דרומי כתב:פשוט שכך!
לעולם לא יקדיש אדם ולא יחרים כל נכסיו, והעושה כן עובר על דעת הכתוב שהרי הוא אומר מכל אשר לו ולא כל אשר לו כמו שבארו חכמים, ואין זו חסידות אלא שטות שהרי הוא מאבד כל ממונו ויצטרך לבריות, ואין מרחמין עליו, ובזה וכיוצא בו אמרו חכמים חסיד שוטה מכלל מבלי עולם, אלא כל המפזר ממונו במצות אל יפזר יותר מחומש, ויהיה כמו שצוו נביאים מכלכל דבריו במשפט בין בדברי תורה בין בדברי עולם, אפילו בקרבנות שאדם חייב בהן הרי חסה תורה על הממון ואמרה שיביא כפי מסת ידו, קל וחומר לדברים שלא נתחייב בהן אלא מחמת נדרו שלא ינדור אלא כראוי לו שנאמר איש כמתנת ידו כברכת ה' אלהיך אשר נתן לך.
מה שנכון נכון כתב: ועי' גם באהבת חסד ח"ב פ"כ אות ה.
מה שנכון נכון כתב:והאחרונים חיפשו דרכי היתר בנותן יותר מחומש לכפרה (ראה תניא דלא גרע מרפואת הגוף).
זכורני שהנצי"ב עומד בזה, ונעלם ממני לפי שעה. אם מישהו יכול לעזור, וכן מ"מ לדברי עוד אחרו' שנו"נ במעשה דהלל מצד 'יותר מחומש'.עושה חדשות כתב:...וא"כ, לגבי תלמוד תורה, האם יש בזה שיעור חומש. תלוי: אם לומר רק בגלל המצוה, לא יבזבז יותר מחומש, אבל אם יש לו חשק מצ"ע להחכים בתורה, ודאי רשאי. וא"ש מה ששילם הלל חצי ממשכורתו עבור לימוד התורה...
אורח כתב:עי' ערכין פרק ח משנה ד'
אמר ראבב"ע מה אם לגבוה אין אדם רשאי להחרים כל נכסיו על אחת כמה וכמה שיהא האדם חייב להיות חס על נכסיו.
יתכן לומר, דהאיסור של בזבוז הרי ענינו כדי שלא ירד מנכסיו ויצטרך לבריות, וא"כ אפשר שחששו בזה יותר אם יארע כן מחמת קיום המצוה, אבל אם יארע כן מחמת מילי דעלמא לא חששו כ"כ. והדוגמא לזה ממ"ש בלקט-יושר "בבית הגוי מדליק רק נר אחד ושמש אחד אף על פי שאין הגוי מקפיד על ב' או ג' נרות, שמא אחת למאה פעמים שתבא סכנה ממנה, והיה גנאי למצוה. וראיה מחסא בליל פסח שאוכלין עם חרוסת משום קפא, ובכל השנה אוכלין אותו בלא חרוסת אע"כ כמו שפירשתי". ועוד י"ל דבדברי הרשות לא גדרו דינים ופרטים כאלו, ואדם צריך לכלכל מעשיו לבדו, ומי יאמר לו מה חובה ומה למותר, ודבר זה מתחלף לפי טבעי בני האדם. ורק לגבי מצוה יכלו חז"ל להגדיר שיעור קבוע מאימתי נחשב הפרזה בהוצאה, דביותר מחומש כבר הוי גוזמא ואין ראוי להוציא כ"כ.מה שנכון נכון כתב:כ"ש שאין לבזבז יותר מחומש לדבר הרשות, וכ"כ בפלא יועץ ע' ותרנות, ועי' גם באהבת חסד ח"ב פ"כ אות ה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים