כולל יונגערמאן כתב: מקילין בהפס"ט (מכיון שעיקרו מדרבנן שבנות ישראל החמירו על עצמם)
פלוריש כתב:שמתי לב שבכמה נושאים יש לרבנו תם שיטה יחודית, וכאשר האחרונים פוסקים שלא כשיטתו, לא רק שהם נוטים מדבריו אלא חלקם גם כותבים שאין לצרף את שיטתו לספק ספיקא או לסניף.
זמני היום - האם מצרפים את שיטת ר"ת כדי להכשיר הפסק טהרה שנעשה בבין השמשות של הגאונים.
תערובות - האם מצרפים את שיטת ר"ת שהבליעות נותנות טעם לפגם כבר לאחר לינת לילה.
טומאת כהן - האם מצרפים את שיטת ר"ת שכל שכבר נטמא באותו יום, אין איסור מן התורה להטמא שנית באותו יום כיון שלא מוסיף ימי טומאה, וכ"ש שאינו חייב מן התורה לפרוש מן הטומאה.
מה הסיבה לתועה זו?
האם מצאנו עוד דוגמאות?
עזריאל ברגר כתב:כולל יונגערמאן כתב: מקילין בהפס"ט (מכיון שעיקרו מדרבנן שבנות ישראל החמירו על עצמם)
א. יש מקילין, ויש חולקים. בפרט אלו שבפועל נוהגים נגד ר"ת עכ"פ בשעת הדחק.
ב. לא תמיד זוהי חומרת בנות ישראל, ולפעמים הוי מדינא, ויש ליזהר היטב בדברים כאלו.
האמת אדרוש כתב:פלוריש כתב:שמתי לב שבכמה נושאים יש לרבנו תם שיטה יחודית, וכאשר האחרונים פוסקים שלא כשיטתו, לא רק שהם נוטים מדבריו אלא חלקם גם כותבים שאין לצרף את שיטתו לספק ספיקא או לסניף.
זמני היום - האם מצרפים את שיטת ר"ת כדי להכשיר הפסק טהרה שנעשה בבין השמשות של הגאונים.
תערובות - האם מצרפים את שיטת ר"ת שהבליעות נותנות טעם לפגם כבר לאחר לינת לילה.
טומאת כהן - האם מצרפים את שיטת ר"ת שכל שכבר נטמא באותו יום, אין איסור מן התורה להטמא שנית באותו יום כיון שלא מוסיף ימי טומאה, וכ"ש שאינו חייב מן התורה לפרוש מן הטומאה.
מה הסיבה לתועה זו?
האם מצאנו עוד דוגמאות?
היה מבוכה כשהתיר הרב עובדיה יוסף זצ״ל לצרף ר״ת לס״ס בשביל הפסק טהרה וכמה חלקו עליו. בנו רב דוד האריך בכל הענין בסוף חלק אחד מספרי הלכה ברורה.
אך יתכן לחלק בין א״י לחו״ל, ובאג״מ הקיל לעשות ס״ס להפסק טהרה.
פלוריש כתב:שמתי לב שבכמה נושאים יש לרבנו תם שיטה יחודית, וכאשר האחרונים פוסקים שלא כשיטתו, לא רק שהם נוטים מדבריו אלא חלקם גם כותבים שאין לצרף את שיטתו לספק ספיקא או לסניף.
זמני היום - האם מצרפים את שיטת ר"ת כדי להכשיר הפסק טהרה שנעשה בבין השמשות של הגאונים.
תערובות - האם מצרפים את שיטת ר"ת שהבליעות נותנות טעם לפגם כבר לאחר לינת לילה.
טומאת כהן - האם מצרפים את שיטת ר"ת שכל שכבר נטמא באותו יום, אין איסור מן התורה להטמא שנית באותו יום כיון שלא מוסיף ימי טומאה, וכ"ש שאינו חייב מן התורה לפרוש מן הטומאה.
מה הסיבה לתועה זו?
האם מצאנו עוד דוגמאות?
שילה צבי כתב:כמדומני שאפשר למצוא עוד דוגמאות לשיטות חשובות בראשונים שרואים בפוסקים שלא מצרפים אותם.
לדוגמא בוסתות לא מחשבנים כל פעם "אולי לרמב"ם אין בינונית"? ואולי להרבה ראשונים חוששים לוסתות חודש וכו' רק בבעלת וסת קבוע ששינתה פעם אחת ולא במי שאין לה וסת כלל?
והייתה לי מחשבה שזה קורה בסוגיות גדולות שמרגע שהכרענו אותן לא חוזרים לחשבן כל פעם שזה עולה. לדוגמא זמנים, פסקנו כגאונים. ועכשיו כשאני בסוגיה ספציפית ואני מתלבט אם לנקוט כפוסק כזה או אחר אני לא מצרף לזה שמא בכלל עדיין לא הייתה שקיעה
וכן בוסתות קיי"ל כרשב"א שיש חודש, הפלגה , בינונית ושלום על ישראל.
מסתמא יש עוד דוגמאות אבל נראלי זה הכלל.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 557 אורחים