מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ב' יוני 26, 2023 10:59 am

מישהוא יודע מי הורה להכניס את זה לתפילה הבוקר (או כניסה לבית הכנסת) ומתי התחילו לעוות את הפסוק (תהלים צה:ו) ללשון יחיד?
(תוקן)
נערך לאחרונה על ידי 613מצו ב ב' יוני 26, 2023 1:56 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 26, 2023 12:33 pm

613מצו כתב:(תהלים צו:ה)
כנראה צ"ל צה, ו.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 26, 2023 1:26 pm

ראיתי שפורסם מאמר על כל הענין של אמירת פסוקים קודם התפילה של הרב אלתר הילביץ בכתב עת סיני עח, עמ' רסג- רעח והוא דן שם קצת בשאלות האלה

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ב' יוני 26, 2023 1:56 pm

כדכד כתב:ראיתי שפורסם מאמר על כל הענין של אמירת פסוקים קודם התפילה של הרב אלתר הילביץ בכתב עת סיני עח, עמ' רסג- רעח והוא דן שם קצת בשאלות האלה

קראתי את המאמר שלו לפני שהעליתי את הפוסט ואין לו התייחסות למה ששאלתי.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 26, 2023 2:27 pm

יש. תקרא את המאמר שוב

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ב' יוני 26, 2023 2:56 pm

כדכד כתב:יש. תקרא את המאמר שוב

אם אתה רואה משהו אשמח שתעלה את זה לכאן. לא רואה שהוא עונה לשאלות שלי.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 26, 2023 3:18 pm

לא כתבתי שהוא עונה. כתבתי שיש התייחסות. אי"ה בהמשך אוכל להביא אותה

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ב' יוני 26, 2023 3:27 pm

כדכד כתב:לא כתבתי שהוא עונה. כתבתי שיש התייחסות. אי"ה בהמשך אוכל להביא אותה

הבנתי. אשמח אם למישהוא יש תשובה.

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי אישצפת » ב' יוני 26, 2023 6:42 pm

צריך לבדוק אם מתחיל. הוכנס עם פסוקים או בנפרד כי אם בנפרד אפשר שזה משום שיש המגיעים קודם ברכות התורה לבית הכנסת ואין להם לומר פסוקים וכשם ששינו את הפסוק ואני ברוב חסדך אבא ביתך למי שאינו עטור בתפילין שישנה ויאמר אבא ביתו וכו'

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ב' יוני 26, 2023 7:02 pm

אישצפת כתב:צריך לבדוק אם מתחיל. הוכנס עם פסוקים או בנפרד כי אם בנפרד אפשר שזה משום שיש המגיעים קודם ברכות התורה לבית הכנסת ואין להם לומר פסוקים וכשם ששינו את הפסוק ואני ברוב חסדך אבא ביתך למי שאינו עטור בתפילין שישנה ויאמר אבא ביתו וכו'

אכן אני פשוט לא מוצא איפה\מתי הכניסו את זה.

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי אישצפת » ב' יוני 26, 2023 7:41 pm

לעת עתה ראיתיו מופיע בין פסוקים בסידור הנאו שנת שפג (לפני ארבע מאות שנה)
מה טובו, ואני ברב, ה' אהבתי מעון, ואני אשתחוה, ואני תפלתי.
וקודם לכן בסידור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה כת"י משנת רמ"א (542 שנה) באותו סדר ובתוספת פסוק 'אני קראתיך כי תענני'.

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ב' יוני 26, 2023 9:08 pm

אישצפת כתב:לעת עתה ראיתיו מופיע בין פסוקים בסידור הנאו שנת שפג (לפני ארבע מאות שנה)
מה טובו, ואני ברב, ה' אהבתי מעון, ואני אשתחוה, ואני תפלתי.
וקודם לכן בסידור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה כת"י משנת רמ"א (542 שנה) באותו סדר ובתוספת פסוק 'אני קראתיך כי תענני'.

יישר כוחך! אז כרגע סידור משנת רמ"א המקום הכי מוקדם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 26, 2023 9:10 pm

613מצו כתב:מישהוא יודע מי הורה להכניס את זה לתפילה הבוקר (או כניסה לבית הכנסת) ומתי התחילו לעוות את הפסוק (תהלים צה:ו) ללשון יחיד?
(תוקן)

יש יהודים שנוהגים לכתוב בדרך כבוד כלפי הקדמונים, כגון "מתי התחילו לשנות ללשון יחיד".
ויש שכותבים בדרך זלזול, ואין רוח חכמים נוחה מהם....

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי עקבי » ב' יוני 26, 2023 10:19 pm

לא היה לי פנאי לחפש כראוי אבל מצאתי בשתי כת"י מהמאה הי"ד. שים לב שבכת"י ברלין 361 הנוסח הוא כרגיל אבל בפארמא 1904 הנוסח אבא במקום ואני.
אישצפת כתב:וקודם לכן בסידור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה כת"י משנת רמ"א (542 שנה) באותו סדר ובתוספת פסוק 'אני קראתיך כי תענני'.

איזה סדור כת"י משנת רמ"א?
קבצים מצורפים
פארמא 1904_מאה י''ד (כתיב).png
פארמא 1904_מאה י''ד (כתיב).png (1.27 MiB) נצפה 2491 פעמים
ברלין 361_מאה י''ד (כתיב).png
ברלין 361_מאה י''ד (כתיב).png (118.61 KiB) נצפה 2491 פעמים
נערך לאחרונה על ידי עקבי ב ג' יוני 27, 2023 4:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ב' יוני 26, 2023 10:50 pm

עקבי כתב:לא היה לי פנאי לחפש כראוי אבל מצאתי בשתי כת"י מהמאה הי"ד. שים לב שבכת"י ברלין 361 הנוסח הוא כרגיל אבל בפארמא 1904 הנוסח אנא במקום ואני.
אישצפת כתב:וקודם לכן בסידור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה כת"י משנת רמ"א (542 שנה) באותו סדר ובתוספת פסוק 'אני קראתיך כי תענני'.

איזה סדור כת"י משנת רמ"א?

יישר בוחך עצום! איזה עמוד זה ב1904? לא מוצא את זה לפני או אחרי שחרית...

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי עקבי » ב' יוני 26, 2023 10:58 pm

613מצו כתב:יישר בוחך עצום! איזה עמוד זה ב1904? לא מוצא את זה לפני או אחרי שחרית...

עלה 002 עמוד 7
עוד מצאתי זה בסדור מנהג צרפת אוקספורד 759 (מאה יג-יד)
נערך לאחרונה על ידי עקבי ב ב' יוני 26, 2023 11:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ב' יוני 26, 2023 11:05 pm

עקבי כתב:
613מצו כתב:יישר בוחך עצום! איזה עמוד זה ב1904? לא מוצא את זה לפני או אחרי שחרית...

עלה 002 עמוד 7

תודה! לא יודע איך פספסתי. זה דוגמא מעניינת מאוד - כן התחילו כבר לשנת את הפסוק אבל רק חלק ממנו.

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי אישצפת » ג' יוני 27, 2023 4:13 am

סידור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה כת"י סנט פטרסבורג, רוסיה
וסימנו בספריה הלאומית 69479 מתוארך לשנת רמ"א (1940)

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 27, 2023 6:29 pm

השינוי מל' רבים ליחיד ולהיפך, כשהדברים נאמרים בלשון תפלה, מצוי בכמה מקומות בנוסח התפלה לפחות אצל האשכנזים
למשל, בתוספת תחנונים לשני וחמישי או בסליחות בפסוקי שמע קולנו

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ג' יוני 27, 2023 7:21 pm

כדכד כתב:השינוי מל' רבים ליחיד ולהיפך, כשהדברים נאמרים בלשון תפלה, מצוי בכמה מקומות בנוסח התפלה לפחות אצל האשכנזים
למשל, בתוספת תחנונים לשני וחמישי או בסליחות בפסוקי שמע קולנו

נכון מאוד - מה שמעניין במקרה הזה כנראה זה שהשנוי היה על ההתחלה - אין בידינו סידור עם הפסוק בלי השינוי.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי במסתרים » ג' יוני 27, 2023 8:16 pm

טור אורח חיים סימן קט"ז כתב:אע"ג דתניא כל הכתוב לרבים אין מכנין אותו ליחיד ליחיד אין מכנין אותו לרבים, וא"כ כיון שהפסוק הוא לשון יחיד - "רפאני ה' וארפא", היאך אנו אומרים אותו בלשון רבים?

פירש הרמ"ה היינו במתרגם המתרגם הפסוקים אינו רשאי לשנות מיחיד לרבים או איפכא, והוא הדין נמי הקורא הפסוק ככתבו בזמן שמכוין לקרות, אבל פסוק של תפילה שאין כוונת הציבור לקרותו אלא להתחנן דרך תפילה ובקשה, הרי הן כשאר תפילות ורשאין לשנותם לפי צורך השעה, לפי ענין תחינתם ובקשתם.

והרב ר' יונה כתב דווקא כשקורא כל המזמור או כל הענין כסדר אז אין לשנות, אבל כשמתפלל ואומר פסוקים הנה והנה, יכול לשנות מיחיד לרבים ומרבים ליחיד, ולזה נוטה דעת אדוני אבי ז"ל

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי אישצפת » ג' יוני 27, 2023 8:37 pm

ככל הנראה גם בין האומרים תפילת מה טובו לא היתה אחידות.
לדוגמא בסדר תפילות מכל השנה ונציה שנת שה סדר הפסוקים הוא: מה טובו, ואני ברוב, ואני תפלתי.
ואילו הפסוק בואו נשתחוה או בצורת יחיד ואני אשתחוה לא מופיעה כלל. וכמובן גם הפסוק ה' אהבתי מעון ביתך חסר.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 27, 2023 10:01 pm

613מצו כתב:
כדכד כתב:השינוי מל' רבים ליחיד ולהיפך, כשהדברים נאמרים בלשון תפלה, מצוי בכמה מקומות בנוסח התפלה לפחות אצל האשכנזים
למשל, בתוספת תחנונים לשני וחמישי או בסליחות בפסוקי שמע קולנו

נכון מאוד - מה שמעניין במקרה הזה כנראה זה שהשנוי היה על ההתחלה - אין בידינו סידור עם הפסוק בלי השינוי.

כבדוגמאות שהבאתי יש סידור בלי שינוי?

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי 613מצו » ג' יוני 27, 2023 11:02 pm

כדכד כתב:
613מצו כתב:
כדכד כתב:השינוי מל' רבים ליחיד ולהיפך, כשהדברים נאמרים בלשון תפלה, מצוי בכמה מקומות בנוסח התפלה לפחות אצל האשכנזים
למשל, בתוספת תחנונים לשני וחמישי או בסליחות בפסוקי שמע קולנו

נכון מאוד - מה שמעניין במקרה הזה כנראה זה שהשנוי היה על ההתחלה - אין בידינו סידור עם הפסוק בלי השינוי.

כבדוגמאות שהבאתי יש סידור בלי שינוי?

הדוגמא הכי קלאסית לתופעה שהבאת זה יה״ר שתרגילני/נו לתורתך וכו שהיה פולמוס ובהחלט היו סידורים לפני ששינו את זה לרבים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: וַאֲנִי אֶשְׁתַּחֲוֶה וְאֶכְרָעָה אֶבְרְכָה לִפְנֵי ד' עֹשִׂי

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 27, 2023 11:09 pm

זה לא פסוק


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים