רשימה קצרה שכתבתי (כנספח למאמר אחר) ואשמח להערות ולתוספות.
תופעה שכיחה היא במדרשים, שעניינים שונים מאירועי אחרית הימים הועברו מירושלים לבית המקדש ולהיפך. כלומר, מדרש אחד יאמר שדבר מסוים, ניסי ומפואר בדרך כלל, עתיד להיות בירושלים של אחרית הימים, אבל מדרש אחר יאמר את אותו הדבר על בית המקדש העתידי, ובדרך כלל בשני המקומות נדרש העניין מאותו פסוק ולפעמים אף שם האומר זהה. כל זאת מלמד, שאין להתאמץ על מנת ליישב 'סתירות' מעין אלו, כי באמת שני המדרשים לדבר אחד נתכוונו.
אביא כאן, כדוגמא בעלמא, כמה היקרויות לחילופי מקדש-ירושלים בנוגע לאירועי אחרית הימים, ואין ספק שיש להוסיף עליהן כהנה וכהנה:
(א) בפסיקתא דרב כהנא, כא ד, עמ' 321: "ר' פנחס בשם ר' ראובן אמר: עתיד הקב"ה להביא סיני ותבור וכרמל, ולבנות בית המקדש על גבי ראשיהם. ומה טעמה? 'וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְיָ בְּרֹאשׁ הֶהָרִים' (ישעיה ב ב)". אבל במדרש תהלים, לו ו, עמ' 251: "אמר ר' פנחס בשם ר' ראובן: עתיד הקב"ה להביא סיני ותבור וכרמל, וליתן ירושלים עליהם, בראשם, שנאמר: 'נכון יהיה הר בית יי בראש ההרים'". ושם, פז ג, עמ' 378: "'יסודתו בהררי קדש' (תהלים פז א), יסודתו של עולם ירושלים, בזכות שני הרים קדושים - הר סיני והר המוריה. אמר ר' פנחס בשם ר' ראובן: עתיד הקב"ה להביא לסיני ולתבור ולכרמל, וליתן ירושלים בראשם, שנאמר: 'נכון יהיה הר בית יי בראש ההרים' וגו'". על חילוף זה כבר הערתי במאמרי: על כמה הרים, עמ' 2-1 הערה 2.
(ב) בספרי, דברים, פיסקא א, עמ' 7: "'מַשָּׂא דְבַר יְיָ בְּאֶרֶץ חַדְרָךְ וְדַמֶּשֶׂק מְנֻחָתוֹ' (זכריה ט א)... מניין שעתידה ירושלם להיות מגעת עד דמשק, שנאמר: 'ודמשק מנוחתו', ואין מנוחתו אלא ירושלם, שנאמר (תהלים קלב יד): 'זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד'...". וכך בפסיקתא דר"כ, כ ז, עמ' 317-316, ועוד. אבל בפרק משיח, דף [9] סע"א: "ובית המקדש יהא רחב עד דמשק, שנאמר: 'משא דבר יי בארץ חדרך ודמשק מנוחתו'".
(ג) בפסיקתא דר"כ, נספח ה (מדרש 'מה נאוו'), עמ' 466: "'מַה נָּאווּ עַל הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר' (ישעיה נב ז), ללמדך, שעתיד הקב"ה להוריד ירושלם בנויה מן השמים ולהעמידה על ארבעה ראשי הרים". אבל בפרק משיח, דף [9] ע"א: "מה נאה בית המקדש, יורד ונבנה על תילו, שנאמר (ירמיה ל יח): 'ונבנתה עיר על תילה'". זאת על אף, שהפסוק עצמו מדבר על ירושלים ולא על המקדש.
(ד) בפסיקתא דר"כ, יח ה, עמ' 297: "'וּשְׁעָרַיִךְ לְאַבְנֵי אֶקְדָּח' (ישעיה נד יב), ר' ירמיה בשם ר' שמואל בר יצחק: עתיד הקב"ה לעשות שער מזרחי של בית המקדש, הוא ושני פשיפשיו, אבן אחת של מרגלית...". אבל בבבלי, בבא בתרא עה ע"א: "'ושעריך לאבני אקדח', כי הא דיתיב רבי יוחנן וקא דריש: עתיד הקב"ה להביא אבנים טובות ומרגליות שהם שלשים על שלשים, וחוקק בהן עשר על עשרים ומעמידן בשערי ירושלים".
(ה) בבלי, בבא בתרא עה ע"א: "עתיד הקב"ה לעשות סוכה לצדיקים מעורו של לויתן... והשאר פורסו הקב"ה על חומות ירושלים, וזיוו מבהיק מסוף העולם ועד סופו...". אבל בפרק משיח, דף [9]ב-[10]א: "....ומה שמשייר ממנו, פורסין אותו על גב בית המקדש וזיוו מזהיר מסוף העולם ועד סופו".
(ו) בשמות רבה, לו א: "כשם שהשמן מאיר, כך בית המקדש מאיר לכל העולם, שנאמר (ישעיה ס ג): 'והלכו גוים לאורך'". אך במדרשים אחרים נדרש כך, מאותו פסוק, על ירושלים העתידית. ראה פסיקתא דר"כ, כא ד, עמ' 322: "עתידה ירושלם לעשות קסילפנס לאומות העולם, והם מהלכין לאורה, ומה טעמא, 'והלכו גוים לאורך' וגו'"; שמות רבה, טו כא: "שהוא בונה את ירושלים באבן ספיר... ואותן אבנים מאירות כשמש, ועובדי כוכבים באין ורואין בכבודן של ישראל, שנאמר: 'והלכו גוים לאורך'". והשווה בבלי, בבא בתרא עה ע"א: "והשאר פורסו הקב"ה על חומות ירושלים, וזיוו מבהיק מסוף העולם ועד סופו, שנאמר: 'והלכו גוים לאורך, ומלכים לנוגה זרחך'".