בינה להבין כתב:באמונתו כתב:ודאי שמתרגמים: בתחילה (וכנ"ל, עפ"י נקודת המוצא של רש"י גופו), רק לא מסתפקים בכך.
באמת יש מקום לשלול לימוד החימוש פשש"מ עם תשב"ר ע"פ דברי גדולי הדורות, אבל לפי דבריך אין שום חשש, שהרי במפרשי רש"י הרבה פעמים דנו למה רש"י נייד מדברי הפשט הפשוט, ולפי דבריך נמצא דבאמת
נקודת המוצא של רש"י הוא בכל מקום לפי הפשט הפשוט רק מצא איזה קושיא והכרח לפרש כמו שפירש, וא"כ אם מפרשים לפי הפי' הפשוט ביותר ג"כ מפרשים כרש"י,
וגם
לא מסתפקים בכך, ולומדים
אח"כ?! פי' רש"י ממש [עם המפרשים] הנדפס ממש סמוך לזה, כמו המסורות שמ'בראשית'
ודאי שהוא טרף גמור, זה החומש החדש.
אסביר שוב מה שכבר כתבתי, שבדרך כלל, אין רש"י מתחיל מיד ב"אין המקרא הזה אומר אלא דורשני"... אח"כ כותב שוב: ואם באת לדורשו כפשוטו - כך פרשהו ...
ז"א שרש"י מצהיר מראש, שפשוטו במקרא זה - הוא באמת דחוק טובא.
ילדים פעוטים, ודאי אינם מסוגלים להבין הפירוש, שרש"י גופו מודיע דוחקו, וממילא מלמדים אותם, ממקום שרש"י מתחיל בעצמו, כנ"ל.
אך ברוב מקראות, שרש"י מפרש בשופי - ישירות בדרך כל שהיא, אשר גם תשב"ר מסוגלים ללמוד ולהבין, הלא אין סיבה והצדקה בעולם, לנטות מדבריו הקדושים.
אגב, עד לפני שנים לא רבות, מי שפמפם ב"פשוטו של מקרא" יותר מדי, הנה נחשד מיד להיות מכת המתחדשים, שעד היום דוגלים אך בפשש"מ, דבר שמשמש אחד מסימניהם המובהקים והבולטים.
אף כבר בצוואת רבי אליעזר הגדול: "מנעו בניכם מן ההיגיון" (ברכות דף כח עמוד ב), פירשו הקדמונים, להרחיק ילדים מפשוטו של מקרא.
בעוד מי שנטה מרש"י, ידעו הכול, כי הפורש מפירוש רש"י - כפורש מן החיים.
מעשה ידוע על משכיל אחד שהתבטא לפני הגר"א ז"ל, "כי רש"י לא השכיל לפרש ע"ד פשוטו של מקרא", איזה עונש השית עליו אדוננו הגר"א ז"ל.
אח"כ באו ופקפקו במעשה, ובס"ד עכשיו מצאתי שגם מרן המשגיח דמיר - רבי ירוחם, מזכיר מעשה הזה (הצדיק רבי שלמה - עמוד נ"ז).