הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' מרץ 26, 2012 12:04 am
נדפס במוריה, ונתון כאן בלי ההערות:
נספח: זמן הקלשת החרוסת
כתב כאן בסי' תשמו: "והחרוסת יקלשנו אז סמוך לסדר ביין או בחומץ". והוא דבר חידוש, כמו שיתבאר.
בגמ' פסחים קטז, א מבואר שצריכה החרוסת להיות עבה זכר לטיט.
אבל בירושלמי (פסחים פ"י ה"ג) כתב:
"אית תניי תני צריכה שתהא רכה, מילתיה אמר זכר לדם".
וכתב דבריהם בתוס' פסחים שם ד"ה צריך, וסייע לכך מזה שהטיבול בחרוסת נקרא בגמ' "טיבולו במשקה". ואח"כ הוסיף: "וכן עמא דבר לסמוכי, ובשעת אכילה מקלשין אותו ביין וחומץ" .
וא"כ מפורש שהחרוסת עבה עד הטיבול, ולפני אכילת המרור מוסיפים משקה לחרוסת. והביאור בזה כתב באור זרוע (סוף הל' פסחים): "ולכך נהגו לעשותן בלילה צלול, וכל זמן שלא נתן לתוכן משקה לא נגמרה מצוותו", והיינו שהמצוה בחרוסת מתחילה משעת ההבאה לשולחן עד שעת הטיבול .
וכך צ"ל גם בדברי הטור סי' תעג (בשם רבינו יחיאל) וברמ"א שם סע' ה, שאע"פ שסתמו דבריהם: "ואח"כ מרככין אותה בחומץ", כוונתם בשעת הטיבול. וכן מפורש בהגהות רבינו פרץ על הסמ"ק (מצוה קמד הגהה יז) ובהגהות מיימוניות הל' מצה פ"ז אות ט בשם רבי יחיאל ש"בתחילה בשעת עשייתו עושה אותה עב, ואחר כך בשעת טיבול מקלשין אותו ביין ועושין אותו רך". וא"כ מוכח שמש"כ הטור בשמו הוא קיצור דבריו, והכוונה בשעת הטיבול.
וכ"כ במנהגי ר"א טירנא עמ' נב, בשו"ת מהר"י ווייל סי' קצג עמ' רפ ו-רפב ובלקט יושר או"ח סדר רבינו סע' ז (מהד' מכון שלמה אומן ומכון ירושלים עמ' רז; דפו"ר עמ' 93). וכן בפוסקים המאוחרים יש שכתבו לעשות כך, כמו בלבוש סי' תעג, בחיי אדם כלל קל "הסדר בקצרה" סי' י ובקיצוש"ע סי' קיח סע' ד.
ובאגודה פסחים סי' צז כתב בסתמא "ועל השולחן מקלשין אותו", ואולי גם הוא כוונתו בשעת טיבול, שאם לא כן לא ברור מתי החרוסת כן סמיכה.
וצ"ע שבנו"כ על השו"ע ובתוכם המ"ב וערוה"ש סתמו דבריהם, ולא פירשו ש"אחר כך" הכוונה בשעת הטיבול.