אראל כתב:איפה מאמר 524?
בס"ד
קול דודי הנה זה בא...
פניני חיזוק סביב מגילת שיר השירים
יציאת מצרים במגילה, ה'משיכה' הראשונה
לר' ישראל יקירי שליט"א
על מגילת שיר השירים כתב רש"י הקדוש: "שיר על כל השירים אשר נאמר להקב"ה מאת עדתו ועַמו, כנסת ישראל… שכל הכתובים קדש ושיר השירים קדש קדשים שכולו יראת שמים וקיבול עול מלכותו".
לדעת רש"י בהקדמתו, שיר השירים היא מגילה של חיזוק בגלות, בה מביעה כנסת ישראל את הגעגועים להתקשר עם אבינו שבשמים כבימי קדם. היא מזכירה את חסדי הקב"ה מתחילת היותנו לעם ואילך בהתייחסות מיוחדת ליציאת מצרים. ה"חיבה הראשונה אשר היו למלך מלכו של עולם סגולה מכל העמים", היא מודה על פשעיה ובוטחת בטוב אשר יחזור לישראל באחרית הימים. וגם ממרום, ממלכו של עולם כביכול, מתבטא קשר האהבה: "אף דודה צר לה בצרתה ומזכיר ומזכיר חסדי נעוריה..." והוא מודיע לה בין שורות מגילת קודש הקדשים, שהוא עתיד לחזור אליה...
*
העדר כלי הנגינה...
כולו יראת שמים וקיבול עול מלכותו. מגילה שכולה שירה היא 'שיר השירים'. ובכל זאת לא מוצאים בה זכר לשום כלי שיר כלל... לא ישמעו כאן צלילי נבל וכנור, תוף ומחול.
לפי דברי רש"י הנזכרים. אמנם מתבאר הדבר. כלי הנגינה נועדו לעורר את נימי הנפש. מלכים ונביאים התנשאו על ידם ברגשי קודש. אלא שמגילת 'קדש קדשים' זו היא כבר נמצאת מֵעל ומעֵבֶר לזה, כולה יראת שמים היא וקיבול עול מלכותו. כבר נמצאת בגובה ההר למעלה מכל אמצעִי המעורר... כבר לא נמצא שם את הדרכים ואת הפתחים המוליכים לשם, הזירוזים וההמשכות לעֵבר הקדושה ...
כאן בפיסגת הדבקות, "גבוה מעל גבוה", יתרוממו הדברים למעלה מכל אלה, להם דומי-ה תהלה. כבר נמצאת היא המגילה, בשלב הפנימי, לפני ולפנים מכל התעוררות והכנת הנפש שבשאר השירים. קשר שכולו שבת הוא...
סגולתו של "ריח" בשיר השירים
ולעומת זאת, בשבילי מגילת הסתרים, נבחין בערוגות הבושם שבה, שפעת בשמים למיניהם תסובבנה, נרד וכרכום קנה וקנמון, לבונה מור ואהלות, כולה צרורה בצרור הבושם, עד שגם סיום המגילה נחתם בחותם הבשמים, בעֲלִיָתָהּ להרי בשמים.
ידועים דברי חז"ל, שהריח הנאה רוחנית היא, דבר שהנשמה נהנית ממנו [ברכות מ"ג: וע"ש במהרש"א] אולם כאן נראה להוסיף עוד; היות ושיר השירים הוא בבחינת קדש קדשים, לכן גם המשל שבו סובב על מיני הבשמים, שהרי הקטורת היתה ההקרבה היחידה בקדשי הקדשים. ומה יתאמו הדברים עם דברי המהר"ל על מעשי הקטורת לפני ולפנים. "הדִבּוּק היותר פנימי ועליון" [באר הגולה פרק רביעי - בזוה"ק ויקרא ל"ז: נתפרש קטורת מענין קשר וראה רבינו בחיי [ויקרא י' א'] ובלשון המהר"ל בדרושו לשבת שובה [פ"ב] "הקישור בו יתעלה". ] והרי הגדרה זו הולמת ביותר את תוכנו של שיר השירים כולו, דיבוק פנימי ועליון…
*
נשמות ישראל היו עדים בשעת הבריאה ממש
"הביאני המלך חדריו" [א' ד'] – דבר נפלא מאד כתב רבינו שלמה אלקבץ בספרו 'אילת אהבים' על שיר השירים. נשמות ישראל היו עדים על מעשי ה' בשעת הבריאה, כמאמר הכתוב [ישעי' מ"ג] "אתם עדי נאום ה'", עדים של ממש...! ולכן גוי ששמר שבת חייב מיתה, שהרי שביתה זו עדות היא ונמצא שהנכרי מעיד בזה על דבר שלא ראה... ואילו ישראל קדושים בעצם נפשותם חקוקה עדות זו שראו בתחילת הבריאה... מציאות ד' אחדותו וחידוש העולם.
ואמנם לכן נאמרה המצוה בלשון: "זכור את יום השבת לקדשו" כלומר, היזכר היהודי את מה שראית פעם בתחילת היצירה ועדות זו צפונה אי שם בנשמתך, בעומק הזכרון הפנימי... האמת האלקית וכל מעשי בראשית חרותים בנפשות ישראל, מתחילת הבריאה ממש. וכך מפרש רבי שלמה אלקבץ את המקרא: "הביאני המלך חדריו" הקב"ה הראה לנו כל זאת בשעת בריאת העולם ועל כך מעידים הן כעדי ראייה בתכלית הברירות...
ידיעת ה' מביאה שמחה
הביאני המלך חדריו ~ נגילה ונשמחה בך". מאירים ומזהירים הם דברי רבינו משה חיים לוצאטו על השילוב בפסוק זה: "הביאני המלך חדריו נגילה ונשמחה בך, כי כל מה שזוכה האדם ליכנס יותר לפנים בחדרי ידיעת גדולתו יתברך - יותר תגדל בו השמחה, ויהיה לבו שש בקרבו". [מס"י פי"ט]. הוא מלמדנו על פי המקרא הזה, שבחדרי ידיעת ה' נמצאת השמחה וכל שניכנס לתוכם יותר, תגדל השמחה יותר.
*
בצעדי האבות...
צאי לך בעקבי הצאן... [א' ח'] כאן נמצאת הוראת דרך לכנסת ישראל בתוקף גלותה, איך לנהוג ובמה להתבונן. מה ישמש לנו נר תמיד בארחות חושך. "אם לא תדעי לך" אומר המשורר האלקי לכנסת ישראל, אם ביום מן הימים יתעה ח"ו ישראל בדרכו בין תהפוכות גלות ונסיונותיה, אם ימצא ר"ל את עצמו בפרשת דרכים מוקף אויבים ומכשולות ולא ידע לשית עצות בנפשו. "אם לא תדעי לך...". אם תגיע כנסת ישראל למצב של אי ידיעה, של מבוכה על יום מחר, של דאגה על עתיד הדורות. ובלשון רש"י: "אם לא תדעי לך כנסייתי ועדתי - איכה תרעי ותנצלי מיד המציקים לך, להיות ביניהם ולא יאבדו בניך...".
אז מהי העצה? בא רש"י, ומגלה לנו איך לנווט את דרכי הגלות על פי מקורותינו: "התבונני בדרכי אבותיך הראשונים שקבלו תורתי ושמרו משמרתי ומצותי ולכי בדרכיהם" כך מפרש רש"י את משמעות הפסוק "צאי לך בעקבי הצאן". - "הסתכלי בפסיעת דרך שהלכו -והעקבים ניכרים". התבונני והבחיני בעקבות שהשאירו האבות הקדושים, 'צאן' ה' בתחילת יסוד עמנו. אבות העולם חקוקים בספר הנצח, וחייבים אנו לעיין היטב בדרכי חייהם ולהתלמד מהם עד עצם היום הזה. ולא עוד אלא שמבטיחנו הכתוב, שבשכר ההליכה בעקבותיהם, ירווח לנו. אף בְּצֵל שרי האומות נוכל לרעות את גדיינו, את הדור הצעיר...
ה'משיכה' האלקית ביציאת מצרים
מנהג קריאת שיר השירים בפסח הוא מפני שמפורש בו יציאת מצרים [מג"א סי' ת"צ סק"ו]. מקום נכבד תופס במגילה הגאולה הראשונה הזאת, ההתקשרות הראשונה. החיבה והאהבה היתירה, מצד הקב"ה לעמו ישראל התגלתה אז במיוחד.
נקודה מיוחדת מובעת בשיר השירים על יציאת מצרים, והיא "משכני אחריך נרוצה". משיכה של חיבה היתה שם, שהתבטאה ב"קול דודי הנה זה בא מדלג על ההרים, מקפץ על הגבעות". [ב' ח'] וכפי שפירש רש"י שם "משיכה זו שאמרתי להם שמשכני דודי ורצתי אחריו כן היתה, נואש הייתי אומרת לגאולה עד תום ארבע מאות שנה שנאמרו בין הבתרים. קול דודי הנה זה בא - לפני הקץ כמדלג על ההרים ומקפץ בגבעות".
אין המשורר מתייחס רק לעצם הגאולה בלבד, אלא על תוכה רצוף אהבה: "פקדם במצרים בלשון חיבה" [רש"י שם].
קול דודי הנה זה בא. [ב' ח'] קול זה, חדור אהבת עולם לעם עולם, סימן מובהק הוא לאופי הקשר שבין ישראל לאביהם שבשמים. לא באה גאולתנו במצרים, כפריעת חוב ושמירת הבטחה לאבות בלבד.
"הואיל והוא חפץ בגאולתכם אינו מביט בחשבנותיכם, אינו מביט במעשיכם הרעים". [שהש"ר ב' כ"א] ברור ומוכח, שאין כאן "יציאה ידי חובה" של הבטחה נושנה, כי אם אהבה נצחית עזה, כאב רחמן, המקדים וממהר לפדות את בנו אהובו מיד צר ופוקדו בכל לשון של חיבה… כחזון הנביא הושע בן בארי: "כי נער ישראל ואוהבהו וממצרים קראתי לבני"… [י"א א']
*
משכני אחריך נרוצה... [א' ד'] אני שמעתי משלוחיך [משה ואהרן] שאמרת למשכני ואני אמרתי, אחריך נרוצה ... וגם היום עודנה לי גילה ושמחה אשר נדבקתי בך... [רש"י]. כנסת ישראל באה לעורר כאן זכרונות קדומים, הַמְשִׁיכָה והריצה שביציאת מצרים, חסד הנעורים ואהבת המישרים. בגאולת מצרים שהיא שורש כל הגאולות, נתגלה אשנב נוסף אל תוך נשמת ישראל, והיינו שהמשיכה הראשונה ממרום, בלבד הספיקה שתמהר ותפרוץ הנקודה היהודית ממסגרה ותגביה עוף מיד לקראת השכינה, מוקד אהבתה.
האלשיך הקדוש, מבאר פסוק זה להפליא. מָשְׁכֵנִי אַחֲרֶיךָ נָּרוצה! אנחנו כשלעצמנו במצבנו בגלות, לדאבונינו מתנהלים לאט, ללא כח, מרץ ואומץ, ברם אם תואיל למשוך אותנו אז נתחיל לרוץ... "נמהר נחיש לעשות רצונך תמיד לידבק בך". [פירושו לשיר השירים שם ובסוף מגילת איכה עה"פ השיבנו].
משיכת הפלאים גם בעתיד
כמה מחזקים הם דברי השפת אמת" שגם לעתיד תִּשָׁנֶה תופעת פלאים זו של המשיכה והריצה שלאחריה. וזה לשון קדשו: "ותיכף ברגע אחת שנגאלו מיד נתעורר כח אהבתם להשי"ת לכן כתוב משכני אחריך נרוצה שהגם שבגלות האהבה מסותרת, מכל מקום על ידי רמז מעט שימשוך אותנו הבורא יתברך אנו מוכנים לרוץ אחריו בכל לב..." [בא תרל"ט]
"וכמו כן יש לקוות בגלות המר הזה שלא להיות נואש ח"ו בראות שפלותנו מלבר ומלגאו שאין מוכנים לשום מדרגה הקטנה של מדרגות אבותינו ... כי כשיתן השם יתברך ויגאלנו יתעורר הפנימיות שיש בנו להיות נהפכים כרגע לעלות למדרגות עליונות כבשנים קדמוניות כנ"ל השי"ת ימהר גאולתינו במהרה בימינו אמן. עכ"ל. [שמות תרמ"ב].
*
השמחה הנצחית בזכרון יציאת מצרים.
על שעת יציאת מצרים נאמר: [שמות י"ב] "ולא יכלו להתמהמה וגם צידה לא עשו להם". רש"י הקדוש מבאר לנו זאת על פי חז"ל: "מגיד שבחן של ישראל, שלא אמרו היאך נצא למדבר בלא צידה אלא האמינו והלכו; הוא שמפורש בקבלה [ירמיה ב] זכרתי לך חסד נעוריך, אהבת כלולותיך, לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה. ומה שכר מפורש אחריו? קודש ישראל לה'! [רש"י שם וראה פי' האזינו ל"ב].
רש"י מוסיף לגלות לנו, בפירוש שיר השירים שלו, שזכרון זה וההתקרבות ממרום שבאה אחריו, נשארו אתנו לנצח וגורמים לנו שמחה אף במעמקי גלויות... "הם מזכירים לפניו חסד נעורים אהבת כלולות, לכתם אחריו במדבר ארץ ציה וצלמות וגם צדה לא עשו להם. והאמינו בו ובשלוחו ולא אמרו היאך נצא למדבר, לא מקום זרע ומזונות. והלכו אחריו והוא הביאם לתוך חדרי היקף ענניו, בזו עודם היום גָלים ושמחים בו אף לפי עניים וצרתם..." [רש"י שה"ש א' ד'] .
התורה, מפתח גאולת מצרים.
קול דודי הנה זה בא... [ב' ח'] ה"שפת אמת" מראה כאן על דברי המדרש, [שמו"ר ט"ו א'] שהקול האלקי הזה היינו דיבור "החודש הזה לכם" היא המצוה הראשונה... ועל פי זה מייסד הוא יסוד מפעים מאד. פרשה ראשונה זו של תורה ומצוה לישראל, היתה המפתח של הגאולה!... גאולתם של ישראל תלויה בתורה ומצוות!!! "ולכן בהתגלוּת קול התורה, נתקו כל המוסֵרות וכל השעבודים שהיו להם"...
מה נפלא הדבר! קול דודי הנה זה בא, ללמד לישראל תורה ומצוה, ובכך הוא פותח הוא את הגאולה, ולא זו בלבד אלא שעל ידי הזה נתקצר זמן הגלות כמו שדרשו חז"ל על "מדלג על ההרים מקפץ על הגבעות". [פרשת החודש תרמ"ה]. כל החשבונות, כל השעבודים נגוזו והלכו בכח התורה הקדושה...
לדברי ה'שפת אמת' שבדתרי התורה נפתח פתח הגאולה, כמה תומתק כעת "הכרזתנו" באמצע ההגדה. "ברוך המקום ברוך הוא, ברוך שנתן תורה לעמו ישראל ברוך הוא". הרבה נתפרש ונדרש על זה. אמנם לפי האמור, הרי כח התורה הראשון שנמסר לנו אז, "החודש הזה לכם", הוא חלק בלתי נפרד מגאולת מצרים ממש...
*
המהירות שבישועה
דומה דודי לצבי – [ב' ט'] בקלות מרוצתו שמיהר לבא כצבי ... [רש"י] שלמה המלך ממשיך להבהיר שגאולת מצרים זו לא היתה מצד קיום ההבטחה ו"מילוי חובה" בלבד, שהרי אופני הגאולה וגווני החיבה שבה מעידים על זה כמאה עדים. הנה פתחה כנסת ישראל ב"קול דודי" כלומר הפקידה בלשון חיבה כבפסוק הקודם, וממשיכה ב"דומה דודי לצבי" המתאר את מהירות הגאולה המורה על האהבה.
*
השגחה פרטית מגבוה ומקרוב
משגיח מן החלונות. [שם] חלונות השמים. [רש"י] מגבוה נראה הכל במבט נרחב יותר, ההסתכלות מקיפה שטחים גדולים יותר; והרמז כאן שההשגחה העליונה מקיפה את כל הדורות והשתלשלותם ואם כי באופק הצר נדמה הסבל במצרים כבלתי מובן, אמנם לאחר מכאן, בהיוודע כל ההיקף יתברר הכל וכן בכל הגלויות.
מציץ מן החרכים. בברייתא [פסחים קי"ד.] מצאנו לשון "חרך" במשמעות: חלון התגרים היושבים לידו ומוכרים מתוכו. ואכן ציינו רש"י ורשב"ם שם את הפסוק שלפנינו "מציץ מן החרכים". ויתכן שבאה לשון זו כאן להמחיש את אופן ההשגחה הפרטית עלינו, שהרי חלון שייך גם בבנין גבוה [ולכך פירש רש"י "חלונות השמים"] ואילו "חרך" הוא מלמטה, פנים אל פנים, טווח ראייה קרוב שבין תגר וקונה. נמצא ש"חלונות" ו"חרכים" מורים שני שתי פנים בהשגחה העליונה, "חלון" מלמדנו על ההיקף הנרחב מלמעלה ו"חרך" על המבט המדויק מקרוב.
*
המענה בקול רם...
עָנָה דוֹדִי וְאָמַר לִי קוּמִי לָךְ... [ב' י'] עָנה - לשון עניה ולשון צעקת קול רם … ואמר לי - ע"י משה: קומי לך - (שמות ג) אעלה אתכם מעוני מצרי. קומי לך - זרזי עצמך (שמות יא) וישאלו איש מאת רעהו: [רש"י שה"ש ב' י"ג]
צעקת קול רם... קריאת החיבה מן השמים נשמעת ברמה, סימן מובהק הוא לשמחת האב בפדיון בנו. גם בזה ממשיכים אנחנו להראות לאומות את חיבתנו למקום כביכול, כבפסוקים הקודמים. ואכן, גם בגאולה העתידה תשמע הבשורה בקול רם, כנבואת ישעי' [מ'] "הרימי בכח קולך מבשרת ירושלים, אמרי לערי יהודה הנה אלקיכם".
מנהג ותיק הוא בישראל לקיים מצות סיפור יציאת מצרים בקול רם. בשם הרה"ק ה"שר שלום" מבעלזא זי"ע מסבירים זאת לפי דברי הגמרא [פסחים ל"ו.] לחם עוני "שעונין עליו דברים הרבה" והרי ענייה משמעותה קול רם כמו שלמדו זאת חז"ל [סוטה ל"ג.] מוענו הלוים [וכמ"ש רש"י כאן], לפיכך נאמרת ההגדה בקול רם. לפי הנאמר כאן, ניתוסף לנו נדבך נוסף להסבר נפלא זה, הרי נפתחה גאולת מצרים בענייה, ענה דודי ואמר לי, ורש"י מפרשו, צעקת קול רם… נמצא שעל ידי הסיפור בקול רם, עושים אנו גם זֵכֶר לאותה מענה. ענה דודי ואמר לי…
*
"גבורות הגשם" שבגלות מצרים
כִּי הִנֵּה הַסְּתָיו עָבָר הַגֶּשֶׁם חָלַף הָלַךְ לוֹ [ב' י"א]. הנה הסתיו עבר - אין עכשיו טורח בדרך, סתיו חורף תרגום סתוא: כי הנה הסתיו עבר - אלו ארבע מאות שנה דלגתים למנותם משנולד יצחק: הגשם - שהוא טרחותו של סתיו חלף והלך לו, כלומר שמונים ושש שנה של קושי השעבוד נגזרו עליכם והלכו להם. משנולדה מרים הקשו המצריים שעבוד על ישראל ולכך נקראת מרים על שמררום: [רש"י ב' י"ג]
כי הנה הסתיו עבר הגשם חלף הלך לו. נמשלה גלות מצרים כאן, לתקופת החורף והגשמים הטורדים שבה. דברים עמוקים מתגלים לנו בהשוואה זו, רעיון שרקמוהו ענקי הדורות, [ראה מהר"ל בדרוש עה"ת [ט:] ואברבנאל בראשית ט"ו ב'. ועוד] באמרם, שגלות מצרים היתה תקופת הצירוף והזיכוך לישראל לפני קבלת התורה, וכמאמר הכתוב [דברים ד' כ'] ואתכם לקח ה' ויוציא אתכם מכור הברזל ממצרים להיות לו עם נחלה כיום הזה [ראה רש"י שם כור הוא כלי שמזקקים בו את הזהב וז"ל הכלי יקר שם כך נזדקק חומר שלכם בעינוי מצרים עד שנעשה ברור כשמש].
הברכה החבויה בגשם טורד...
נתבונן נא כעת במשל עצמו, החורף והגשם. ימות הגשמים מקדירים את רוח האדם וממלאים אותו אפרוריות. ענני עופרת מכהים את אורו, הגשם חודר ללבושיו והקור לעצמותיו. מטר השמים טורדו, מרטיבו ומעכב את דרכו. אף ברגע הנעלה ובמקום המקודש ביותר, לא ישכח הכהן הגדול את תפלת עוברי דרכים…
שלמה המלך בעצמו מתאר את רושם הימים האלה על הבריות ומשתמש בהם כדוגמא לדבר המטריד, בביטוי :"גשם דולף ביום סגריר" המפרשים פירשו תיבת "סגריר" מענין סגירה. האדם מסתגר אז בביתו ואכן, גם הנפש מסתגרת אז במשכן צר, מֵחוסֶר אונים ורפיון רוח.
אך האם יכיר אז האדם את מהותו ותפקידו של "טרדן" זה? האם יעמוד על סגולותיו, שהאדמה שוקקת חיים דווקא על ידו? האם יזכור שה"מטר משקה, מרוה, ומזבל ומעדן וממשיך"? [כתובות י:] או היערוך את העטרות שעטרו חכמינו ז"ל לימים אלה: "גדול יום הגשמים מתחיית המתים, גדול יום הגשמים כיום שניתנה בו תורה, כיום שנבראו בו שמים וארץ, כיום קיבוץ גלויות? [תענית ז.-:]
דרכים נסתרות להם לחורף ולמטריו. הם מעמידים פנים זועפות, ולאמיתו של דבר, שלוחים הם להמשיך חיים ואורה לעולם. "עלי אור" קורא המקרא [ישעי' י"ח ד'] למטר המבהיק על הארץ, אשר זה עתה האפיל את רוח האדם…
*
ואולי ניתן עוד, לרמז בזה, במה שקראו חז"ל לירידת גשמים "גבורות גשמים, ופירשוהו רבי יוחנן, מפני שיורדין בגבורה [תענית ב.]
והיינו שבשעת ירידת הגשמים מתלבשים הם במדת הגבורה. בתוקף ובזעף פועלים את פעולתם ואין החסד העצום שבהם ניכר, כי אם במעבה האדמה.
והן והן הדברים בגלות מצרים, שנות שפל ועינוי, קוצר רוח, דכאון וסבל ללא נשוא, אמנם כאמור, הכשירו הן את הקרקע לאביבם ופריחתם של ישראל. החורף הפריא את האדמה וכור הברזל זיקק את הזהב, זהבו של מזבח האומה…
*
זוהר אביב ותפארת ישראל
הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ. [ב' י"ב] הנצנים נראו בארץ - קרבו ימי החמה שהאילנות מוציאין פרחים והולכי דרכים מתענגים לראותם: עת הזמיר הגיע - שהעופות נותנין זמר וקול ערב להולכי דרכים: וקול התור - כמשמעו תורים ובני יונה דרך העופות להיות משוררים ומצפצפים בימי ניסן: [רש"י] הנצנים נראו בארץ - הרי משה ואהרן מוכנים לכם לכל צרכיכם: עת הזמיר הגיע - שאתם עתידים לומר שירה על הים: וקול התור - קול התייר הגדול, דבר אחר קול התור קול שהגיע זמן יציאתכם ממצרים [רש"י להלן י"ג]
הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ. פסוקים אלה שבמגילה, נאמרו על יציאת מצרים והתקופה בה יצאו. רצון ההשגחה היתה שהטבע המתחדש אז בבריאה יחדור גם ללב ולנפש הנבראים, בחירי היצירה, עמנו היוצא לחרות עולם! קומי לך רעיתי יפתי ולכי לך! שמור את חודש האביב, זמן יקיצת כל היקום! הכל נע, הכל זז, הכל מתעורר לתחיה חדשה, הכל שש ושמח ומשורר; ואף אַתְּ כנסת ישראל, התנערי מעפר השעבוד והתעוררי משנת התיישנות, זקפי קומתך ולכי לך-- ! יציץ ופרח ישראל!
*
מן ההר אל העם.
הנצנים נראו בארץ - הרי משה ואהרן מוכנים לכם לכל צרכיכם. [רש"י] משה איש האלקים ואהרן קדוש ה', בעצם מורמים היו מדרכי בני אדם וצרכיהם. השפת אמת [בעהלותך תרנ"ו] מפרש ענין "בכל ביתי נאמן הוא", שמשה רבינו הי' "בן בית" בשמים ועל הארץ כאורח, עד שהי' צריך לשום על פניו מסוה, בדברו עם בני אדם… ועם זאת מוכנים הם לכל צורך בישראל, לרבות קליות ואגוזים לתינוקות. [שהש"ר א' מ"ג]
ודבר זה נרמז ב"נראו בארץ", לטובתכם בני ישראל, נראו הם בארץ, לדאוג עבורכם גם בעניני "ארציות", בצרכי יום יום, הם ניצני הקודש הגדלים והנמשכים כלפי מעלה…
*
מבוא סתום, תפילה זכה וישועת עולמים
יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ הַשְׁמִיעִינִי אֶת קוֹלֵךְ כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה. [ב' י"ד] יונתי בחגוי הסלע - זה נאמר על אותה שעה שרדף פרעה אחריהם והשיגם חונים על הים ואין מקום לנוס לפניהם מפני הים ולא להפנות מפני חיות רעות …אמר לה הקב"ה הראיני את מראיך את כשרון פעלתך למי את פונה בעת צרה: השמיעני את קולך – [שמות י"ד] ויצעקו בני ישראל אל ה' [רש"י].
יונתי בחגוי הסלע. במדרש [שה"ש א' ס"ד] עה"פ עיניך יונים, למדנו את תכונת היונה "מה יונה זו משעה שמכרת את בן זוגה שוב אין ממירה אותו באחר". לכן, כאן על הים, בשעת נסיון של "הראיני: למי את פונה בעת צרה" , נקראת כנסת ישראל בכינוי זה של יונה. שבזה שפונה רק אליו יתברך, מראה בחוש, שאינה ממירה אותו באחר ח"ו.
ואין מקום לנוס לפניהם מפני הים ולא להפנות מפני חיות רעות. [רש"י] בימים קשים לישראל, ימי מלחמת רוסי-ה - יפן, אמר ה"שפת אמת" [מסעי תרס"ד] וז"ל "ויציאת מצרים וכל המסעות הי' הכל דרך ולימוד לבני ישראל לדורות להיות נושעים בתוך המיצר עצמו שלא לברוח רק למצוא דרך תוך המיצר עצמו- וכתיב מן המיצר קראתי י-ה קריאה הוא דביקות, שגם מתוך המיצר נמצא דרך דביקות אל הבורא עכ"ל.
ואכן, במצב זה של "ואין מקום לנוס" שלפני קריעת ים סוף, נאמר להם השמיעיני את קולך, ולאחר מכאן נושעו במיצר עצמו כמו שנאמר הנותן בים דרך ובמים עזים נתיבה. [ישעי' מ"ג ט"ז].
*
הדמיון ל'סוס ורוכבו'...
לסוסתי ברכבי פרעה דמיתיך רעיתי. [א' ט'] אם מתפרש "דמיתיך" מלשון דמיון, צריך להבין במה דומה עם ישראל ל"סוסתי ברכבי פרעה". ברם הדבר מתפרש להפליא על פי דברי רש"י בשירת הים על הפסוק: "סוס ורוכבו רמה בים". ופירש רש"י שניהם קשורים זה בזה והמים מעלין אותם לרום ומורידין אותו לעומק ואינן נפרדין. עכ"ל. והיא דוגמא לקשר חזק כל כך, שכל הזעזועים האדירים אינם מצליחים להפרידם. ואמנם הרי המקראות בשיר השירים מורים לנו על הקשר שבין ישראל לאביהן שבשמים בגלות [כמ"ש רש"י בהקדמתו למגילה] , ומלמדנו כעת המקרא הנ"ל, שהקשר לא נותק עם כל הטלטולים העזים שעברו על עמנו לעומק ולרום.
*
השראת השכינה בברכת כהנים
דומה דודי לצבי... [ב' ט'] הבה נזכיר כאן את דרשת חז"ל המפעימה על ברכת כהנים. "דומה דודי לצבי, מה הצבי הזה מקפץ ממקום למקום, ומגדר לגדר, ומאילן לאילן, ומסוכה לסוכה. כך הקב"ה מדלג ומקפץ מכנסת זו לכנסת זו. כל כך למה? בשביל לברך את ישראל. מפרשי המדרש פירשו זאת על ברכת כהנים שהברכה באה מהקב"הגבוה. והרי אין זמני התפילה שוים, לכן הקב"ה כביכול מדלג ומגיע אל כולם, אל כולם! [במדב"ר י"א ב']
"הנה זה עומד אחר כתלנו"- אחר כתלי בתי כנסיות ובתי מדרשות. "משגיח מן החלונות" - מבין כתפיהם של כהנים. "מציץ מן החרכים" - מבין אצבעותיהם של כהנים. "ענה דודי ואמר לי" יברכך ה' וישמרך [פסיקתא רבתי - פרשה ט"ו].
הכותל המערבי במגילת קודש הקדשים
הנה עומד אחר כתלנו. ידועים דברי המדרש [במדבר רבה פ' יא] הנה זה עומד אחר כתלנו, אחר כותל המערבי של בית המקדש, ולמה שנשבע לו הקב"ה שאינו חרב לעולם, למה שהשכינה במערב. ועל אותם דברי חז"ל, כתב רבי יצחק אברבנאל " וזו נחמה גדולה ותקוה רבה לעם ההולכים בחושך, שעוד יראו אור גדול ופתאום יבא אל היכלו האדון...". [בפירושו למלכים א' ט'].
הוי! הכותל המערבי. מקום נשגב נשמר לו במגילת קדש הקדשים. זכרון המקדש גנוז בו ותקוות העתיד. מקום מיוחד לשכינה הקדושה שנשאר מאז. תפילות ודמעות כל הדורות נשפכו לפניו ונרוו בו. הלא כל שקיעותיו ובליטותיו יקרות לליבנו, כל חריץ, כל חלל וסדק, כל אבן גדולה וקטנה שנשבצה שם בטהרת טבעיותה, כל אבן ושורה השונה מחברתה בחִנהּ המיוחד; כולן כאחת חביבות על נפשנו ומדבקות את מחשבתנו לבית המקדש, לכהנים לעבודתם, לתמידים כסדרם ומוספים כהלכתם, להיכל לקדש הקדשים, ללויים בדוכנם וישראל במעמדם הנערץ והנקדש... וממנו ייבנה המקדש שוב במהרה בימינו אמן!
ואת כל זה, התפילות, התחינות, הגעגועים שהתרפקו בהם לפני שריד בית מקדשנו, חזה שלמה המלך בונה המקדש, ברוח קדשו...
התלהבות ורצון שלא נרדמו ...
אני ישֵנה ולבי עֵר... [ה' ב'] אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה: אני ישֵנה מבית המקדש ולבי ער לבתי כנסיות ובתי מדרשות!" [שהש"ר ה']. כנסת ישראל שופכת את לבה לפני אדון הכל: אם כוחותי לבנות את המקדש עדיין רדומים הם. אם לא הגיעה עוד השעה לכונן את חצרות בית ד' בתוככי ירושלים; בכל זאת לבי ער לבתי כנסיות ובתי מדרשות. במשפט זה מרוכזות אלפי שנות גלות ומה שהחזיק אותנו בהן. הלב היהודי היה תמיד ער לבנות בתי מקדש מעט, בכל כנפות הארץ. וקצב הבנין מתרבה והולך עד היום הזה.
*
חז"ל במדרש הביאו את הפסוק "אני ישנה ולבי ער" על מעשה הסנה ועל המראה ב"לבת אש". וה'שפת אמת' ביאר את הדברים באופן נשגב ביותר! "בְּלַבַּת אש" הוא מלשון לב [רש"י"] הקב"ה בהתגלותו כביכול במראה הסנה, ביקש להודיע למשה רבינו ע"ה, שלמרות שבני ישראל השרויים כעת בתוך מעמקי הגלות, ומרוב צרות השיעבוד הם נראים לך כבויים לגמרי, עליך לדעת שבלבם פנימה יוקדת אש של התלהבות, אלא שבינתיים אש זו מכוסה וחבוייה, למרות שבני ישראל נראים לך כעת בבחינת "אֲנִי יְשֵׁנָה" אבל אין הדבר כך, כי "וְלִבִּי עֵר" בתוך לבם של ישראל לא כבתה ולא נרדמה אש ההתלהבות שלהם.
*
הריצה החביבה של ישראל
מלך אסור ברהטים... [ז' ו'] מה נפלאו דברי רש"י על המקרא "מלך אסור ברהטים": "הקב"ה נקשר באהבה במצוות ובריצות שאתם רצים לפניו". רבינו אלעזר אזכרי בעל ה"חרדים" מנה במנין התנאים לקיום המצוות בשלימות את ענין הריצה לקראת המצוה. "התנאי השביעי, הריצה והרדיפה לקראתה, דכתיב [תהלים קיט, לב], דרך מצותיך ארוץ כי תרחיב לבי". מסופר על מרנא החתם סופר זי"ע איך שהיה ניגש בזריזות לעבודת התפילה. מחדר עלייתו של החת"ס עד לבית המדרש שהיה מתפלל בו, היה עליו לרדת בערך שלושים מדרגות. וגם לעת זקנותו ירד לבית המדרש בזריזות נפלאה עד שכמעט פסע את כולם בבת אחת. [ספרא דמלכא]. בזריזות פלאים ניגש לקראת עבודה שבלב היא תפילה, מתוך אהבת ה' לוהטת! לפי רש"י כאן, נראה בריצה זו קורות רוח מיוחדת למעלה. מלך אסור ברהטים...
רמז לחומרות הפסח...
חדשים גם ישנים דודי צפנתי לך. [ז' י"ד] אף בחומרות הפסח השונות הכנה נמצא בהן לגאולה העתידה. דבר זה קבלתי מאיש חסיד, אציל ונעלה, מרגלית טובה מוצנעת בעיר חיפה. וכך אמר: רבות הן חומרות הפסח שקבלנו על עצמנו. לפעמים תוהה בעל ההגיון היבש על חששות רחוקים כאלה, ועם זאת אחזו ישראל קדושים בהם בכל עוז. בשם הרבי ר' בונם זי"ע אומרים שהחומרות של פסח אין להם שיעור והם כמו תכשיטים לקדושה. כל תכשיט מקשט ומייפה יותר... [שש"ק ח"ג]
ואותו חסיד ביאר את ענין חומרות חביבות אלה, על פי משל המדרש בשיר השירים [ז' כ'] שהמשיל את ישראל ופעולתם בגלות, "לאשה כשרה שהניח לה בעלה מעט חפצים ומעט יציאות, כיון שבא בעלה אמרה לו, ראה מה הנחת לי ומה סיגלתי לך וגם הוספתי לך עליהם". הבעל שיצא לדרך רחוקה השאיר חפצים מועטים ומעט כסף להוצאות והיא בכשרון פעליה ומסירותה, לא רק ששמרה את מה שנשאר בבית, אלא השתדלה להרויח ולהוסיף על חפצי הבית לכבודו. ובזה נדרש המקרא "חדשים גם ישנים, דודי צפנתי לך".
ואכן כך אמרו בגמרא [עירובין כ"א:] "חדשים גם ישנים, דודי צפנתי לך – אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם! הרבה גזירות גזרתי על עצמי יותר ממה שגזרת עלי, וקיימתים!"
בבוא הגאולה תַּראה כנסת ישראל את מסירותה להקב"ה בגלות, לא רק ש"הישנות" נשמרו אלא גם ניתווספו עליהן חדשות, גזירות והרחקות, שבזה מביעים את חוזק הקשר והגעגועים. יבוא יום ויגיע נא בימינו בקרוב, שבו תשמיע כנסת ישראל לקודשא בריך הוא, איך ששמרה לו אמונים בכל ימי הגלות. מערכת החומרות ומנהגי ישראל השונים יהיו הוכחה לכך שגם בימים הקשים, כשקֵץ ימי הגלות היה נסתר ונתכסה מעינינו, גם אז עסקנו בהכנה לקראת הגאולה. והרי סימני הקשר ואותות החיבה השמורים עמנו מזה שנות דור, המעידים על הקירבה שלנו לאבינו שבשמים.
דוקא בחודש ניסן אשר בו עתידין להגאל, מתחזקים אנו בזה ביתר שאת. כל מנהג ודקדוק מצוה שנהגנו, כל התנזרות, הימנעות והרחקה יתירה, כל אלו יעידו על קשר פנימי עמוק לנותן התורה ומצוותיה, אשר כדי לא לעבור על דבריו, חלילה, העמסנו על שכמנו דקדוקים וחומרות, והן הן הדברים היקרים לנו מפז, ובהם נצא לקראת הגאולה. אילו יוכיחו עלינו כי מעולם לא נטשנו את תקוות הגאולה. תמיד הוספנו על המנהגים הישנים המקובלים עוד חומרות חדשות, לקיים מה שנאמר חדשים גם ישנים, דודי צפנתי לך. ודברי פי חכם חן...
"צפון" הרמז לאפיקומן
דודי צפנתי לך... בפסוק הזה נמצא רמז נוסף והוא מצוות האפיקומן. הנה תיקנו חז"ל לאכול כזית מצה בסוף זכר לקרבן פסח וכפי שהקרבן היה נאכל על השובע, כן הדין באפיקומן. מה מאוד יומתק הרמז במאמר הכתוב "חדשים גם ישנים דודי צפנתי לך" ופירש רש"י חדשים גם ישנים, שחדשו סופרים, עם הישנים שכתבת עלי. צפנתי לך, לשמך ולעבודתך צפנתים בלבי. עכ"ל.
והנה טעם אכילת האפיקומן הוא כדי שישמר רושם המצוה. ולפי הנ"ל , אומרת כעת כנסת ישראל לפני דודה, שגם החדשים כלומר שתקנו לי חכמי ישראל לאכול מצה על השובע, גם הישנים, כלומר קרבן פסח גופו שנצטויתי עליו בזמן הבית, שבו צריך שישאר הטעם בפה, בשניהם צפנתי לך, כלומר בשניהם קיימתי מצות "צפון" הוא האפיקומן, שישאר רושם המצוה וכדברי רש"י ז"ל : "לשמך ולעבודתך צפנתים בלבי"...
*
מלאכי השרת מקשיבים
חיזוק נפלא נמצא בדברי רש"י הקדוש, שמבאר את השבח האחרון לכנסת ישראל בסיום מגילת קודש הקדשים. "הַיּוֹשֶׁבֶת בַּגַּנִּים חֲבֵרִים מַקְשִׁיבִים לְקוֹלֵךְ, הַשְׁמִיעִינִי". [ח' י"ב] וכך פירש רש"י שם: "הקב"ה אומר לכנסת ישראל: אַתְּ הנפוצה בגולה, רועה בגנים של אחרים ויושבת בבתי כנסיות ובבתי מדרשות. חברים מקשיבים לקולך - מלאכי השרת -מקשיבים ובאים לשמוע קולך בבתי כנסיות. השמיעני - ואחר כך יקדישו הם...".
והדברים מפעימי רוח ונשמה! הנה נשמע כאן חיזוק אדיר ממרום ליהודים נאמנים לאורך שנות הגלות. ומתוך מקרא "היושבת בגנים" כאילו בת קול יוצאת ואומרת: ידעתי עמי ידעתי! כנסת ישראל! נפוצה את בגולה ונתונה לחסדי עם ועם, כמה סבלת תחת ידם, באש ובמים עברת מגוי אל גוי ומממלכה אל עם אחר. ויחד עם זאת, הרי המרעה בשדות זרים משפיע על ערכי הרוח!
אשריך ישראל מי כמוך! היושבת בגנים! עם כל נסיונותיך עדיין את יושבת בבתי כנסיות ובתי מדרשות, עטופה בתפילה ועוסקת בתורה. מי ידמה לך היושבת בגנים! רועה בגנים של אחרים ויושבת בבתי כנסיות ובתי מדרשות... והרי דרגתך שווה למלאכים הנחשבים לחבריך. ולא עוד אלא שהם מקשיבים לקול תפילתך ותורתך. השמעיני את קולך מקודם, ואחר כך יקדישו הם! הם נמצאים במחיצת הקודש, אין להם גלות ועינוי ויצרים ונסיונות כמותך, ולכן היושבת בגנים, לך דין הקדימה...
גוט יום לך, אהובי, חג כשר ושמח
זמן חירותינו מלא רוממות והתעלות
והשראת שיר השירים, הקשר העליון
ידידך אוהבך בלב ונפש
משה יעקב הלוי