לסכם שהכל התברר כתקוות שווא.
(כמובן וכפשוט שזה לא פוגם בצדקותו ובקדושתו, גם התקוות של הגרי"ס למשל לגבי קירוב אנשי מערב אירופה, התבררו כעורבא פרח).


משהו (ויותר ממשהו) בוודאי התגשם, אצל חלק מבני בניהם.
ויעויין עוד כאן (ללא הסכמה בהכרח עם כל האמור):
https://www.yeshiva.org.il/midrash/37739

יהושע100
הודעות: 308
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי יהושע100 » ד' אוקטובר 09, 2024 11:00 pm

נים ולא נים כתב:בודאי היה בתוך מוסדות ירושלים אנשים חשובים שרצו בהרב קוק. אבל יש כאן נקודה נחוצה. כוחו של הרב קוק היה מהחפשים מהם קיבל את משכרותו, והם פרעו המשכורת של של הדיינים, בית השחיטה, וכו'.
בתיווך השלום ששלח הרבי מגור ע''י חתנו האדמו''ר מסקאלוב היה התנאי שהרב קוק יתנזר מהחפשים קרי כנסת ישראל, ורב זוננפלד הסכים לכל להתנאים שהעמדו מולו, אבל הרב קוק לא הסכים בשום אופן לותר על תנאי זה. ולכן נפל השלום בבירא.

נמחקו דברי בלע.


לא הגבתי כאן מחמת חוסר הזמן, אבל זה ממש לא נכון.
אחת הנקודות העקרוניות שהרב עמד עליהן הינה עצמאות נושאי דגל הקודש שחלילה שיהיו תלוים כספית באנשים שבמקרה הטוב אינם מכירים בערכו ובמקרה הפחות טוב בזים לו. ע' למשל אגרות הראיה חלק ג עמ' קעח:

"כל המוסדות וכל עניני הכספים שיש להם יחש אל עניני הקודש בא"י, מוכרחים הם להיות עומדים ברשותם והנהלתם של שלומי אמוני ישראל, שהם הם המיסדים של המוסדות הללו, והראוים לשכללם ולפתחם על פי רוחם העצמי". ושם עמ' קעו-קעז, רה, ריב-ריג ועוד ועוד.

זו אחת הסיבות שהרב טאו מתנגד לקבלת כספים ממה שמכונה משרד "החינוך" וקרנות שונות למיניהן. עיין ערך החלטתו לצאת ממכרז לניהולצוהקמה של מנהלת לזהות יהודית שכמעט ונתפרה עבור גבע ראפ שהוא אחד מאנשי המעשה של הרב, לאחר שהרב טאו לא היה מוכן לקחת כסף מהבית היהודי ואכמ"ל.

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי תוכן » ד' אוקטובר 09, 2024 11:44 pm

איש_ספר כתב:אנצל את האשכול הזה כדי לשתף בהרהור.
ההגות של הגראי"ה כלפי מדרגתם של פושעי זמנו שמסרו נפשם לגאולת הארץ, היתה תפיסה שהוא כמובן האמין והחזיק בה, אבל בודאי, ולכה"פ לגבי המקום הפומבי שהוא נתן לה - היה בה גם צעד מחושב כדי לקרב ולהשיב אותם עי"כ לשמירת תו"מ.

האם משהו מהחזון הזה התגשם? או שבדיעבד ניתן לסכם שהכל התברר כתקוות שווא.
(כמובן וכפשוט שזה לא פוגם בצדקותו ובקדושתו, גם התקוות של הגרי"ס למשל לגבי קירוב אנשי מערב אירופה, התבררו כעורבא פרח).


כבר כתבתי בעבר, שכל ניסיון מצד החרדים לדבר ה' לקרב את הציבור החילוני תוך שיתוף פעולה, שהחרדים והחופשים הם שוים זה לזה, בסופו של דבר מתברר כגשר חד סיטרי, מהחרדיות להחילוניות. אני בעצמי השתתפתי בכמה מיזמים כאלה, ואני מתחרט היום על מה שעשיתי, כי ראיתי ששום דבר טוב לא יוצא מזה.

מצד שני, כשהחרדים מקימים מוסד לפי התנאים שלהם, ומציעים לציבור החילוני להשתתף מרצונם החופשי, אבל על דעת שהחרדים קובעים פחות או יותר הכל, מוסדות כאלו הצליחו בעבר ומצליחים היום.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: תחילת ההתנגדות להגראי"ה קוק

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' אוקטובר 10, 2024 4:45 am

בין החילוני המובהק לחזרתו בתשובה יש הרבה צעדים.

זו עובדא שהישראלים חוזרים בתשובה בנקל הרבה יותר מאנשי חו"ל. האם אין זה משום שהם בתרבות אחת עם שומרי תורה ומצוות? אולי כן אולי זה מחמת שלא נגעלו כ"כ בנבילות וטריפות משום שהרבה מהאוכל שמה זה כשר (ראיתי סברא באיזה מקום שהסבה שהרבה חוזרים בתשובה בעת תנועת התשובה באו מרקע צמחוני הוא משום שלא נגעלו כ"כ בנבו"ט. מי יודע?). בזה גופא שיש שבת ברחובות, שיש ר"ה יוהכ"פ וסוכות ברחובות עיר, לא מקרב את הלבבות קצת? ברור שזה לא מספיק, צריכים הרבה דברים אחרים ג"כ, אבל זה אחד מהצעדים.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים

cron