. . היו שצעדו באתרי ירושלים בעקבות האירועים במלחמת החורבן, כדי להתרשם לחוש וללמוד ע"כ באותו מקום ובאותם זמנים. [ויש שיראו בכך מסע מיותר].
. .והפעם ננסה ללכת בעקבות השבוייים וכלי המקדש בתהלוכת הניצחון ברומא - בוויא סקרה.
ברור שיש אתרים שמיקומם המדוייק קשה לאיתור , ומ"מ רובם - הם או שרידיהם קיימים וידועים - וננסה לקרוא את הקטעים הרלוונטיים של י,ב,מ במלחמות היהודים [ספר ז, פרק ה, ג-ז] וללכת בעקבותיהם + מפה ותמונות .
י,ב,מ על התהלוכה ברומא הוויא סקארה - ועל השרידים הקשורים לכך.
במפה מספר 6
תולדות מלחמת היהודים ספר ז פרק ה
1.
מצרים- בחירת השבויים.
ג. וטיטוס נסע אל מצרים, כאשר היה עם לבבו, ... ומן השבוים לקח עמו את שמעון ואת יוחנן, ומן הנותרים
הבדיל לו שבע מאות בחורי חמד, העולים על חבריהם בקומתם וביפי-מראיהם, וצוה להובילם
בחפזון אל ארץ איטליה, למען יעביר אותם לפניו בתהלוכת-הנצחון. וטיטוס בצע את
מחשבתו,ונסע באניה והגיע בשלום אל מחוז-חפצו,
[אין להשתמש לשימוש ציבורי \מסחרי, [מסגולה].
2.
קבלת הפנים -
" והעיר רומא חרדה -לקראתו וקבלה אותו בשמחה, כאשר עשתה לאביו. ועוד גדל כבוד טיטוס,
כי גם אביו יצא לקראתו לקדם את פניו. ולב עם-רומא פחד ורחב למראה שני המושלים בשבתם יחד, כראות פני אל-ים."
לא נשאר בביתו אף אחד-
וכעבור ימים מספר -גמרו אזרחי-רומא לערוך חג אחד לכבוד שני המנצחים יחדיו,..ובבוא היום ההוא לא נשאר בביתו אף אחד מכל המון יושבי-העיר, הרבים לאין-מספר, כי כולם יצאו וכבשו את כל המקומות, אשר יכלה כף-רגל לעמוד שם,והשאירו רק מעבר צר לתהלוכת-הנצחון. [לדוגמה - הקירקוס מקסימוס [4] שהצעדה עברה שם יכל להכיל 250.000 איש].
3.
איסיס - לינה ערב התהלוכה
ד. בעוד לילה פקדו שרי-הלגיונות את כל הצבא הנמצא בעיר לגדודיו ולמערכותיו והציגו אותו בסדר לפני השערים, ולא על-יד ארמון המלכים אשר בעיר העליונה. כי-אם בקרבת מקדש "איסיס" אשר שם לנו שני השליטים בלילה ההוא,
המקום בו לנו אספסינוס וטיטוס בלילה לקראת התהלוכת הניצחון.בפיאצה ד. מינרווה, כיום עומד על מקומו מבנה נוכרי (כנ' ס.מ.ס.מ). בסמוך לפנתיאון ברומא..
במפה מספר 1
jpg[/attachment] .
תיאטרון מרצלו
בתמונה [במפה מספר 2] תיאטרון מרצלו = מרקלוס במפת המסלול. בסמוך לו היו סטווי אוקטביה.
זהו אחד מהתיאטרונים במסלול שתיכנן טיטוס כדי שהקהל הרב יוכל לחזות בו.
ו באוקטביה - כתרי ניצחון מדפנה
כאשר החל עמוד-השחר לעלות, יצאו אספסינוס וטיטוס בעדי זרי-דפנים ובלבוש-ארגמן, כחוק לרומאים מימי-קדם, ונכנסו אל אולמי "אוקטביה",[במפה 3] כי שמה נאספו היועצים והשרים ראשי-העם וגם נשואי- הפנים ממעמד-הרוכבים וחיכו לבואם.
4. הבימה וכסאות שן.
ולפני האולמות הוקמה להם בימה, ועל הבימה עמד כסא-שן כפול. על הכסא הזה ישבו שני השליטים בעלותם על הבימה, ואז הריע הצבא לקראתם בקול תרועת-ברכה, וכל איש "הרבה למנות את פרשת מעשי-גבורתם.
ואנשי-הצבא לא חגרו את כלי-נשקם,
כי- אם לבשו כתנות-משי ועטרו את ראשיהם בדפנה, ואספסינוס קבל את ברכותיהם ורצה להשיבם דבר ונתן להם אות להחריש. וכאשר קמה דממה גדולה מסביב, עמד על רגליו והליט את רוב ראשו באדרתו וקרא את התפלה כחוק,ועמו יחד התפלל גם טיטוס.
5.
שער הניצחון - הם לא עברו בשער טיטוס !
[השער המפורסם נבנה ע"י אחיו של טיטוס דומיטיינוס רק בשנת 81 , ולא התקיים בעת תהלוכת הניצחון, בנייתו הייתה 13 שנים אחרי הכיבוש והתהלוכה והיה זה אחרי מיתת טיטוס .
ובאיזה שער הלכו טיטוס והשבויים , משהו שנבנה קודם - ראה בהמשך]
" ואחרי התפלה דבר אספסינוס אל כל הנאספים דברים קצרים ושלח את אנשי-הצבא לאכול את לחם-הבקר אריסטון אשר הכינו להם המושלים כמשפט-היום, והוא הלך אל השער, אשר בו עברו תמיד תהלוכות-הנצחון, ועל-כן נקרא על שם חג-הנצחון.
מקומות החזיון והתיאטראות, במפה מספרים 4/2 ועוד
ושם סעדו שניהם הוא וטיטוס את לבם ולבשו את בגדי-הנצחון והקריבו לאלהים על המזבחות, אשר נבנו בשער, ושלחו לפניהם את התהלוכה לעבור דרך מקומות החזיון תיאטראות, למען יקל על ההמון לראותה."
6.
האוצרות שבתהלוכה
"וכל נפלאות עמים רבים"
ה. קשה לפרוט כהלכה את המון שכיות-החמדה הרבות ואת תפארת כל כלי-היקר למיניהם, ולפרש את יפי-מלאכתם ואת חין-ערכם ואת נפלאות- תכונתם -כי לא נעדר שם דבר, אשר יעלה במחשבת האדם,כי כמעט כל הברכה, אשר צברו לפנים ידי בני-אדם מאושרים, כלים מכלים שונים,
וכל נפלאות עמים רבים וחוסן עשרם -כל אלה חוברו יחד ביום ההוא ונתנו עדות על גודל ממשלת הרומאים.
רקמה [שטיחים] עיראקית פרסית.
כסף וזהב ושן בכל צורה ותבנית ובכל מעשה-חושב נשאו בהמון רב, ולא ניכר, כי הם עוברים בתהלוכה, כי היו בעיני רואיהם כנחל שוטף, בגדים עשוים ארגמן יקר ושמלות מרוקמות מלאכת-הבבלים אשר דמו באמת לציורי-צבעונים,אבני-חן מגוונות משובצות בנזרי-זהב ובמסגרות אחרות, העברו לאין-מספר, עד אשר אמר הרואה בנפשו,כי לחנם נחשבו לכלי-יקר.
הכו את כל רואיהם בתמהון.
גם פסלי-אלים נשאו לפני התהלוכה,פסלים נפלאים בגדלם ויפי מלאכתם אשר לא נעשתה כלאחר יד.וכולם מחומר יקר מאוד, ואחריהם בעלי חיים רבים למיניהם, כל אחד בעדיו המיוחד, וגם המון אנשים נושאי הכבודה הרבה הזאת היה לבוש שני עם רקמת-זהב. אולם אלה, אשר נבחרו לצאת בעצם התהלוכה, על ועל הכל ביקר תפארת-עדיים והכו את כל רואיהם בתמהון.
7. בגדי-רקמה כיסו על הרזון בבשרם.
גם קהל השבוים העוברים בין אלה נראה בעדי-עדיים, בבגדי-רקמה והדר-צבעים, אשר כסו על הרזון אשר עלה בבשרם מעצמת צרותיהם. ונפלאה מכל היתה מלאכת הבנינים הצוענים הנישאים בכתף.כי גדלם הפיל אימה על האנשים,פן יכרעו תחת משאם, כי רבים מהם היו בני שלש עליות וגם בני ארבע עליות[ קומות]. ולב רואיהם פחד ורחב למראה עתרת עושרם.
במפה מספר 7
אחרי שמו של שמעון בר גיורא מפקד המרד, צויין שלחם מלחמת מגן - ובשורה מתחתיו מופיע שלחם נגד :נגד טיטו[טיטוס]+ ואספסיאנוס. ובשורה נוספת מתחת הציון שהוא "נערף" !! בשנת 70.
בשם החמישי מלמעלה באותה טבלה מופיע שמו של אריסטובולוס השני משושולת החשמונאים שהובל כשבוי בטריומף של פומפיוס ,גם הוא נאסר כאן בכלא זה ואח"כ הוצא להורג בשנת 61 - לפנה"ס .
מראה נוה שאנן - הנהפך לשממה/u]
רבים מהם היו עטופים יריעות רקומות זהב ובכל-מקום היו מקפים זהב ושן מעשה-חושב,
ובהמון תמונות נראתה המלחמה עין בעין לכל חלקיה השונים.כי פה נגלה מראה נוה שאנן
הנהפך לשממה, ושם נראו מערכות אויבים רבים נופלים בחרב, אלה בורחים ואלה הולכים בשבי, וגם דמות חומות מתנשאות למרום הנבקעות במכונות- מלחמה, ומצודות נשגבות נלכדות, וערים מלאות-אדם מוקפות חומות חזקות, אשר עלו הרומאים למרומיהן.
8.
בית-המקדש הבוער באש,
ומראה הצבא הנשפך כנחל אל העיר מבית לחומה ועושה מטבח מעברים, ודמות החלשים הנושאים את ידיהם לבקש רחמים, ובית-המקדש הבוער באש, והבתים שנעשו קברי יושביהם, ומחזה
נהרות השוטפים בארץ ציה וצלמות ולא באדמת זרע, אשר אינם מרווים את האדם והבהמה, כי עוברים הם דרך ארץ-שרפה מסביב.
ציורים ריאליים -כאילו היו באותו מעמד
- כל אלה הפגעים, אשר הביאו היהודים עליהם במלחמה הזאת. מלאכת הבנינים האלה וגדלם תארו את כל הדברים האלה לעיני האנשים, אשר לא ראו אותם, כאילו היו באותו מעמד. כי בכל אחד מהמגדלים הצוענים הוצג ראש-העיר הנלכדה, כמו שהיה בשעת-מעשה -בעת נפלו בשבי. ואחרי-כן עברו גם אניות רבות ואחריהן שלל המלחמה לאין-קץ,
8.
למה היו במנורה 7 נרות ?
ומכל השלל נפלאו ביותר הכלים, אשר וקחו בבית-המקדש בירושלים : שלחן-הזהב, אשר היה משקלו הרבה כיכרים, והמנורה העשויה גם היא זהב טהור, ואמנם שונה היתה מלאכת המנורה הזאת מדרך כל המנורות אשר בידינו. כי מן הבסיס התרומם הגזע -העמוד,הירך בתווך, וממנו ניטשו ענפים דקים, אשר דמו בצורתם לקלשון שלש-השניים. ובראש כל קנה מלמעלה נר-נחשת. ומספר הקנים היה שבע לכבוד שבעת ימי השבוע אשר ליהודים.
ספר התורה - .
- ...וכמאסף לכל השלל עבר ספר תורת היהודים. [ ולהבדיל] ואחרי השלל עברו אנשים רבים הנושאים בידיהם צלמי ניקי ,(אלילת הניצחון הרומית) -עשויים כלם שן וזהב. [אין בתבליטים ס"ת. ולא ידוע ממקורותינו על ס"ת !]
ואחריהם נסע אספסינוס ראשונה ואחריו טיטוס, ודומיטינוס רכב על סוסו לצדם, וגם הוא לבש עדי-עדיים ומראה סוסו היה נחמד לעינים.
9.
כלא מאמרטינום - בו נכלא שמעון בר גיורא .
במפה במספר [b][u]7.[/u][/b]
בכלא זה נשמרו רק אסירים בעלי חשיבות רבה- לרוב מדובר היה במצביאים זרים שהוכנעו על ידי הצבא הרומי והובאו לעיר רומא על מנת להיות מובלים בתהלוכות הניצחון לאורך הפורום הרומי.
ביניהם היו שמעון בר גיורא מפקד המרד בחורבן. ולפניו אריסטובולוס השני בנם של ינאי ושלומציון משושלת החשמונאים.
...אריסטובולוס נשבה, הובא עם משפחתו לרומא ובסוף ספטמבר 61 לפנה"ס הוּצעד בחרפה בתהלוכת הניצחון, בראשה נישאו כתובות עם שמות הארצות שנכנעו, אחרי המרכבה של פומפיוס... בנו אלכסנדר השני נמלט, חזר לארץ, אסף צבא והתבצר באלכסנדריון....
10.
היכל יופיטר
ו." וקץ התהלוכה היה בקרבת היכל יופיטר הקפיטולי ובהגיע העוברים שמה עמדו, כי עתיק היה לרומאים מימי-קדם לעמוד במקום הזה, אז החלו השליטים להקריב את הזבחים......"
עומד בראש הגבעה על מקומו של המק, האלילי יופיטר. במפה מספר 9.
"...עד אשר יודיע המבשר,כי מת ראש צבא-האויבים. ושמעון בן גיורא היה האיש אשר נגזר עליו למות, אחרי עברו בתהלוכה עם יתר השבויים..."
[שמעון היה בכלא מאמרטינום שם נכלאו אישים רבים ושמעון מופיע אחרון ברשימה. גם כאן הנוצרים סיפחו לעצמם את האתר. ראה השם מסומן בתמונה. הם ראו בשמעון את האשם ומנהיג המרד העיקרי.זאת לעומת את יוחנן מגוש חלב שלא נהרג י"א שנידון רק למאסר].
"...עתה הפילו חבל על צואריו וסחבו אותו אל מקום אשר ממעל לשוק, והמוליכים אותו דשו את בשרו בדרך עד בואם אל המקום, [צוק הסלע הטארפיאני - מספר 8 במפה] אשר חוק לרומאים להמית שם את עושי-הרעה הנדונים למות וכאשר הגיעה הבשורה, כי בא קיצו של שמעון הריע העם תרועת ששון, " [ראו תמונה בהמשך]
11.
משתה - בארמון המלך.
במפה מספר 11
ואז החלו השליטים להקריב את הזבחים. ואחרי אשר נעשו הזבחים כחוק וכמשפט ועלו לרצונן,
הלכו אספסינוס וטיטום אל ארמון-המלך [בגבעת הפלטינה] וקראו אל המשתה רבים מן העם. ולנשארים נערכו בבתיהם שלחנות מלאים כל טוב. כי ביום הזה חגגה העיר רומא את חג נצחון צבאותיה על השונאים, וגם את אחרית מלחמות-האחים בקרבה ואת תהלת תקוותיה הטובות לימים הבאים.
[ גבעת הפלאטינו היתה מקומם של ארמונות המלכים מאז ימי אוגוסטוס והלאה, וביניהם [כנראה] גם ארמונו של אספסינוס ,
ולבסוף - אוחסנו בו ספר התורה והפרוכת דלעיל [אולי זאת שטיטוס חילל ?].
12.
מקדש השלום
שיחזור - מקדש השלום בו אוחסנו שאר הכלים מהמקדש והשלל הרב המגוון. הוקם רק ב 75 היינו 5 שנים אחר החורבן.
במפה מספר 10.
איחסון הכלים - וספר התורה.
אין צורך לכתת את רגליהם ..מדי חשקם לראות את החמודות הפזורות,
ז. ואחרי חג-הנצחון, כאשר הכין אספסינוס את ממשלת הרומאים, צוה לבנות מקדש לאיריני
[= מקדש השלום] מלאכת המקדש שלמה במהרה ועבודתו היתה למעלה מכל מחשבת-אנוש. כי פזר אספסינוס את עשרו הרב ברוח נדיבות נעלה והעלה עוד את תפארת המקדש במעשי הציירים והפסלים, שלל-הנצחונות מימי-קדם, והניח במקדש כל שכיות ארצות רחוקות, אשר הוטל לפנים על בני-האדם לכתת את רגליהם ולעבור כל קצוי-עולם,מדי חשקם לראות את החמודות הפזורות אלה בכה ואלה בכה,
13.
סיום פרק ה,ז. בדברי י,ב,מ.
במקדש השלום "שם את כל כלי הזהב ממקדש היהודים שעליהם היתה גאוותו.
"..ואת ספר תורת-היהודים ואת פרוכת הארגמן - אשר לדביר ציווה להניח בארמון-המלך [11] לשמור עליהם"..ע"כ.
שם בארמון על גבעת פלטינו - אוחסנו ספר התורה והפרוכת דלעיל [אולי זאת שטיטוס חילל ? במפה מספר 11.