אור עולם כתב:https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?p=1552306#p1552306
כדכד כתב:דווקא בענין עברות תנועה מהסוג שתיאר הרב זאב בתחילת האשכול נראה שיש שם זלזול לא רק בדינא דמלכותא אלא גם בחיי אדם ובחשש רציחה ועל זה תגדל התמיהה
בשלמא דינא דמלכותא אולי לא יודעים או לא חושבים אבל איך לא חוששים לסכן אחרים?
יבנה כתב:וכי על חו״מ כן שומרים? אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו נאמר על כולם. לפרוץ לבתים עדיין לא כ״כ מקובל, אבל כל השאר נעשית כהיתר.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין נראה שיש בחוקי תנועה משום דינא דמלכותא דינא.
אבל זלזול בחיי אנוש ורכושם יש כאן.
הנ"מ במי שרוצה לעבור רמזור אדום באמצע הלילה כאשר אין שמה איש.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא אמרתי שיש להתנהג ככה. אמרתי רק שמשום דינא דמלכותא דינא לית ביה.
אדרבא, תראה לי באיזה סוגיא בש"ס שיש ע"ז דינא דמלכותא דינא. כל הסוגיות, ב"ק, גיטין, ב"ב וכו' מיירי בדינים שאין להם קשר לחוקי תנועה.
מי שלא רואה שום שוטר ברחוב, והכל שקט וחושך, והרמזור מעכב בעדו מלכת, למה באמת אינו נוסע? רוב בני אדם היו נוסעים, אמנם פעם הייתי ברכב המונהג ע"י אחד מגדולי צדיקי הדור שליט"א, ממוצא ייקי, והוא חיכה וחיכה וחיכה עד בוש.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:תגיד, מי שנוהג ללא רשיון, הרי הוא עובר באיסור שעטנז?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בקיצור, אשרי חלקם של כל אלו, שזכו לכוון לדעתי, שאין זה נוגע כלל לדינא דמלכותא דינא.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בקיצור, אשרי חלקם של כל אלו, שזכו לכוון לדעתי, שאין זה נוגע כלל לדינא דמלכותא דינא.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בקיצור, אשרי חלקם של כל אלו, שזכו לכוון לדעתי, שאין זה נוגע כלל לדינא דמלכותא דינא.
זאב ערבות כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בקיצור, אשרי חלקם של כל אלו, שזכו לכוון לדעתי, שאין זה נוגע כלל לדינא דמלכותא דינא.
יעיין מר בקובץ המצורף מהספר נתיבות חיים - הלכות שמירת הנפש בדרכים שער פ"א ובפרט בהערה 96 ויאמר אם הוא עדיין כ"כ בטוח שציות לחוקי התנועה זה לא מדינא דמלכותא, ואם יש פוסקים האומרים שלא, לעומתם יש האומרים שכן, ולומר בהחלטיות שאין זה נוגע כלל כפי שכתבת לפני שבודקים אתכל המקורות זה דבר לא ראוי.
ונקודה שניה לגבי דבריך שאין בעיה לעבור באור אדום באמצע הלילה כשאין תנועה, נא לעיין בשני הדפים הראשונים בקובץ מאותו ספר ותאמר לי מה דעתך בנידון.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה שמביאים מהגרי"ש אלישב זצ"ל לא נראה שתואם את המציאות.
כדכד כתב:נשמע לי תמוה לשאול "כל מה שפוסק אומר צריך להיות תואם את המציאות"?
זה מבלי לברר פרטים
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ידוע בשם מהר"א מבעלזא שאמר לשמור על חוקי התנועה כעל י' הדיברות. ר' זאב אולי כב' יביא לנו מקור הדברים.
זאב ערבות כתב:כדכד כתב:נשמע לי תמוה לשאול "כל מה שפוסק אומר צריך להיות תואם את המציאות"?
זה מבלי לברר פרטים
מה תמוה? לא נתקלת אף פעם בדברי פוסק הנוגדים את המציאות? שמעת פעם על המחלוקת בענין קו התאריך?
זאב ערבות כתב:דבריך משוללי הבנה,...
כדכד כתב:זה מזכיר את ההוא שהתפלא איך הגנב נכנס לסוכה והרי יש לבוד וגוד אסיק וגוד אחית וכו'
ספרי ההלכה אינם מתארים מציאות אלא מגדירים את ההכגדרות ההלכתיות של המציאות
אראל כתב:נו, תכלית
מה באמת השורש להזלזול?
מסתמא סתם שובבות, בבחינת ישראל לא ידע עמי לא התבונן, ..., אין כאן לא שורש ולא ענף .....
אגב, למה לקטרג?
ב"ה רוב כלל ישראל שומרים חוקי תנועה ב"ה
וכי על המיעוט כדאי לפתוח אשכול??
אולי כדאי לפתוח אשכול להמליץ זכות על ישראל, ונזכה לראות מעלת חבירנו ולא חסרונם..
וכל המלמד זכות על יהודי, ימליצו עליו כל טוב בשמים
זאב ערבות כתב:כדכד כתב:זה מזכיר את ההוא שהתפלא איך הגנב נכנס לסוכה והרי יש לבוד וגוד אסיק וגוד אחית וכו'
ספרי ההלכה אינם מתארים מציאות אלא מגדירים את ההגדרות ההלכתיות של המציאות
הלכות בישול בשבת אינן מתארים את המציאות של אש בשבת? בשבת הקרובה תנסה לשים את האצבע כל האש מתחת לפלטה ואח"כ תאמר לי מה ההגדרה ההלכתית של אש ואם זה מציאות או לא. ומה שאתה אומר זה שזה בסדר להזיז יבשת בכדי שתתאים עם ההגדרה ההלכתית של קו התאריך והמציאות בשטח לא משנה כהו זה, משהו בסגנון של בתוליה חוזרים אפילו אם במציאות אין בתולים. אך זה לא נוגע לדיון, אלא מה שכתבת שלא נתקלת אף פעם בדברי פוסק המכחיש את המציאות! להכחיש את המציאות ולהתעלם ממנה זה שני דברים שונים, אז נכון שלגבי דברים שונים בהלכה כגון לבוד ניתן "להתעלם" מהמציאות ולשנות אותה לצורך ההלכה, אך אין זה מכחיש בפועל את המציאות בשטח! אתה אולי יכול להפוך מטה לנחש, אך לבוא ולומרי שהמטה הוא נחש בלי שיהיה נחש במציאות זה כבר ענין אחר.
זאב ערבות כתב:אראל כתב:נו, תכלית
מה באמת השורש להזלזול?
מסתמא סתם שובבות, בבחינת ישראל לא ידע עמי לא התבונן, ..., אין כאן לא שורש ולא ענף .....
אגב, למה לקטרג?
ב"ה רוב כלל ישראל שומרים חוקי תנועה ב"ה
וכי על המיעוט כדאי לפתוח אשכול??
אולי כדאי לפתוח אשכול להמליץ זכות על ישראל, ונזכה לראות מעלת חבירנו ולא חסרונם..
וכל המלמד זכות על יהודי, ימליצו עליו כל טוב בשמים
לכתוב ששורש הזלזול זה שובבות זה ליצנות לשמה. ולעורר על הענין זה לא קטרוג אלא בגדר של ונשמרתם לנפשותיכם מאוד, וכנראה אינך נוהג או יושב כל היום בבית המדרש ולא מודע למה שנעשה בכבישים בריכוזים החרדיים. לו היית יודע לא היית מדבר, לחזור לבית בשלום כל יום זה בגדר נס ולידיעתך, איני יודע מה הרוב ומה המיעוט, אך כל מה שצריך זה נהג אחד שנוהג שלא כחוק וגורם תאונה עקב כך שזה יהפך לדיני נפשות, והכי ההורג נפש אחת מישראל דבר קל הוא בעיניך? אך למרבה הצער רוב הנהגים לא שומרים חוק בצורה זו או אחרת, אם ע"י נהיגה במהירות, או החזקת טלפון ביד, או אי שמירת מרחק בין רכב לרכב, או חוסר איתות, או פניה שמאלה כשאסור (פעם עמדתי ליד צומת כזו במשך כשעה וכעשרים רכבים כולם נהוגים ע"י אנ"ש פנו שמאלה למרות שיש שלט שאסור) ועוד ועודושכחתי לציין שלעצור במעבר חציה להולכי רגל זה ממש איסור דאורייתא.
ובמקום לתת עצות איזו אשכולות לפתוח תפתח אותם בעצמך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים