דרומי כתב:"אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב" מקביל ל"הא-ל הגדול הגבור והנורא":
הגדול - כנגד אברהם, מדת החסד
הגבור - כנגד יצחק, מדת הגבורה
והנורא - כנגד יעקב, מדת התפארת
כן מבואר בפשטות בסה"ק
וזכור לי שמדייקים בזה שדוקא ב"והנורא" יש תוספת וא"ו, שהוא מצד מעלת מדת התפארת וכו'
דרומי כתב:ברכות נח, א:
לך ה' הגדולה - הגדולה זו מעשה בראשית.
וראה ב'שער היחוד והאמונה' פרק ד בתחילתו ומצורף בזה (בסוף העמוד הראשון)
כי החסדים נעשים בעשיית השלימות ובזריזות ובכל האופנים לטובה, כמו האדם העושה דבר ביד ימינו שנעשה הדבר על נכון בטוב בעשיה שלימה, כי האל הטוב החפץ חסד כאשר עושה החסדים הנה עושאם בשמחה ובנחת ובטוב לבב, ועל כן עושה אותם על צד היותר טוב, מה שאין כן בחינת הדין מכונה על שם השמאל, כי הוא נעשה בעל כורחו שלא ברצון השלם ועל כן נעשה כבחינת העשיות אשר בשמאל שהוא בעצלות ואיננו בשלימות, ועל כן מבואר בכתבי האר"י ז"ל בכמה מקומות (ועיין בכוונת נטילת ידים) אשר הימין נקרא יד הגדולה, כי בעשיית החסדים הנה גדול ה' ומהולל מאוד וקול רינה וישועה באהלי צדיקים כשנעשין החסדים בעולם,
פירוש גדלך הוא יד הגדולה שהוא כינוי למדת האהבה והחסד
על פי זה פירשנו הפסוק 'וירא ישראל את היד הגדולה' (יד, לא), שלכאורה אינו מובן, שנזכר בכתבי האר"י ז"ל (עץ חיים שער אונאה פ"א) ש'יד הגדולה' מרמז על חסד (עי' זוה"ק ח"ג רפ, א; תיקו"ז הקדמה ט, א), ומה הוא החסד שעשה במצרים. ולפי הנ"ל ניחא, שזהו פירושו וירא ישראל כו', שגמל חסד עם המצריים כנ"ל, דיד הגדולה מרמז על חסד. ומפרש ומהו החסד, וייראו העם את ה' ויאמינו בה' כו', שעל ידי זה שהכה אותם יראו ישראל מה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו, והיו מצריים כלי שעל ידי שהכה אותם היו גורמים לישראל אמונה ויראה בה', ואין חסד גדול מזה שהמצריים היו כלים והכנה לאמונת ישראל. ומעתה ממילא מתורץ קושיית אור החיים הנ"ל, כיון שמיתתם הוא חיותם סבל הים אותם.
ובזה אפשר לפרש בפסוק (שמות יד, לא) וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים ויאמינו בה' כו'. כי ידוע שיד הגדולה הוא כינוי למדת החסד הובא בבאר היטב אורח חיים סימן א
יד הגדולה הוא יד ימין סוד החסד
כדכד כתב:מבואר כן בכמה מקומות בחסידות שחסד הוא גדולה למשל
באר מים חיים שמות פרשת בשלח
...כי החסדים נעשים בעשיית השלימות ובזריזות ובכל האופנים לטובה, כמו האדם העושה דבר ביד ימינו שנעשה הדבר על נכון בטוב בעשיה שלימה, כי האל הטוב החפץ חסד כאשר עושה החסדים הנה עושאם בשמחה ובנחת ובטוב לבב, ועל כן עושה אותם על צד היותר טוב, מה שאין כן בחינת הדין מכונה על שם השמאל, כי הוא נעשה בעל כורחו שלא ברצון השלם ועל כן נעשה כבחינת העשיות אשר בשמאל שהוא בעצלות ואיננו בשלימות, ועל כן מבואר בכתבי האר"י ז"ל בכמה מקומות (ועיין בכוונת נטילת ידים) אשר הימין נקרא יד הגדולה, כי בעשיית החסדים הנה גדול ה' ומהולל מאוד וקול רינה וישועה באהלי צדיקים כשנעשין החסדים בעולם,
מאור עינים דברים פרשת ואתחנןפירוש גדלך הוא יד הגדולה שהוא כינוי למדת האהבה והחסד
קדושת לוי שמות פרשת בשלח
ועל פי זה פירשנו הפסוק 'וירא ישראל את היד הגדולה' (יד, לא), שלכאורה אינו מובן, שנזכר בכתבי האר"י ז"ל (עץ חיים שער אונאה פ"א) ש'יד הגדולה' מרמז על חסד (עי' זוה"ק ח"ג רפ, א; תיקו"ז הקדמה ט, א), ומה הוא החסד שעשה במצרים. ולפי הנ"ל ניחא, שזהו פירושו וירא ישראל כו', שגמל חסד עם המצריים כנ"ל, דיד הגדולה מרמז על חסד. ומפרש ומהו החסד, וייראו העם את ה' ויאמינו בה' כו', שעל ידי זה שהכה אותם יראו ישראל מה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו, והיו מצריים כלי שעל ידי שהכה אותם היו גורמים לישראל אמונה ויראה בה', ואין חסד גדול מזה שהמצריים היו כלים והכנה לאמונת ישראל. ומעתה ממילא מתורץ קושיית אור החיים הנ"ל, כיון שמיתתם הוא חיותם סבל הים אותם.
ערבי נחל בראשית בראשית - דרוש ב
וכן מדת החסד נקרא יד הגדולה,
ערבי נחל דברים שבת שובה - דרוש גובזה אפשר לפרש בפסוק (שמות יד, לא) וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים ויאמינו בה' כו'. כי ידוע שיד הגדולה הוא כינוי למדת החסד הובא בבאר היטב אורח חיים סימן א
אוהב ישראל במדבר פרשת מסעייד הגדולה הוא יד ימין סוד החסד
צופה_ומביט כתב:לא הספיקו לך המקורות עד כאן?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים