כנראה צ"ל צה, ו.613מצו כתב:(תהלים צו:ה)
כדכד כתב:ראיתי שפורסם מאמר על כל הענין של אמירת פסוקים קודם התפילה של הרב אלתר הילביץ בכתב עת סיני עח, עמ' רסג- רעח והוא דן שם קצת בשאלות האלה
כדכד כתב:יש. תקרא את המאמר שוב
כדכד כתב:לא כתבתי שהוא עונה. כתבתי שיש התייחסות. אי"ה בהמשך אוכל להביא אותה
אישצפת כתב:צריך לבדוק אם מתחיל. הוכנס עם פסוקים או בנפרד כי אם בנפרד אפשר שזה משום שיש המגיעים קודם ברכות התורה לבית הכנסת ואין להם לומר פסוקים וכשם ששינו את הפסוק ואני ברוב חסדך אבא ביתך למי שאינו עטור בתפילין שישנה ויאמר אבא ביתו וכו'
אישצפת כתב:לעת עתה ראיתיו מופיע בין פסוקים בסידור הנאו שנת שפג (לפני ארבע מאות שנה)
מה טובו, ואני ברב, ה' אהבתי מעון, ואני אשתחוה, ואני תפלתי.
וקודם לכן בסידור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה כת"י משנת רמ"א (542 שנה) באותו סדר ובתוספת פסוק 'אני קראתיך כי תענני'.
613מצו כתב:מישהוא יודע מי הורה להכניס את זה לתפילה הבוקר (או כניסה לבית הכנסת) ומתי התחילו לעוות את הפסוק (תהלים צה:ו) ללשון יחיד?
(תוקן)
אישצפת כתב:וקודם לכן בסידור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה כת"י משנת רמ"א (542 שנה) באותו סדר ובתוספת פסוק 'אני קראתיך כי תענני'.
עקבי כתב:לא היה לי פנאי לחפש כראוי אבל מצאתי בשתי כת"י מהמאה הי"ד. שים לב שבכת"י ברלין 361 הנוסח הוא כרגיל אבל בפארמא 1904 הנוסח אנא במקום ואני.אישצפת כתב:וקודם לכן בסידור מנהג אשכנז המזרחי לכל השנה כת"י משנת רמ"א (542 שנה) באותו סדר ובתוספת פסוק 'אני קראתיך כי תענני'.
איזה סדור כת"י משנת רמ"א?
613מצו כתב:יישר בוחך עצום! איזה עמוד זה ב1904? לא מוצא את זה לפני או אחרי שחרית...
עקבי כתב:613מצו כתב:יישר בוחך עצום! איזה עמוד זה ב1904? לא מוצא את זה לפני או אחרי שחרית...
עלה 002 עמוד 7
כדכד כתב:השינוי מל' רבים ליחיד ולהיפך, כשהדברים נאמרים בלשון תפלה, מצוי בכמה מקומות בנוסח התפלה לפחות אצל האשכנזים
למשל, בתוספת תחנונים לשני וחמישי או בסליחות בפסוקי שמע קולנו
טור אורח חיים סימן קט"ז כתב:אע"ג דתניא כל הכתוב לרבים אין מכנין אותו ליחיד ליחיד אין מכנין אותו לרבים, וא"כ כיון שהפסוק הוא לשון יחיד - "רפאני ה' וארפא", היאך אנו אומרים אותו בלשון רבים?
פירש הרמ"ה היינו במתרגם המתרגם הפסוקים אינו רשאי לשנות מיחיד לרבים או איפכא, והוא הדין נמי הקורא הפסוק ככתבו בזמן שמכוין לקרות, אבל פסוק של תפילה שאין כוונת הציבור לקרותו אלא להתחנן דרך תפילה ובקשה, הרי הן כשאר תפילות ורשאין לשנותם לפי צורך השעה, לפי ענין תחינתם ובקשתם.
והרב ר' יונה כתב דווקא כשקורא כל המזמור או כל הענין כסדר אז אין לשנות, אבל כשמתפלל ואומר פסוקים הנה והנה, יכול לשנות מיחיד לרבים ומרבים ליחיד, ולזה נוטה דעת אדוני אבי ז"ל
613מצו כתב:כדכד כתב:השינוי מל' רבים ליחיד ולהיפך, כשהדברים נאמרים בלשון תפלה, מצוי בכמה מקומות בנוסח התפלה לפחות אצל האשכנזים
למשל, בתוספת תחנונים לשני וחמישי או בסליחות בפסוקי שמע קולנו
נכון מאוד - מה שמעניין במקרה הזה כנראה זה שהשנוי היה על ההתחלה - אין בידינו סידור עם הפסוק בלי השינוי.
כדכד כתב:613מצו כתב:כדכד כתב:השינוי מל' רבים ליחיד ולהיפך, כשהדברים נאמרים בלשון תפלה, מצוי בכמה מקומות בנוסח התפלה לפחות אצל האשכנזים
למשל, בתוספת תחנונים לשני וחמישי או בסליחות בפסוקי שמע קולנו
נכון מאוד - מה שמעניין במקרה הזה כנראה זה שהשנוי היה על ההתחלה - אין בידינו סידור עם הפסוק בלי השינוי.
כבדוגמאות שהבאתי יש סידור בלי שינוי?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 143 אורחים