בברכה המשולשת כתב:מעין זה, אולי, מה שזכורני שראיתי בספרו של פליישר שמנהג א"י היה להוסיף עוד מזמורים רבים בפסוקי דזמרא של שבת
שבטיישראל כתב:בברכה המשולשת כתב:מעין זה, אולי, מה שזכורני שראיתי בספרו של פליישר שמנהג א"י היה להוסיף עוד מזמורים רבים בפסוקי דזמרא של שבת
ולעומת זה קראו "סדרים" במקום "פרשיות" וכן התפלל בנוסח קצרה ביותר
שבטיישראל כתב:ולעומת זה קראו "סדרים" במקום "פרשיות" וכן התפלל בנוסח קצרה ביותר
אפשר לקבל? תומ"ר.חד ברנש כתב:בנוגע לכך שפסוקי דזמרא של שבת נתקנו, עקרונית, גם לחול, למי שיכול לאומרם, עיינו במאמר "אמירת 'נשמת כל חי' בימות החול ובכל יום; לתולדות מנהג ה'מעמדות' בקרב חסידי אשכנז", ירושתנו, ה, תשעא, עמ' ריט ואילך.
חד ברנש כתב:שבטיישראל כתב:ולעומת זה קראו "סדרים" במקום "פרשיות" וכן התפלל בנוסח קצרה ביותר
לא מדוייק.
1. בתקופה מאוחרת יחסית (המאה הי"ג), קראו במנהג ארץ ישראל גם בסדרים (בספר תורה) וגם בפרשיות (בחומשים). וכנראה נהגו כך, כדי לסתום את פיות מקטרגיהם. כתב על כך, פליישר, ב'מנהגי תפילה' וכו'.
2. נוסח הקבע הארצישראלי לא בהכרח מתאפיין בהיותו נוסח קצר יותר.
חד ברנש כתב:עושה חדשות, מצורף כבקשתך
היכן מופיע, ואם אפשר בבקשה להעלות.בברכה המשולשת כתב:ראיתי בספרו של פליישר שמנהג א"י היה להוסיף עוד מזמורים רבים בפסוקי דזמרא של שבת
בברכה המשולשת כתב:מעין זה, אולי, מה שזכורני שראיתי בספרו של פליישר שמנהג א"י היה להוסיף עוד מזמורים רבים בפסוקי דזמרא של שבת
תודה. כאן בפרק השלישי.בברכה המשולשת כתב:בפרק הנוגע לכך בספרו תפילה ומנהגי תפילה ארץ-ישראליים בתקופת הגניזה.
כדכד כתב:ראיתי בסידור אחד שהמקור היה לומר רק קכא וקכד והוסיפו את הפרקים שבאמצע כדי ליצור רצף. כעת איני זוכר בשם מי הביאו את המקור לקכא וקכד
כדכד כתב:ראיתי בסידור אחד שהמקור היה לומר רק קכא וקכד והוסיפו את הפרקים שבאמצע כדי ליצור רצף. כעת איני זוכר בשם מי הביאו את המקור לקכא וקכד
באמונתו כתב:ראה המצורף פה:
שמואל שלומוביץ כתב:יפה מאד!
אלא שהוא לא יורד לפרטים, כי מנהג הספרדים אינו בשיר המעלות האחרון שפותח את הלל הגדול אלא בשנים או בארבע אחרים כפי שהביא כדכד לעיל.
ואני רציתי לטעון שאולי מדובר בטעות שיסודה בהשוואת פתיחה וחתימה. אבל מדברי האבודרהם לא נראה כן.
באמונתו כתב:שמואל שלומוביץ כתב:יפה מאד!
אלא שהוא לא יורד לפרטים, כי מנהג הספרדים אינו בשיר המעלות האחרון שפותח את הלל הגדול אלא בשנים או בארבע אחרים כפי שהביא כדכד לעיל.
ואני רציתי לטעון שאולי מדובר בטעות שיסודה בהשוואת פתיחה וחתימה. אבל מדברי האבודרהם לא נראה כן.
לגבי מקרה המדובר צריך לבדוק, אבל עקרונית, יש להבחין בין טעם במפרשים (אף בראשונים) לבאר מנהג קיים, לבין הסבר כיצד התפתח המנהג מעיקרא.
לשון האבודרהם, מטרתו היא להסביר ולהבין מנהג קיים, לא לחקור ולהתחקות אחרי שורש ראשיתו והתגלגלותו, ואלה הם שני נושאים שונים ממש.
כדכד כתב:ההשערה נפל בבירא גם למ"ש בסי' הרמ"ק טעם למזמורים קכא עד קכד
מעיין כתב:בתשו' רלב"ח סי' ע"ט יש תשובה מענינת מענין אחד רשע שקרע דפים מסידור שהי' בו הוספת מזמורים לפסוקי דזמרה, ובתשו' זה גם דן בעצם הוספת המזמורים שיש שפקפקו בה שזה מנהג קראים ומינים עיי"ש שמשיב בחריפות, וגם דן שם מה לעשות מכאן ולהלאה וז"ל שם:
ועל הדבר השלישי וכו' ועכ"ז וכו' הפשרה שעלתה על לבי ונראית בעיני שהי' טובה לעבודת שמים ויש לה סמך מן הדין והוא שבימות החול לא תוסיפו שום מזמור על מה שהייתם אומרים עד עתה שאין ראוי להטריח על הציבור ולגרום להם ביטול מלאכה אמנים בשבתות ומועידם איני רואה שום הפסד במה שתאמרו אותם המזמורים קודם התפלה כאשר הם כתובים בסידור ולמדתי זה ממ"ש ז"ל במלה פ' בני העיר שביום שיש בו ביטול מלאכה וכו'
ובסוף התשובה יש פרט המעשה אשר השבתי עליו דברי אלו הוא זה כפי לשון השואל
תחלת הענין כי היינו מתחילים בברכות התפלה כמנהג הקהלה הקדושה שבירושלים תוב"ב [וכשמכרנו עשיית המצוות עד"ה נכנסו ב' להתחיל הברכות ונמשך הדבר ככה ב' שבועות] <א"ה איננו יודע כוונת משפט זה זה> ואמרו הברכות כפי מה שמסודר בסדור הדפוס רוצה לומר בתוספת מזמורים כמו רננו צדיקים ותפלה למשה ומזמורים אחרים ויש מי שרנן והלעיג ומר זה התוספת כמו תפלת הקרים שמביאים פסוקים מכאן ומכאן ובתפלת מנחה בשת מצאנו הסדור שקראו בו בשחרית והניחוה בב"ה על התיבה שהיו בו עלים קרועים במום התוספות שרננו עליו .... גם בזה התוספת מאלו המזמורים שרוצים לחדש מנהג קצת מהקהל וקצת מוים ואינם רוצים לחדש דבר כיון שהמנהג שלהם הוא כפי מנהג ירולם תוב"ב אינם רוצים לדש דבר בזה יורנו אדוננו מה יתן הדין להבא ואת הדרך אשר נתנהג בה...
שמואל שלומוביץ כתב:באמונתו כתב:שמואל שלומוביץ כתב:יפה מאד!
אלא שהוא לא יורד לפרטים, כי מנהג הספרדים אינו בשיר המעלות האחרון שפותח את הלל הגדול אלא בשנים או בארבע אחרים כפי שהביא כדכד לעיל.
ואני רציתי לטעון שאולי מדובר בטעות שיסודה בהשוואת פתיחה וחתימה. אבל מדברי האבודרהם לא נראה כן.
לגבי מקרה המדובר צריך לבדוק, אבל עקרונית, יש להבחין בין טעם במפרשים (אף בראשונים) לבאר מנהג קיים, לבין הסבר כיצד התפתח המנהג מעיקרא.
לשון האבודרהם, מטרתו היא להסביר ולהבין מנהג קיים, לא לחקור ולהתחקות אחרי שורש ראשיתו והתגלגלותו, ואלה הם שני נושאים שונים ממש.
אני לא מפריך את הדברים ממה שהאבודרהם נותן טעם לדברים, אלא ממה שהאבודרהם מתעד לכאו' מנהג קדום לומר רק קכא וקכד,
ואם אכן זה המנהג הקדום ורק בהמשך הוסיפו לומר כל המזמורים מקכא עד קכד, אז נפל בבירא ההשערה שבמקור ההנחיה היתה לומר משיר המעלות עד עושה שמים וארץ, [ובמקום לומר קלד שהוא תחילת הלל הגדול לרבי יוחנן, טעו בהעתקה לומר משיר למעלות, שהוא תחילת פרק קכא, עד עושה שמים וארץ קמא בסו"פ קכד].
משמע בפשטות שקראו בשבת שירי המעלות כולם, מהתחלה ועד הסוף.ויש מקומות שנהגו לקרות הלל הגדול בשבתות קודם פסוקי הזמירות, ויש מקומות שנהגו לקרות שירי המעלות - הכל כמנהגם
ראה המצורף עוד מעניין הזה:לשחרית של שבת הולכין לבית הכנסת... ומוסיפין בספרד... וכן שיר המעלות לולי יי' וגו' על קבוץ גליות, שנ' נפשנו כצפור נמלטה וגו' אב"ן. ובבית הכנסת לאדונינו הנשיא ר' יהוסף זצ"ל מוסיפין עוד שיר המעלות שמחתי באומרים לי בית יי' נלך וגו' על שם [שמחת] המקדש החדש שבנה שהוא בניין מפואר. וכן תמצא עניין כל המזמורים שמוסיפין בספרד לפי העניין, וישר מאד לפני, והמשכיל יבין. אב"ן.
עושה חדשות כתב:ראה זה חדש -
עושה חדשות כתב:בס' ערוגת הבושם (אורבך) כרך ד' העתיק דברים דומים בשם הראב"ן. עמודים 25,63.
עושה חדשות כתב:אם אדם מוסיף לפעמים עוד מזמורים לפסוד"ז, (שמעתי על מי שנוהג כך), יל"ד דבכה"ג כבר ל"ה 'ישתבח' ברכה הסמוכה לחבירתה, ויצטרך לפתוח בה בברוך. לפמש"כ בתוס' רא"ש בברכות מו: "דכי אמרינן דפסוקים לא הוי הפסק ה"מ פסוקים הקבועים תמיד ככל הני דאמרינן אבל בקריאת התורה הוי הפסק", (וכ"כ האבודרהם בדיני קריאה"ת).
אמנם המשנ"ב לא חייש לשיטה זו, וכ' בסי' תכב "כתבו האחרונים דאם בא לביהכ"נ סמוך להלל יקרא הלל תחלה עם הצבור ואח"כ יתפלל וכתבו עוד דאם הוא באמצע פסוקי דזמרה יש לו להפסיק לקרות הלל עם הצבור ואין זה הפסק דלא גרע ממזמורים שמוסיפין בשבת".
אבל בראייתו מהפסוקים שמוסיפים בשבת יל"ד אי נימא דלחול נמי נתקנו .
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים