הודעהעל ידי קרית מלך » ה' מרץ 21, 2024 1:44 pm
בס"ד
שְׁתִיָּה לְרוֹמֵמָה...
לקח מהותו של יין המתחזק
ביטול האנוכיות ב'עד דלא ידע'
לר' ישראל יקירי שליט"א
ענין מיוחד ישנו בשתיית יין דווקא, ביום הפורים [ראה רש"י מגילה ז:] רבינו דוד אבודרהם מבאר זאת. ש"הנסים שנעשו לישראל בימי אחשורוש היו על ידי משתה - ועתה יהיה נזכר הנס הגדול בשתיית היין".
יתכן שנרמז בענין היין בפורים, דבר נוסף הנוגע לנו. היין משתבח מתחזק והולך! הרי למדנו במסכת ברכות ל"ה: שטעם הברכה המיוחדת של "בורא פרי הגפן" הוא משום שהיין "אשתני לעילויא", השינוי שקרה בענבים בשעת דריכתם, הוא שינוי לטובה ולשבח, ולכך זכה היין לברכה חשובה. היין מסמל את האשתני לעילויא, הוא מתחזק והולך תדיר...
ואת לקחו של היין צריך להפנים בפרט ביום זה. להתחזק ולהשתפר! בניגוד לנבראים שנחלשת איכותם עם הזמן, הרי היין העתיק מוסיף והולך בשבחו וסגולתו, בכוחו להרנין ולשמח.
*
הבה נתחזק ונלך איפוא ומתוך התעמקות במלים הנצחיות של פיוט הפורים. "תשועתם היית לנצח ותקוותם בכל דור ודור. להודיע שכל קוויך לא יבושו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך" לנצח!
בדברי ה"שפת אמת" על המלים האלה שב"שושנת יעקב" בוערת ומלהטת להבת הבטחון הגדולה, שתאיר לנו לכל השנה כולה. וזה תוכן דבריו: הגזירה בימי אחשורוש נגזרה מן השמים בגלל החטא ובכל זאת קרה הנס. למה? לא מפני זכויותינו, אלא מפני שחסינו בו וקוינו אליו, מפני שאנחנו עמו המיוחד. וכך היא לשון קדשו באותיות של אש שמצוה לחקוק אותם בלב אחת ולתמיד: "רק מצד שאנחנו עמו וחוסים בו תמיד, לכן עליו להושיע לנו בעת צרה" אה! כמה גדול כוחו של בטחון!!!
ר' ישראל! קרא עמי ותיפעם רוחך: "רק מצד שאנחנו עמו וחוסים בו תמיד, לכן עליו להושיע לנו בעת צרה - - -!!!" "ולכן זה ה'יום-טוב' נותן כח ועוז ותקוה לבני ישראל בגלות לבטוח בו, מצד שמיוחדים אנחנו אליו".
*
ביום הפורים שנזכרים בו בכל עוז, בנס הצלתנו וקיומינו בהשתלשלות פלאים, עלינו להתחזק בהקב"ה שהוא כל יכול. להתחזק בה' בתורתו, במצוותיו ובחזון נביאיו שחזו את גאולתנו ופדות נפשנו בעתיד.
"גפן ממצרים תסיע" נאמר עלינו. אומה זו לגפן נמשלה [חולין צ"ב.] ואף עלינו, גם בדור הזה, מתאימה ברכת בורא פרי הגפן... והיין מתחזק ומשתבח דווקא בחביות סגורות וחתומות היטב, מבלי שיגיע אליו אויר מן החוץ להחמיצו... ובצורה זו נתחזק גם אנחנו, כשנתבצר בתוך תחומינו וניזהר מן הרוחות שבחוץ...
*
דברים נפלאים ביותר אמר ה'אבני נזר' זי"ע בנושא רפיון הרוח במלחמת עמלק. "שרפו ידיהם מן התורה" נאמר על "רפידים". לדעתו, רפיון רוח היה אז. הם הפריזו על המדה בהפחתת ערך עצמם, מתוך שפלות ושברון לב. אמירת "היש ה' בקרבנו אם אין" באה מתוך שחשבו שאינם ראויים להשראת השכינה.
וכך התגבר כח עמלק, מפני שרפיון הרוח והייאוש גרמו שהתורה והמצוות התקיימו בלא חיות. זה לעומת זה. כשיש נפילה וחוסר אומץ [קוראזש] בישראל, מתווספים ח"ו האומץ והחוצפה בעמלק. "ובאמת ראוי להיות להם 'קוראזש' כי הם עַם ה'..."
וכך היה גם בימי אחשוורוש. בגלות ההיא נחלשה רוחם. טעות בחשבון גאולת בבל לשבעים שנה [ע' מגילה י"א:] גרם לייאוש מן הגאולה, וכך נתרפו ונהנו מסעודתו של אחשוורוש, ושוב התגבר אז כח עמלק... [נאות הדשא, שבת זכור אות ה' ו']. נחזור נא על המשפט: ובאמת ראוי להיות להם אומץ, כי הם עַם ה'...
*
מה נפלא הדבר! מתוך הרעיון הזה של ה"אבני נזר", שעמלק התגבר שוב ושוב מתוך רפיון הרוח של ישראל, מובן כעת שיש להוסיף עוז ואומץ ביותר בשבת זכור ובחג הפורים, גם בכדי לתקן את פגם הייאוש ותחושת הנפילה בשעתו. עם ה' אנחנו. הוא עשנו ואנחנו עמו וצאן מרעיתו!
ובשעת סעודת פורים יתקיים זאת, על ידי היין דווקא, בטבעו המשמח וגם במהותו של "אישתני לעילוייא", להתחזק תדיר יותר ויותר...
כך אמר פעם הרה"ק "דמשק אליעזר" זי"ע מויז'ניץ, לשמו ולזכרו תאוות נפש, לחסיד אחד בפורים, כשהבחין בדאגה המעיקה עליו. "לך כנוס!" נעם דיך צוזאמען! תתאזר, תאסוף ותלכד את כוחות נפשך, תתחזק ותתגבר בשמחה... "לך כנוס!!!"
*
הגה"ח ר' מוטל מייראנץ זצ"ל מסר פעם זכרון התחזקות של פליטים נלבב מאד: "זכורני בפרשת זכור תש"ז כשהגיע רבי שמואל לוקעווער [בורנשטיין] ז"ל מעמק הבכא. בהפסקה שבין קבלת שבת לתפלת ערבית, עלה בפנים צוהלות על ספסל בבית המדרש דגור בירושלים ולפליאת הנאספים פתח בנאום: "אין נאמען פון אלע פארזאמעלטע, טו איך ערקלערן: [בשם כל הנאספים אני מצהיר] נידער מיט עמלק". [חסל, לרדת עם עמלק - צורה של סיסמה המבטאה דרישה להוריד מישהו מן השלטון או מהתמנות]
"וכל קהל הנאספים שכבר לא היה רגיל בביטויי התפרצות שמחה כאלה, עמד משתאה מה זאת היתה לו לאברך פליט זה שנשאר גלמוד ממשפחתו. שמא נטרפה עליו דעתו? אך אנו הבחורים תלמידי הישיבה שעדיין אותו הרושם המדכא של מאורעות המלחמה היה שולט ברוחנו הביאו הדברים לידי התעוררות, התנערות והתחדשות בשמחה והזכירו לנו את הפירוש החסידי במחיית עמלק שבכל שנה ושנה".
ושוב סיפר ר' מוטל: "עוד מחזה מאותו פורים, שבו הגיעו לארץ כמה אברכים מופלגים נשאר בלבבי. חבירו של ר' שמואל לוקעווער ז"ל הרה"ח הערש לייב גרינשטיין ז"ל השכיב עצמו בחצר ישיבת שפת אמת בירושלים וצעק: להודיע! להודיע! טויזענט מאל להודיע [אלף פעם להודיע - כוונתו היתה לסיום החרוז שכל קוויך לא יבושו לנצח כל החוסים בך] עכ"ל.
*
געוואלד! גיבורי רוח ידעו היטב מה זאת עמלק, מה עולל להם בתהום אכזריותו. הם חזו על בשרם את הרשעות ואת הזוועה שלא נראו כמותם בתולדות האנושות. שליט בעולמו יודע מהיכן לקחו גיבורי רוח אלה את מטעני ה"קוראזש", העוז והאומץ המחודשים...
והוא רבי שמואל ליקעווער, גבר בגוברין תלמיד חכם עצום, הוא החסיד עז הרוח, הפיקח, הנאמן, זינק ועלה כעת על ספסל בית המדרש והצהיר את ירידתו ומחייתו של עמלק. הוא הראה בתרועת שמחה בפני עם ועדה, מי ניצח את הצורר ימח שמו וזכרו.
וחבירו, ר' הערש לייב גרינשטיין, מ'פני העדה' אף הוא, אוצר בלום של תורה ויראת שמים, כבשן לוהט בחסידות, שהודו של הדור הקודם היה חי בקרבו תמיד. הוא בשכבו אז על הארץ, הראה בזה שתמיד היו נאזרים תמיד בתקוה ובטחון. בצורה זו קיימו בנפשם את פירושו הידוע של הרה"ק מקאצק זי"ע על: "שכָן ארץ ורעֵה אמונה" [תהילים ל"ז]. הם "רעו" את עצמם באמונה בתקופה ששכנו בתחתיות ארץ, בבחינת כי שחה לעפר נפשנו. ומפיו של אותו חסיד נתזו אז ביום הפורים, רשפי אש: "אלף פעמים להודיע..." אלף פעמים!!!! להודיע שכל קוויך לא יבושו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך!
*
ורמז נוסף יש בה לשתיית היין ובפרט ביום הפורים, אם יתחולל בו שינוי מחמת שתייה זו, יהיה זה רק "אשתני לעילויא"... לרוממות יתירה. יחד עם מזיגת היין יימזג החן היהודי הפנימי, האמיתי. המחיצות שבין איש לרעהו יתגמדו וילכו ויחד עם זאת תגבהנה ותתחזקנה מחיצות הקדושה והזהירות מחטא. כך התנהג הדבר אצל חסידים של פעם. הם שתו דרך עלייה ולא דרך ירידה. שתיה לרוממה. הם השתנו מכח היין, אמנם היה זה אשתני לעילויא בדרכו של היין. אז התגלה לבם ורצונם, איכותם ופנימיותם...
אמירת לחיים יסודה ממעשה התנא הקדוש רבי עקיבא. בשעה שעשה משתה לבנו פנה אל אורחיו הנעלים, והכריז על כל כוס שמזג : יין וחיים! "חמרא וחיי לפום רבנן, חיי וחמרא לפום רבנן ולפום תלמידיהון" [שבת ס"ז:] השל"ה הקדוש מסביר שכוונת רבי עקיבא בדבריו היתה, למנוע שתייה שלא כראוי, אלא שהשתייה תהיה לשם רוממות הנפש, כדי שייפתח לבם ויאמרו דברי תורה. [שער האותיות עמק ברכה ג'].
*
הבה נראה זאת בעליל מתוך תיאור על אחד מבני העלייה שבדור, הגאון הצדיק הידוע רבי נטע ציינוירט זצוק"ל מירושלים. מכל הנהגותיו בקודש היה שייך ללמוד תורה שלמה. כל תנועה שלו היתה מחושבת על פי דקדוקי ההלכה וגינוני הקדושה. אף מצוות "חייב איניש לבסומי בפוריא" שלו היתה רווייה פנימיות לאין שיעור. פעם עמד רבי נטע במצב זה עם ידיד אדם גדול כמותו. שניהם הזדעקו אז בלשון יוצר של שבת זכור. "קֵל נא בלשון אשר הזכרת לזוכריך, זכור!". הפייטן מלמד זכות על ישראל, שאינם זוכרים את חובתם ועם זאת מתחנן להקב"ה שלמרות שאנו שוכחים, בכל זאת מבקשים, שהוא יתברך יזכור... זכור ה' לבני אדום...
*
שני חסידי עליון אלה חרזו מתוך יינם את דברי השירה המרגשת של הפיוט. פתח האחד ואמר בקול מעורר רחמים: "וְאִם הֵמָּה כְּאָדָם עָבְרוּ בְּרִית, מִלִזְכּוֹר". הוי! הרי רק בני אדם הם שעלולים לשכוח ויש ללמוד עליהם זכות. וענה השני לעומתו בדמעות שליש: "וְאַתָּה קֵל וְלֹא אִישׁ, לָמָּה לֹא תִזְכּוֹר?". צדיקים אלה התחננו מעומק נשמתם וגעו בבכייה על גלות ישראל ותשועתם. המחזה היה נורא הוד...
*
מו"ר הגה"צ רבי חיים ברים זצוק"ל תיאר פעם את הדברים ברבים. הוא היה נוכח במעמד הזה בפורים, איך ששני ענקים מבוסמים שפכו את לבם נוכח פני ד'. וכך אמר: "מתוך הרושם הכביר שהשרו השניים בגודל רוחם, מיהרתי לקרוא לחדר עשרה בני אדם כדי שיהיה שם מנין, כמו במעמד קידוש השם...". ונקדשתי בתוך בני ישראל. זאת היתה עבודתם כהלומי יין... גופם היה שתוי, ברם רוחם ונפשם גבהה שחקים בדרכי העבודה והדבקות בהקב"ה... [מרבה חיים מועדים ע' רנ"ה].
תיאור זה מזכיר את דברי הרמב"ם בענין הנבואה, שבהם יתכן אולי להמשיל את ה"עד דלא ידע" הרצוי... "כשמתנבאים, איבריהן מזדעזעין וכח הגוף כשל ועשתנותיהם מתטרפות ותישאר הדעת פנויה להבין... [פ"ח מהל' יסוה"ת ה"ב]. יקירי! עד כמה שאנחנו רחוקים מכל זאת, לפחות נדע שישנם מושגים כאלה...
*
גם זאת תיאר רבי חיים בשעתו. פעם נכנס רבי נטע בפורים לבית המדרש כשטוב לבו ביין והכריז בלהט מבוסם, שרוצה לייסד חבורה לעובדי ד' בשם: "עס איז גוט!!!" [זה טוב!] תקנת היסוד בחבורה זו תהיה, לראות רק את הטוב בכל דבר. ואם ידמה לאחד מבני החבורה שמשהו נראה לא טוב, יענו כולם לעומתו שלש פעמים: ס'איז גוט! ס'איז גוט! ס'איז גוט!
ורבי נטע המשיך לבאר את דבריו. עמלק בכלל והמן בפרט אפילו אם יהיה להם הכל חוץ מדבר אחד, כבר חייהם אינם חיים. המן הרשע היה משנה למלך ועם זאת כשיהודי אחד אינו כורע ומשתחוה לו, מתמלא חמה ואומר "כל זה איננו שווה לי".
ואילו יהודי נוהג בדיוק להיפך. אפילו אם חלילה אין לו כלום, אפילו אם הוא מוקף צער ל"ע, הוא שואב שמחה מעצם העובדה שהוא חי. וכפי שפירשו זאת חז"ל [קידושין פ: וברש"י] על הפסוק "מה יתאונן אדם - חי". ובפרט שיש לו אלקים חיים. וכפי שהוסיפו גדולי החסידות בדרש הפסוק ההוא, "חי" על הקב"ה שהוא חי החיים....
ועל זה רצה רבי נטע מתוך יין הפורים ד'אשתני לעילויא', לייסד "חבורה" שתשתדל לראות תמיד רק את הטוב שבחיים. כך דיבר חסיד אמת בשעת שכרותו בפורים... ועל זה סיים עמיתו רבי חיים: "מי שיודע להתבסם כרבי נטע יקיים זאת. ומי שאינו במדרגה זו, יש לו להיזהר שלא יקלקל ח"ו את קדושת היום ומטרתו... [מרבה חיים שם ע' רל"ג].
*
חמרא וחיי... יין הפורים כשעצמו מסוגל להוסיף חיים והצלה. הגה"צ ר' חיים ברים סיפר כמו כן עובדא מופלאה על אחד מאבות משפחתו, הגאון המקובל רבי אלעזר רוקח מאמסטרדם זי"ע, קדוש עליון ממנהיגי דורו, בעל "מעשה רוקח". פעם עמדה העיר אמסטרדם, לפני תענית אסתר, בסכנת שטפון על ידי נחילי דגים שכמעט פרצו את סכר בעיר השוכנת על המים. המלך שלח להודיע לרב שאם לא יפעל בתפילותיו למען הצלת העיר יגזור גירוש על כל יהודי מדינת הולנד...
ה"מעשה רוקח" השיב אז למלך שאם יממן מקופת המדינה יין לרוב לכבוד הפורים, ייענה לבקשתו... המלך הנזעם אמר לו שהוא מורד במלכות... הרב מתבקש להתפלל ולצום ולא להשתכר ביין על חשבון המלוכה. אלא שהרב עמד על דעתו שזהו התנאי שלו בהסכם זה. אם יעמיד יין יסודר הענין... בדלית ברירה הסכים המלך ועם זה הוסיף ואיים על גזירת גירוש לצמיתות, אם לא יפעל הרב להצלת העיר.
המלך הוציא אז פקודה לממן יין לרוב על חשבון המלכות. היהודים העמידו ברחובות העיר, חביות גדולות לרוב מלאות יין והעיר אמסטרדם צהלה ושמחה בטוב לב ומשתה. השמחה גאתה שחקים, עד שלא היתה זכורה שמחת פורים באמסטרדם כאותו פורים. ואכן, בפורים לעת ערב בשעת סעודת היום, הגיע שליח מאת המלך לבית הרה"ק רבי אליעזר להודיע שכל הדגים נסוגו מן הנהר והעיר נחלצה מגזירת המים. [מרבה חיים מועדים ע' רל"ב]. הוי! הושע נא, שתייה לרוממה!
*
ר' ישראל! נקח נא את הגמרא הקדושה ונחזור שוב על המימרא הידועה בפי כל. "אמר רבא, מיחייב איניש לבסומי בפוריא, עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי". הרבה דיו והרבה יין נשפך סביב המלים המופלאות האלה...
ואין בית המדרש בלא חידוש. כפי שנראה להלן בעזהי"ת, הרי מגילת אסתר רצופה מתחילתה ועד סופה בלקח "ביטול האנוכיות". בצורת 'סור מרע' מתוך התבוננות בדרכי אחשורוש המן, ובאופן ''עשה טוב', בלימוד מעמיק בחיי מרדכי ואסתר...
*
והיום הקדוש והמרומם שלפנינו, יום הפורים, יום קבלת התורה מאהבה, מיועד ביותר לצאת מגבולי ה"אני" ולטשטש גבולים אלה. יסוד היסודות הוא להזיז הצדה את ה"אני", האנוכיות, שורש הבעיות. וכפי שאמרו בשם הרה"ק ר' מיכל מזלוטשוב זי"ע "אנוכי עומד בין ה' וביניכם". שה"אנכי" באדם, מפריד חלילה בינו לבין קונו...
וה"צמח צדק" זי"ע כתב ב"דרך מצוותיך" שלו [ע' ס"ב] שזוהי תורת החסידות ונקודת האמת שבה, לשנות את סדר האותיות ולעשות מ"אני" – "אין". והוסיף בלשון יידיש "עס איז ניטא קיין איך", אֵין "אני". אין עוד מלבדו...
*
הרי ממצוות היום הם משלוח מנות ומתנות לאביונים, הקודמות בקיומן בבוקר לפני זמן סעודת פורים. מקדימים את הזולת וצרכיו!
במעמקי ההלכה של "כל מי שפושט יד נותנים לו" נרמז בתוקף: "תשתחרר הפעם, משיקוליך הפרטיים מי ראוי ומי לא, מחשבונותיך האישיים, מהערכת שכלך והגיונך, מהחלטותיך הבנויות לפעמים בתת מודע על הנגיעות, על הנאתך וטובתך...
מה נשגבו דברי הרמב"ם: "מוטב לאדם להרבות במתנות אביונים מלהרבות בסעודתו ובשלוח מנות לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים שהמשמח לב האמללים האלו דומה לשכינה, שנאמר [ישעיהו נ"ז] להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים". [פ"ב מהל' מגילה הי"ז].
*
מן הענין להזכיר כאן גם את הרושם הנפלא שהביא עמו פעם מניו-יורק, אחד מידידי, ששהה שם פעם בימי הפורים. היה זה ביום תענית אסתר בעברו ברחוב העיר, ולפתע הוא שם לבו אל החזיון הנפלא, איך שבתוככי סניפי הבנקים, משתרכים להם תורים ארוכים של יהודים מן השורה, הממתינים עד לבוא תורם אצל פקיד הבנק, מבקשים הם להוציא שטרות ומטבעות, לא למען עצמם אלא בכדי שיוכלו להרבות למחר במצוות מתנות לאביונים...
יהודים מכל הסוגים עמדו שם בתור, בתוכם יהודים רבים עמלי יום כשהם עדיין לבושים בבגדי העבודה, כולם התכוננו לקיים את מצות הנתינה של יום מחר, זמן רב עמדו בתור, ומתוך שמחה של הכנה למצוה. כל הטירחה וההמתנה הארוכה כדאית היתה להם בכדי שיוכלו לשוב לביתם עם צרורות כספם בידם, על מנת לחלקם ליום מחר בעין טובה וברוח נדיבה...
*
ובכן, נושא זה של "ביטול האנוכיות" שופך אור חדש גם על מאמר ה"עד דלא ידע". עד כמה ש"ארור המן" ו"ברוך מרדכי" הם נכונים בתכלית, בכל זאת יש רגעים בשנה שבו ראוי לעשות "טיפול שורש" בזה, לברר ולהפריד אף משם את ה"אני"... בעומק הנפש האדם נמצאת פעם אף בזה, הנטייה הטבעית של האדם לברך את האוהב ולקלל את השנוא. "ברוך מרדכי" הצדיק שהיטיב לי כל כך, ו"ארור המן" הרשע שהרע לי כל כך.
בזמן דבקות של קבלת התורה מאהבה, צריך להשתחרר אף מתחושות אישיות אלה. הכל צריך לבוא ממקור האמת בגלל שהיא אמת ולא מפני שזה מתייחס אלי. ולמרות ש"ארור המן" ו"ברוך מרדכי" למעשה קשור אל האמת, בכל זאת צריך להפריד משם את ה"אני", על ידי טשטוש הגבולים של משתה היין. עד דלא ידע. ביטול הדעת והרצון האנושי שנטבע בו מילדותו. את ה"אני רוצה".
ורש"י הקדוש האיר לנו זאת במלה אחת, כשפירש את מהות קבלת התורה מחדש "הדור קבלוה בימי אחשורוש" [שבת פ"ח.]. "מאהבת הנס" דייקא ולא מ"אהבת עצמך"...
*
עד דלא ידע... חידוש מדהים ראיתי בהגהות הגאון הקדוש והמקובל, רבי אברהם אזולאי זי"ע על על ספר ה'לבושים', בעל "חסד לאברהם". פירוש שאולי משתלב עם האמור לעיל.
"יראה שרמז שלא יֵדע להבחין בין בשר לבשר, כמו בין בשר שור לבשר פרה וכיוצא". "ארור המן" וכן "ברוך מרדכי" בגימטריא "בשר" [502] . "ומשום שמחת פורים נקט דרך בדיחותא, לשון השייך לסעודת פורים". פלאי פלאים! לדעה זו מדובר כאן על ההבחנה בין טעם לטעם, שגוף האדם וה"אני" שלו נמשך אליו, שראוי לטשטש זאת ולהתעלות עליו...
*
בין בשר לבשר... הדבר הזכיר לי מעשה בגאון וחסיד אמיתי, גדול מרבן שמו, רבי יצחק מתתיהו לוריא זצוק"ל מענקי הרוח שבטבריא, שהארץ האירה מכבודם. קדוש ייאמר לו!
תיאר זאת בפָני, אחד מידידי שלמד דוגמא זעירה לזה. פעם השתתף עם רבי מתתי' בשמחת נישואין. חסיד עליון זה היה כולו שקוע ברעיונותיו. מחשבתו תפוסה בעומק הגיגי תורה. פתאום מופיע המלצר עם המגש ופונה אליו בשאלה איזה מין בשר הוא רוצה... רבי מתתי' כאילו התעורר מעלפון, בתמיהה שבקעה מתוך תוכו: "ו-ו-א-ס? מ-מ-מ-מ-ה???
וה"וואס" המופלא הזה שהתנגן לו בשלוה חרישית, באיטיות אצילית, התפרש והצטייר אז בכמה וכמה גוונים... כלומר, מה פשר השאלה הזאת? מה רוצים ממני כעת? להכריע בין מה למַה? להיכן מושכים אותי? לסיר הבשר? למגש החמדה? למבחר תבשילים? מה איכפת לי ומה אני מבין בזה? ו-ו-א-ס???
*
הוי! אמר רבא מיחייב איניש לבסומי בפוריא... האמורא הקדוש רבא, שאצבעו ש נטפה דם כשהיה שקוע בתלמודו ולא הרגיש כלל. הוא היה נפרד לגמרי מכל הרגשה פרטית, מן ה"אני" אף מן הרגשת הכאב.
שוב מוצאים אנו דבר דומה בהנהגת רבא, גם לענין כבוד רבו רב יוסף. הוא פסע לאחוריו מפני הכבוד, כשיצא מלפני רבו ופצע את רגלו עד שנתמלאה האסקופה דם... [יומא נ"ג.] בדבקותו התעלם כליל מכל אשר אתו...
*
ועתה ישראל ניגש נא אל מגילת אסתר, מתוך לקח זה של "ביטול האנוכיות". ויהי בימי אחשורוש הוא אחשורוש... רש"י הקדוש מפרש: "הוא אחשורוש, הוא ברשעו מתחילתו ועד סופו". הוא שותפו של המן, שהתרצה לרצוח עם שלם, אנשים נשים וטף ביום אחד.
כבר מתחילת המגילה נראה הרודן האכזר כולו אחוז בחבלי בוץ וארגמן אך ורק למאויי לבו האטום והסתום. בהראותו את עושר כבוד מלכותו ויקר תפארת גדולתו ימים רבים... זה חשוב לו מכל צרכי קכ"ז המדינות גם יחד...
לאחשורוש המוצא טעם חייו בתיפלותו של עולם, נמשך כל כולו מתוך גסות הרוח ואנוכיות קיצונית, לדברים בטלים. להשקיע הון עתק על חשבון המדינות, אף ברצפת בהט ושש שדורכים עליה אלפי איש, לכבוד משתה חולף והולך כהרף עין.
*
מתחילתו ועד סופו... "וישם אחשורוש מס על הארץ ואיי הים! אחשורוש ראה בעיניו תהפוכות עולם מן הקצה אל הקצה, הוא ראה את ישועת ישראל, הוא חש וידע שֶלב מלכים ושרים ביד ה', הוא הבחין בכל צעד שכולו מונהג ביד ההשגחה העליונה. כל העולם כולו ראה זאת. "ראו כל אפסי ארץ את ישועת אלוקינו", הוא אחת מפתיחות המגילה...
ובמה מתעסק אחשורוש למחרתו של נס?... לאן הוא ממהר? "וישם אחשורוש מס על הארץ ואיי הים!". הוא חוזר מיד לסדר היום... הדבר אינו פועל עליו כמלא נימא. הרי הוא עמד במרכז הענינים. הרי כל זה קרה לפני עיניו ממש. ובכל זאת אין אנו מוצאים אצלו אף תנועה קלה של הכרה במלכות שמים ונטייה לאמונה באלקים חיים ומלך עולם. שוטה שבעולם! תגיד לו אף משפט אחד! ה' הצדיק! יש אלקים בישראל!
לא! הגסות הנפשעת לא זזה ממנו כמלא נימא. כל הגלים האדירים באותם הימים לא נגעו בו. נעצרו לפני אנוכיותו המתגברת. דווקא ה"אני" שלו שטף אותו מכף רגל ועד ראש, כמו בתחילת מלכותו בשעת משתה הנואל...
*
וכמובן, המן בן המדתא האגגי... נצר זדון מזרע עמלק. כל מלה מיותרת. שנאת ישראל העיוורת, השטנית המפעפעת בו היא חלק מנשימותיו. "ועברתו שמרה נצח" כל עולמו הנתעב מסובב בסיפוק אכזרי, להשמיד להרוג ולאבד. על דגלו חרות: למי יחפוץ המלך לעשות יקר יותר "ממני?". "וכל זה איננו שווה לי בכל עת אשר "אני" רואה את מרדכי היהודי.
*
כעת נפנה יקירי, מן הקצה אל הקצה, בקוטב האחר, להבדיל. אל עולמם של מרדכי ואסתר שהתעלו מעל גבי עצמם כליל. והרי כמה דוגמאות.
על מרדכי היהודי נאמר "ויהי אומן את הדסה". מדהימים הם דברי ה"תרגום שני" על הפסוק הזה. מרדכי הצדיק כבר חזר אז מפרס והתגורר ארץ ישראל, [בזמן כורש עוד לפני מלוך אחשורוש] לבנות את בית המקדש. אלא שחזר לגולה, בגלל אסתר התינוקת שנשארה ללא אב ואם לטפל בה... וכך אמר "מוטב דאיזיל בגלותא ואירבי לאסתר". מוטב לי לחזור לגלות פרס ולגדל את אסתר.
הוא, שכבר עזב את הגלות ועלה לירושלים, משאת נפשו מאז שבעים שנה. אחרי שהגיע אל המנוחה ואל הנחלה, ארץ הקודש שלא ראה אותה מאז שגלה עם גלות יכניה, החליט כעת לחזור שוב לארץ העמים למרות הכל. הוא ריחם על נפש היתומה הקטנה. הוא חזר לשם כדי לגדל אותה...
זוהי רוח ישראל סבא הנאמנה, המלאה חסד ורחמים ומוותרת למען טובת הזולת. ידועים גם דברי ה'שפת אמת' שבשכר שביקר מרדכי הצדיק יום יום במשך שנים את אסתר בבית אחשורוש ודאג לשלומה בגלל "צער התפיסה בבית הנכרי" בשכר זה זכו לנס... [פורים תרל"ז].
*
והנהגת אסתר המלכה מתמצה ב"לא ביקשה דבר". היא התעלמה מעצמה ומחייה, אף "מאחת דתו" של מלך עריץ, ועמדה למסור את נפשה ממש על "עמי בבקשתי".
לפני שנים ניגש אלי בליל פורים, ת"ח וידיד יקר, ואמר לי בתום לב: "מכביד וכואב לי מצבה של אסתר המלכה וגורלה אף לאחר הנס. כבר הגיעה הישועה הגדולה בחסדי שמים. העיר שושן צהלה ושמחה. ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר. והיא המלכה המסכנה יוזמת המערכה, שמסרה נפשה למען עמה. היא חזרה לחיי הארמון השפל, האפל והתפל, לבין חומות פרסיות קרות ועבות. כולם הלכו הביתה ששים ושמחים ומה היה איתה...?".
שאלתו עוררה אותי. ומתוך השיחה עלה במחשבה אז, בעזר עליון: אסתר המלכה הגיעה לדרגה גבוהה כזו של אהבת ישראל, עד שהעלימה את דעתה ממצבה לגמרי, עד שהרגישה בנפשה: "אידן! אז אייך איז גוט, איז מיר אויך גוט". אם לכם טוב, אז גם לי טוב. היא צהלה על ישועת ישראל והצלתם, אנשים נשים וטף. היא עלזה על נצחיות עמה ומולדתה.
*
אור אהבת ישראל שבה בקעה בעד החומות החשוכות של ארמון שושן הבירה. כאין וכאפס היו בעיניה כעת השלטון הזר ומבצר הכזבים. כאבק נשחק בעיניה הדר מלכות וצער התפיסה בו, כולל המלך וכל שריו ועבדיו. בטלין ומבוטלין לא שרירין ולא קיימין. היא ידעה וראתה רק דבר אחד: "שמחה וששון ליהודים משתה ויום טוב!". על עצמה שוב לא חשבה כלל ועיקר. על דגל חייה היה חרות כמאז ומִתמיד. "לא ביקשה דבר"...
ועם ישראל ומרדכי הצדיק בראשם, ידעו והכירו את מעלותיה של צדקת זו ועל זה סמכו בשמחתם. ברור היה להם שאף היא תשמח עמהם בכל לבבה הטהור. היא היתה אם בישראל אמיתית.
ומעין זה היתה תחושתה של "אידישע מאמע", בכל דור ודור. זכורני בהמיית לב שגם אמי המנוחה עליה השלום, היתה אומרת אף בזמן שלא היה קל לה: "מיין קינד! אז דיר איז גוט איז מיר אויך גוט". אוי! מאמע!
*
והרי דברי האלשיך הקדוש בענין בגתן ותרש, וההנהגות לדוגמא של מרדכי הצדיק ואסתר המלכה באותו זמן, "הורה לנו מוסר נאה ונחמד –שכל אחד היה מסתכל להיטיב לחברו וה' היטיב לשניהם". למרדכי נודע דבר ההתנקשות במלך, שהרי הבין את שפת הסתר של בגתן ותרש. אדם אחר במקומו, מסביר האלשיך, היה ניגש מיד למלך ומוסר לו את הענין, הרי מרדכי היה יושב בשער המלך והיתה לו גישה לשם. אבל מרדכי לא עשה כן הוא מסר זאת מיד לאסתר המלכה, בחשבו שאולי תגיע לה טובה מזה בנשיאת חן בעיני המלך.
ולעומת זאת, "וכראות אסתר חסד מרדכי שהיה חפץ יותר בטובתה מלהטיב לעצמו, עשתה גם היא חסד, ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי כדי שיטיב לו"... דבר גורלי קרה בחצר המלך של קכ"ז מדינות, שומרי הסף רצו להרעילו, ובהודעת הדבר למלכות, ברור שהיה אפשר לקנות את לבו של "מושל בכיפה" זה. שני אנשים ידעו על זה וכל אחד רצה שהשני יקבל את הוקרת המלך...
*
הקדמת טובת השני לפני שחושבים על עצמם, דבר זה היה מושרש מאז אצל גדולי ואצילי העם במשך כל הדורות. מספרים על אחד מצאצאי טשרנוביל, הרה"ק רבי מוטל'ה מקוזמיר, בנו של המגיד מטריסק זי"ע, שבעת עריכת שלחנו, עמדו לחלק יין לציבור החסידים, אולם המחלק לא רצה למזוג לאחרים עד שימזוג לפני כן לעצמו. הרבי הבחין בזה ופנה אל המחלק באימרה חריפה ביותר... "בלוחות הברית, מקור הקדושה מצאנו את המקרא [בפרשתנו כי תשא] "פסל לך" ואילו בעבודה זרה להבדיל, נאמר לא תעשה "לך פסל".
סימן ההבחנה בין קדושה לטומאה, הוא, היכן כתוב ה"לך". בלוחות כתוב "לך" לאחר "פסל" ואילו בעבודה זרה, ה"לך" קודם... מכאן למדנו שאם ה"לך" קודם, כלומר שהדאגה לעצמו קודמת לכל, הוא סימן לא טהור, וכדי להגיע לקדושה צריך להתרחק מן האנוכיות...". הרי למעשה, זהו שורש הקנאה התאווה והכבוד ועוד...
*
מה מתקו דברי ה"פני מנחם" זי"ע, שבכל המצוות אמרה תורה "מצוה בו יותר מבשלוחו" ואילו בפורים מקיימים מצוות משלוח מנות על ידי שליח דווקא, אלא שתקנת מרדכי היתה להגיע לבחינה האמיתית של 'ואהבת לרעך כמוך' בלי "אני" ו"אתה" ולא היו אז מחיצות בין אדם לרעהו, אלא הכל שליחיו של השם יתברך...
אצרף לזה מעשה שהיה באחד מבתי הכנסת העירוניים בטורונטו, שדברים אלו נאמרו ברבים בעת מגבית צדקה בפרשת כי תשא, על ידי עסקן ששמע זאת בשטיבל ביום ט"ז אדר. אדם אחד מבין הקהל, שלא היה חסיד כלל ועיקר התעורר והתרגש כל כך מרעיון זה של ה"פני מנחם", עד שהבטיח ליתן סכום נכבד מדי חודש בחדשו ל"תומכי שבת", מפני שהרגיש אז בסילוק המחיצות שבין "אני" ו"אתה"...
*
נזכרתי בס"ד בסיפור מפעים, הנהגה של גברא רבא ביום הפורים המתאימה עם כל האמור.. זכיתי להכיר דמות פלאים, משרידי הרבנים מפולין, הגה"צ ר' ירחמיאל ישראל סעקולא, הרב מסאדובנא זצוק"ל שהתגורר בניו יורק. כשהיה כאן, עלה ב"ה בידי, פעם, לשמחו ואף לשמשו.
גאון וצדיק היה הרב, באופן מיוחד ביותר. מדקדק במצוות להפליא וצנוע במעשיו מאד; ענוותן ומלא 'ביטול היש', חכם מחוכם וכולו מסור לעזרת ישראל ללא גבול. הוא היה גבאי צדקה למופת שעמל וכיתת רגליו להחיות נצרכים שהכיר ושלא הכיר. למרות היותו מחשובי הרבנים בעיר, היה אוסף כסף בבתי כנסיות ובתי מדרשות בזמנים מסוימים בשנה, מלפנות בוקר והלאה.
בפורים היה הדבר, לפני יותר מארבעים שנה. הרב קם בעוד לילה להתכונן לעבודת היום ואז צעד בזריזות לעבר בתי המדרש, לקבץ נדבות לעניים במניינים המוקדמים בעיר. כשהגיע זמן התפילה בבית מדרשו חזר להתפלל ולשמוע מקרא מגילה. ומשם המשיך מיד בעבודת הצדקה, מבלי לטעום מאומה. וכך היה מזדרז בלהט החסידי בלשון חז"ל: "עיניהם של עניים נשואות! עיניהם של עניים נשואות!". הוא היה אוסף מן המתפללים דולר כאן ודולר שם ולפעמים אף מטבעות. את הכל קיבל ברצון ובשמחה.
כשהגיע הביתה קרוב כבר היה קרוב להשעה שתיים אחה"צ. ואז התחילה עבודת המיון של כספי הצדקה וסידורם. בכך כבר עזרו לו נכדיו שיחיו. מכל הכיסים הוציא את מה שאסף באותו היום לצדקה, עד שפתאום הבחין בשטר בן מאה דולר... פני הרב הרצינו בדאגתו. "לי לא נותנים סכום כזה בבתי כנסת. אני בטוח שזוהי טעות". ואז התחיל לשקול ולחשוב של מי זה היה יכול להיות... משום מה שיער בדעתו שזה הגיע מיהודי מסויים, שתמיד מעניק לו עשר דולר ומסתבר שהפעם נתן לו מאה בטעות. תוספת ספרה יתירה...
ותיכף ומיד באותו מעמד החליט הרב מסאדובנא, להזמין מונית ולפנות לביתו של אותו יהודי, להחזיר לו כספו. הרבנית ע"ה התחננה לפנו שישב לרגע לאכול, מאחר ולא טעם עוד כלום באותו היום. הרב היה נחוש בדעתו להשיב את הכסף לבעליו. "איך אני מסוגל לשבת ולאכול עכשיו? כשיהודי זה יבחין שחסרים לו מאה דולר, הרי תהיה לו עגמת נפש ועוד בעצם יום הפורים? אני מוכרח ללכת עכשיו ממש"!
לא עזר כלום ושטר בן המאה הוחזר אז לבעליו. זה היה אכן אותו יהודי. האיש המופתע היסס מתחילה לקבל את הכסף בחזרה, ברם הרב עמד על דעתו בתוקף. את עשר הדולר יקח, ואת המאה יחזיר בכל אופן...
*
והתמונה הושלמה רק אחרי כארבעים שנה. נכדו ידי"נ הגה"ח ר' מרדכי דוב שליט"א שהתלווה אז בילדותו להחזיר את הכסף, סיפר לי את מה שהתגלה לאחרונה...
אין אדם עומד על דעת רבו עד ארבעים שנה [ע"ז ד:] בשעת חופה בליקווד ניגש אליו יהודי מבוגר ושאל אותו אם הוא נכד הרב מסאדובנא. כשנענה בחיוב, סיפר לו אותו יהודי שהוא היה בעל המעשה באותו חג הפורים עם שטר המאה. הנכד אמר לו אז, שאף הוא היה נוכח באותו מעשה, בין במיון בין בהחזרה...
ואז גילה לו היהודי את המציאוּת בשעתו. "למרות שנחשבתי אז כאמיד, היה מצבי אז דחוק, לתת מאה דולר היה מאז למעלה מהישג ידי...".
הרי סיפור של צדיק, שכולו מתעלם מעצמו ודואג רק למען הזולת, במשך שעות ארוכות לפני שישיב את לבו הוא, בטעימה קלה. ולא רק למען הצדקה בלבד, אלא בשביל נקיון כפיים ומנוחת הנפש של יהודי ביום הפורים...
געוואלד! מי יעמוד בסוד אנשי מעלה, חסידי עליון שכל מעשיהם לשם שמים... ההולכים בדרכי מרדכי ואסתר...
*
אסיים בדרך צחות לכבוד הפורים. הבוקר לפני התפילה, ראיתי נוסח בסידור: "יתעטף בעטיפת ישמעאלים ויאמר פסוקים אלה...". נוסח זה מתאים למצבנו כיום, ירחם ה' במהרה. "עטופי ישמעאלים" אנחנו ועם זאת מכירים ומודים על כל הטוב והחסד. "מה יקר חסדך אלקים ובני אדם בצל כנפיך יחסיון - כי עמך מקור חיים באורך נראה אור"... יתן ה' הקֵל המושיע, שנזכה בקרוב לסמוך גאולה לגאולה בביאת גואל הצדק בב"א.
גוט שבת לך אהובי, גוט שבת!
א פרייליכן לוסטיגן פורים
נתחזק נא בטעם העליון
של היין הטוב "דאשתני לעילויא"
ידידך אוהבך בלב ונפש,
משה יעקב הלוי
-
קבצים מצורפים
-
- המודיע 573.docx
- מאמר לפורים
- (42.32 KiB) הורד 60 פעמים