אשי ישראל כתב:שלום.
אשמח לעזרה בפתרון השאלה הבאה.
בתחילת ימי הבית השני היתה תופעה של נישואין עם נשים נכריות. כך מבואר בספר עזרא פרקים ט-י, ובנחמיה סוף פרק יג, וכן במלאכי פרק ב ורש"י שם פסוקים יא-יג.
מכל המקורות הללו נראה שתופעה זו היתה אצל העולים לא"י, שהרי עזרא מוכיח אותם על כך לאחר שעלה לא"י. כך גם נחמיה. גם מלאכי ניבא בפשטות בא"י. [גם רשימת העמים מהם באו הנכריות כוללת את העמים שבסביבות א"י].
מכיון שכך, אשמח להבין מה גרם לכמה וכמה ראשונים לכתוב שהיהודים נשאו את הנכריות כבר בבבל. (מקורות אציין מיד). אשמח לרעיונות.
תודה רבה.
הנה חלק מהראשונים שכתבו שנשיאת הנכריות אירעה בבבל:
1. הזוהר הקדוש פרשת כי תשא (דף קפט ע"ב, בתרגום בעל הסולם): "מה עשו ישראל? ראו כי נתפזרו לבבל, נתערבו בעמים לקחו נשים נכריות והולידו בנים מהם... ועל שעשו כך אמר הקב"ה כיון שבושה היא לי יבוא בני מעצמו, כיון שחילל כבודי אינו ראוי שאני אלך שמה להוציאו ולעשות לו ניסים... הם חזרו בלא עזרה הראויה להם, בלא פליאות וניסים, אלא כולם היו נידחים, כולם עייפים בעניות, וחזרו להיכל המלך בבושה...". כך גם בזוהר פרשת פקודי (ריש דף רמ ע"א,בתרגום בעל הסולם). כך גם בזוהר פרשת שמות (דף ז ע"א).
2. כך גם ברש"י לספר יחזקאל (מג, יא): "ראויה היתה ביאה שנייה של עזרא כביאה ראשונה של יהושע לבא בזרוע ובנס... אלא שגרם החטא שלא היתה תשובתם הוגנת... ויש אומרים בבבל (!) נכשלו בנכריות".
3. רש"י בכתובות (כד, ע"ב, ד"ה ביקשו) כתב על בני ברזילי [שעלו עם זרובבל, כמובא בעזרא ב,סא] שהם "התחתנו בגולה (!) בגויי הארץ,וילדו להם בנים כדכתיב בספר עזרא, והם חללים", ומה שכתב "כדכתיב בספר עזרא" נראה שכוונת רש"י היא למובא בעזרא י, מד, שעזרא מצא שיש מבני ישראל שנשאו נכריות שנולדו להם בנים.
4. נראה שכך עולה גם מדברי המלבי"ם (תחילת ספר חגי) שכתב: "ראה ה' שאם היו נשארים בגלות בבל היו נטמעים בין העכו"ם והיו יוצאים מכלל הדת, שכבר התערבו זרע קודש בעמי הארצות ושכחו לשונם ותורתם, לכן פקדם פקידה מועטת ע"י כורש...".
כי חלל יהודה – את עצמו שהיה קדש לי"י ראשית תבואתו (ירמיהו ב':ג'). ובעל בת אל נכר – שנשאו נשים נכריות בבבל, ואפילו הכהנים, כמו שמפורש בספר עזרא (עזרא ט':א'-ב'), ורבותינו אמרו (בבלי מגילה ט"ו.): מלאכי זה עזרא.
יבנה כתב:אראל כתב:יבנה כתב:אראל כתב:לא מובן השאלה
שאלתך, אולי היה חטא עם נשים נכריות בא"י ולא בבבל?
השאלה הוא שהפסוקים מדברים להדיא על נשים מארץ ישראל, עזרא ט׳ א׳: ״לַכְּנַעֲנִ֨י הַחִתִּ֜י הַפְּרִזִּ֣י הַיְבוּסִ֗י הָֽעַמֹּנִי֙ הַמֹּ֣אָבִ֔י הַמִּצְרִ֖י וְהָאֱמֹרִֽי״. כל אלו עמים מא״י ולא מבבל.
וכן שם פסוקים י״א-י״ד: אֲשֶׁ֣ר צִוִּ֗יתָ בְּיַ֨ד עֲבָדֶ֣יךָ הַנְּבִיאִים֮ לֵאמֹר֒ הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר אַתֶּ֤ם בָּאִים֙ לְרִשְׁתָּ֔הּ אֶ֤רֶץ נִדָּה֙ הִ֔יא בְּנִדַּ֖ת עַמֵּ֣י הָאֲרָצ֑וֹת בְּתוֹעֲבֹֽתֵיהֶ֗ם אֲשֶׁ֥ר מִלְא֛וּהָ מִפֶּ֥ה אֶל־פֶּ֖ה בְּטֻמְאָתָֽם׃ יב וְ֠עַתָּ֠ה בְּֽנוֹתֵיכֶ֞ם אַל־תִּתְּנ֣וּ לִבְנֵיהֶ֗ם וּבְנֹֽתֵיהֶם֙ אַל־תִּשְׂא֣וּ לִבְנֵיכֶ֔ם וְלֹֽא־תִדְרְשׁ֧וּ שְׁלֹמָ֛ם וְטוֹבָתָ֖ם עַד־עוֹלָ֑ם לְמַ֣עַן תֶּחֶזְק֗וּ וַאֲכַלְתֶּם֙ אֶת־ט֣וּב הָאָ֔רֶץ וְהוֹרַשְׁתֶּ֥ם לִבְנֵיכֶ֖ם עַד־עוֹלָֽם׃ יג וְאַֽחֲרֵי֙ כׇּל־הַבָּ֣א עָלֵ֔ינוּ בְּמַעֲשֵׂ֙ינוּ֙ הָרָעִ֔ים וּבְאַשְׁמָתֵ֖נוּ הַגְּדֹלָ֑ה כִּ֣י ׀ אַתָּ֣ה אֱלֹהֵ֗ינוּ חָשַׂ֤כְתָּֽ לְמַ֙טָּה֙ מֵֽעֲוֺנֵ֔נוּ וְנָתַ֥תָּה לָּ֛נוּ פְּלֵיטָ֖ה כָּזֹֽאת׃ יד הֲנָשׁוּב֙ לְהָפֵ֣ר מִצְוֺתֶ֔יךָ וּ֨לְהִתְחַתֵּ֔ן בְּעַמֵּ֥י הַתֹּעֵב֖וֹת הָאֵ֑לֶּה הֲל֤וֹא תֶֽאֱנַף־בָּ֙נוּ֙ עַד־כַּלֵּ֔ה לְאֵ֥ין שְׁאֵרִ֖ית וּפְלֵיטָֽה׃ מדובר להדיא על עמים שבא״י.
גם בנחמיה י״ג כ״ג: גַּ֣ם ׀ בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֗ם רָאִ֤יתִי אֶת־הַיְּהוּדִים֙ הֹשִׁ֗יבוּ נָשִׁים֙ אַשְׁדֳּדִיּ֔וֹת עַמֳּנִיּ֖וֹת מוֹאֲבִיּֽוֹת׃ מדובר בעמים בא״י, וכתוב שאז התחתנו עמהן.
הרי מהפסוקים מבואר להדיא שהתחתנו בא״י עם נכריות מז׳ העמים ומעמון ומואב ומצרים. א״כ מנין שמלבד המוזכר בפסוקים נשאו נשים נכריות גם בבבל.
עמוניות מואביות מצריות, כולן אינן בארץ ישראל, ואפי' הכנעני והחתי והפרזי והיבוסי והאמוריי, רובם ככולם כבר נגרשו מארץ ישראל בכיבוש יהושע ואח"כ בכיבוש דוד
ועוד, שכבר הי' אחר מלחמות סנחריב שבלבל כל העולם כולו והגלה עמי יושבי הארצות ממקום למקום
נחמיה פרק ד פסוק א - ב
וַיְהִ֣י כַאֲשֶׁ֣ר שָׁמַ֣ע סַנְבַלַּ֡ט וְ֠טוֹבִיָּה וְהָעַרְבִ֨ים וְהָעַמֹּנִ֜ים וְהָאַשְׁדּוֹדִ֗ים כִּֽי־עָלְתָ֤ה אֲרוּכָה֙ לְחֹמ֣וֹת יְרוּשָׁלִַ֔ם כִּי־הֵחֵ֥לּוּ הַפְּרֻצִ֖ים לְהִסָּתֵ֑ם וַיִּ֥חַר לָהֶ֖ם מְאֹֽד:
וַיִּקְשְׁר֤וּ כֻלָּם֙ יַחְדָּ֔ו לָב֖וֹא לְהִלָּחֵ֣ם בִּירוּשָׁלִָ֑ם וְלַעֲשׂ֥וֹת ל֖וֹ תּוֹעָֽה:
גם מכאן מבואר שהם גרו בא״י ולא בבבל, וסבלו מהם רבות עד שהוצרכו להעמיד שמירה קבוע בלילות מפניהם כמבואר שם. ולדבריך למה רק הוזכרו עמים שמקורם בא״י וסביבותיה, ולא העמים שהיו מצויים בבבל כגון נשים מבבל פרס ומדי וכו׳.
אמר ר' חנן, בשעה שעלה נחמיה מן הגולה, נתפחמו פני הנשים מן השמש, והניחו אותן, והלכו ונשאו להם נשים נכריות, והיו מקיפות המזבח ובוכות, הוא שמלאכי אומר, וזאת שנית תעשו (שם שם /מלאכי ב'/ יג), שנייה לשיטים אתמהא, כסות דמעה את מזבח י"י בכי ואנקה (שם שם /מלאכי ב'/), אמר הקדוש ברוך הוא, מן קביל מהם בכי ואנקה, משגזלתה וחמסתה ונטלתה יופיה ממנה את משלחה אתמהא,...
באמונתו כתב:בראשית רבה - פרשת בראשית פרשה יח:אמר ר' חנן, בשעה שעלה נחמיה מן הגולה, נתפחמו פני הנשים מן השמש, והניחו אותן, והלכו ונשאו להם נשים נכריות, והיו מקיפות המזבח ובוכות, הוא שמלאכי אומר, וזאת שנית תעשו (שם שם /מלאכי ב'/ יג), שנייה לשיטים אתמהא, כסות דמעה את מזבח י"י בכי ואנקה (שם שם /מלאכי ב'/), אמר הקדוש ברוך הוא, מן קביל מהם בכי ואנקה, משגזלתה וחמסתה ונטלתה יופיה ממנה את משלחה אתמהא,...
קו ירוק כתב:לכאורה ראיה מחז"ל, מכך שיהושע כה"ג נשרפו בגדיו, בגין שיוצאי יריכו נשאו נכריות, משמע שזה היה בבבל.
שהרי נבוכדנצר זרקו לכבשן בבבל.
וצ"ע.
באמונתו כתב:אשי ישראל כתב:שלום.
אשמח לעזרה בפתרון השאלה הבאה.
יש לציין גם רש"י - מלאכי ב':י"א:כי חלל יהודה – את עצמו שהיה קדש לי"י ראשית תבואתו (ירמיהו ב':ג'). ובעל בת אל נכר – שנשאו נשים נכריות בבבל, ואפילו הכהנים, כמו שמפורש בספר עזרא (עזרא ט':א'-ב'), ורבותינו אמרו (בבלי מגילה ט"ו.): מלאכי זה עזרא.
אראל כתב:עמוניות מואביות מצריות, כולן אינן בארץ ישראל, ואפי' הכנעני והחתי והפרזי והיבוסי והאמוריי, רובם ככולם כבר נגרשו מארץ ישראל בכיבוש יהושע ואח"כ בכיבוש דוד
ועוד, שכבר הי' אחר מלחמות סנחריב שבלבל כל העולם כולו והגלה עמי יושבי הארצות ממקום למקום
ישראליק כתב:לפום ריהטא נראה שנשאו נשים נכריות בבבל, וגם קצת אחר ששבו לארץ ישראל ושם עזרא הסופר פעל לטהר את ישראל מצרה הזאת וכו'.
באמונתו כתב:בראשית רבה - פרשת בראשית פרשה יח:אמר ר' חנן, בשעה שעלה נחמיה מן הגולה, נתפחמו פני הנשים מן השמש, והניחו אותן, והלכו ונשאו להם נשים נכריות, והיו מקיפות המזבח ובוכות, הוא שמלאכי אומר, וזאת שנית תעשו (שם שם /מלאכי ב'/ יג), שנייה לשיטים אתמהא, כסות דמעה את מזבח י"י בכי ואנקה (שם שם /מלאכי ב'/), אמר הקדוש ברוך הוא, מן קביל מהם בכי ואנקה, משגזלתה וחמסתה ונטלתה יופיה ממנה את משלחה אתמהא,...
לכאורה, הפתרון נמצא בלשון רש"י שם:כיצד היה המעשה. כשעלו מן הגולה, עלו עמהן נשותיהם, ומפני החמה והצנה, ומפני היגון והדאגה, נתפחמו פניהן, והניחום והלכו. נשאו להן נשים נכריות, והיו נשותיהן מקיפות המזבח ובוכות. הוא שהנביא אומר וזאת שנית תעשו כסות דמעה, [ואמרתם על מה על כי ייי העיד, כי שנא שלח אמר ייי. שנאתה אתה ואת משליח]. וכסה חמס, מאחר שחמסת אותה ונטלת יפיה ממנה, [את משלחה]. לפיכך נקראת נשיאת הנכרית בגדים מטונפות, שנ' ויהושע היה לבש בגדים צאים. ומי הן אותן הבגדים, אלו בניו שנשאו נשים נכריות, שנ' וימצא מבני הכהנים אשר הושיבו נשים נכריות מבני ישוע בן יהוצדק...
כלומר, שתי עבירות קשות מאוד נעשו; ישראלים פנויים [= רווקים] נשאו הגויות כבר בבבל, בעוד הנשואי ישראליות, נשאו עליהן את הנוכריות רק כשעלו ארצה, וזאת מפני ש"נתפחמו פני הנשים מן השמש" בדרך.שנית תעשו – הראשנה שהוכחתי, הרבה היא קשה, ישראל שנשא גויה, ואפילו הוא פנוי, וזאת שנית קשה ממנה, שהנשואי ישראליות, נשאו עליהם את הנכריות, לפי שנתפחמו ישראליות ברעב ובגולה, ונתגנו עליהם, והיה מושיבה בביתו צָדֿוּא ובאלמנות חיות, והנכרית היתה גברת.
אשי ישראל כתב:קו ירוק כתב:לכאורה ראיה מחז"ל, מכך שיהושע כה"ג נשרפו בגדיו, בגין שיוצאי יריכו נשאו נכריות, משמע שזה היה בבבל.
שהרי נבוכדנצר זרקו לכבשן בבבל.
וצ"ע.
תודה. יפה מאוד. אכן עמדתי על כך, אלא שזה עצמו אינו ברור לגמרי, [ובנוסף אז בכל מקרה אצטרך לשאול "מאיפה למדו כך חז"ל?" כפי ששאלתי לעיל "מאיפה למדו כך הראשונים?"]
אגב, מעורר התפעלות הידע של חלק מהגולשים כאן. אני ישבתי על הנושא הרבה זמן, והנה אתה ברגע אחד מושיט מקור שאני עמדתי עליו רק לאחר עיון ובדיקה ארוכים. מעורר התפעלות
העניין נתבאר במקבילות מפורש יותר, ש"בגדים צואים", אך כינוי הוא לנישואי נשים נוכריות.מאי טעמא איענש? - אמר רב פפא: שהיו בניו נושאין נשים שאינן הגונות לכהונה, ולא מיחה בהן. שנאמר ויהושע היה לבש בגדים צואים, וכי דרכו של יהושע ללבוש בגדים צואים? אלא, מלמד שהיו בניו נושאים נשים שאינן הגונות לכהונה, ולא מיחה בהן.
אשי ישראל כתב:ישראליק כתב:לפום ריהטא נראה שנשאו נשים נכריות בבבל, וגם קצת אחר ששבו לארץ ישראל ושם עזרא הסופר פעל לטהר את ישראל מצרה הזאת וכו'.
לא הבנתי מה תירצת. שאלתי היא מה בכלל ההכרח לומר שנשאו בבבל. ברור שאפשר לומר כך, אבל למה יש הכרח לומר כך?!
הנה חלק מהראשונים שכתבו שנשיאת הנכריות אירעה בבבל:
1. הזוהר הקדוש פרשת כי תשא (דף קפט ע"ב, בתרגום בעל הסולם): "מה עשו ישראל? ראו כי נתפזרו לבבל, נתערבו בעמים לקחו נשים נכריות והולידו בנים מהם... ועל שעשו כך אמר הקב"ה כיון שבושה היא לי יבוא בני מעצמו, כיון שחילל כבודי אינו ראוי שאני אלך שמה להוציאו ולעשות לו ניסים... הם חזרו בלא עזרה הראויה להם, בלא פליאות וניסים, אלא כולם היו נידחים, כולם עייפים בעניות, וחזרו להיכל המלך בבושה...". כך גם בזוהר פרשת פקודי (ריש דף רמ ע"א,בתרגום בעל הסולם). כך גם בזוהר פרשת שמות (דף ז ע"א).
קו ירוק כתב:אני הבנתי את דבריו, שהוא לא התכוון שזוהר זה ראשונים.. אלא הביא את הראשונים, והוסיף מהזוהר.
דבר שאין לו מקבילה בחז"ל המצוי בידינו אלא רק בזוהר, לא מתייחסים אליו כאל מדרש חז"ל רגיל בדר"כ.
ישראליק כתב:מה גרם להם בבבל לחטוא עם נשים נכריות...? יש אומרים שכבר הורגלו בכך בסוף ימי בית ראשון
באמונתו כתב:לשון המדרש משנת רבי אליעזר - פרשה יח עמוד 327, מפורש יותר:לכאורה, הפתרון נמצא בלשון רש"י שם:כיצד היה המעשה. כשעלו מן הגולה, עלו עמהן נשותיהם, ומפני החמה והצנה, ומפני היגון והדאגה, נתפחמו פניהן, והניחום והלכו. נשאו להן נשים נכריות, והיו נשותיהן מקיפות המזבח ובוכות. הוא שהנביא אומר וזאת שנית תעשו כסות דמעה, [ואמרתם על מה על כי ייי העיד, כי שנא שלח אמר ייי. שנאתה אתה ואת משליח]. וכסה חמס, מאחר שחמסת אותה ונטלת יפיה ממנה, [את משלחה]. לפיכך נקראת נשיאת הנכרית בגדים מטונפות, שנ' ויהושע היה לבש בגדים צאים. ומי הן אותן הבגדים, אלו בניו שנשאו נשים נכריות, שנ' וימצא מבני הכהנים אשר הושיבו נשים נכריות מבני ישוע בן יהוצדק...כלומר, שתי עבירות קשות מאוד נעשו; ישראלים פנויים [= רווקים] נשאו הגויות כבר בבבל, בעוד הנשואי ישראליות, נשאו עליהן את הנוכריות רק כשעלו ארצה, וזאת מפני ש"נתפחמו פני הנשים מן השמש" בדרך.שנית תעשו – הראשנה שהוכחתי, הרבה היא קשה, ישראל שנשא גויה, ואפילו הוא פנוי, וזאת שנית קשה ממנה, שהנשואי ישראליות, נשאו עליהם את הנכריות, לפי שנתפחמו ישראליות ברעב ובגולה, ונתגנו עליהם, והיה מושיבה בביתו צָדֿוּא ובאלמנות חיות, והנכרית היתה גברת.
קו ירוק כתב:היו שם י"ח שנה בארץ קודם שעלו זרובבל ויהושע כה"ג, ועוד ה' שנים עד שעלה עזרא. ולא היה העם מאורגן ומסודר, וישבו בכל יהודה אף שנחמיה היה רק פחה של ירושלים
אשי ישראל כתב:באמונתו כתב:לשון המדרש משנת רבי אליעזר - פרשה יח עמוד 327, מפורש יותר:לכאורה, הפתרון נמצא בלשון רש"י שם:כיצד היה המעשה. כשעלו מן הגולה, עלו עמהן נשותיהם, ומפני החמה והצנה, ומפני היגון והדאגה, נתפחמו פניהן, והניחום והלכו. נשאו להן נשים נכריות, והיו נשותיהן מקיפות המזבח ובוכות. הוא שהנביא אומר וזאת שנית תעשו כסות דמעה, [ואמרתם על מה על כי ייי העיד, כי שנא שלח אמר ייי. שנאתה אתה ואת משליח]. וכסה חמס, מאחר שחמסת אותה ונטלת יפיה ממנה, [את משלחה]. לפיכך נקראת נשיאת הנכרית בגדים מטונפות, שנ' ויהושע היה לבש בגדים צאים. ומי הן אותן הבגדים, אלו בניו שנשאו נשים נכריות, שנ' וימצא מבני הכהנים אשר הושיבו נשים נכריות מבני ישוע בן יהוצדק...כלומר, שתי עבירות קשות מאוד נעשו; ישראלים פנויים [= רווקים] נשאו הגויות כבר בבבל, בעוד הנשואי ישראליות, נשאו עליהן את הנוכריות רק כשעלו ארצה, וזאת מפני ש"נתפחמו פני הנשים מן השמש" בדרך.שנית תעשו – הראשנה שהוכחתי, הרבה היא קשה, ישראל שנשא גויה, ואפילו הוא פנוי, וזאת שנית קשה ממנה, שהנשואי ישראליות, נשאו עליהם את הנכריות, לפי שנתפחמו ישראליות ברעב ובגולה, ונתגנו עליהם, והיה מושיבה בביתו צָדֿוּא ובאלמנות חיות, והנכרית היתה גברת.
לא הבנתי. אשמח שתבאר לי יותר.
אני כתבתי שאף שבמדרש מופיע שזה היה בגלל העליה לא"י, מ"מ רש"י הוסיף תיבת "[לפי שנתפחמו ישראליות ברעב] ובגולה" דהיינו שנקט שהישראליות נתכערו כבר בגלות ולא בגלל העליה. אם כן, מה המדרש משנת ר"א מסביר? הרי רש"י לא נקט כמותו? דהיינו לפי רש"י גם החטא השני אירע כבר בבבל.
אשי ישראל כתב:תודה על לימודי הזכות. לא התכוונתי לכלום [הרי הבאתי גם את המלבי"ם, שלמיטב זכרוני הוא לא ממש מהראשונים...]. פשוט העתקתי מדברי המלאים במק"א, ואז השמטתי מקורות והוספתי מקורות, ובטעות נשארה תיבת "הראשונים".
בכל מקרה תודה על התשובות.
לגבי ההוכחה מדברי חז"ל על יהושע הכה"ג כבר כתבתי שלא רציתי לסמוך על כך כיון שלענ"ד מכמה סיבות יש לדון האם כוונת חז"ל כאן לתיאור היסטורי מציאותי...
הוגה ומעיין כתב:רס"ג מרחיב בזה בפירושו הארוך לאסתר, ומפרש שהחטא שעבורו התחייבו שונאיהם של ישראל כליה באותו הדור היה נישואי הנשים הנכריות, ושורש זה גרם הן לבני בבל להשתחוות לצלם, והן לבני שושן ליהנות מסעודתו של אותו רשע, וכיון שהיה כולל לכל היהודים שבכל מדינות המלך לכן היתה הגזירה על כולם.
קו ירוק כתב:לכאורה ראיה מחז"ל, מכך שיהושע כה"ג נשרפו בגדיו, בגין שיוצאי יריכו נשאו נכריות, משמע שזה היה בבבל.
שהרי נבוכדנצר זרקו לכבשן בבבל.
וצ"ע.
אפרקסתא דעניא כתב:קו ירוק כתב:לכאורה ראיה מחז"ל, מכך שיהושע כה"ג נשרפו בגדיו, בגין שיוצאי יריכו נשאו נכריות, משמע שזה היה בבבל.
שהרי נבוכדנצר זרקו לכבשן בבבל.
וצ"ע.
יוצאי יריכו שנשאו נכריות זה בני אלישיב הכהן הגדול כמו שכתוב בסוף נחמיה: וּמִבְּנֵי יוֹיָדָע בֶּן אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל חָתָן לְסַנְבַלַּט הַחֹרֹנִי וָאַבְרִיחֵהוּ מֵעָלָי. והרי אלישיב היה מצאצאי יהושע.
ישראליק כתב:הוגה ומעיין כתב:רס"ג מרחיב בזה בפירושו הארוך לאסתר, ומפרש שהחטא שעבורו התחייבו שונאיהם של ישראל כליה באותו הדור היה נישואי הנשים הנכריות, ושורש זה גרם הן לבני בבל להשתחוות לצלם, והן לבני שושן ליהנות מסעודתו של אותו רשע, וכיון שהיה כולל לכל היהודים שבכל מדינות המלך לכן היתה הגזירה על כולם.
וכן מזכיר זאת בפירושו על שיר השירים
כדברי הרב 'אפרקסתא דעניא' איתא בראב"ע עה"פ, וכבר ציין עליו המלבי"ם שם להך קרא דעזרא.אשי ישראל כתב:לא חייב להיות. ראה עזרא י, יח.אפרקסתא דעניא כתב:יוצאי יריכו שנשאו נכריות זה בני אלישיב הכהן הגדול כמו שכתוב בסוף נחמיה: וּמִבְּנֵי יוֹיָדָע בֶּן אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל חָתָן לְסַנְבַלַּט הַחֹרֹנִי וָאַבְרִיחֵהוּ מֵעָלָי. והרי אלישיב היה מצאצאי יהושע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים