ואלה (פי', יהודה ויוסף) יעמדו על גבולי ארץ ישראל, יהודה מדרום ויוסף מצפון, והשבעה שבטים ביניהם.
בכל המפות שראיתי היום (הנדפסים בסוף יהושע מקראות גדולות מהדורת ארטסקרול) יש רק שני שבטים בין יוסף ויהודה, ועוד חמשה לצפונו של יוסף.
מי יודע פשר דבר?
ואלה (פי', יהודה ויוסף) יעמדו על גבולי ארץ ישראל, יהודה מדרום ויוסף מצפון, והשבעה שבטים ביניהם.
תלמוד_ישן כתב:ייש"כ לכל העונים. למעשה בכל המפות שראיתי שבטי בני יוסף נמצאים באמצע הארץ ולא בגבול צפונה
(מצאתי מפה זו ע"י חיפוש בגוגל)
לענ"ד מסתבר שנחלת שמעון נחשבת כמו"כ בתווך, כי מ"מ נחלת יהודה נמשכת דרומה יותר מנחלת שמעון.שבעה שבטים - כי ראובן וגד וחצי שבט מנשה לקחו נחלתם מעבר לירדן ובארץ כנען כבר נפל הגורל ליהודה ולאפרים ולחצי שבט מנשה כמו שפירש' למעלה למה קדמו הם בפסוק והארץ שקטה ממלחמת הראשון:
פי האתון כתב:זה נשמע שדברי רש"י ורד"ק מקורם בדברי חז"ל.
(א) וַיִּקָּ֨הֲל֜וּ כָּל־עֲדַ֤ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ שִׁלֹ֔ה וַיַּשְׁכִּ֥ינוּ שָׁ֖ם אֶת־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וְהָאָ֥רֶץ נִכְבְּשָׁ֖ה לִפְנֵיהֶֽם:
(ב) וַיִּוָּֽתְרוּ֙ בִּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־חָלְק֖וּ אֶת־נַֽחֲלָתָ֑ם שִׁבְעָ֖ה שְׁבָטִֽים:
(ג) וַיֹּ֥אמֶר יְהוֹשֻׁ֖עַ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל עַד־אָ֙נָה֙ אַתֶּ֣ם מִתְרַפִּ֔ים לָבוֹא֙ לָרֶ֣שֶׁת אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר֙ נָתַ֣ן לָכֶ֔ם יְיָ֖ אֱלֹהֵ֥י אֲבֽוֹתֵיכֶֽם:
(ד) הָב֥וּ לָכֶ֛ם שְׁלֹשָׁ֥ה אֲנָשִׁ֖ים לַשָּׁ֑בֶט וְאֶשְׁלָחֵ֗ם וְיָקֻ֜מוּ וְיִֽתְהַלְּכ֥וּ בָאָ֛רֶץ וְיִכְתְּב֥וּ אוֹתָ֛הּ לְפִ֥י נַֽחֲלָתָ֖ם וְיָבֹ֥אוּ אֵלָֽי:
(ה) וְהִֽתְחַלְּק֥וּ אֹתָ֖הּ לְשִׁבְעָ֣ה חֲלָקִ֑ים - יְהוּדָ֞ה יַעֲמֹ֤ד עַל־גְּבוּלוֹ֙ מִנֶּ֔גֶב וּבֵ֥ית יוֹסֵ֛ף יַעַמְד֥וּ עַל־גְּבוּלָ֖ם מִצָּפֽוֹן:
(ו) וְאַתֶּ֞ם תִּכְתְּב֤וּ אֶת־הָאָ֙רֶץ֙ שִׁבְעָ֣ה חֲלָקִ֔ים וַֽהֲבֵאתֶ֥ם אֵלַ֖י הֵ֑נָּה וְיָרִ֨יתִי לָכֶ֤ם גּוֹרָל֙ פֹּ֔ה לִפְנֵ֖י יְיָ֥ אֱלֹהֵֽינוּ:
(ז) כִּ֠י אֵֽין־חֵ֤לֶק לַלְוִיִּם֙ בְּקִרְבְּכֶ֔ם כִּֽי־כְהֻנַּ֥ת יְיָ֖ נַחֲלָת֑וֹ וְגָ֡ד וּרְאוּבֵ֡ן וַחֲצִי֩ שֵׁ֨בֶט הַֽמְנַשֶּׁ֜ה לָקְח֣וּ נַחֲלָתָ֗ם מֵעֵ֤בֶר לַיַּרְדֵּן֙ מִזְרָ֔חָה אֲשֶׁר֙ נָתַ֣ן לָהֶ֔ם מֹשֶׁ֖ה עֶ֥בֶד יְיָֽ:
(ח) וַיָּקֻ֥מוּ הָאֲנָשִׁ֖ים וַיֵּלֵ֑כוּ וַיְצַ֣ו יְהוֹשֻׁ֡עַ אֶת־הַהֹלְכִים֩ לִכְתֹּ֨ב אֶת־הָאָ֜רֶץ לֵאמֹ֗ר לְ֠כוּ וְהִתְהַלְּכ֨וּ בָאָ֜רֶץ וְכִתְב֤וּ אוֹתָהּ֙ וְשׁ֣וּבוּ אֵלַ֔י וּ֠פֹה אַשְׁלִ֨יךְ לָכֶ֥ם גּוֹרָ֛ל לִפְנֵ֥י יְיָ֖ בְּשִׁלֹֽה:
(ט) וַיֵּלְכ֤וּ הָֽאֲנָשִׁים֙ וַיַּעַבְר֣וּ בָאָ֔רֶץ וַיִּכְתְּב֧וּהָ לֶֽעָרִ֛ים לְשִׁבְעָ֥ה חֲלָקִ֖ים עַל־סֵ֑פֶר וַיָּבֹ֧אוּ אֶל־יְהוֹשֻׁ֛עַ אֶל־הַֽמַּחֲנֶ֖ה שִׁלֹֽה:
(י) וַיַּשְׁלֵךְ֩ לָהֶ֨ם יְהוֹשֻׁ֧עַ גּוֹרָ֛ל בְּשִׁלֹ֖ה לִפְנֵ֣י יְיָ֑ וַיְחַלֶּק־שָׁ֨ם יְהוֹשֻׁ֧עַ אֶת־הָאָ֛רֶץ לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל כְּמַחְלְקֹתָֽם: פ
ובסיפרי דורשו (ספרי דברים י"ח:ב'): ונחלה לא יהיה לו – זו נחלת שאר, בקרב אחיו – זו נחלת חמשה. ואיני יודע מה הוא. ונראה לי: שארץ כנען שמעבר הירדן ואילך נקראת ארץ חמשה עממים, ושל סיחון ועוג שני עממים – אמורי וכנעני, ונחלת שאר – לרבות קיני קנזי וקדמוני, [אם תזכו לירש בהן.] וכן דורש בפרשת מתנות שנאמרו לאהרן: על כן לא היה ללוי (דברים י':ט') – להזהיר על קיני קנזי וקדמוני.
[שוב נמצא בדברי ר' קלנימוס: הכי גרסינן בספרי: ונחלה לא יהיה לו – אילו נחלת חמשה, בקרב אחיו – אילו נחלת שבעה, נחלת חמשה שבטים ונחלת שבעה שבטים. ומתוך שמשה ויהושע לא חלקו נחלה אלא לחמשה שבטים בלבד, שכן משה הנחיל לראובן וגד וחצי מנשה (במדבר ל"ב), ויהושע הנחיל ליהודה ואפרים וחצי מנשה (יהושע י"ד-י"ז), ושבעה האחרים נטלו מאיליהם אחרי מות יהושע, מתוך כך הזכיר חמשה לבד ושבעה לבד.]
כח עליון כתב:את הפסוק הזה הביא רש"י המצוטט למעלה.
מה שקשה, שבפסוק נאמר "בית יוסף" - כלל השבטים החונים תחת מלכות ישראל, ולא נאמר ששבט יוסף (אפרים ומנשה) בגבול צפון וכל השאר ביניהם, כפי שמשתמע מרש"י.
באמונתו כתב:כח עליון כתב:את הפסוק הזה הביא רש"י המצוטט למעלה.
מה שקשה, שבפסוק נאמר "בית יוסף" - כלל השבטים החונים תחת מלכות ישראל, ולא נאמר ששבט יוסף (אפרים ומנשה) בגבול צפון וכל השאר ביניהם, כפי שמשתמע מרש"י.
אך כ"פ ברש"י מפורש, שבית יוסף מכוון לשבט יוסף, ויש שיוצא מן הכלל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 358 אורחים