נוטר הכרמים כתב:החידוש בדברי הפלא יועץ הוא בלשונו שאפילו אצל 'אחיו' אינו אוכל. כלומר, אפילו אצל משפחה, אלא א"כ נדחוק שאחיו היינו חבירו.
אגב, שמעתי שבבעלזא שאוכלים הכל מה'חברה' גם האדמו"ר אוכל משם, ואזי נחשבים כאוכלים משולחנו ממש, ואינו בכלל הך כללא.
תולעת ספרים07 כתב:בטרם כל אודה לכל העונים:
ועתה אשתף אתכם בשאלה המטרידה אותי והיא כזאת:
האם גם בזמנים שלנו שאנו קונים הכל בכל בסופר עם הכשר כמובן גם כן שייך חומרא זו שאין אוכלים האחד אצל רעהו [אחיו] בפסח.
ולכאו' הדבר תלוי בחקירה זו:
האם האיסור להתערבב הוא על החפצא, כלומר על המאכלים, שאנו חוששים שאין המאכלים מספיק כשרים לפסח, ולפי"ז בזמן הזה שהכל קונים בסופר אין כל טעם בחומרא זו, או דילמא האיסור הוא על היום, כלומר, שיום הפסח הוא הגורם (וכפי שכתב אחד הכותבים שביום הפסח אסור להיות בבחינת פורים משפחה ומשפחה) -ולפי"ז חומרא זו שייכת גם בזמנינו.
עד כמה שהבנתי הרי בחב"ד סברו שהוא דין ביום הפסח ובשאר מקומות תפסו כלשון א' שהוא דין בחפצא במאכלים וצ"ב.
המשיכו להחכים אותי ואודה לכם מאוד.
גאולה בקרוב כתב:הליכות שלמה לגרשז"א, פסח עמ' צ הערה 115,
מעשה בגרשז"א שהציע כוס מים בפסח לתלמידו, וסירב אותו תלמיד בגלל שמנהגו שלא לאכול בפסח מחוץ לבית, והוכיחו הגרשז"א שלא ראוי שכך תלמיד יסרב לרבו וכו', עיי"ש
בברכה המשולשת כתב:ראיתי כתוב בשם מרן הגרשז"א שאכן מי שקונה בחנות עם הכשר, אין בו שום מקום לנוהג זה.
חיים כתב:בברכה המשולשת כתב:ראיתי כתוב בשם מרן הגרשז"א שאכן מי שקונה בחנות עם הכשר, אין בו שום מקום לנוהג זה.
ודאי הכוונה רק למי שקונה כל דבר שמתנוססת עליו חותמת כשרות של "כשר לפסח", ללא שום הגבלה.
כרם כתב:שמעתי מאחד שהלך להתארח לכל הפסח במלון, וכמובן אכל שם מה שהגישו לו, אבל אצל חבירו שבקרו לא אכל. ואמר: המלון עכשיו הוא ביתי, אבל אצלך בבית, פסח מישט מען זיך נישט.
יש בזה ממש???
רב טקסט כתב:אני שואל מה המקור לזה שבאחרון של פסח מישט מען זיך אפילו עם אותן שלא מתערבים אצלם בכל השנה?
חכם באשי כתב:ושמא יש להוכיח מהמלאכים שהתארחו אצל לוט (שלא היה בדיוק צדיק גדול) בפסח...
חיים כתב:לא ראיתי את דבריו, אבל לפי זה אני לא מבין איך קניית מוצרים מוכיחה על רמת ההקפדה והזהירות ממשהו חמץ?
בפשטות, למרות שלא ראיתי דבריו, הכוונה כמש"כ, היינו שהסמוך על שולחנם של חברות המזון [אפילו אם מקפיד דווקא על ועד כשרות מסויים], אין לו מקום להימנע מאכילה אצל חברו מטעם שלא אוכלים בפסח אחד אצל השני.
אבל הקונה רק דברים בסיסיים כשאין בררה אחרת כמו יין סוכר וכו', ודאי ששייכת בו הקפדה זו, שלא לאכול אצל חברו בפסח.
גאולה בקרוב כתב:הליכות שלמה לגרשז"א, פסח עמ' צ הערה 115,
מעשה בגרשז"א שהציע כוס מים בפסח לתלמידו, וסירב אותו תלמיד בגלל שמנהגו שלא לאכול בפסח מחוץ לבית, והוכיחו הגרשז"א שלא ראוי שכך תלמיד יסרב לרבו וכו', עיי"ש
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים