מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 03, 2016 12:26 am

שו"ע או"ח סי' סא - אף בפסוקי דזמרה ובתפלה צריך לדקדק בכך. הגה: והוא הדין הקורא בתורה בנביאים ובכתובים יש ליזהר.

והמקור הוא בב"י בשם הרד"ק, ז"ל
"בכל עת שיקרא אדם בתורה נביאים וכתובים צריך ליזהר אבל הזהירו בק"ש והוא הדין לכל קריאה ומה שהזהירו בק"ש הוא לשתי עילות האחת מפני שיש באותם הפרשיות יחוד השם וקבלת עול מלכות שמים והאחרת שכל ישראל קוראים אותם פעמים ביום חכמים ועמי הארץ לפיכך היו צריכים להזהיר עליהם מפני עמי הארץ שאינם בקיאים בקריאה".

והנה לפי הטעם השני אין חילוק בין קריאת שמע לקריאת תהילים וכיו"ב, אבל לפי הטעם הראשון יל"ד מה שיעור ההפרש בין חיוב הדקדוק בקרי"ש לשאר קריאות.

ויל"ע היטב בלשונו של הרד"ק גופיה, כמצורף:

ספר המכלול - דקדוק בשאר קריאות.png
ספר המכלול - דקדוק בשאר קריאות.png (761.61 KiB) נצפה 6395 פעמים


מן הסתם כבר האריכו בזה, אשמח להתעדכן.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 13, 2020 2:59 pm

מה לגבי קריאת ההלל (בימים המחוייבים מדינא), האם מצאנו בזה חובת דקדוק?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' דצמבר 13, 2020 3:13 pm


מגופת חבית
הודעות: 460
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי מגופת חבית » ב' דצמבר 14, 2020 3:39 am

יש לציין מש''כ בשו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ה סימן ד
אף על פי שמצווה לדקדק באותיותיה, קראה ולא דקדק בהן יצא.
דכן סובר ר' יוסי (ברכות ט"ו ע"א). ולכאורה תמוה דהא הוא גם על אותיות דומות כמו בכל לבבך, שמחסיר אות אחד, ומאי טעמא יצא, הא הוא כהחסיר תיבה שלא יצא. ואולי מכיוון שרגילין אינשי לדבר כן נחשב זה כלשון, ובכל לשון הא קורין קריאת שמע. ואף לשון שנשתבש הרי הוא לשון, כמו כינויי נדרים, עיין בר"ן ריש נדרים בשם הר' יהודה בן חסדאי. וטעם ר' יהודה שסובר לא יצא, אולי הוא סובר כירושלמי ריש נדרים דמצריך קרא לכנויי נדרים משום דהוא לשון שבא משבושים, ולכן בקריאת שמע שליכא קרא לא יצא (ועי' עוד בזה לקמן סי' ה' סוף סעיף א').

הרי הא דיוצאין כשלא דקדק באותיותיה הוא מדין כל לשון, ולפי''ז לא הוי כקורא הפסוקים ממש כ''א כתרגום

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 14, 2020 2:35 pm

תודה על ההפניות. העליתי מהמצורף שם.

בשעה"צ תפח,ב נראה שזה ממש לעיכובא. וצ"ע ממנהג העולם.

דרך ישרה - הלל.pdf
(87.2 KiB) הורד 166 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 22, 2022 2:04 pm

וראה עוד בס' "חפץ חיים - מענה לשון" מהגר"ה זאקס בעמוד קיח מש"כ בשם הגר"ח מבריסק.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' מרץ 22, 2022 2:30 pm

עושה חדשות כתב:מה לגבי קריאת ההלל (בימים המחוייבים מדינא), האם מצאנו בזה חובת דקדוק?

בסידור אזור אליהו מציין "הנהגות הגר"א - מכת"י ר' סעדיה":
הלל כמו ק"ש בדקדוק, ומאריך מאד.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 28, 2022 2:31 pm

ז"ל הגר"א ספד"צ; ושם ע"ב תליסר טעמי דאורייתא והן מלכי קרבא כמ"ש בתיקונים כמה פעמים שכל הקרבא הוא בטעמים. ושם ע"ג גו היכלא דאתוון דקיקין שבע טעמי דאורייתא כו' בשבעה היכלין דכתובים כו'. וכ"ז הוא בק"ש ובהילולין דבכל יום שמחוייב מן התורה כמ"ש בה"ג הוא תהלתך כו' כידוע.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יוני 13, 2023 8:45 am

ע"ע בהנדפס בחי' הגרי"ז סוטה דל"ג בשם הג"ר מאיר סולבייציק בביאור דברי הרד"ק הנ"ל.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי פולסברג » ה' יולי 06, 2023 5:58 pm

[עי' בברכת אברהם שבת עז: שגם בתושבע''פ צריך לדקדק]

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי באמונתו » ה' יולי 06, 2023 9:44 pm

בנותן טעם להזכיר אמרתו הקולעת של בעל המשנה ברורה, המתייחסת אל אלו המדגישים חשיבות של דקדוק האותיות, ומתפשרים בעניינים נוגעים למהות, והתבטא שאם אמנם נחלקו רבותינו ז"ל בדין "קרא ולא דקדק", כשלמעשה הלכה היא שיצא, אך "דקדק ולא קרא" לא חלק איש מעולם, ולכל הדעות - לא יצא, מצ"ב:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_החפץ חיים חייו ופעלו - א - ישר, משה מאיר בן דוד_344.pdf
(1.53 MiB) הורד 73 פעמים

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי ישראליק » ה' יולי 06, 2023 9:55 pm

פולסברג כתב:[עי' בברכת אברהם שבת עז: שגם בתושבע''פ צריך לדקדק]

ראייתו לא מובן כ"כ, הא כתוב בפירוש ברמ"א שרק בתורה בנביאים ובכתובים צריכים לדקדק

וכ"כ הרד"ק בהדיא:
בדברו בלשון הקודש.PNG
בדברו בלשון הקודש.PNG (30.12 KiB) נצפה 3633 פעמים

גל של אגוזים
הודעות: 1285
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' יולי 06, 2023 11:58 pm

ישראליק כתב:
פולסברג כתב:[עי' בברכת אברהם שבת עז: שגם בתושבע''פ צריך לדקדק]

ראייתו לא מובן כ"כ, הא כתוב בפירוש ברמ"א שרק בתורה בנביאים ובכתובים צריכים לדקדק

וכ"כ הרד"ק בהדיא:
בדברו בלשון הקודש.PNG


ס' ברכ"א אינו תח"י לע"ע.

אך מזמן הבאתי ראיה דיש לדקדק בתושבע"פ מדברי התוס' בזבחים דף קי"ז ע"א ד"ה פלכו ע"ש [והוא פלא ולא מצאתי מי שיעמוד בזה].

ובעיקר הענין יש מעשה ידוע בבריסק בענין הנהגת הגרי"ז בבשכמל"ו ובנו הגרי"ד זצ"ל היה משתמש בזה בשיעורו בריש נזיר [ואכמ"ל].

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי ישראליק » ו' יולי 07, 2023 12:26 am

גל של אגוזים כתב:אך מזמן הבאתי ראיה דיש לדקדק בתושבע"פ מדברי התוס' בזבחים דף קי"ז ע"א ד"ה פלכו ע"ש [והוא פלא ולא מצאתי מי שיעמוד בזה].

מזה שרש"י ז"ל שם בנחמי' מסביר סיבת הכ' דגושה בתיבה זו רואים שתיבה זו צריכה הסבר, ומפני זה גם תוס' כותב מה שכותב, אבל אין זה ראי' לדיונינו, כנלענ"ד.

ויעיין יצחק ירנן ח"ב, סימן ט, שמביא ראי' מהגמ' בבא קמא קד סוף ע"ב יש תלמוד, או ישתלמו וכו', שלא דקדקו בדיבור

אגב חשבתי, שמזה שכ' הרמ"א בסימן קלב שיזהרו לומר פיטום הקטורת מתוך הכתב, מזה אולי ראי' שבשאר חלקי התפילה שאינם מתנ"ך, וכ"ש בלימוד, שלא צריכים לדקדק

גל של אגוזים
הודעות: 1285
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' יולי 07, 2023 1:01 am

ישראליק כתב:
גל של אגוזים כתב:אך מזמן הבאתי ראיה דיש לדקדק בתושבע"פ מדברי התוס' בזבחים דף קי"ז ע"א ד"ה פלכו ע"ש [והוא פלא ולא מצאתי מי שיעמוד בזה].

מזה שרש"י ז"ל שם בנחמי' מסביר סיבת הכ' דגושה בתיבה זו רואים שתיבה זו צריכה הסבר, ומפני זה גם תוס' כותב מה שכותב, אבל אין זה ראי' לדיונינו, כנלענ"ד.


רש"י מרבה לבאר דקדוק מילים בפרט בתנ"ך, מה הקשר מזה לד' תוס' הנסובים על הגמ' ולא על פסוק זה [אלא שתוס' מביא ראיה מפסוק זה]. ועוד, רש"י מסביר סיבת הכ"ף דגושה ומה זה קשור למה שתוס' מודיעים לנו דצ"ל בכ"ף דגושה, ודו"ק.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי ישראליק » ו' יולי 07, 2023 1:13 am

גל של אגוזים כתב:
ישראליק כתב:
גל של אגוזים כתב:אך מזמן הבאתי ראיה דיש לדקדק בתושבע"פ מדברי התוס' בזבחים דף קי"ז ע"א ד"ה פלכו ע"ש [והוא פלא ולא מצאתי מי שיעמוד בזה].

מזה שרש"י ז"ל שם בנחמי' מסביר סיבת הכ' דגושה בתיבה זו רואים שתיבה זו צריכה הסבר, ומפני זה גם תוס' כותב מה שכותב, אבל אין זה ראי' לדיונינו, כנלענ"ד.


רש"י מרבה לבאר דקדוק מילים בפרט בתנ"ך, מה הקשר מזה לד' תוס' הנסובים על הגמ' ולא על פסוק זה [אלא שתוס' מביא ראיה מפסוק זה]. ועוד, רש"י מסביר סיבת הכ"ף דגושה ומה זה קשור למה שתוס' מודיעים לנו דצ"ל בכ"ף דגושה, ודו"ק.


תוס' אינם מודיעים לנו בזה שצריכים לדקדק בזה, אלא תוס' מסבירים לנו פירוש התיבה.

לשיטתך, יעיין בתוס' מגילה יד ע"ב, ד"ה שגלתה

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ו' יולי 07, 2023 1:35 am

גל של אגוזים כתב:ס' ברכ"א אינו תח"י לע"ע
.
ברכת אברהם שבת עז ב דקדוק תושבע'פ.png
ברכת אברהם שבת עז ב דקדוק תושבע'פ.png (176.49 KiB) נצפה 3604 פעמים


וכן מדוייק מלשון הכף החיים (סא, נו) קצת שכתב:
"וגם בזמירות ובתפלה ובכל עת שלומד יתן בדעתו שהאותיות היוצאות מפיו היא בוקעת האויר ועולה למעלה ואם אינו מדקדק בהם להוציאה כתקנם הרי אלו ייצאו חסרים ופגומים ח"ו..."

ואף שנראה שהוא רק מקצר לשון השו"ע ורמ"א שכתבו:
אף בפסוקי דזמרה ובתפלה צריך לדקדק בכך: הגה וה"ה הקורא בתורה ובנביאים ובכתובים יש לזהר [ב"י בשם הרד"ק]
מ"מ 'בכל עת' משמע לרבויי, והו"ל לכתוב 'שקורא' או משהו קרוב.
נערך לאחרונה על ידי ענ'י לעצמי ב ו' יולי 07, 2023 1:42 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי ישראליק » ו' יולי 07, 2023 1:39 am

תודה

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 22, 2024 1:32 am

גל של אגוזים כתב:ובעיקר הענין יש מעשה ידוע בבריסק בענין הנהגת הגרי"ז בבשכמל"ו ובנו הגרי"ד זצ"ל היה משתמש בזה בשיעורו בריש נזיר [ואכמ"ל].
במטותא אם אפשר בקצרה.

גל של אגוזים
הודעות: 1285
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ג' פברואר 27, 2024 3:15 pm

בקצרה:
מישהו שם לב שהגרי"ז לא דקדק כ"כ באמירת בשכמל"ו כדקדוקו בק"ש והסיק מכך שהגרי"ז ס"ל דאינו בכלל ק"ש, והגרי"ד שאל את אביו בזה וענה 'יע ק"ש נישט ק"ש, תורה איזעס נישט', ר"ל דאפי' אם זה בכלל ק"ש מ"מ לדקדק באותיותיה שייך רק בתושב"כ.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' פברואר 27, 2024 7:47 pm

גל של אגוזים כתב:בקצרה:
מישהו שם לב שהגרי"ז לא דקדק כ"כ באמירת בשכמל"ו כדקדוקו בק"ש והסיק מכך שהגרי"ז ס"ל דאינו בכלל ק"ש, והגרי"ד שאל את אביו בזה וענה 'יע ק"ש נישט ק"ש, תורה איזעס נישט', ר"ל דאפי' אם זה בכלל ק"ש מ"מ לדקדק באותיותיה שייך רק בתושב"כ.

עיין בשיעורי הגרי"ד הלוי (מנחות עא.).

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 08, 2024 12:34 pm

לש' השו"ע הנ"ל; אף בפסוקי דזמרה ובתפלה צריך לדקדק בכך, ולכאו' זה כולל גם בשכמל"ו, וצ"ע.

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' אוגוסט 05, 2024 6:52 am

עושה חדשות כתב:לש' השו"ע הנ"ל; אף בפסוקי דזמרה ובתפלה צריך לדקדק בכך, ולכאו' זה כולל גם בשכמל"ו, וצ"ע.

מהיכ"ת ש'תפילה' כולל את הכל, אפשר שמדובר רק בתפילת העמידה. וכן משמע קצת ממה שלא כתב רק 'תפילה' ופסוק"ז ממילא משמע, וחילקן לב'.

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' אוגוסט 05, 2024 6:58 am

לעיל הובא ראיה בשם הברכ"א שצריך לדקדק גם בלימוד תושבע"פ ממה שדנו (שבת עז:) מהו הגירסא הנכונה "גראינין או גרעינין... אוממות או עוממות?... מאמצין תנן או מעמצין?" ואל"כ מאי איכפ"ל בזה. ובעניותי לא הבנתי ראייתו כלל, שהרי רצו לדעת מהו הגירסא הנכונה, שזה חשוב בעד עצמו ולא משום שיש ענין לקרות בדקדוק דוקא.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 05, 2024 11:14 am

כשלמדו תורה ומסרוה בעל פה - ידיעת הגרסא והגייתה היינו הך.

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' אוגוסט 05, 2024 7:12 pm

אבל עדיין אין הוכחה שיש דין שצריך לדקדק בקריאתם, ובפרט בימינו אנו.

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: קרא קפיט'ל תהילים ולא דקדק באותיותיה

הודעהעל ידי מטה עז » ד' אוגוסט 07, 2024 11:37 am

ענ'י לעצמי כתב:
גל של אגוזים כתב:ס' ברכ"א אינו תח"י לע"ע
.
ברכת אברהם שבת עז ב דקדוק תושבע'פ.png


וכן מדוייק מלשון הכף החיים (סא, נו) קצת שכתב:
"וגם בזמירות ובתפלה ובכל עת שלומד יתן בדעתו שהאותיות היוצאות מפיו היא בוקעת האויר ועולה למעלה ואם אינו מדקדק בהם להוציאה כתקנם הרי אלו ייצאו חסרים ופגומים ח"ו..."

ואף שנראה שהוא רק מקצר לשון השו"ע ורמ"א שכתבו:
אף בפסוקי דזמרה ובתפלה צריך לדקדק בכך: הגה וה"ה הקורא בתורה ובנביאים ובכתובים יש לזהר [ב"י בשם הרד"ק]
מ"מ 'בכל עת' משמע לרבויי, והו"ל לכתוב 'שקורא' או משהו קרוב.


כמדומה שראיתי מובא שרבי שריה זצ"ל לא היה שר עם הציבור "טובים מאורות" לאחר קידוש לבנה, כי הציבור כדרכו היה מעוות במנגינה את המילים מלעיל ומלרע, ולא יכול היה הצדיק זצ"ל לשאת זאת (למרות שוודאי אין בזה "דין" אמירה אלא מנהג בעלמא)


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים