מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 15, 2023 10:41 am

במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:גאל ישראל

viewtopic.php?t=45397

יישר כח גדול!
מעניין שאחד המקילים בזה - הוא רבו של רב היישוב שלנו, ובדיוק אנו סמוכים ליום היארצייט שלו (כך ראיתי היום בלוח עיתים לבינה).

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 15, 2023 5:28 pm

עזריאל ברגר כתב:ש"ץ שטעה וחתם "גאל ישראל" (לשון הודיה על העבר) במקום "גואל ישראל" (לשון בקשה על ההווה והעתיד), וכבר המשיך לברכה הבאה אחריה - האם חייבים להחזירו?
ואם לא החזירוהו - מפני כבוד הבריות וכדו' - האם אפשר לענות אמן על ברכותיו שבהמשך, או דילמא כולן לבטלה מפני שאינן כהלכה?

אחרי שהובא שיש מקילין - אולי גם להמחמירים לא נחשיב שאר הברכות לבטלה שהרי יש לו על מי לסמוך וקצת אולי לדמות למעשה שנעשה בשבת שמותר לדעות מסויימות שגם המחמירים שלא כאותן דעות לא יחשיבו זה מעשה שבת בדיעבד
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ה' יוני 15, 2023 11:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » ה' יוני 15, 2023 10:42 pm

מעניין, יעוי' מחזור ויטרי בברכת גואל ישראל בשמונה עשרה [הנדפס וכת"י לונדון ומוסקובה].
קבצים מצורפים
Screenshot (125).png
Screenshot (125).png (245.68 KiB) נצפה 8655 פעמים
Screenshot (124).png
Screenshot (124).png (62.58 KiB) נצפה 8655 פעמים
גאל ישראל.pdf
(120.3 KiB) הורד 122 פעמים

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יוני 16, 2023 1:13 am

עקבי כתב:מעניין, יעוי' מחזור ויטרי בברכת גואל ישראל בשמונה עשרה [הנדפס וכת"י לונדון ומוסקובה].

וכן הוא שם בכ"י פרמה 2574 עמוד 2: גאל ישראל.
אך בכ"י ששון, גם ניו יורק 8092: גואל ישראל.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יוני 19, 2023 10:31 pm

בנוגע לעניין, בתענית טו ע"א, בברכת 'גואל ישראל' (שבתעניות), באחד מכת"י הנוסח: "גאל ישראל", וחיפוש בב"א איתר עוד כמה ראשונים.
אבל כנראה זו ט"ס.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ג' יוני 20, 2023 1:37 am

חד ברנש כתב:בנוגע לעניין, בתענית טו ע"א, בברכת 'גואל ישראל' (שבתעניות), באחד מכת"י הנוסח: "גאל ישראל", וחיפוש בב"א איתר עוד כמה ראשונים.
אבל כנראה זו ט"ס.

אף בטור אורח חיים הלכות תפילה סימן קכד:
וז"ל רב עמרם מאן דקאי בבי כנישתא אחורי ש"צ בעי לכווני דעתיה ובתר דחתים ש"צ על כל ברכה וברכה להוי עני אמן דהכי אמור רבנן מ"ד (תהלים לא) אמונים נוצר ה' אלו שאומרים אמן באמונה אומר ש"צ ברוך מחיה המתים והם עונין אמן ועדיין לא ראו תחיית המתים ומאמינין בהקב"ה שמחיה המתים אומר ש"צ ברוך גאל ישראל והם עונין אמן ועדיין לא נגאלו וא"ת נגאלו הרי חזרו ונשתעבדו ומאמינין שעתיד הקדוש ברוך הוא לגאלם...
והדבר מוכח, אשר כן גרס שם מרן הבית יוסף בסימן סו:
ואין להביא ראיה לדברי האומרים שצריך לענות אמן אחר גאל ישראל, ולא הוי הפסק, ממאי דאמרו רבנן אומר שליח ציבור גאל ישראל והן עונין אמן, וכמו שכתב רבינו בסימן קכ"ד (קז:) בשם רב עמרם, דהתם בברכת גואל ישראל שבתפלה קאמר, שהרי הזכיר שם קודם לכן ברכת מחיה המתים, ואח"כ ברכת גאל ישראל, ואח"כ בונה ירושלים, וזהו סדר ברכות שבתפלה:
הלא אף בלא לדעת מה נוסח המקורי שם ובמחזור ויטרי, הרי אפשר שכל אלו מעידים על נוסח אשכנזי/צרפתי רווח עתיק כזה, והמעתיקים לפחות, רשמו השגור בתפילתם, בעוד מאמרם בפסחים דף קיז עמוד ב:
אמר רבא: קריאת שמע והלל - גאל ישראל, דצלותא - גואל ישראל. מאי טעמא - דרחמי נינהו
הוא לא מפורש בחתימה, ואדרבה, המפרשים מתקשים אשר בפשוטו החתימה היא לא רחמי.
מלבד: כי [א-ל] גואל חזק אתה, נוכל גם לפרשו בברכת אבות: ומביא גואל לבני בניהם.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' יוני 22, 2023 7:02 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יוני 20, 2023 9:51 am

כיום לא קשה לבדוק בסידורים צרפתיים קדומים מה היה הנוסח.
לדעתי, אם באמת היה כזה נוסח, שברכת הגאולה בשמו"ע נחתמה 'גאל ישראל', ואין זה ט"ס, מסתבר שזה היה נוסח צרפתי ולא אשכנזי.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ג' יוני 20, 2023 2:10 pm

אף בגניזה נמצא במספר כ"י: גאל ישראל, עיין ספר תפילת העמידה לחול ע"פ הגניזה הקהירית, עמודים 91, 93. ספק אם בימינו מעתיק יכול לטעות כאן, הרי "מיגרס גריסין".
ריבוי כתבי היד כאלו, ובפרט במחזור ויטרי, אולי משקף מסורת שונה.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' יוני 22, 2023 7:03 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יוני 20, 2023 2:17 pm

אם אכן נתהלכה כזו גירסה (גאל), איך אפשר שהיא חלפה "מתחת לראדר" של הראשונים? אף אחד לא העיר עליה, לא דן בה? זה הגיוני?

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ג' יוני 20, 2023 3:10 pm

חד ברנש כתב:אם אכן נתהלכה כזו גירסה (גאל), איך אפשר שהיא חלפה "מתחת לראדר" של הראשונים? אף אחד לא העיר עליה, לא דן בה? זה הגיוני?

אמנם, ראשונים רבים מעתיקים מאמר "דצלותא - גואל ישראל" בהקשרים שונים, ואין לדעת מה הם ביקשו והתכוונו בכך לשלול.
כמובן, לא בכל שינוי הוזקקו והוצרכו ראשונים, ליצור ולהפוך ל"פולמוס" שלם, בייחוד בלא ידוע על מי מן החכמים אשר תמך דווקא בנוסח החילופי, רק אפשר שכן נהג עלמא במקצת.
(אגב, בתענית מצאתי שני כ"י כאלו, וגם בארחות חיים מלוניל).
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' יוני 22, 2023 9:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » ג' יוני 20, 2023 8:08 pm

גם מצינו מלך אהב צדקה ומשפט במחזור ויטרי כת"י ששון 535 וניו יורק 8092. אם אני זוכר נכון ראיתי פעם בכת"י הא'ל הגדל הגבר והנרא (חבל שלא רשמתי את זה בזמנו). ולענין שאר כת"י של הסידור. בסידורי אשכנז מצאתי גאל ישראל בכת"י שוויץ 240.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ג' יוני 20, 2023 10:12 pm

בבקשות שהוסיפו לבהמ"ז, למה כתבו "הרחמן הוא"?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 21, 2023 8:54 am

במסתרים כתב:בבקשות שהוסיפו לבהמ"ז, למה כתבו "הרחמן הוא"?

כמדומני שזוהי מטבע-לשון רגילה אצל חז"ל.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ד' יוני 21, 2023 9:46 am

במסתרים כתב:בבקשות שהוסיפו לבהמ"ז, למה כתבו "הרחמן הוא"?

לענ"ד, הרחמן ימלוך עלינו לעולם ועד וכדו', בלי "הוא", יכול להשתמע סיפור דברים, מה שעתיד להיות, שיבוא יום אחד, והרחמן ימלוך עלינו וכו'
רק הוספת לשון "הוא", משמשת ודאי כפנייה אליו, והופכת אותה לתפילה ובקשה.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ד' יוני 21, 2023 9:52 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ד' יוני 21, 2023 9:47 am

עזריאל ברגר כתב:
במסתרים כתב:בבקשות שהוסיפו לבהמ"ז, למה כתבו "הרחמן הוא"?

כמדומני שזוהי מטבע-לשון רגילה אצל חז"ל.

לדוגמא?? ("רחמנא" בארמית, שווה ל"הרחמן" העברי).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 21, 2023 9:56 am

ברכות דף יב א
... מי ששכן את שמו בבית הזה הוא ישכין ביניכם אהבה ואחוה ושלום ...

אך לא תמיד דיברו כך, כגון במסכת מידות פרק ב - משנה ב:
כָּל הַנִּכְנָסִין לְהַר הַבַּיִת נִכְנָסִין דֶּרֶךְ יָמִין וּמַקִּיפִין וְיוֹצְאִין דֶּרֶךְ שְׂמֹאל, חוּץ מִמִּי שֶׁאֵרְעוֹ דָבָר, שֶׁהוּא מַקִּיף לִשְׂמֹאל. (מַה לָּךְ מַקִּיף לִשְׂמֹאל), שֶׁאֲנִי אָבֵל, הַשּׁוֹכֵן בַּבַּיִת הַזֶּה יְנַחֶמְךָ. שֶׁאֲנִי מְנֻדֶּה, הַשּׁוֹכֵן בַּבַּיִת הַזֶּה יִתֵּן בְּלִבָּם וִיקָרְבוּךָ, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. אָמַר לוֹ רַבִּי יוֹסֵי, עֲשִׂיתָן כְּאִלּוּ עָבְרוּ עָלָיו אֶת הַדִּין. אֶלָּא הַשּׁוֹכֵן בַּבַּיִת הַזֶּה יִתֵּן בְּלִבָּךְ וְתִשְׁמַע לְדִבְרֵי חֲבֵרֶיךָ וִיקָרְבוּךָ:

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ד' יוני 21, 2023 10:29 am

כי ההבדל ברור. כשמתחילים: מי ש... ממשיכים: הוא ... מפני ש"הוא" בסיפא - מקביל ל"מי" אשר ברישא. אבל אצל השוכן בבית הזה ללא "מי", אין טעם ל"הוא". ה"ה לגבי הרחמן.
נוסיף עוד, כי הרמב"ם בפירוש משנת תמיד ובחיבורו הגדול, משמיט ל"הוא", אף במי ששיכן.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 22, 2023 11:46 am

באמונתו כתב:
במסתרים כתב:בבקשות שהוסיפו לבהמ"ז, למה כתבו "הרחמן הוא"?

לענ"ד, הרחמן ימלוך עלינו לעולם ועד וכדו', בלי "הוא", יכול להשתמע סיפור דברים, מה שעתיד להיות, שיבוא יום אחד, והרחמן ימלוך עלינו וכו'
רק הוספת לשון "הוא", משמשת ודאי כפנייה אליו, והופכת אותה לתפילה ובקשה.

לי נשמע להיפך
"הוא" היינו מי שסיפרנו עליו קודם "הוא ימלוך" ואילו בלא תיבת "הוא" נשמע יותר כל' בקשה

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ה' יוני 22, 2023 4:21 pm

"הוא" זה, הרי מיותר מאוד, כשאלת מסתרים, אלא שמופיע במכוון, ע"מ לשמש בקשה ו"פנייה" בלשון נסתר.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' יוני 22, 2023 6:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 22, 2023 6:05 pm

לא כתבתי שלא הבנתי את השאלה
כתבתי שלא הבנתי את התשובה של מר
למה "הוא" בלשון נסתר משמש פנייה ובקשה?
לי נראה להיפך. ,הוא" בלשון נסתר בא לספר סיפור. "הוא" שעליו אנו מדברים יעשה כך וכך ואילו בלא תיבת הוא זה נשמע לי יותר כבקשה

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 25, 2023 7:44 pm

"הרחמן הוא ימלוך עלינו לעולם ועד" מובא בתוספות ברכות מו. ד"ה מר זוטרא.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » א' יוני 25, 2023 8:01 pm

במחזור ויטרי הקדום יותר, כבר כן הוא, אף בשאר ראשוני אשכנז.
אך בסידור רס"ג בלי "הוא", ע"ד הרמב"ם.

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » ג' יוני 27, 2023 9:32 pm

עזריאל ברגר כתב:ש"ץ שטעה וחתם "גאל ישראל" (לשון הודיה על העבר) במקום "גואל ישראל" (לשון בקשה על ההווה והעתיד), וכבר המשיך לברכה הבאה אחריה - האם חייבים להחזירו?
ואם לא החזירוהו - מפני כבוד הבריות וכדו' - האם אפשר לענות אמן על ברכותיו שבהמשך, או דילמא כולן לבטלה מפני שאינן כהלכה?

עקבי כתב:מעניין, יעוי' מחזור ויטרי בברכת גואל ישראל בשמונה עשרה [הנדפס וכת"י לונדון ומוסקובה] שמילה גאל נכתב חסר.

מצורף מאמר מאורי ארליך לגבי גאל\גואל ישראל
קבצים מצורפים
בין גאל ישראל לגואל ישראל', לשוננו עא, ג-ד (תשסט), עמ' 421-423..pdf
(77.57 KiB) הורד 106 פעמים

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ד' יוני 28, 2023 12:52 am

עקבי כתב:מצורף מאמר מאורי ארליך לגבי גאל\גואל ישראל

תודה רבה על המאמר!!
מפורש שאכן נוסח ההוא של "גאל ישראל" בתפילה, היא מסורת קדומה.

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » ד' יוני 28, 2023 2:41 am

באמונתו כתב:מפורש שאכן נוסח ההוא של "גאל ישראל" בתפילה, היא מסורת קדומה.

כן אבל לדעתו זה בהחלט אינו לשון עבר.
אגב שכחתי לציין הכתיב חסר במחזור ויטרי בברכת השיבה שופטנו
קבצים מצורפים
מחזור ויטרי ששון 535.png
מחזור ויטרי ששון 535.png (44.37 KiB) נצפה 8289 פעמים
מחזור ויטרי ניו יורק 8092.png
מחזור ויטרי ניו יורק 8092.png (92.42 KiB) נצפה 8289 פעמים

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ד' יוני 28, 2023 4:24 pm

עקבי כתב:
באמונתו כתב:מפורש שאכן נוסח ההוא של "גאל ישראל" בתפילה, היא מסורת קדומה.

כן אבל לדעתו זה בהחלט אינו לשון עבר...

פרשנות של הנוסח, נושא בפני עצמו הוא, אשר דורש עיון נפרד.
השאלה הגדולה הרי הייתה על עצם הנוסח, אם אמנם מדובר במסורה מבוססת, או סתם ט"ס, וכעת אושרה הגרסה ההיא, בגדר מסורת קדומה.

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » ד' יוני 28, 2023 6:57 pm

באמונתו כתב:פרשנות של הנוסח, נושא בפני עצמו הוא, אשר דורש עיון נפרד.
השאלה הגדולה הרי הייתה על עצם הנוסח, אם אמנם מדובר במסורה מבוססת, או סתם ט"ס, וכעת אושרה הגרסה ההיא, בגדר מסורת קדומה.

נכון.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' יולי 05, 2023 12:44 am

מקור לאמירת ג' פסוקי תהילים בנוסח ע"מ אחרי שמ"ע של תפילת ערבית לפני קדיש שלם ?

יהי שם ה' מבורך מעתה וגו'
ממזרח שמש וגו'
ה' אדוננו מה וגו'

ואח"כ יתגדל וכו' ...

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ד' יולי 05, 2023 12:53 am

יעקל כתב:מקור לאמירת ג' פסוקי תהילים בנוסח ע"מ אחרי שמ"ע של תפילת ערבית

גם במנחה (ובשחרית?).

מה עם פסוקי תכון תפלתי לפני מנחה?

נ.ב. אדונינו מלא יו"ד בפסוק. ועיין רש"י בראשית כ יג.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 06, 2023 5:48 pm

"לשבור בחורי גמוז" (סליחות לי"ז בתמוז נוסח אשכנז) - מהו "גמוז"?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' יולי 23, 2023 3:51 pm

לא זכורני איפה כתבנו על נוסחאות השמ"ע, לכן מבקש אני ממנהלי הפורום לשים את התגובה הזאת במקומה הנכון.

היו כל מיני תגובות על מליצות הפסוקים הנמצאות בי"ח ברכות.
לדוג' הקפידו רז"ל לנסח בדווקא רפאנו ה' ונרפא, הושיענו וניוושעה במקום לבקש סתם רפאנו ה' הושיענו.

לפי זה ומעניינא דיומא, מעניין שרז"ל לא רצו לנסח בברכת התשובה השיבנו ה' אליך ונשובה, קרבנו מלכנו לעבודתך וכו' (לדוג')...

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' יולי 29, 2023 10:28 pm

מחפש מקור לאמירת ה' מלך ו/או שמע ישראל בסעודה שלישית ש"ץ וקהל, וזמן הנהגתו

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » א' יולי 30, 2023 6:35 am

כדכד כתב:"לשבור בחורי גמוז" (סליחות לי"ז בתמוז נוסח אשכנז) - מהו "גמוז"?

סדר הסליחות לתעניות באוצר החכמה כתב:לשון פרח כמו גמזיות של הקדש ר"ל בחורים חמודים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 30, 2023 8:23 am

יעקל כתב:לא זכורני איפה כתבנו על נוסחאות השמ"ע, לכן מבקש אני ממנהלי הפורום לשים את התגובה הזאת במקומה הנכון.

היו כל מיני תגובות על מליצות הפסוקים הנמצאות בי"ח ברכות.
לדוג' הקפידו רז"ל לנסח בדווקא רפאנו ה' ונרפא, הושיענו וניוושעה במקום לבקש סתם רפאנו ה' הושיענו.

לפי זה ומעניינא דיומא, מעניין שרז"ל לא רצו לנסח בברכת התשובה השיבנו ה' אליך ונשובה, קרבנו מלכנו לעבודתך וכו' (לדוג')...

מיוסד על פסוק בירמיהו

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » א' יולי 30, 2023 5:45 pm

פסקי תשובות - הערות סימן רצא הערה 13:
ובענין אמירת מזמור לדוד ה' רועי ג' פעמים - ע' בבני יששכר (מאמרי השבתות מאמר ח' אות י"ז), טעמים עפ"י הסוד ועפ"י נגלה שיש בו אותיות כמנין ברכ"ה, ומתפללים לברכה משולשת בני חיי ומזוני. ובענין חלוקתו באמצע ע' דברי מנחם בשם הרמ"מ מרימנוב זי"ע עפ"י הסוד. ומנהג כמה ק"ק לומר פסוקי יחוד (שמע ישראל ה' מלך) כשאומרים הפיוט נמליכו ונייחדו, כדי לקיים מה שאומרים, ומקורו במנהגי מוהר"נ מראפשיץ ותלמידיו אחריו זי"ע, ועיין בשו"ת פרי השדה ח"ד סי' כ"ו בענין זה, וכתב שם שאף מי שאין מנהגו לומר הנמצא במקום שאומרים, יעמוד ויאמר עמהם ואל יפרוש מן הציבור.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' אוגוסט 10, 2023 4:05 pm

בחצה"ק סאטמאר לפני קידוש ליל שבת נהוג המקדש לומר אב הרחמים הוא ירחם עם עמוסים וכו'

מחפש מ"מ בעניין הנ"ל מקור המנהג, סברת המנהג והאם יש חצרות אחרות הנוהגים כך ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 10, 2023 9:48 pm

שמעתי שיש נוהגים שאם מזדמן להם לקדש ב"שעה השביעית" - אומרים אה"ר הוא ירחם ... ויציל נפשותינו מן השעות הרעות וכו'.
ואולי מזה השתלשל לומר זאת תמיד לפני הקידוש.

אצרן
הודעות: 119
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי אצרן » ה' אוגוסט 10, 2023 10:17 pm

יעקל כתב:בחצה"ק סאטמאר לפני קידוש ליל שבת נהוג המקדש לומר אב הרחמים הוא ירחם עם עמוסים וכו'

מחפש מ"מ בעניין הנ"ל מקור המנהג, סברת המנהג והאם יש חצרות אחרות הנוהגים כך ?


לא נכון. אין אומרים אב הרחמים.
רק בימות הגשמים אם עושים קידוש קודם שעה 7.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' אוגוסט 10, 2023 10:21 pm

אני אוכל אצל חסיד סאטמאר שככה נוהג בימות החמה ג"כ. אולי טעות הוא בידו...

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' אוגוסט 10, 2023 10:31 pm

בכל אופן אשמח אם מישהו יודע את מקור התחינה הזו...
תחינה מעניינת, כי הרי בכל שני וחמישי מאריכים בתחנונים על שה פזורה ישראל אחרי שמ"ע, מה צריך תחינה קטנה זו סמוך לקה"ת דווקא ?

טור, רמב"ם, לקוח מש"ס ?


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים