איתן נוי כתב:מי שהיה עומד תפילת עמידה, ובאמצע שמע קריאת התורה (חול או שבת) האם מותר וחייב לעצור לשמוע. בפרט לדעת השו"ע שאף בשהה לגמור את כולה צריך לחזור רק אל מקום ששם עצר ולא לראש התפילה?
כדכד כתב:איתן נוי כתב:מי שהיה עומד תפילת עמידה, ובאמצע שמע קריאת התורה (חול או שבת) האם מותר וחייב לעצור לשמוע. בפרט לדעת השו"ע שאף בשהה לגמור את כולה צריך לחזור רק אל מקום ששם עצר ולא לראש התפילה?
אין חיוב ליחיד לשמוע קריאת התורה
אם הוא עוסק בתפילה אסור לו להפסיק לשום דבר שאינו פיקוח נפש
ומה שלדעת השו"ע הוא שא"צ לחזור אלא אל מקום שעצר הוא בדיעבד אם שהה אבל ודאי שלכתחילה אסור להפסיק
קרית מלך כתב:איתן נוי כתב:מי שהיה עומד תפילת עמידה, ובאמצע שמע קריאת התורה (חול או שבת) האם מותר וחייב לעצור לשמוע. בפרט לדעת השו"ע שאף בשהה לגמור את כולה צריך לחזור רק אל מקום ששם עצר ולא לראש התפילה?
שאלתי שאלה זו את מרנא הגרש"ז זצללה"ה ואמר לי שאינו צריך להמתין, וגם אינו חייב אחר שמו"ע בלחש לחפש מנין אחר כדי להשלים שמיעת קריה"ת כי זו חובת הציבור.
איתן נוי כתב:כדכד כתב:א. מ"ש אין היתר בזמן קריה"ת לצאת לטייל או לסידורים - איני יודע מנין לו
אם האדם נמצא בביהכ"נ ודאי שאסור לו לצאת משום כבוד הס"ת אבל אם יש לו ענינים נחוצים ואינו בבית הכנסת או שיצא לפני פתיחת ההיכל - מי אמר שאין היתר לעשות כן (אמנם ככל זה לא קשור לשאלה המקורית).
ב. מ"ש מהמשנ"ב שיש להקשיב לקדושה וכד' ושאין זה הפסק - אין זה דומה לקריאת התורה שהיא הפסק גדול כפי שהביא מהגרש"ז. יתכן שאין צריך לחזור לראש אבל ודי אינו לכתחילה.
ג. מ"ש מדרשו ה"ה ברכת כהנים והבדלה. הבדלה נראה לי תמוה שיכול לשמוע באמצע תפלת לחש אבל ברכת כהנים הלא נתקנה תוך כדי תפילה ולכן יתכן שזה נחשב כחלק מהתפילה.
א. תעיין בסוגיא זו היטב בכל דברי הראשונים ודוק מינה.
ב. הגרש"ז נכון וכנ"ל. אך עם זאת ראה נא מ"ש אז נדברו ועוד מקור שהביא אשי ישראל (שלא הבאתי כאן). כך שאינו עניין תלוש. כמו"כ לחזו"א לא עשה איסור בכך. שהרי כתב אף שיצא יד"ח (אגב מלשון חזו"א זו תלמד שודאי שישנה חובה לשמוע קריאה בתורה גם למ"ד שהיא חובת ציבור, אלא כנ"ל שבכה"ג שלא שמע לא צריך לחזר אחריה, משא"כ בקריאת המגילה).
דרך אגב: אשמח למי שיביא הנה מי מפוסקי הספרדים בדין זה של "עצירה ושהיה באמצע שמונה עשרה למטרת שמיעת קריאה בתורה, הן להקל/להחמיר".
ג. סו"ס אלו דברים שבקדושה ולכן יש צדדים כאמור שבכל דבר שבקדושה ישהה כדי לשמוע. מה כ"כ תמוה לך?!
כדכד כתב:יש ראיה ממשנה מפורשת שאין חובה על כל אחד לשמוע שהרי קטן קורא בתורה ולא במגילה
כדכד כתב:איתן נוי כתב:כדכד כתב:א. מ"ש אין היתר בזמן קריה"ת לצאת לטייל או לסידורים - איני יודע מנין לו
אם האדם נמצא בביהכ"נ ודאי שאסור לו לצאת משום כבוד הס"ת אבל אם יש לו ענינים נחוצים ואינו בבית הכנסת או שיצא לפני פתיחת ההיכל - מי אמר שאין היתר לעשות כן (אמנם ככל זה לא קשור לשאלה המקורית).
ב. מ"ש מהמשנ"ב שיש להקשיב לקדושה וכד' ושאין זה הפסק - אין זה דומה לקריאת התורה שהיא הפסק גדול כפי שהביא מהגרש"ז. יתכן שאין צריך לחזור לראש אבל ודי אינו לכתחילה.
ג. מ"ש מדרשו ה"ה ברכת כהנים והבדלה. הבדלה נראה לי תמוה שיכול לשמוע באמצע תפלת לחש אבל ברכת כהנים הלא נתקנה תוך כדי תפילה ולכן יתכן שזה נחשב כחלק מהתפילה.
א. תעיין בסוגיא זו היטב בכל דברי הראשונים ודוק מינה.
ב. הגרש"ז נכון וכנ"ל. אך עם זאת ראה נא מ"ש אז נדברו ועוד מקור שהביא אשי ישראל (שלא הבאתי כאן). כך שאינו עניין תלוש. כמו"כ לחזו"א לא עשה איסור בכך. שהרי כתב אף שיצא יד"ח (אגב מלשון חזו"א זו תלמד שודאי שישנה חובה לשמוע קריאה בתורה גם למ"ד שהיא חובת ציבור, אלא כנ"ל שבכה"ג שלא שמע לא צריך לחזר אחריה, משא"כ בקריאת המגילה).
דרך אגב: אשמח למי שיביא הנה מי מפוסקי הספרדים בדין זה של "עצירה ושהיה באמצע שמונה עשרה למטרת שמיעת קריאה בתורה, הן להקל/להחמיר".
ג. סו"ס אלו דברים שבקדושה ולכן יש צדדים כאמור שבכל דבר שבקדושה ישהה כדי לשמוע. מה כ"כ תמוה לך?!
א. אשמח אם תפנה אותי למקור מדוייק לעיין בו כדי לראות זאת כי "בסוגיא זו היטב בכל דברי הראשונים ודוק מינה" אינו מקור מספיק ממוקד שאוכל לעיין בו.
ב. מ"ש מהחזו"א שיצא ידי חובתו אינו ראיה שלא עשה איסור אלא שעל אף שלא נהג כראוי מ"מ צא ידי חובתו. באמת הלשון הזו "שיצא ידי חובתו" אינה ברורה שהרי אין חובה שלו.
יש ראיה ממשנה מפורשת שאין חובה על כל אחד לשמוע שהרי קטן קורא בתורה ולא במגילה.
המשפט "שישנה חובה לשמוע קריאה בתורה גם למ"ד שהיא חובת ציבור, אלא כנ"ל שבכה"ג שלא שמע לא צריך לחזר אחריה" הוא סותר מיניה וביה. אם יש חובה לשמוע למה לא צריך לחזר אחריה ואם אכן לא צריך אז מה המשמעות של החובה הזו?
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:יש ראיה ממשנה מפורשת שאין חובה על כל אחד לשמוע שהרי קטן קורא בתורה ולא במגילה
ראיה מוזרה.
מדוע שלא נוכיח ממשנה זו שאף לציבור אין שום חובה?!
איתן נוי כתב:כדכד כתב:איתן נוי כתב:כדכד כתב:א. מ"ש אין היתר בזמן קריה"ת לצאת לטייל או לסידורים - איני יודע מנין לו
אם האדם נמצא בביהכ"נ ודאי שאסור לו לצאת משום כבוד הס"ת אבל אם יש לו ענינים נחוצים ואינו בבית הכנסת או שיצא לפני פתיחת ההיכל - מי אמר שאין היתר לעשות כן (אמנם ככל זה לא קשור לשאלה המקורית).
ב. מ"ש מהמשנ"ב שיש להקשיב לקדושה וכד' ושאין זה הפסק - אין זה דומה לקריאת התורה שהיא הפסק גדול כפי שהביא מהגרש"ז. יתכן שאין צריך לחזור לראש אבל ודי אינו לכתחילה.
ג. מ"ש מדרשו ה"ה ברכת כהנים והבדלה. הבדלה נראה לי תמוה שיכול לשמוע באמצע תפלת לחש אבל ברכת כהנים הלא נתקנה תוך כדי תפילה ולכן יתכן שזה נחשב כחלק מהתפילה.
א. תעיין בסוגיא זו היטב בכל דברי הראשונים ודוק מינה.../quote]
א. אשמח אם תפנה אותי למקור מדוייק לעיין בו כדי לראות זאת כי "בסוגיא זו היטב בכל דברי הראשונים ודוק מינה" אינו מקור מספיק ממוקד שאוכל לעיין בו.
....
א. תעמול.
....
בברכה המשולשת כתב:הנדון כאן קשור גם לאשכול הזה (בייחוד בעמוד השני)
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 2c#p121740
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 146 אורחים