יהודהא כתב:מה נשתנה הלילה הזה - בקינות של תשעה באב. והיכן סיפור חנה ושבעת בניה ?
א.
1. אֲלֵיכֶם עֵדָה קְדוֹשָׁה אֶשְׁאַל מִכֶּם שְׁאֵלוֹת:
מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת?
.....
ו.
פרק זה בהלכות ומנהגים הנלמדים מספר איכה -
למרות שאין בה דינים באןפן ישיר;
1. בכו תבכה- איכה בלילה. ומיוחדת היא מגילת איכה שקריאתה בלילה או גם ביום . בשונה מכל הקריאות בתנך שעיקר חיובם ביום , מלבד "אמירת " ההגדה בליל פסח [ אמירה -ולא קריאה]. וחידוש ראיתי בלוח השנה של גנוט - שמי שלא קרא איכה בלילה עליו לקרוא ביום חלף הקריאה בלילה ! ולא כמנהג .
.....
יא על המשמרות-
ועד לפני כאלף שנה עדיין היו מונים ומציינים כל שבוע בשם ותפילה מיוחדת. כן הכוונה-
ל 24 משמרות הכהונה. שאנו מזכירים בקינה המקוטעת של "איכה ישבה חבצלת השרון" .
.
ויש בעדות הספרדים שנהגו כנאמר במסכת סופרים "
" ויש שמניחים את התורה על הקרקע באבילות שחורה.ואןמרים: נפלה עטרת ראשנו. יח ,ז.
מענה איש כתב:ראיתי מנהג אחר לא זוכר היכן שהיה אדם אחד כורע לארץ ומניחים את ספר התורה על גבו וקוראים בו
יהודהא כתב: הרחבה -
יב.
נתחיל באסטרולוגיה
......הפיוט "אז בחטאינו " המתארת את קינת השמיים הארץ והמזלות נאמר גם בנוסח ספרד וגם בנוסח אשכנז וכן בקינות של הספרדים. בנוסף יש מקובלים ששילבוה בתיקון חצות.
אָז בַּחֲטָאֵינוּ חָרַב מִקְדָּשׁ וּבַעֲוֹנוֹתֵינוּ נִשְׂרַף הֵיכָל.
.....
פַּלְגֵי מַיִם הוֹרִידוּ דִּמְעָה כַּנַּחַל/ כִּי אוֹת בַּקֶּשֶׁת לֹא נִתַּן לָנוּ.
צָפוּ מַיִם עַל רֹאשֵׁנוּ/ וּבִדְלִימָלֵא חִכֵּנוּ יָבֵשׁ.
קֵרַבְנוּ קָרְבָּן וְלֹא נִתְקַבֵּל. וּגְדִי פָּסַק שְׂעִיר חַטֹּאתֵינוּ.
רַחֲמָנִיּוֹת בִּשְּׁלוּ יַלְדֵּיהֶן. וּמַזַּל דָּגִים הֶעֱלִים עֵינָיו.
ומה הקושי - הבלבול -לכאורה - שכן לפי הסדר היה צריך להיות קודם "גדי" הוא חודש טבת.
ואחריו מזל "דלי" השייך לחודש שבט ? ואילו בפיוט הנל [b][u]הסדר הפוך !
ההגיון אומר - שיש שדנו בעניין אך לא מצאתי.
ואפשר שלא חיפשתי די. . שמא מישהוא מהקוראים יחכימני [/u][/b].
.
בטקסט המצוטט כאן הוסיף עוד בתים החל מהאות פ', מה מקורו?יהודהא כתב:הפיוט "אז בחטאינו"
שום בעל בכי כתב:בטקסט המצוטט כאן הוסיף עוד בתים החל מהאות פ', מה מקורו?יהודהא כתב:הפיוט "אז בחטאינו"
יהודהא כתב:מה נשתנה הלילה הזה - בקינות של תשעה באב. והיכן סיפור חנה ושבעת בניה ?
ו.
פרק זה בהלכות ומנהגים הנלמדים מספר איכה -
למרות שאין בה דינים באןפן ישיר;
1. בכו תבכה- איכה בלילה. ומיוחדת היא מגילת איכה שקריאתה בלילה או גם ביום . בשונה מכל הקריאות בתנך שעיקר חיובם ביום , מלבד "אמירת " ההגדה בליל פסח [ אמירה -ולא קריאה]. וחידוש ראיתי בלוח השנה של גנוט - שמי שלא קרא איכה בלילה עליו לקרוא ביום חלף הקריאה בלילה ! ולא כמנהג .
2. כל רודפיה ..- דיני בין המצרים.
3. ט באב מוצאש- לגבי הבדלה .זכרה ירושלים ןכו.
4. קרא עלי מועד- שראש חודש הוא מועד.
5. יישבו לארץ - ישיבה על הארץ.
6. והעלו עפר- בלי תפילין.
7. ביצע אימרתו - בלי טלית.
8. קומי רוני- תתקבל. בשחרית.
9. במחשכים הושיבני- לאור נרות
10. שתם תפילתי- כנל תתקבל.
11. ישב בדד- בלי זימון בסעודת המפסקת.
12. נפלה עטרת ראשנו שמנילים התורה( או הנרתיק) על הקרקע.
לקוח מהר ש.י. זוין.
יהודהא כתב:הערה ששלח פ' -
במסורה ט"ו עמוד 40 מעמודי האוצר מובא מהרב סולוביציק שחלק את המילה פידיוני לשתיים פיד יוני בכוריה ".
ועדיין יש להבין את משמעותם של המילים "פיד יוני" ?
אולי - היונים הנלוים לביכורים ..?
מלפנא כתב:יהודהא כתב:הערה ששלח פ' -
במסורה ט"ו עמוד 40 מעמודי האוצר מובא מהרב סולוביציק שחלק את המילה פידיוני לשתיים פיד יוני בכוריה ".
ועדיין יש להבין את משמעותם של המילים "פיד יוני" ?
אולי - היונים הנלוים לביכורים ..?
במקום המצוטט יש את הפירוש המקובל (ביטול יחוס הכהונה) את הביאור הזה מצאתי בספר מילי דמרדכי
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים