מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקצץ בנטיעות

חיפושי מקורות וכדומה
איתן נוי
הודעות: 1782
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

מקצץ בנטיעות

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' ספטמבר 05, 2023 4:04 pm

מה הפירוש/מקור "מקצץ בנטיעות". שמשתמשים בו בענייני קבלה?

אור עולם
הודעות: 1444
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: מקצץ בנטיעות

הודעהעל ידי אור עולם » ג' ספטמבר 05, 2023 4:09 pm

חגיגה יד: גבי ד' נכנסו לפרדס, אחר קיצץ בנטיעות.

איתן נוי
הודעות: 1782
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מקצץ בנטיעות

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' ספטמבר 05, 2023 10:10 pm

אור עולם כתב:חגיגה יד: גבי ד' נכנסו לפרדס, אחר קיצץ בנטיעות.


א. רש"י ביאר שם: "אחר קיצץ בנטיעות - קלקל ועיות כשנכנס לפרדס ומקצץ הנטיעות, ולפי שדימה אותן בתחלת הדברים לנכנס לפרדס, נקט לישנא דקיצץ בנטיעות".
ב. רבי אברהם מן ההר: "קיצץ. כלומר יצא לאמונה רעה. ומפני שהמשיל החכמה לפרדס, אמרו קיצץ בנטיעות הפרדס, דרך משל: עיפוי. פירש רבינו שלמה לשון עייפות".
ג. רבינו חננאל: "אחר קיצץ בנטיעות כיון שכינו המקום ההוא פרדס א' קיצץ בנטיעות. כלומר דיבר כלפי למעלה דכיון דחזא למטטרון דאתייהבא ליה רשותא הדא שעתא למיתב למכתב זכותא דישראל אמר גמירי דלמעלה באותו מקום אין שם ישיבה שמא שתי רשויות הן".
ד. מהרש"א חידושי אגדות: "ולכך נקרא מקצץ בנטיעות שקיצץ הדברים המיוחדים והפרידן זה מזה ואמר שהם ב' רשויות".
ה. לפי"ז, מה הביאור כאן: בית יוסף אורח חיים סימן קלא: "כתב רבינו הגדול מהר"י אבוהב ז"ל בשם ספר צרורות (צרור החיים עמ' יח) בלילה אין בה נפילת אפים והענין (שכבר) [שכן] מקובל לחכמים כי נפילת אפים רמז למדת הלילה ואין נופלים על פניהם וקרוב הדבר לקצץ בנטיעות".

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: מקצץ בנטיעות

הודעהעל ידי פילווישוק » ג' ספטמבר 05, 2023 10:39 pm

מגיד מישרים פ' שמיני: 'והאי הוי חובא דמקושש דאקיש אעאין דהיינו ספירין תתאין לספירין עילאין' - מקושש עצים = קוצץ בנטיעות, ודו"ק.

איתן נוי
הודעות: 1782
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מקצץ בנטיעות

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' ספטמבר 06, 2023 12:36 am

פילווישוק כתב:מגיד מישרים פ' שמיני: 'והאי הוי חובא דמקושש דאקיש אעאין דהיינו ספירין תתאין לספירין עילאין' - מקושש עצים = קוצץ בנטיעות, ודו"ק.

במבחינת הלשון זה יושב במקושש מצויין.
אך לפי כל הביאורים הנ"ל, מה הקשר למקצץ בנטיעות בעניין הוידוי?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מקצץ בנטיעות

הודעהעל ידי במסתרים » ד' ספטמבר 06, 2023 4:46 am

שאין זמן נפ"א בלילה ע"פ קבלה, והוא מקלקל במעשיו.

תוקנה טה"ד וייש"כ הרב המעיר.
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ד' ספטמבר 06, 2023 7:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8865
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקצץ בנטיעות

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 06, 2023 10:24 am

הציטוט מהב"י הוא על נפ"א ולא על וידוי

איתן נוי
הודעות: 1782
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מקצץ בנטיעות

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' ספטמבר 06, 2023 1:41 pm

כדכד כתב:הציטוט מהב"י הוא על נפ"א ולא על וידוי

אתה צודק בדיוק הדברים.
בכ"א בזוה"ק מובא שבלילה אין לומר י"ג מידות-שבכל התפילות וידוי וי"ג מידות באים יחד. (מלבד בק"ש שעל המיטה ותיקון חצות) והעושה כן הרי הוא כמי שמתגרה בשור-פר.

כדכד
הודעות: 8865
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקצץ בנטיעות

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 06, 2023 3:45 pm

נו
בק"ש על המיטה אומרים וידוי ואומרים את זה בלילה
מה שהביא מר מקודם זה לענין נפילת אפים ומ"ש מר כאן זה לענין י"ג מידות
אגב, לפחות האשכנזים אומרים י"ג מידות בליל יו"כ


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים