שמואל דוד כתב:איבעיא להו האי עולבנא לישנא דחוצפא הוא או לישנא דניחותא הוא
רש״י ד״ה לישנא דניחותא - לא עשאוהו אלא לנחת הדיינים שלא יטריחו להגבות מלוותיהם לפני שביעית שלא תבא שביעית ותשמיטיה הלכך אי איישר חיל אבטליניה
מה ההו״א שלישנא דניחותא הוא, איפה מצינו לשון עולבנא במשמעות ניחותא?
שמואל דוד כתב:גיטין לו:
איבעיא להו האי עולבנא לישנא דחוצפא הוא או לישנא דניחותא הוא
רש״י ד״ה לישנא דניחותא - לא עשאוהו אלא לנחת הדיינים שלא יטריחו להגבות מלוותיהם לפני שביעית שלא תבא שביעית ותשמיטיה הלכך אי איישר חיל אבטליניה
מה ההו״א שלישנא דניחותא הוא, איפה מצינו לשון עולבנא במשמעות ניחותא?
הדברים מתמיהים, והא איפכא מסתברא, אך פירוש "שפיר נאה" ושמעתא דשפירן, נמצא בדבר, בתפארת ישראל - בועז מסכת קידושין פרק ד אות א:איתמר: העושה שדהו אפותיקי לאחרים ושטפה נהר, אמי שפיר נאה א"ר יוחנן: אינו גובה משאר נכסים, ואבוה דשמואל אמר: גובה משאר נכסים. אמר רב נחמן בר יצחק: משום דאמי שפיר נאה הוא, אומר שמעתא דלא שפירן? תתרגם שמעתיה, דא"ל: לא יהא לך פרעון אלא מזו...
ולא די שבניין גופם [= של ת"ח] רפוי, כ"א גם במראה פניהן ניכרים עבדי המלך, מדנושאין העול הזהב על צוארם תמיד, לכן צפד עורם על בשרם, יבש היה כעץ. וכדאמרינן [תענית ד"ז א'], אי הוה סני - הוה גמירי טפי. וה"נ אמרינן [גיטין דמ"א א'] משום דאמי שפיר נאה הוא, אמר שמעתתא דלא שפירן...
שמואל דוד כתב:חכ״א שליט״א שלח לי:
שמואל דוד כתב:גיטין פז
viewtopic.php?f=29&t=32922
ע"ע בשבת דף קמ עמוד ב:שם האוכל בשוק ה"ז דומה לכלב, נ"ב דין זה דאין לאכול בשוק רמוז במשנה מעשרות פ"ג מ"ד ע"ש בר"ש בשם הירושלמי ולגבי אשה הוא עוד פריצות ביותר ומורה על זנות ע' גיטין פ"ט א' אכלה בשוק כו' והדמיון לכלב ע"ע ברוקח סי' שי"ז בה' נדה כל אשה שבני' הולכים ואוכלים בשוק אמו פגעה בכלב בצאתה מטבילה ע"ש:
אמר להו רב חסדא לבנתיה: תיהוי צניעתן באפי גברייכו, לא תיכלון נהמא באפי גברייכו, לא תיכלון ירקא בליליא, לא תיכלון תמרי בליליא, ולא תשתון שיכרא בליליא, ...
שמואל דוד כתב:יישר כח! וראיתי ביעב״ץ שהרגיש בזה ע״ש ולא הבנתי מש״כ בסו״ד ״גם התוספות כתבו כך״
ויש אומרים אף פסול לעדות - פירש בקונטרס הואיל ואינו מקפיד על עצמו אינו בוש לזלזל בעצמו ולפסול, וקשה אמאי פסול לעדות הוא, הא אמרינן בירושלמי, ר"ש ברבי הוה אכיל בשוקא, חזיה ר"מ, אמר לו אין שבח לתלמיד לאכול בשוק, משמע דלאחר אין קפידא, ופי' ר"ח דהכא מיירי שחוטף ואוכל, וא"ת אם כן פשיטא דפסול דגזלן הוא, וי"ל שחוטף פחות משוה פרוטה, אי נמי שגזל דבר שאינו מקפיד עליו, והר"ר אליהו מפרש כגון שהלך אצל המוכרים וטועם משל כולם מעט מעט כאילו רוצה לקנות מהם, וניחא השתא שקורין כלב, שדומה לכלב אוכל כאן מעט וכאן מעט, ור"ת פירש דאוכל בשוק היינו שאוכל סעודה דפת דגנאי יותר.
הוה עובדא ואמרו עדיין לא הגיע לפלגות ראובן
אל לאה. אע״ג דדרך הבנים הקטנים להריץ מציאתן לאביהן כדאיתא בב״מ די״ב מכ״מ היה בזה חכמת ראובן להשכיל דזה הפרט שייך לאמו יותר לתכשיט. ומכאן בא הלשון בגיטין דפ״ט בקטן שהוא בר דעת שהגיע לפלגות ראובן. והוא לשון מקרא בשירת דבורה. היינו משום שראובן בעודנו ילד ידע לחלק בין מציאה למציאה:
טור תלגא כתב:לכבוד סיום מסכת גיטין, הנה שני מראה מקומות לדף פט:
באמונתו כתב:טור תלגא כתב:לכבוד סיום מסכת גיטין, הנה שני מראה מקומות לדף פט:
יישר כוח!
במשנה הנ"ל: כבשים בני שנה, ואילים בני שתים, וכולם מיום ליום, בן שלשה עשר חדש - אינו כשר לא לאיל ולא לכבש, ר"ט קורהו פלגס ... משמע "פלגס" - עניין חלוקה, חצייה ופילוג, שבן י"ג חודש באמצע, בין איל לכבש, שחצוי הוא, מפולג בין הקצוות.
כן לקטן הנראה כגדול, נמצא מפולג - שחצוי הוא בין קטנות וגדלות.
כך פלגות - פלגס, אין האות תי"ו מתהפכת ומתחלפת אל ס', רק שורש פל"ג קיים בשתיהם.
במפרשי שופטים מפורש, ש"פלגות" ראובן - לשון הפילוג.
כיו"ב גם "פלגס" עפ"י ההעמק דבר שם, לפי המשמע בלשונו: היינו משום שראובן בעודנו ילד ידע לחלק בין מציאה למציאה ...
מחולת המחנים כתב:גיטין דף פ"ח ע"ב "אביי אשכחיה לרב יוסף דיתיב וקא מעשה אגיטי, א"ל והא אנן הדיוטות אנן, ותניא היה ר"ט אומר וכו', דבר אחר לפניהם ולא לפני הדיוטות, א"ל אנן שלחותייהו קא עבדינן, מידי דהוה אהודאות והלואות".
ויש לדקדק קצת, וכי לא ראה אביי את רב יוסף דן בהלוואות, דלכאורה שכיחי יותר מגיטי, ומדוע דוקא כשראהו מעשה גט תמה עליו, אף שגם גט נקרא מילתא דשכיחא. (וברש"י ד"ה מילתא דשכיחא כתב הלואה וכן גט, ונראה ששניהם מיקרו מילתא דשכיחא).
עושה חדשות כתב:יש לבעל עיצה פשוטה איך לעצור את הגירושין. שיפקיר את הגט.
עושה חדשות כתב:ושמעתי להעיר דאכתי יש לבעל עיצה פשוטה איך לעצור את הגירושין. שיפקיר את הגט.
ושמא י"ל שאין אדם יכול להפקיר חפץ הנמצא בידיו של השליח שהוא שומר, מבלי ידיעתו של השומר שממשיך להחזיק את החפץ בלי לתת לאף אחד לקחתו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים