יושב הארץ כתב:דברי רבינו הגר"א:
כי מעת שחרב הבית יצאה רוחנו עטרת ראשנו ונשארנו רק אנחנו הוא גוף שלה בלא נפש. ויציאה לחוץ לארץ הוא הקבר ורימה מסובבת עלינו ואין בידינו להציל מן העובדי כוכבים האוכלים בשרינו. ומכל מקום היו חבורות וישיבות גדולות עד שנרקב הבשר והעצמות נפזרו פיזור אחר פיזור. ומכל מקום היו עדיין העצמות קיימות שהתלמידי חכמים שבישראל מעמידי הגוף עד שנרקבו העצמות ולא נשאר אלא תרווד רקב מאתנו ונעשה עפר שחה לעפר נפשנו. ואנחנו מקוין עתה לתחית המתים התנערי מעפר קומי (שבי ירושלים) (ישעיה נ"ב) ויערה רוח ממרום עלינו.
ביאור הגר"א לספרא דצניעותא, עמ' לה. (מהדורת וילנא תרע"ג)
וזה בהמשך לציטוט של ר"ח מוולזוין בשם הגר"א ש"ועתה כבר הגיע להזמן של קום בתולת ישראל"
יתכן שבדברי הגר"א כאן יש ב' צוואות לעם ישראל האיך להקים את בתולת ישראל, האחד ע"י קומי שבי ירושלים. (כבר באסיפה בוילנא בשנת תק"ל בחיי הגר"א: ואספו אספה גדולה מגאוני וגדולי רוסיא בעיר ווילנא המעטירה, ושם גמרו פה אחד להחזיר כבוד ישוב האשכנזים בירושלים על מכונו ויוָעצו להגיע למטרתם ויאמרו לשלוח לירושלים איזה משפחות מראשי גדוליהם אשר יוָדעו על ידם איך ובמה לרפא מחץ מכתם)
והשנית, ע"י העמדת הישיבות בחו"ל, ולכן ר' חיים מוולוזין שלמעשה עמד בראש התארגנות העלייה פעל דווקא לרומם קרן התורה בחו"ל, ושאר התלמידים בבנין הארץ. וזה מסביר למה ר' חיים לא עלה. וכך למעשה כתב תלמיד הגרמ"מ משקלוב “החלה התעוררות בשנת תק”ס, כאשר פקד ד' את ארצות הקדושות והתעורר רוח טהרה בלב צדיק יסוד עולם, הגאון האמיתי מו”ה חיים מוולוז'ין, תלמיד מובהק לאדמו”ר רשכבה”ג, מו”ה אליהו מוילנא זי”ע, הוא הקים דגל התורה בישראל, שקבע ישיבות בכל מדינת רוסלאנד, והחל לטכס עצות איך לפתוח שערי ארצות הקודש, ושלח אז מתלמידיו את הגאון החסיד הצדיק יסו”ע מו”ה מענדיל זצ”ל (– רבי מנחם מנדל משקלוב) תלמיד הגאון בנסתר, הוא ובנו” (מכת”י, מובא בספר 'אבי הישיבות' ח”ב עמ' 425). היינו ששני הפעולות שזורות זו בזו. וגם תלמידי הגר"א מציינים כמה פעמים שבנין הארץ מרוממת קרן התורה, והא בהא תליא.