עושה חדשות כתב:מח]
לגבי ריבית מאוחרת פשיטא שהאיסור הוא גם באופן שהמלווה אומר שאין שום קשר בין ההלוואה למתנה המאוחרת, והלוואתו לא היתה כרוכה בציפייה למתנה זו וכד', ואעפ"כ אסור כי הלווה נותן זאת בעד ההלוואה. מה הדין לגבי ריבית מוקדמת כאשר הלווה הטיב למלווה במטרה לקבל את ההלוואה, אבל המלווה יודע בעצמו שהיה מלווה בלי שום קשר לאותה הנתינה המוקדמת.
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:ו]
בהשכרת רכב מתחייב להחזיר אח"כ מיכל דלק מלא, לכאו' הוי כהלוואת סאה בסאה ולא תמיד שייך ההיתרים.
זכורני שעסקו בזה, ואולי גם נכב"ב, אשמח להפניות.
וכעי"ז קשה לי במה שראיתי מנסחים שטרות של הית"ע, שיהיה פלגא מלוה ופלגא פקדון, ואם זה לא מועיל להתיר את איסור ריבית אז שיהיה כולו פיקדון. ובאופן 'מפליא' סכום ההתפשרות על הרווחים הוא שווה בין כך ובין כך, למרות שאם חציו פיקדון סכום ההתפשרות עומד על עשר אחוז, ואם רק חציו פיקדון אז סכום ההתפשרות הוא עשרים אחוז.עושה חדשות כתב:אמנם עדיין יש לשאול על היתר עיסקא הנעשה כדי למנוע איסור ריבית של 'פסיקה'. לכאו' המשמעות היא שהתשלום לא ניתן עבור המוצר העתידי אלא כשותפות (בפלגא פיקדון) עם היצרן או הסיטונאי וכד' בעסקיו, ומה שאח"כ -אם תהיה התייקרות- יקבל המשלם מוצר יותר יקר במחיר הזול, אי"ז משום הקדמת המעות, אלא בעבור שותפותו בכל העסק המניב רווחים. אמנם יוצא דבר משונה שסכום ההתפשרות הקצוב ישתנה לפי עליית ערך המוצר, למרות שזה רחוק מלשקף את הריווחיות של העסק, הרי לפעמים אדרבה כשמוצר מתייקר זה אומר שהחנות מרוויחה פחות.עושה חדשות כתב:לכשיבקע כתב:ד]
אקדים כי ככל הנראה שאלתי אינה נכונה, אך הית''ע וללומדו אני צריך.
היות והיתר העיסקא מבוסס על דמי התפשרות קבועים בין המשקיע למתעסק, והבנק מעלה את המשכנתא / מסגרת האשראי / הלוואת אשראי ברגע לפי החלטה שרירותית של נגיד בנק ישראל, לכאו מוכח מזה שאין כל קשר בין הרווחים לגובה הרבית שהמתעסק משלם - היינו הרווחים שקיבל, שהרי כלל ההלוואות במשק עלו כתוצאה מהחלטה ומקביעה של ערך הכסף.
א''כ מדוע אי''ז סותר להית''ע. הרי מוכח מכך שהריבית במשק זהה שאין בזה כל קשר לרווחים אלא לרבית הכללית.
אין לי ידע בכלכלה, אבל אני מניח שלא מדובר בהחלטה שרירותית של הנגיד אלא בהתאם למציאות ולשווי הכסף ולגובה הרווחים והמדד וכו', וא"כ אולי זה מוצדק לראות את זה עדיין כסכום התפשרות.
עושה חדשות כתב:וכעי"ז קשה לי במה שראיתי מנסחים שטרות של הית"ע, שיהיה פלגא מלוה ופלגא פקדון, ואם זה לא מועיל להתיר את איסור ריבית אז שיהיה כולו פיקדון. ובאופן 'מפליא' סכום ההתפשרות על הרווחים הוא שווה בין כך ובין כך, למרות שאם חציו פיקדון סכום ההתפשרות עומד על עשר אחוז, ואם רק חציו פיקדון אז סכום ההתפשרות הוא עשרים אחוז.
איתן נוי כתב:הבוקר הראוני בספר "התשובות ברית פנחס" לר' וינד שליט"א שכתב בדין זה שאין בכך כל איסור של סאה בסאה, מאחר וכל דין זה דווקא בדבר שאין לו שער קבוע (כגון באוסטרליה) אך כאן (ישראל) השער הוא קבוע רק עשוי להשתנות בראשון לחודש או ב 15 לחודש (כך שמעתי).
יש"כ.יהודה בן יעקב כתב:ראה שו"ת מנחת שלמה חלק א סימן כז, ד בענין היתר עיסקא. ובמכתבו בקונ' דיני רבית המצויים בקונטרס אחרון.עושה חדשות כתב:וכעי"ז קשה לי במה שראיתי מנסחים שטרות של הית"ע, שיהיה פלגא מלוה ופלגא פקדון, ואם זה לא מועיל להתיר את איסור ריבית אז שיהיה כולו פיקדון. ובאופן 'מפליא' סכום ההתפשרות על הרווחים הוא שווה בין כך ובין כך, למרות שאם חציו פיקדון סכום ההתפשרות עומד על עשר אחוז, ואם רק חציו פיקדון אז סכום ההתפשרות הוא עשרים אחוז.
עושה חדשות כתב:הגרש"ז זצ"ל הקשה על כל הית"ע דידן שהרי השער ידוע ומפורסם על עשרים אחוז ואילו כשחציו פיקדון ה"ה נותן ארבעים אחוז. ושמא יש לומר דאין בכך חיסרון לקבוע סכום התפשרות לא כפי השער הידוע. אבל אני שואל במקרה שעושים את שני הצדדים בשטר אחד, ולא קובעים שום הפרש בסכום ההתפשרות בין ב' האופנים. וזה לכאו' ממש מזוייף מתוכו, ומראה שהרווחים ניתנים גם בעבור ההלוואה.
יהודה בן יעקב כתב:איתן נוי כתב:הבוקר הראוני בספר "התשובות ברית פנחס" לר' וינד שליט"א שכתב בדין זה שאין בכך כל איסור של סאה בסאה, מאחר וכל דין זה דווקא בדבר שאין לו שער קבוע (כגון באוסטרליה) אך כאן (ישראל) השער הוא קבוע רק עשוי להשתנות בראשון לחודש או ב 15 לחודש (כך שמעתי).
הרב הכותב את המודעה הנ"ל, הוא מתלמידי הרב וינד שליט"א, וכפי שציין לספרו במודעה זו.
עיין היטב במודעה (תשובה א), וראה את חששותיו, על אף הנ"ל מ'ספר התשובות ברית פנחס'.
איתן נוי כתב:אז מה זה אומר, שהרב חזר בו?
איתן נוי כתב:כמו"כ פסק הרב חותה שליט"א.
עם זאת הגר"ד טהרני (ביתר) פסק שיש בכך איסור סאה בסאה.
יהודה בן יעקב כתב:איתן נוי כתב:כמו"כ פסק הרב חותה שליט"א.
עם זאת הגר"ד טהרני (ביתר) פסק שיש בכך איסור סאה בסאה.
איני מכיר את הרבנים הנ"ל, אך לדעת השו"ע ודאי שכיום אין בדלק היתר של 'יצא השער', מאחר ושער הדלק משתנה מידי חודש.
דברי הרב וינד שליט"א, הם לדעת הרמ"א (סי' קעה, א).
יהודה בן יעקב כתב:איתן נוי כתב:אז מה זה אומר, שהרב חזר בו?
הסברתי את דברי, שיש לו חששות נוספים, מעבר לדין הכללי של 'יצא השער' שכתב בספר התשובות. ראה בדבריו שם.
יוסף רובין כתב:לאחרונה מעוררים על הענין שחלק מהבנקים נותנים רבית על הפלוס לכאורה זה קל יותר משאר הלואות או מינוס בהיתר עיסקא מכמה סיבות
בסוג' דרב חמא מוגר זוזי מתבאר עוד דאף הלוואה שהמלווה לוקח עליה אחריות מלאה יש בה איסור ריבית. וחשבתי לשאול, למה לא נאמר שאמנם יש כאן הלוואה גמורה (כי לא הדרה בעיניה ולא ידיע פחתיה) אבל מ"מ התשלום הנוסף איננו בעבור המתנת המעות, אלא בעבור לקיחת האחריות והסיכון הכרוך בזה. שמא לאור דבריך יש ליישב הערה זו, דסו"ס כה"ג עדיין נחשב נטילת תוספת עבור ההלוואה, אף שבלקיחת האחריות נטל המלווה ע"ע אחוז סיכון נוסף.יהודה בן יעקב כתב:סיכון הכסף הוא חלק ממצות הלואה, וגם ע"ז התורה אסרה ליטול רבית. אולם קנס הוא על איחור בתשלום, מעבר לזמן שניתן ללווה.עושה חדשות כתב:מד]
האיסור של ריבית הוא על נטילת תוספת על הקרן בשל המתנת המעות, אבל ריבית דרך קנס אין בה איסור דאו'. יש לשאול מה הדין כאשר המלווה דורש תוספת ממון בפירעון, אבל לא בעבור אגר נטר דהיינו המעות הבטלות אצל הלווה, אלא כפיצוי על צד הסיכון שהלווה לא יחזיר את ההלוואה. (מסתמא זה אסור, אבל למה זה לא כמו ריבית דרך קנס, הרי זה לא אגר נטר).
להמחשה; ראובן מקבל תמיכה קבועה משמעון לעצמו ולעוד אדם שימליץ עליו, שניים הלוו לראובן ובתמורה הוא המליץ על אחד (ריבית גמורה -אדבר עליך לשלטון) ונתן לשני להיות במקומו (להרשב"א מותר). היתכן?עושה חדשות כתב:מז]
כ' החכמת אדם סי' קלב ס"ב "אם אמר לו הלויני מנה וטול דינר מיד פלוני שאמר שיתן לי מותר כיון דלא זכה בו עדיין מותר (משנה למלך בשם רשב"א שם)".
כך באמת כתוב במל"מ בשם הרשב"א, וכך נקט גם החוו"ד סי' קס סק"ו.
אבל צ"ע איך זה יכול להיות יותר טוב מריבית דברים האסורה.
(והרשב"א בתש' ח"ב סי' ריג לא כתב אלא שהדינר לא נחשב ריבית לענין חזרה, אבל מהיכ"ת להתיר את עצם האמירה).
יהודה בן יעקב כתב:יוסף רובין כתב:לאחרונה מעוררים על הענין שחלק מהבנקים נותנים רבית על הפלוס לכאורה זה קל יותר משאר הלואות או מינוס בהיתר עיסקא מכמה סיבות
מאידך, ע"י הזקקות לזה, האדם הפרטי נהיה שותף בעסקי הבנק, שיש בהם עסקים אסורים. ואם חתם הית"ע באופן פרטי, יתכן לומר שהוא שותף רק בנכסים המותרים, אך אם לא חתם באופן פרטי, הרי הוא ככל לקוחות הבנקים, וכולם שותפים בשווה בכל הנכסים.
עושה חדשות כתב:וכעי"ז קשה לי במה שראיתי מנסחים שטרות של הית"ע, שיהיה פלגא מלוה ופלגא פקדון, ואם זה לא מועיל להתיר את איסור ריבית אז שיהיה כולו פיקדון. ובאופן 'מפליא' סכום ההתפשרות על הרווחים הוא שווה בין כך ובין כך, למרות שאם חציו פיקדון סכום ההתפשרות עומד על עשר אחוז, ואם רק חציו פיקדון אז סכום ההתפשרות הוא עשרים אחוז.עושה חדשות כתב:אמנם עדיין יש לשאול על היתר עיסקא הנעשה כדי למנוע איסור ריבית של 'פסיקה'. לכאו' המשמעות היא שהתשלום לא ניתן עבור המוצר העתידי אלא כשותפות (בפלגא פיקדון) עם היצרן או הסיטונאי וכד' בעסקיו, ומה שאח"כ -אם תהיה התייקרות- יקבל המשלם מוצר יותר יקר במחיר הזול, אי"ז משום הקדמת המעות, אלא בעבור שותפותו בכל העסק המניב רווחים. אמנם יוצא דבר משונה שסכום ההתפשרות הקצוב ישתנה לפי עליית ערך המוצר, למרות שזה רחוק מלשקף את הריווחיות של העסק, הרי לפעמים אדרבה כשמוצר מתייקר זה אומר שהחנות מרוויחה פחות.עושה חדשות כתב:לכשיבקע כתב:ד]
אקדים כי ככל הנראה שאלתי אינה נכונה, אך הית''ע וללומדו אני צריך.
היות והיתר העיסקא מבוסס על דמי התפשרות קבועים בין המשקיע למתעסק, והבנק מעלה את המשכנתא / מסגרת האשראי / הלוואת אשראי ברגע לפי החלטה שרירותית של נגיד בנק ישראל, לכאו מוכח מזה שאין כל קשר בין הרווחים לגובה הרבית שהמתעסק משלם - היינו הרווחים שקיבל, שהרי כלל ההלוואות במשק עלו כתוצאה מהחלטה ומקביעה של ערך הכסף.
א''כ מדוע אי''ז סותר להית''ע. הרי מוכח מכך שהריבית במשק זהה שאין בזה כל קשר לרווחים אלא לרבית הכללית.
אין לי ידע בכלכלה, אבל אני מניח שלא מדובר בהחלטה שרירותית של הנגיד אלא בהתאם למציאות ולשווי הכסף ולגובה הרווחים והמדד וכו', וא"כ אולי זה מוצדק לראות את זה עדיין כסכום התפשרות.
יהודה בן יעקב כתב:התכוונתי למהדו' תשפ"ב. איני יודע איזה יש תח"י.
בעיקר הדין, כן מבו' בחי' רבי מאיר שמחה ב"מ סה ע"ב ד"ה עוד. ובמאמר הרבית לרס"ג (קובץ בית אהרן וישראל גליון רא, עמ' י).
עושה חדשות כתב:נג]
או לווה שפורע חצי מהחוב קודם הזמן, ע"מ שירוויח לו זמן בחצי השני.
וכתב בדרכי תשובה סימן קעג ס"ק כטונראה דהוא הדין הלוה בעצמו מותר לפרוע לו חצי הדמים תיכף על מנת שיפרע לו המותר לאחר זמן רב, דהא גם הלוה מותר לקנותו בפחות, נראה לי.
ועי' בס' שארית חיים דף ל"ג ע"ד שהביא דברי השער דעה בזה ומפקפק ע"ז דלפי טעם הרדב"ז מבואר דלא דמי ללוקח ממנו בפחות דבכה"ג הוי הלואה עבור הלואה ואסור וסיים בצ"ע עיין שם:
עושה חדשות כתב:נה]
באופן שהמוכר מציע מחיר זהה לתשלום מיידי או בהקפה, אבל המשלם במזומן כעת מקבל שי משא"כ אם משלם בהקפה. האם יש בזה איסור של טרשא במפרש וכו' כשמשלם בהקפה?
עושה חדשות כתב:נו]
יש דברים שלא נעים לבקש, אבל גם לא נעים לסרב למי שמבקש. לדוגמא- לבקש מהשכנים את הדירה לערוך שם שמחה וכד'. השאלה היא באופן שראובן הלווה לשמעון, ולכן הוא מרשה לעצמו לבקש משמעון בקשה בסגנון הנ"ל, אף שלולי ההלוואה לא היה 'מעיז' לבקש כזה דבר. אמנם הסיבה ששמעון מסכים, היא לא בגלל ההלוואה, אלא כן יעשה שמעון לכל מי שיבקש ממנו, בין אם הבקשה הגיונית כי הוא מלווה לו כסף, ובין אם זה סתם תעוזה וחציפות מצידו של המבקש, כי סו"ס לא נעים לסרב. האם יש בזה שאלה של ריבית?
בהנחה שהאיסור של טרשא הוא גם כשהמחיר היקר הוא השער הרגיל. אבל כאן השאלה היא שזה לא ממש הוזלה, אלא שי צדדי. ולענ"ד נראה פשוט לאסור, אבל שמעתי מורי הוראה שהקלו בזה.יהודה בן יעקב כתב:תלוי במח' האחרונים - מחנ"א וחכמ"א, נגד התפל"מ, רעק"א, פת"ש ועוד, וכן הוא ברמב"ן במלחמות, בדין מוזיל למשלם מיד.עושה חדשות כתב:נה]
באופן שהמוכר מציע מחיר זהה לתשלום מיידי או בהקפה, אבל המשלם במזומן כעת מקבל שי משא"כ אם משלם בהקפה. האם יש בזה איסור של טרשא במפרש וכו' כשמשלם בהקפה?
לכאו' עצם הציווי הוא לא האיסור, אלא רק מה שעושה ע"פ ציוויו בעקבות ההלוואה, משא"כ בנידון דנן שעושה ע"פ ציוויו לא מחמת ההלוואה אלא מחמת שאינו מסרב בזה לכל אדם.יהודה בן יעקב כתב:לפחות "הוה רבית דברים שמצוה עליו דברים בשביל ההלואה" (-ט"ז יורה דעה סימן קס ס"ק ה).עושה חדשות כתב:נו]
יש דברים שלא נעים לבקש, אבל גם לא נעים לסרב למי שמבקש. לדוגמא- לבקש מהשכנים את הדירה לערוך שם שמחה וכד'. השאלה היא באופן שראובן הלווה לשמעון, ולכן הוא מרשה לעצמו לבקש משמעון בקשה בסגנון הנ"ל, אף שלולי ההלוואה לא היה 'מעיז' לבקש כזה דבר. אמנם הסיבה ששמעון מסכים, היא לא בגלל ההלוואה, אלא כן יעשה שמעון לכל מי שיבקש ממנו, בין אם הבקשה הגיונית כי הוא מלווה לו כסף, ובין אם זה סתם תעוזה וחציפות מצידו של המבקש, כי סו"ס לא נעים לסרב. האם יש בזה שאלה של ריבית?
עושה חדשות כתב:לכאו' עצם הציווי הוא לא האיסור, אלא רק מה שעושה ע"פ ציוויו בעקבות ההלוואה, משא"כ בנידון דנן שעושה ע"פ ציוויו לא מחמת ההלוואה אלא מחמת שאינו מסרב בזה לכל אדם.
ע"כ נ"ל דהעיקר בזה שודאי דרך עולם לכבד אכסנאי באכילה כדי שאם יבוא הוא שם יחזור ויכבדו, או שעושה כן מצד גמילות חסד, וכאן שבא המלוה להזהיר הלוה שיעשה כן, אף על פי שהוא היה עושה כן מעצמו ואין כאן רבית ממון, מ"מ מה לו לזה שיצווהו על זה, אלא ודאי סומך על שהוא לוה שלו והוה רבית דברים שמצוה עליו דברים בשביל ההלואה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 237 אורחים