יושב הארץ כתב:יש ספר "קרנין דנהורין" שחיבר הרב אריה ליב פרומקין מחבר "תולדות חכמי ירושלים" ועוד, שהיה גם מיוצאי ליטא וגם בקיא בכל פרט הכי שולי בארץ ישראל מהחכמים ועד כל קבר, על תורת האתחלתא דגאולה בישוב הארץ, ומתווכח עם המתנגדים לרעיון, ואין שם אף מילה מתלמידי הגר"א, הוא מזכיר רק את הרב הילדסיימר קלישר ר' איצלה וכו'.
זה לכא' נוגד את ראיונות קול התור שכביכול היתה מסורת מסודרת מהגר"א בנושאים כמו מצות הרחבה שישים ריבוא וכו'. גם ר' יושעה ריבלין לא מזכיר בכל תכניותיו אפילו פעם אחת את הגר"א, חוץ מזה שהורה לייסד הישוב.
https://hebrewbooks.org/39439יש לציין שהרב פרומקין מביא בכת"י אבן שמואל שאביו קיבל מסורות מהגר"א מהרב אברהם שמחה מאציסלב על זמן הקץ ועוד.
תגובה שקיבלתי מפרופ' מורגנשטרן:
לכבוד..
בוא וראה. הספר שלפנינו נכתב על ידי פרומקין בירושלים , אליה ברח מפני פסק דין מוות שהיה מוטל עליו, לו נתפס בפתח-תקוה, על "אחריותו " למותם של שני פועלים ערביים שעסקו בחציבת באר מים. למעשה זו מעין צוואה בה הוא מבקש להצדיק את מפעל חייו ולחבר לה אידאולוגיה
בנגוד לטענתך, מדובר באידיאולוגיה משופרת של תלמידי הגר"א:
עלייה לארץ ישראל בנגוד לנשארים בחו"ל-אתערותא דלתתא- משיח בן יוסף- בניין ירושלים קודם לקבוץ גלויות-אין בין ימות העולם הזה...- לאומיות יהודית-שפה עברית-עבודת אדמה בארץ ישראל-
חנוך מודרני ( טיולים כל יום...)- למוד גרמנית !!! ( מתאר בקצרה את התנגדות הרבנים "החרדים")
ואפילו מזכיר את הרחבת ירושלים "בכל פאתיה" (עמ' 73).
על מי הוא יכול היה להסתמך? הרי הגר"א לא הזכיר בספריו ענייני גאולה וגם לא תלמידיו !!!
הוא נאלץ להסתמך על הזוהר, הרמב"ם, הרמב"ן, ובעיקר על ר' סעדיה גאון וכמה אחרונים...
יתר על כן. בשנות השבעים תלמידי הגר"א והמשיחיות נתפסו ככישלון. ר' אריה נאמן שהיה ידידו של פרומקין ,ושחתום על כתב השליחות לבניין החורבה משנת 1837 כ"אתחלתא דגאולה" חתום על הכרוזים משנת 1869 הקוראים להפסקת העלייה לארץ ישראל !!! ( משיח בן יוסף עמ' 280-266) איך הוא יכול היה להזכיר את תלמידי הגר"א ואת המחלוקות שלהם ...
באמת, הרב קלישר היה התקווה החדשה (לא מצאתי שהוא מזכיר אותו ) ובעיקר נסיונו של פרומקין בעצמו לחדש את הישוב בפתח-תקוה וכו' וכו' .
מבחינה היסטורית הספר הוא החמצה נוראה, כי איננו מספר את מפעלם של תלמידי הגר"א אבל למעשה זהו ספר אידאולוגי עצמאי ואפילו משופר (גורלם של היהודים לאחר פרעות 1881, לאומיות, עבודת אדמה, חנוך מודרני ונושאים אחרים שתלמידי הגר"א לא עסקו בהם בכלל.
בברכה נאמנה
אריה מורגנשטרן