עמקן כתב:בזמנו ראיון הציונות עוד לא נולד. אם יש שאלה הוא אם למפרע אפשר לראות בו שרש פרה ראש ולענה.
אחימעץ כתב:המהרצ"ה קלישר נתאמץ מאד לעורר את הגאולה וכדבריו כי "מעט מעט תבוא גאולת ישראל", ומה זה אם לא ציונות?
אלא שלא נשתתף במעשיו עם מרשיעי ברית כדעת רבני הציונות שלאחריו.
גם זו לטובה כתב:אחימעץ כתב:המהרצ"ה קלישר נתאמץ מאד לעורר את הגאולה וכדבריו כי "מעט מעט תבוא גאולת ישראל", ומה זה אם לא ציונות?
אלא שלא נשתתף במעשיו עם מרשיעי ברית כדעת רבני הציונות שלאחריו.
אכן נגעת כאן בנקודה יסודית וחשובה, לדוגמא: הגרחי"ש זילברמן עשה פלגינן, מחד גיסא לא יתכן שעם ישראל חזר לארצו וכו' במקרה כחלק מהגלות, ומחר יכולים לחזור לגרמניה,,ברור שיש כאן תחילת תהליך של גאולת ישראל,-[וע"ע בספר אחרית כראשית שיצא ע"י תלמיד בית מדרשו (עם הסכמה מדודו הגר"ש)] אולם מאידך אינו מקבל את כל האמרות התמוהות של הראי"ה בשבח הרשעים והמסתעף.
גם הגר"ש בהנחת "אבן פינה" ל"גבעת זאב החדשה", דיבר באריכות על קיום חזון הנביאים [מעניין מה היה מגיב ע"כ הגראמ"ש...]
[נזכרתי כעת בפתגם, ב' רעות עשתה הציונות, והשנייה חמורה מהראשונה - א' שהם ציונים ב' שאנחנו לא ציונים]
משולש כתב:
ה'מכתב מאליהו' מסביר שאכן לא במקרה חזר ישראל לארצו, אלא בשביל להגדיל את הנסיון האחרון והקשה ביותר:
זה הוא הנסיון שלתוכו הוטל עם ישראל ב "עקבות דמשיחא " . ה' יתברך משיב יהודים רבים לארץ ישראל ושולטים בה, ופורקי עול התורה מתגאים כאילו הם עשו ופעלו זאת בגבורתם, וככל שתגדל גאותם תגדל חוצפתם, ויגבר רצונם להשליט את האפיקורסות ח"ו . זהו הנסיון האחרון של גלות השכינה, הנסיון הקשה ביותר . אם נכיר את הנסיון הזה בכל היקפו, נדע את התפקיד שהטילו משמים על תקופתנו – להתחזק נגד הדעות החומריות הכוזבות, ולהכיר כי טעות גמורה היא בידי אלו הטוענים כאילו שאנו עשינו את שלנו – באנו לארץ ישראל, לחמנו עליה, והננו שולטים בה – וה' יתברך כבר יעשה את שלו ובמשך הזמן ירבו אמונה ויראת שמים . אולם עלינו להכיר כי הם מחליפים את מה שבידי ה', ואינו בתחום בחירתנו , כי הרי " ה' איש מלחמה ", וידיו פעלו כל זאת, במה שמוטל עלינו לעשות, ואינו בידי שמים, כי "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים".
העומדים בתקיפות ובגבורה נפשית בנסיון הקשה הזה, של הדעות הכוזבות של "כוחי ועוצם ידי", ואינם מתפעלים ומושפעים מחןצפת הכפירה, ולא מתבטלים כלפיה כלל , אלא אדרבא מתחזקים באמונתם ואינם זזים מהשקפת התורה וחז"ל כמלא נימה, ומתמסרים לגמרי לעבודה פנימית בתורה ובתפילה ויראת שמים, הם אשר יזכו לגאולה השלמה ע"י משיח צדקנו במהרה בימינו. להם יתגלה שוב האור העליון של ההכרות הבהירות, ידיעת האמת לאמיתה – אורו של גן עדן, ויתוקן כל החשך וההסתר שהיה מתעבה והולך מאז חטא אדם הראשון , ויזכו לסוף התיקון דלתתא , שבעולם הזה, ולגילוי כבוד הדר מלכות ה' בשלמות בעולם הבא – מלכות דסלקא לעילא" ("מכתב מאליהו" חלק ג' עמ' 217-218 ).
עמקן כתב:התעוררתי ע"י האשכול להתבונן בזה עד כמה היה רצה"ק מקובל בדורו. כנראה הוא הוכר כרב חשוב בדורו אבל צ"ע אם הוא הוכר כאחד מגדולי דורו. איני קובע כלום על רצה"ק לא לזכות ולא לחיוב מטעם הפשוט שלא ידוע לי אבל בנתיים לפי מה שראיתי נ"ל שלקבוע שהוא היה מגדולי דורו בחכמה וביראה קצת מוגזם. זולת פעולתיו בענין הקרבת קרבנות וכדומה כמעט לא שמעתי ממנו כלום. לא שמעתי ממנו בשום שאלה להלכה או ענין ציבורי שאינו קשור להקרבת קרבנות וכדומה. [חפשתי עכשיו באוצה"ח וזולת בספר קובץ הפוסקים לא מצאתי אף ספר שהיא מספרו על חו"מ מאזניים למשפט יותר מג' פעמים, רובם פחות מזה.] גם היום אחר שהמזרחינק'ס ניסו להציגו כאחד מגדולי דורו לא נראה שהם הצליחו ולא שומעים ממנו כלום כשלא עוסקים בעיניו. זה אינו אומר שהוא לא היה באמת אחד מגדולי דורו בתורה ויראה. היו הרבה נסתרים או שלא הוכר עומק גדלותם ואין לי שום סיבה לפקפק על תורתו ויראתו. אבל לומר שהוא הוכר כגדול בדורו מוגזם, בלי לגרוע במעלתיו הפרטיות שיתכן שהיה לו מעל ממה שהוכר באופן ציבורי.
א' כתב לי באופן פרטי להוכיח גדלותו ממה שהוא התכתב עם גדולי הדור והם התייחסו אליו בכבוד ובהערכה, זה אומר שהוא היה ראוי לאותו כבוד שהעניקו לו. אבל ע"פ סברתו אפשר להכשיר כמה שרצים גמורים דוגמת משה מנדלסון ועוד ועוד. הוא ענה לי ש"משה מנדלסון היו גם גדולי הדור שדברו כנגדו. משא"כ רצה"ק." אבל זה מאד לא ברור. חפשתי עכשיו ומצאתי בספר כתבי יסוד של הציונות הדתית, ספר שני, עמ' שמ"ה, שבתוך מכתבו של רצה"ק הוא כתב - "והמה יחדו כתבו תוכחה רבה למתנגדי", זאת אומרת שהיה לו מתנגדים. גם מצאתי בספר מרא דארעא דישראל ח"א עמ' ה' שהביא מכמה גדולי ישראל שהתנגדו לו, מהם בחריפות [הגם שלא הספקתי לעבור על המקורות שהביא, ואיני יודע עד כמה אפשר לסמוך על ספר הנ"ל].
עמקן כתב:מה שהוא כתב בעצמו - "והמה יחדו כתבו תוכחה רבה למתנגדי" מראה שהיה לו מתנגדים של ממש ולא סתם חולקים בהלכה. לא שייך תוכחה רבה למי שחולק בהלכה.
שומר כתב:איפה כתוב בתורה מדינה יש מצוה לדור בארץ זהו . כיבוש הארץ צריך נביא או אורים ותומים מדינה צבא ק"ו חילוני צריך עיון גדול מקור לזה
כל דצריך כתב:שומר כתב:איפה כתוב בתורה מדינה יש מצוה לדור בארץ זהו . כיבוש הארץ צריך נביא או אורים ותומים מדינה צבא ק"ו חילוני צריך עיון גדול מקור לזה
החשמונאים כבשו ללא נביא או אורים ותומים והקימו מדינה יהודית ובהמשך השלטון החשמונאי נעשה מתייוון ולמרות זאת על כל ימי שלטון החשמונאים כותב הרמב"ם ש"חזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה" וזה כולל גם שלטון מתיוון שמקביל לחילוני בימינו.
אמנם, יש לציין שהרמב"ן כותב שהחשמונאים נענשו ולא נותר להם זכר כי לקחו לעצמם את המלכות שצריכה להיות לשבט יהודה והם היו צריכים להסתפק בכהונה. מכל מקום, אפשרי גם אפשרי כיבוש הארץ והקמת מדינה ללא נביא ואורים ותומים.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים