אשמח לקבל קרית ספר או אור זרוע המצויין כאן,
אשמח לקבל קרית ספר או אור זרוע המצויין כאן,
לבי במערב כתב:נתבקשתי לשאול:אשמח לקבל קרית ספר או אור זרוע המצויין כאן,
לבי במערב כתב:נתבקשתי לשאול:אשמח לקבל קרית ספר או אור זרוע המצויין כאן, ...
היות שלא עבורי נועדו הדברים, אשאיר זאת להחלטת המבקש. בכל אופן, ייש"כ על ההערה הנחוצה!פרנצויז כתב:[לא בטוח שמותר לקרוא דברים של ג. ש.]
איש-קראקא כתב:בע"ה
האם יש איזה מידע על הרב רבי זושא אלישביץ בעל אלף המגן? באיזה שנה נפטר?
חיים סופר כתב:הש"ך ביורה דעה קסח סק"ט ציין לספר "גדולת מרדכי" כפי הנראה הוא ביאור על המרדכי שאינו במהדורות הרגילות
מי מחברו ובאיזה דפוסים נדפס ?
בכת"י של אחד מחשובי רבני הונגריה לפני המלחמה, כותב:
ראיתי מקשים על הרי"ף [חולין לב ע"א מדפי הרי"ף] שכתב דמימרא דרב שאיך באידך מימרא כיון שנתן טעם בחתיכה חתיכה עצמה נעשה נבילה וכו' ע"ש, למה מביא הך מימרא דחתיכה עצמה נעשה נבילה, וכי לא סגי לי' משום מין במינו לבד.
ובאם היה המאכל שבלוע בכלי חריף אי מהני ביה נ"ט בר נ"ט בס' בית ישראל כאן הביא הא דחולין קי"א שאני התם דנפיש מרריה טובא משמע בדבר חריף הבלוע לא שייך נ"ט בר נ"ט
וכתב הר"י בר יקר טוב לומר עם הקרבנות פסוק זה ושחט אותו לפני המזבח צפונה לפני ה' והוא בפרשת ואם מן הצאן כדאמרינן בויקרא רבה אמר הקב"ה מעיד אני עלי שמים וארץ בין עו"ג בין ישראל בין עבד בין אמה בשעה שהן קורין מקרא זה צפונה לפני ה' אני זוכר עקידת יצחק בן אברהם: כתוב עוד שם יש נוהגים לומר אחר ברכת התורה פרשת כיור כי היא העבודה הראשונה
פרנצויז כתב:ראה בס' פירוש התפלות והברכות לר"י בן יקר, מהדורת ר"ש ירושלמי (קרויזר) ירושלים תשל"ט, שהעיר המו"ל שחסר מש"כ בשמו שטוב לומר פ' ושחט אותו וכו', ראה שם עמ' א' הערה 8.
https://tablet.otzar.org/#/book/10621/p ... /0/end/0/c
ושחט את בן הבקר לפני ה' (ויקרא א) ובאיל הוא אומר (ויקרא יא) ושחטו אותו על ירך המזבח צפונה לפני ה'. אמרו אותו היום שעקד אברהם את יצחק בנו על גבי המזבח. התקין הקב"ה שני כבשים אחד שחרית ואחד ערבית שנאמר (שמות כט) את הכבש האחד תעשה בבוקר וגו'. וכל כך למה. שבשעה שישראל מעלין את התמיד ע"ג המזבח וקורין את המקרא הזה צפונה לפני ה' זוכר הקב"ה עקדת יצחק:
"ורבי יוחנן אמר אלו תלמידי חכמים העוסקים בהלכות עבודה מעלה אני עליהם כאלו נבנה בית המקדש בימיהם."
613מצו כתב:פרנצויז כתב:613מצו כתב:בבית יוסף או"ח א:יז הוא כותב:וכתב הר"י בר יקר טוב לומר עם הקרבנות פסוק זה ושחט אותו לפני המזבח צפונה לפני ה' והוא בפרשת ואם מן הצאן כדאמרינן בויקרא רבה אמר הקב"ה מעיד אני עלי שמים וארץ בין עו"ג בין ישראל בין עבד בין אמה בשעה שהן קורין מקרא זה צפונה לפני ה' אני זוכר עקידת יצחק בן אברהם: כתוב עוד שם יש נוהגים לומר אחר ברכת התורה פרשת כיור כי היא העבודה הראשונה
אלא שאני לא מוצא את הדברים האלה בפירוש התפילות לר"י בו יקר. Nשהו מוצא אותם ויכול להעלות תמונה\לשונו המדויק?
ראה בס' פירוש התפלות והברכות לר"י בן יקר, מהדורת ר"ש ירושלמי (קרויזר) ירושלים תשל"ט, שהעיר המו"ל שחסר מש"כ בשמו שטוב לומר פ' ושחט אותו וכו', ראה שם עמ' א' הערה 8.
https://tablet.otzar.org/#/book/10621/p ... /0/end/0/c
תודה. קצת מוזר שזה חסר מכל ג כתבי יד הידועים לנו של פירוש התפילות לרי יקר. אולי המקור ספר אחר? יש עוד מהתקופה שממליצים על אמירת הפרשיות האלה?
אחרי עיון לדעתי יש סבירות גבוה שנפל פה טעות. הדברים המובאים בארחות חיים בשם רי בן יקר קדומים לו:
תנא דבי אליהו רבה ו:ושחט את בן הבקר לפני ה' (ויקרא א) ובאיל הוא אומר (ויקרא יא) ושחטו אותו על ירך המזבח צפונה לפני ה'. אמרו אותו היום שעקד אברהם את יצחק בנו על גבי המזבח. התקין הקב"ה שני כבשים אחד שחרית ואחד ערבית שנאמר (שמות כט) את הכבש האחד תעשה בבוקר וגו'. וכל כך למה. שבשעה שישראל מעלין את התמיד ע"ג המזבח וקורין את המקרא הזה צפונה לפני ה' זוכר הקב"ה עקדת יצחק:
מדרש תהלים קלד:"ורבי יוחנן אמר אלו תלמידי חכמים העוסקים בהלכות עבודה מעלה אני עליהם כאלו נבנה בית המקדש בימיהם."
...
613מצו כתב:בבית יוסף או"ח א:יז הוא כותב:וכתב הר"י בר יקר טוב לומר עם הקרבנות פסוק זה ושחט אותו לפני המזבח צפונה לפני ה' והוא בפרשת ואם מן הצאן כדאמרינן בויקרא רבה אמר הקב"ה מעיד אני עלי שמים וארץ בין עו"ג בין ישראל בין עבד בין אמה בשעה שהן קורין מקרא זה צפונה לפני ה' אני זוכר עקידת יצחק בן אברהם: כתוב עוד שם יש נוהגים לומר אחר ברכת התורה פרשת כיור כי היא העבודה הראשונה
אלא שאני לא מוצא את הדברים האלה בפירוש התפילות לר"י בו יקר. Nשהו מוצא אותם ויכול להעלות תמונה\לשונו המדויק?
613מצו כתב:בבית יוסף או"ח א:יז הוא כותב:וכתב הר"י בר יקר טוב לומר עם הקרבנות פסוק זה ושחט אותו לפני המזבח צפונה לפני ה' והוא בפרשת ואם מן הצאן כדאמרינן בויקרא רבה אמר הקב"ה מעיד אני עלי שמים וארץ בין עו"ג בין ישראל בין עבד בין אמה בשעה שהן קורין מקרא זה צפונה לפני ה' אני זוכר עקידת יצחק בן אברהם: כתוב עוד שם יש נוהגים לומר אחר ברכת התורה פרשת כיור כי היא העבודה הראשונה
אלא שאני לא מוצא את הדברים האלה בפירוש התפילות לר"י בו יקר. Nשהו מוצא אותם ויכול להעלות תמונה\לשונו המדויק?
בשן כתב:לאיזה ספר מכוון ר' אלעזר קאליר בתוך ספר מאורי אש?
פלפלת בחכמה כתב:בעטרת זקנים על או״ח סי׳ ל״ב מביא ״בשם החסיד מרא דעובדא מהרר״ח זצ״ל מחבר ספר ד״ח, שמסרו בכת״י לתלמיד הגון מהר״ר טעבל ז״ל כותב סת״ם…״
מי הוא מהרר״ח הזה ומי הוא תלמידו רבי טעבל?
טור תלגא כתב:חיד"א מראית העין סוכה נא.
באיזה מספריו כוונתו?
אליהו חיים כתב:613מצו כתב:בבית יוסף או"ח א:יז הוא כותב:וכתב הר"י בר יקר טוב לומר עם הקרבנות פסוק זה ושחט אותו לפני המזבח צפונה לפני ה' והוא בפרשת ואם מן הצאן כדאמרינן בויקרא רבה אמר הקב"ה מעיד אני עלי שמים וארץ בין עו"ג בין ישראל בין עבד בין אמה בשעה שהן קורין מקרא זה צפונה לפני ה' אני זוכר עקידת יצחק בן אברהם: כתוב עוד שם יש נוהגים לומר אחר ברכת התורה פרשת כיור כי היא העבודה הראשונה
אלא שאני לא מוצא את הדברים האלה בפירוש התפילות לר"י בו יקר. Nשהו מוצא אותם ויכול להעלות תמונה\לשונו המדויק?
הן עכשיו ראיתי במבוא ל'שם הגדולים' בהו' המאור (תשפ"ג), עמוד כ"ח, שמחמת סתירה בדבריו בין גוף הספר להשלמות לספרו בענין זהות ראשון זה מציע לומר דהיו שני ר"י בן יקר, אחד ר' יהודה בן יקר ואחד ר' יעקב בן יקר, אחד מהם רבו של רש"י ואחד רבו של הרמב"ן! אלא דנתחברו יחד בנדפס ע"י בן יעקב במערכת י' סי' רכ"ח, והובא שם דברים בזה באמרו של הרב ועקנין שליט"א במוריה טבת תשנ"ט.
ולפי זה יתכן מאוד דהב"י מכוון לר"י בן יקר הקדמון יותר ולא לבעל פי' התפילות (או אולי להיפוך הפי' על התפלות בטעות מתייחס לרבו של הרמב"ן ומחברו רבו של רש"י?) ולכן לא מוצאים דברים אלו בפי' על התפילות.
אליהו חיים כתב:טור תלגא כתב:חיד"א מראית העין סוכה נא.
באיזה מספריו כוונתו?
לסוף ספר זה 'מראית העין' שם בליקוטים סי' ד' [עי' במצורף]
אליהו חיים כתב:613מצו כתב:בבית יוסף או"ח א:יז הוא כותב:וכתב הר"י בר יקר טוב לומר עם הקרבנות פסוק זה ושחט אותו לפני המזבח צפונה לפני ה' והוא בפרשת ואם מן הצאן כדאמרינן בויקרא רבה אמר הקב"ה מעיד אני עלי שמים וארץ בין עו"ג בין ישראל בין עבד בין אמה בשעה שהן קורין מקרא זה צפונה לפני ה' אני זוכר עקידת יצחק בן אברהם: כתוב עוד שם יש נוהגים לומר אחר ברכת התורה פרשת כיור כי היא העבודה הראשונה
אלא שאני לא מוצא את הדברים האלה בפירוש התפילות לר"י בו יקר. מישהו מוצא אותם ויכול להעלות תמונה\לשונו המדויק?
מודגש כאן החידוש השני לומר פרשת כיור כי היא העבודה הראשונה, וע"ז לא כתבו המגיבים לא מהפירוש עצמו ולא מקורות במדרשים ובשאר ראשונים, [מצאתי בארחות חיים ובהרחבה קצת 'ויש נוהגין לומר אחר ברכת התורה תכף פרשת כיור שהיא העבודה הראשונה שנאמר בבואם אל אהל מועד ירחצו מים וכל כהן הנכנס למקדש בלא קידוש ידים ורגלים חייב מיתה, ואח"כ אומר פרשת תרומת הדשן ויש בה גם כן ענין המערכה כי תכף אחר קדוש ידים ורגלים תורמין את הדשן מסדרין המערכה ואח"כ אומר פרשת תמיד כי אחר זה שוחטין אותו ומקריבין אותו' וכו' ועיי"ש בסוף הקטע ש'רבינו אליהו הקדוש הקדוש נהג לומר בכל יום פרשת הדשן אחר פרשת התמיד].
כאשר באמת שניהם מצויים לפנינו באורחות חיים, אלא שמנהג פרשת כיור אינו מוזכר שם בשם ר"י בן יקר (רק להיפך, כי הפשטות שם, אשר מנהג עצמו הוא זה: ויש נוהגין... זה המנהג נהגתי אני בעצמי זה כמה שנים, ומצאתי כתוב אחר כ"ז וכו' ר"ל שמצא אחר כן סימוכין למנהגו במקצת, שכן נהג כבר רבינו אליהו הקדוש ז"ל. מבואר אפוא שב:"יש נוהגין", הכוונה היא אליו בעצמו ז"ל).כתוב בספר ארחות חיים (הל' מאה ברכות סי' יד) פרשת העולה היא מתחלת ויקרא עד תחלת פרשת ונפש כי תקריב ... וכתב הר"י בר יקר, טוב לומר עם הקרבנות פסוק זה ושחט אותו ... וכתוב עוד שם, יש נוהגים לומר אחר ברכת התורה פרשת כיור ...
לא מצאתי את ספר המנהגות המוזכר, אשמח לקבל קישור או הפניה מדויקת יותר.ואפילו יש לו כמה עבדים לשמשו יטרח בעצמו לכבוד שבת [224]
224. ס' היראה לר"י אות שה; ס' חסידים קמט; ס' המנהגות עמ' 53; טוש"ע או"ח רנ א, ועי' ציון 230.
יהודה בן יעקב כתב:באנציקלופדיה תלמודית כרך כז, [כבוד שבת; כבוד יום טוב] טור יזלא מצאתי את ספר המנהגות המוזכר, אשמח לקבל קישור או הפניה מדויקת יותר.ואפילו יש לו כמה עבדים לשמשו יטרח בעצמו לכבוד שבת [224]
224. ס' היראה לר"י אות שה; ס' חסידים קמט; ס' המנהגות עמ' 53; טוש"ע או"ח רנ א, ועי' ציון 230.
תודה
אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם המדהימה:
באיי הים יומא ט ע"ב (אות ז, ד"ה "אמר ר"י טובה צפרנן") לבעל האפיקי יהודה, כתב "אחר שידוע מפי ספרים כי משרע"ה ממזגו הטבעי לא היה ראוי אל המידות הנאותות זולת שכבש את יצרו (עיי' ד' מים קדשים בע"נ א')"
מהו " ד' מים קדשים בע"נ א' " ? (חיפשתי ולעת עתה לא מצאתי)
המתעטף בטלית מצוייצת יברך אקב״ו להתעטף בציצית. וה״ר יצחק ז"ל כתב בטלית קטן יברך על מצות ציצית ובטלי׳ של עטוף להתעטף.
ספר ארחות חיים חובר ג"כ בידי הרב כלבו, ושם מייחס דין הזה אל הר"י [= הרב רבינו יצחק] חסיד, ושם אף מבואר כי מתכוון לספר היראה, וראה המצורף פה:ויהיה לו טלית קטן וילבשנו מתחת למדיו, כי עיקר מצות ציצית לזכרון ללבשו תמיד, ... על כן ילבש אותו מיד בלא ברכה אם לא רחץ את ידיו, וטוב להיות זריז ליטול ידיו קודם, ויברך עובר לעשייתו... וירחץ בנקיון כפיו במים אם יש לו, ... ומיד יברך על מצות ציצית בטלית אשר לבש, אם לא ברך בהתעטפו, וכל פעם שהוא מתעטף צריך לברך...
ויבא לבית הכנסת, ... וישב במקומו, ואם יש לו עוד טלית יתכסה בו - ויברך להתעטף בציצית... ויפתח תפלתו על הסדר...
מיללער כתב:חולין ב' ע"ב בתוד"ה אבל אמר בסופו, כדאמרינן בב"ר וידר יעקב נדר לאמר, לאמר לדורות שיהיו נודרים בעת צרה.
וכתב על זה הגרעק"א בגליון הש"ס: עי' תשובת מהר"ם פאדוואה סימן עט בסופו.
לכאורה נראה שיש כאן בדבריו ט"ס בציון מספר הסימן בתשו' מהר"ם פאדוואה (ובלקוטי רעק"א שבקובץ מפרשים - אשכול, הוסיפו בסוגריים "ולא ידענו כוונתו") ואולי הכוונה לסי' ע"ב בתשובת מהרמ"פ שדן בענין נדר בעת צרה (הובא בטו"ז יור"ד סי' רכ"ח) אבל אין זה בסוף התשובה וגם לא ברור שיהי' ממש שייכות לדברי המדרש הובא בתוס'.
הצעות נוספות? דנו בדברי רעק"א?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 355 אורחים