כדכד כתב:גם בסדר זרעים יש שלומדים ר"ש ור"מ
אין מצוי בידינו פי' הר"ש לשאר הסדרים (אולי אין).
אני מסופק אם אברכים הרגילים ללמוד גמרא בעיון ישמחו ללימוד כזה שקשה הרבה יותר למצות את העיון בו.
עוד טריות בזכרוני (מלפני כו"כ שנים) התלונות של אברכים כשלמדו מקואות בכולל שקשה ללמוד בעיון מסכת משנה שאין עליה גמרא
בענין מפרשים נוספים על הרע"ב - אולי כדאי ללמוד תוי"ט (וזה אולי יכול לעזור לעיון)
אברומי200 כתב:שלום וברכה
אני מחזיק כולל הרבה שנים ב"ה, ומעוניין כרגע לפתוח קבוצה של לימוד ששה סדרי משנה [חצי יום]. לא שמעתי על עוד כולל כזה ולכן אשמח לעצות הת"ח כאן כיצד רצוי ללמוד?
מטרת הכולל היא ללמוד בצורה עיונית וטובה ולא סתם להריץ..[אף שמטבע הדברים יתקדמו מאוד מהר כי זה רק משניות], כמו כן לשלב חזרות לנסות כמה שיותר לזכור ולדעת את החומר ולא סתם להספיק עוד ועוד וכו'. המטרה היא לאברכים בסגנון ישיבות ליטאיות שרגילים בשיטת לומד'ס והבנה וכו'.
אשמח לדעת האם רק סדר טהרות יש שלומדים עם ר"ש ורמב"ם או גם שאר סדרי המשנה למי שרוצה ללמוד בעיון?
האם כדאי ולענין ללמוד רק עם פירוש הרע"ב או אם עוד מפרשים וא"כ איזה?
אשמח לכל מי שמכיר אולי סוג מסגרת קצת בדומה לזה או יכול להחכים אותי בענין, ויהיה לתועלת עצומה בעז"ה.
יישר כח
יוסף חיים אוהב ציון כתב:איפה יהיה הכולל.
אברומי200 כתב:לעצם הענין שאני חושב עליו שוב ושוב.
א.למה צריך לומר שלימוד משניות הוא רק הקדמה ללימוד אחר. הרי מבואר בזה את כל דיני התורה שבע"פ בקיצור, וכן במפרשים מבואר את מה שנצרך לביאור המשנה מדברי הגמ’ בדרך כלל. אז בוודאי שהגמ’ מפרטת ומפרקת לפרטי פרטים כל מה שמוזכר במשניות אבל גם הלימוד של המשנה לכשלעצמו הוא לימוד של כל הדינים הכללים של התורה שבע"פ.
אברומי200 כתב:ב. אחד החששות העקריים שלא מצאתי כולל כיוצא בזה, ובדרך כלל בדבר שטוב ונכון פוגשים חברים טובים. לכן שוב מאוד יעזור לי מי שמכיר או יודע על בדומה לזה.
צריך שהמטרה של הלימוד תהיה ברורה ללומדים. הבעיה היא שהצהרות של ראש הכולל בתחילת הזמן נוטות להתפוגג להן בענן השכחה וההתעלמות. אם יהיה כלל בכולל שצריך כל אברך לכתוב את החידושים ולחזור עליהם כמו שכתבתי לעיל, אז העיון הופך להיות חלק מסדר הלימוד, ולא יכול להשכח ולילך לו. לא "כלל" במשמעות של "חוק", אלא שיהיה זמן מוגדר כחלק מסדרי הכולל שמוקדש לחזרות על החידושים.אברומי200 כתב:ג. יש עוד חשש שזה יהיה מאוד כשינון טקסט בגלל שלא יורדים לדברי הגמ’. ומה שמחייה אותנו המון בלימוד זה כמובן הסברא והעמקות, ובלימוד כזה לאורך זמן יהיה קשה לציבור ללמוד בשטייגען.
בדוק בעצמך. אם יצא לך לאחרונה ללמוד מקצוע בתורה, משהו כמו מוקצה או ריבית או חזקות כתמים עגונות הזמה מגו תערובות טריפות גזילה וכן הלאה, תסכם לעצמך -מתוך עיון בגמרא ופוסקים- מהם הדינים הכלליים והבסיסיים ביותר שעליהם נבנתה כל המערכת של הפרטים, ואח"כ תבדוק מה מתוך זה מוזכר במשנה בצורה שאפשר להבין ע"י העיון במשנה ומפרשים. אפשר כמובן לקדש את לימוד המשנה בעצמו, אבל א"א להצהיר שבמשנה יש את כל "הכללים" של תורה שבע"פ בלי לבדוק אם זה אכן כך.אברומי200 כתב:הרי מבואר בזה את כל דיני התורה שבע"פ בקיצור, וכן במפרשים מבואר את מה שנצרך לביאור המשנה מדברי הגמ’ בדרך כלל. אז בוודאי שהגמ’ מפרטת ומפרקת לפרטי פרטים כל מה שמוזכר במשניות אבל גם הלימוד של המשנה לכשלעצמו הוא לימוד של כל הדינים הכללים של התורה שבע"פ.
כולל של יום שלם?חצי יום או ערב?עובדיה חן כתב:יש בבני ברק כמה כוללים כאלו ללימוד זרעים,וקדשים,
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים