מן הדרום כתב:ישנה שאלה שמפריעה לי מאוד
המשך חכמה שהוא פלא פלאים אומר שהכוח שלנו נובע מכך שאנו אומרים לרבש"ע ויתרנו על תקיעה רק לכבודך כדי ששני יהודים לא יחללו שבת
אבל ר' מאיר שמחה היה ענק גם בנסתר. הוא ודאי ידע שיש הסברים פנימיים כמו שכתוב בתורה לשמה ועוד
אז אם כך, איננו מוותרים על תק"ש רק בגלל חשש איסור אלא כי באמת ידוע לנו שיש סגולה ביום שמחליפה את השופר
אז כל החיזוק העצום ביראת שמים שנובע מהמשך חכמה , לכאורה "נפגם" לי
מקווה שהסברתי טוב מה שמפריע לי
תודה לכל המסייעים
אנסה לומר זאת כך-
חז"ל קיבלו כוח לבטל מצוות בשוא"ת, יכולתם לבטל היא כאשר הם רואים שהדבר עלול לגרום מכשול. ברור שאין לערב בכך שיקולים פנימיים שאינם שייכים לתחום זה.
מצד שני, המבינים יודעים שבראש השנה שחל בשבת אין צורך בשופר, אבל אין לכך שום משמעות אילולא המסלול ההלכתי שעל פיו ביטלו חז"ל את המצווה
ממילא, יוצא שדברי המש"ח הם דבר בפני עצמו, ונכון לומר שלא ביטלו אלא בגלל כבוד שבת העלול להפגם, וכל מה שמעבר אינו נוגע בזה
אמנם בשו"ת תורה לשמה כתב-
הטעם דשמא יעבירנו ארבע אמות ברשות הרבים, לא אמרו אלא בשביל לעשות טעם פשטי ונגלה לגזרתם לפני המון
ישראל ..[אבל] העיקר הוא מפני שהם ידעו ברוח קדשם שהתיקון הנעשה ע"י מצות אלו ביום זה הנה כאשר חל יום זה
בשבת הנה הוא נעשה מאיליו מכוח קדושת השבת ואין צריך לעשותו על ידינו לכן בעבור כבוד שבת תקנו שלא לתקוע ביום
זה ..להורות שהתיקון של המצות האלה הוא נעשה מאיליו ע"י קדושת השבת,
וזה נשמע אחרת
בדוחק י"ל-
ליתן טעם פשטי לפני המון העם, כוונתו שהם מצד שייכותם לפנימיות מרגישים שזה הטעם המרכזי
אך ברור להם שהנגלה הוא עולם שלם בפני עצמו, ויש לו כללים שרק על פי הם משנים דברים למעשה
אלא שזה נקרא בלשונו -טעם להמון ישראל