אראל כתב:הוא טען על עצמו [בפורים דהאי שתא] שהוא נשמת 'שמשון הגיבור'....
מה לעשות...
מעניין שדמות שמשון אכן קשה ללמוד מפשוטו של מקרא, ולדרש הוא צריך, וכנראה שבכל גולגוליו הוא מופיע באנשי סוד מובהקים, ראה הקדמת ר"ש אסטראפאליע על דן ידין מה שרומז ע"ע.
אראל כתב:הוא טען על עצמו [בפורים דהאי שתא] שהוא נשמת 'שמשון הגיבור'....
מה לעשות...
..."והיות כן בהעתק התורה יונית, אז החלו עם בני ישראל לטעום טעם 'פשוטו של מקרא', ומאז החל האפיקורסות להתנוצץ, ולא אבו שוב שמוע לקול דברי חכז"ל ופירושיהם, כאשר בעוה"ר עדיין מרקד בינינו ...
באמונתו כתב:בדרשות חת"ס לח' טבת - דרוש כ"ה:..."והיות כן בהעתק התורה יונית, אז החלו עם בני ישראל לטעום טעם 'פשוטו של מקרא', ומאז החל האפיקורסות להתנוצץ, ולא אבו שוב שמוע לקול דברי חכז"ל ופירושיהם, כאשר בעוה"ר עדיין מרקד בינינו ...
בריה נמוכה כתב:בנוסף קודם תוציא מביתך חומש דעת מקרא ואח"כ תתקוף פירוש על טהרת הקודש כחומש פשש"מ
וכן תקפיד לא לעיין בשעת קריאת התורה בחומש של הרב שטיינברג...
למיטב ידיעתי, דייני הבד"ץ חלוקים בדעתם אם החומש בר תיקון, יש שם חילוקי דעות. ודברי רא"י סולוויצ'יק מכוונים כלפי דיון זה המתקיים ממש בימים אלה.צופה_ומביט כתב:משעשע לדבר ככה על חיבור שהבד"ץ של העדה החרדית לא מריחים בו בעיה [לא עקרונית ולא בכלל, למעט כמה תיקונים שכבר בעבודה בפיקוחם].
דרומי כתב:"פשוטו של מקרא" הוא חלק חשוב בתוה"ק, וכמו כל חלק בתורה יש לו כללים והגדרות.
הבעיה אינה חלילה עם עצם המושג "פשוטו של מקרא", אלא עם אלו שחושבים שזו שדה פרוצה ומופקרת לכל זב ומצורע לפרש את הפשט כרצונו. וכן עם ההתכחשות לסמכותו הראשית של רש"י בענין זה.
[כמובן שיש מפרשים נוספים, גם הם פשטנים מוסמכים, אך גם בתפילין יש דיעות נוספות מעבר לתפילין דרש"י, ובכל זאת זכות הבכורה נשארה לתפילין דרש"י בלבד].
וכשם שהיו רבים וטובים שבתמימותם חשבו שה"ציונות" היא מגמה חיובית ונעלית, כך היום יש יהודים נאיביים שמלמדים זכות. והוא רחום יכפר וגו'.
אגב קהתי, שמעתי בשם הרבנית שלו, שהאדמור מחבד הפציר בו (כשהיה אצלו, לאחר הוצאת הפירוש על המשניות) שיעזוב את עבודתו בבנק ויקדיש את ימיו לעשיית פירוש דומה על התנ"ך. היה קשה לו לקבל את ההחלטה, ולמעשה הוא נלב"ע לאחר זמן לא רב. תנצב"ה.
איש_ספר כתב:למיטב ידיעתי, דייני הבד"ץ חלוקים בדעתם אם החומש בר תיקון, יש שם חילוקי דעות. ודברי רא"י סולוויצ'יק מכוונים כלפי דיון זה המתקיים ממש בימים אלה.צופה_ומביט כתב:משעשע לדבר ככה על חיבור שהבד"ץ של העדה החרדית לא מריחים בו בעיה [לא עקרונית ולא בכלל, למעט כמה תיקונים שכבר בעבודה בפיקוחם].
איש_ספר כתב:למיטב ידיעתי, דייני הבד"ץ חלוקים בדעתם אם החומש בר תיקון, יש שם חילוקי דעות. ודברי רא"י סולוויצ'יק מכוונים כלפי דיון זה המתקיים ממש בימים אלה.צופה_ומביט כתב:משעשע לדבר ככה על חיבור שהבד"ץ של העדה החרדית לא מריחים בו בעיה [לא עקרונית ולא בכלל, למעט כמה תיקונים שכבר בעבודה בפיקוחם].
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אכן, הדבר ברור שכמו בכל חלקי התורה, על כל אדם לחדש ולהתעמק עד מקום שידו מגעת, ואם יש לו חידושים ב'פשוטו של מקרא', יכול לכותבם, להדפיסם ולפרסמם. ואין שום חילוק בין זה לשאר חלקי התורה.
מכון חכמי ליטא כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אכן, הדבר ברור שכמו בכל חלקי התורה, על כל אדם לחדש ולהתעמק עד מקום שידו מגעת, ואם יש לו חידושים ב'פשוטו של מקרא', יכול לכותבם, להדפיסם ולפרסמם. ואין שום חילוק בין זה לשאר חלקי התורה.
כמובן שכאן אין המדוב ר בספר של חידושים כמו רינת יצחק וכדומה אלא בנסיון להפיץ ולהחדיר לעם משהו מסויים!
לגוש"ע אני לא מכיר את החומש
שמואל שלומוביץ כתב:אני לא יודע מה דעת רבני הבד"ץ שליט"א, אבל לפחות אחד מהם (הגר"נ קופשיץ) שהתפרסם מכתב בשמו שהחומש אינו בר תיקון כלל, התפרסמה הצהרתו המוקלטת שהוא לא כתב שום דבר כזה, אלא הכניסו את זה למכתב שלו, למיטב זכרוני הוא הראשון שהתפרסם ממנו מכתב חריף כזה. שכאמור הוא שקר גמור.
מה שברור שהשיטה ממשיכה לעבוד גם אחר הגלות נגלות ערוותם לעין השמש, וכירמיהו ג ג.
איש_ספר כתב:שמואל שלומוביץ כתב:אני לא יודע מה דעת רבני הבד"ץ שליט"א, אבל לפחות אחד מהם (הגר"נ קופשיץ) שהתפרסם מכתב בשמו שהחומש אינו בר תיקון כלל, התפרסמה הצהרתו המוקלטת שהוא לא כתב שום דבר כזה, אלא הכניסו את זה למכתב שלו, למיטב זכרוני הוא הראשון שהתפרסם ממנו מכתב חריף כזה. שכאמור הוא שקר גמור.
מה שברור שהשיטה ממשיכה לעבוד גם אחר הגלות נגלות ערוותם לעין השמש, וכירמיהו ג ג.
הדיון העניני כאן מוצה זה מכבר, והשאלה מי לכאן ומי לשם, אף פעם לא היתה גוף הענין, ובכ"ז משום כבודו של של ר"נ קופשיץ כדאי לרדת מעניינו. כבר התפרסמה הקלטה שלו, שהוא אומר שבודאי שמחבר ה'ויבינו במקרא' (שהוא שכנו ומקורבו!) לא זייף שום דבר, ומה שאמר היכן שאמר, שהדברים לא נכתבו על ידו, מוסבר באיזה אופן פלאי. שורה תחתונה הוא שולל את הפירוש ומגמתו מכל וכל.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:המערכה הכבידה והנוראה והנכבדה נגד פשש"מ! אכן, רבים חללים הפילה כבר. לא החומש, אלא המערכה נגד החומש. גזל הותר, מלבין פני חבירו ברבים הותר, הפצת מוציא שם רע הותר, הכל הותר מחמת הערך על של נקמת אדם בחבירו.
("על דרך הדרש" ולא "דרך דרש"! ודו"ק בהבדל המשמעותי ביניהם...)דרומי כתב:בעזות מצח בסגנון כמו זה: "רש"י פירש כו'... והוא דרך דרש, אמנם פשוטו נראה"...
איש_ספר כתב:שמואל שלומוביץ כתב:אני לא יודע מה דעת רבני הבד"ץ שליט"א, אבל לפחות אחד מהם (הגר"נ קופשיץ) שהתפרסם מכתב בשמו שהחומש אינו בר תיקון כלל, התפרסמה הצהרתו המוקלטת שהוא לא כתב שום דבר כזה, אלא הכניסו את זה למכתב שלו, למיטב זכרוני הוא הראשון שהתפרסם ממנו מכתב חריף כזה. שכאמור הוא שקר גמור.
מה שברור שהשיטה ממשיכה לעבוד גם אחר הגלות נגלות ערוותם לעין השמש, וכירמיהו ג ג.
הדיון העניני כאן מוצה זה מכבר, והשאלה מי לכאן ומי לשם, אף פעם לא היתה גוף הענין, ובכ"ז משום כבודו של של ר"נ קופשיץ כדאי לרדת מעניינו. כבר התפרסמה הקלטה שלו, שהוא אומר שבודאי שמחבר ה'ויבינו במקרא' (שהוא שכנו ומקורבו!) לא זייף שום דבר, ומה שאמר היכן שאמר, שהדברים לא נכתבו על ידו, מוסבר באיזה אופן פלאי. שורה תחתונה הוא שולל את הפירוש ומגמתו מכל וכל.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ספרים וועלט כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמת, הדרשה נגד מתנגדי פשש"מ מאת הרב מאטל זילבער הסתובב ביחד עם דרשה אחרת ממנו אודות מהלך הלימוד בבריסק. אולי אפשר לעשות בזה לשיטתיה אחת.
כאן הוא מדבר שבריסק אינו תורת אמת כי הם לא הולכים שלב אחד קדימה להסביר הדברים על פי האריז"ל
https://drive.google.com/file/d/1Oa5rv5 ... sp=sharing
הוספתי את זה עכשיו. אבל אייוועלט מחקה את ה'פארשטויבט' דרשה, יש רק את התמלולס'טוט זיך, א גאנצע מערכה טוט זיך מען איז געווען ביי מיר אויך, וועגן ס'איז דא א פירוש וואס הייסט פשוטו של מקרא וואס איז ארויסגעקומען, ס'איז זייער נתפשט, ער גייט נאך צוריק צו די אלטע צייטן פון אבן עזרא, אברבנאל ווי ער קען זוכן א פשטן שבפשטן, ברענגט ער אראפ דעם פשט , איך ווייס... פארשידענס .. כ'האב נישט.... כ'ווייס נישט.. מען איז געקומען צו מיר איך זאל שרייבן אן איסור אויף דעם, ליטווישע ר"י פון לעיקוואד דער ר"י פון סאוט פאלסבורג האט געשריבן א איסור, האב איך געהייסן אונטן אז מען זאל דאס אראפ נעמען פון שעלף, אז ליטווישע גדולים שרייבן קען דעם, כ'ווייס, אנדערע חסידישע האב איך נישט געטראפן אז זיי זאלן שרייבן אזוי ווייט קעגן דעם, כ'האב געזען עפעס א צעטיל, אבער נישט ממש אזוי שארף, עכ"פ, איך האב זיי געזאגט אזוי, איך קען נישט זאגן אזאך קעגן דעם נאר אז איך טו אדורך דעם ספר פון אויבן ביז אראפ, איך רעד צו די מחברים איך שמועס עס אדורך מיט די מחברים, אנדערש קען איך נישט, זיי האבן מיר געזאגט אסאך דוגמא'ס וואס שטייט דארט, וואס זיי האבן טענות אויף דעם, האב איך זיי געזאגט , פון די אלע דוגמא'ס זעה איך נישט קיין מקום מען זאל דאס אסר'ן, כפארשטיי ער ברענגט דארט אלע פשטנים נו ס'איז דא גרויסע פשטנים, כ'זעהנישט מען זאל דאס קענען אסר'ן, כ'זאג נישט אז מען קען דאס נישט אסר'ן כ'האב עס נישט אדורך געטון, אבער לויט ווי איך האב פון זיי געהערט זעה איך איך נישט מען זאל דאס קענען אסר'ן, נאר איך זאג זיי אזוי: טאמער עטס האטס א פראבלעם, זאלטס עטס גוט מתבונן זיין פארוואס האטס עטס אזא פראבלעם, "זייט דער אריה"ק איז ארויס געקומען, זייט דער בעש"ט איז ארויס געקומען, זייט דער זוהר איז נתפרסם געווארן, פארוואס האטס עטס א פראבלעם אז מענטשן לערנען דעם ספר, דער ספר וואלט געדארפט ווערן פארשטויבט! קיינער וואלט דאס נישט געדארפט אנקוקן! ממילא בימי הראשונים, ס' איז געווען א גרויסע העלמה אין סודות התורה, מען האט נישט מגלה געווען סודות התורה, ווי באקאנט דער אלף החמישי, נו... האט מען דאך געלערנט די ספרים, אבער נאכדעם וואס ס'איז דא אן אר"י, איך ווייס נישט ווי מען קען אנקוקן אזא ספר!.......
צופה_ומביט כתב:מה שבטוח, שהוא לא התכוון לרמב"ן שמפרש כסדר [גם, וזה חשוב לו] ע"ד הפשט דלא כדרשות חז"ל ופירושיהם, והחת"ס עסק בפירושו בקביעות כידוע.
וללמד על הכלל כולו יצא, מה כוונת החת"ס "פשוטו של מקרא" האסור.
פלא שצריך בכלל להסביר את זה, דברים פשוטים בתכלית.
עושה חיל כתב:לענ"ד, מי שחושב שהפשט 'מאיים' על דרשות חכמים, חבר הוא בקהל אפיקורסים.
"שניהם אמת!" כמאמר הרמב"ן. "כחותם המתהפך" כלשון הגר"א.
וחלילה לכפור בדרך הפשט, שכן הוא אחד מהפרד"ס.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמת טענה תמוהה.
רש"י לא גילה את המדרש, ומיניה מוכרח שאין מגלין אלא לצנועין! הרי כל מי שמדפיס מדרש נלכד בחרם זה ג"כ? לאן הדרדרנו?
מעט דבש כתב:איש_ספר כתב:כבר התפרסמה הקלטה שלו, שהוא אומר שבודאי שמחבר ה'ויבינו במקרא' (שהוא שכנו ומקורבו!) לא זייף שום דבר, ומה שאמר היכן שאמר, שהדברים לא נכתבו על ידו, מוסבר באיזה אופן פלאי. שורה תחתונה הוא שולל את הפירוש ומגמתו מכל וכל[/size].
הכונה לזה?
viewtopic.php?p=789689#p789689
דרומי כתב:מכיון שיש כאן ניקים חדשים, או שעושים עצמם כחדשים, הנני להבהיר שמה שכתבתי לעיל במלים קצת חריפות לא התכוונתי (רק) לפירוש הנידון כאן, שהאמת צריך לומר שעוד לא ראיתי את כל החומשים שבו, אלא (בעיקר) למגמה כללית המתבטאת בקונטרסים שונים שהובאו כאן בפורום בשנים קודמות, שבהם כתבו אנשים בני דורנו בעזות מצח בסגנון כמו זה: "רש"י פירש כו'... והוא דרך דרש, אמנם פשוטו נראה"... וכן על זה הדרך באים ומחלקים 'ציונים' לדברי רש"י (ועוד מפרשים) ומרשים לעצמם להמציא פשטים חדשים שונים ומשונים (אם זה מעניין מישהו, הפירוש שנחרת בזכרוני הוא הפירוש המקורי על המלים "ואת הנפש אשר עשו בחרן" שהכוונה היא למצבה!... - אולי באמצעות חיפוש בפורום אפשר למצוא זאת). וכבר נידונו הדברים באשכולות ישנים ונלעסו היטב, אלא שמפעם לפעם באים ניקים חדשים ולכן יש צורך להזכיר ולעורר זאת מחדש. כך נלענ"ד
בריה נמוכה כתב:אחרי העיון בדעתם של מתנגדי החומש נראה שחלק ניכר מהתנגדותם שורשו בשיטת בריסק
וזה מסביר את העובדא שחוגי בריסק והרב שך ותלמידיו הגדולים התנגדו לחומש באר התורה ולחומש פשוטו של מקרא
בעוד שהעדה ועוד נתנו הסכמה לחומש באר התורה וגם לחומש פשוטו של מקרא
ולדעתי ההולכים לאורו בודאי שאין להם ללמוד בחומש פשוטו של מקרא אך גם להם מותר להכיר שיש גדולי ישראל שסברו אחרת
וכמבוא בדברי הר"ש פינקוס במצו"ב שזה מחלוקת בין גדולי עולם
ואפרט דברי בהרחבה
רבינו הגר"ח מבריסק חידש את הדרך הלימוד הישיבתית שמהותה הוא עיון בהגדרות דיני התורה אך בדרך זו מונח גם השקפת עולם יסודית על לימוד התורה ומהותה כמו שביטא זאת בדבריו לתלמידיו וכך כותב ר' אלחנן וסרמן הי"ד בהקדמתו למאסף אוהל תורה: שמעתי מכבוד מו"ר הגר"ח הלוי זצ"ל מבריסק בזה הלשון – לחדש חידושים אינו מיועד לנו ורק הראשונים היה בכוחם לחדש וכל עבודתינ בלימוד הוא להבין מה שכתוב. ועוד אמר כידוע להג"ר יוסף שלמה כהנמן שאין לנו לעסוק בשאלה מדוע ומפני מה אלא אך ורק מה כתוב
אך אני אשאל מה טעמו של הגר"ח מבריסק בדבריו הייחודיים האלו וביאור הדבר אמר הגרמ"ד סולוביציק זצ"ל (הרב מבריסק ח"ב עמו' 142) שלעוצם רוממותה של התורה אין בכוח שכלינו להכיל טעמיה וסיבותיה וכולם לנו הם בחינת חוקים ע"כ יש לנו לעסוק רק במה ולא בלמה. וכן מובא בשמו שאמר להגר"ש שקאפ שאין לומר שמצוות המובנות בשכל מקיימים ביתר חיבור ורגש אלא כל הרגש המפעם בנו בקיום המצוה הוא רק קיום גזרותיו ית' ומה יתן ומה יוסיף אם נדע הטעם (תורת בריסק עה"ת עמו' תרלד)
ומשכך סבר ג"כ שאין לנו לחדש בפשוטו של מקרא ובטעמי המצוות ומסופר (תפארת שמשון עה"ת פר' ויגש מו כט) שאמרו לו פירוש שיעקב אבינו בשעה שראה את יוסף במצרים קרא קרי"ש כדי למסור את האהבתו העצומה ליוסף להקב"ה הקפיד על זה וטעמו שאיננו יכולים לפרש את התורה עפ"י שכלינו והרגשותינו כלל וכלל. מצו"ב הקטע הנזכר
ובנו הגרי"ז זצ"ל התבטא אנו שונאים סברות – היינו המסבירים בשכלם את כוונת התורה (עובדות והנהגות ח"ב עמו' שצה) וזה מסביר את הקפדתו הרבה לבל יסטו כהוא זה מפירוש רש"י לדברי הפשטנים ואף לומר שדברי חז"ל בדרשותיהם הם פשוטו של מקרא ראה במצו"ב.
ומסופר עליו ששמע ביאור ע"ד הפשט הזדעק ביותר ורק כשאמרו לו שהוא מובא בהעמק דבר לנצי"ב נחה דעתו (תורת בריסק עה"ת עמו' שב)
ואשר על כן לפי שיטתם מן הראוי שלא לעסוק בפשוטו של מקרא כלל וממילא מובן הפירצה בחומש פשוטו של מקרא שמהותו הוא להיפך ממש לקרב את עולם הפשט לציבור הרחב מה שלא שייך בדורינו
ולכן תלמידי בריסק כמרן הרב שך ותלמידיו הם המה שמובילים את המערכה נגד חומשים מסוג זה
בריה נמוכה כתב:אחרי העיון בדעתם של מתנגדי החומש נראה שחלק ניכר מהתנגדותם שורשו בשיטת בריסק
איש ברוקלין כתב:
בענין זה, ידועים דברי הרה"ק מראדזין שהוכיח שהרמב"ם ב"חקירתו" הגיע לאותן מסקנות שקיבל האריז"ל ברוח קדשו.
עקביה כתב:פירושו של רח"ס המובא בדברי הרב פינקוס, שהביא הרב בריה נמוכה לעיל (http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... e3#p807123) על יעקב שקרא ק"ש בשעה שפגש את יוסף, צע"ג.
וכי עד שפגש את יוסף היה עוסק במצווה?
הלא הציווי היה לרדת למצרים, לא לראות את יוסף, ומהכתובים משמע שלאחר שיעקב כבר הגיע לגשן, הגיע לשם יוסף ונפגשו.
להתהלך כתב:חדושי הריטב"א מסכת יבמות דף קג עמוד ב
הב ליה ואקני ליה קאמינא לך. פי' מדרבנן בעלמא לקיים פשוטו של מקרא דכתיב נעלו דאילו מדאורייתא יוצא הוא בשל כל אדם דנעלו הראוי לו קאמר,
חדושי הריטב"א מסכת בבא בתרא דף קיח עמוד ב
אל תקרי עלי עין אלא עולי עין. כך הגירסא בספרים שלנו, ויש גורסין עלי עין כלומר עלי והסתלק העין מהם, ויש שאין גורסין מכל זה כלום דפשוטיה דקרא נמי מידרש שפיר שהם למעלה מן העין, ואידך דגרסי אידך נוסחי דרשא בעלמא לקיים פשוטו של מקרא ושלא תאמר דמאי עלי עין שסמוכין אל העין מלשון והחונים עליו.
חידוש גדול בדברי הריטב"א, שיש מצווה מדרבנן לקיים את הפשוטו, והוא נפלא!
חידושי הריטב"א מסכת יבמות דף כד ע"א
אף על פי שבכל התורה כולה אין מקרא יוצא מפשוטו. פי' דכל היכא דלא סתרי אהדדי מקיימינן להו לתרוייהו והכא אפשר היה לקיימן שתיהן ואפילו הכי לא מחייבינן לקיומי פשטיה דקרא כלל וגמרא גמירי לה כדפרש"י ז"ל.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 195 אורחים