האויצרניק כתב:קודם החג - גאונות לשמה
האויצרניק כתב:קודם החג - גאונות לשמה
.השוחט כתב:אברך אחד ת"ח צעיר, שמע את ההספדים ואת התיאורים על החובות.
נגע הדבר לליבו והחליט לעשות מעשה, לא כדי למלא את החלל, אלא כדי להציל את עצמו מתהום העם ארצות.
עזב את כל עסקיו וישב ללמוד מלפנות בוקר עד חצי הלילה.
למרות שבמרוצת השנה הוא אירס וחיתן בת, ולמרות שיש לו בנים לגדל וכו'.
אמש הזמין את ידידיו הקרובים לסיום בבלי, ירושלמי, רמב"ם, טור ושולחן ערוך.
זה אחד הסיפורים הכי עוצמתיים ששמעתי ונוכחתי על הגר"ח.
צופה_ומביט כתב:אני מוכרח לשאול:
הנ"ל "למדו" או "קראו"?
באיזו רמת הבנה / ידיעה?
ועד כדי לעשות "סיום" על הנלמד.
צופה_ומביט כתב:ז"א שיש בדורנו שני אברכים צעירים שכבר למדו במיתון ובהבנה ועיון כל הצורך את כל התורה כולה, וכעת בשנה האחרונה חזרו עליה כולה, ונחבאים כ"כ אל הכלים שכמעט איש לא מכירם בכך.
אי נמי שני בעלי כשרון עצומים שהספיקו בשנה אחת לעבור לראשונה על כל התורה כולה, ובמהירות הזו היתה להם הבנה בסיסית בכל מה שהם למדו.
אשרי הדור שאלה שרויים בתוכו, וישתבח הבורא על הכל.
פרנקל תאומים כתב:וגם מסתבר שיש בנותן טעם "לעבור" לכה"פ פעם אחת על כל דברי התורה בהבנה בסיסית, כדי להכיר את המושגים (וכן ביאר גם מרן זי"ע בעצמו דמהאי טעמא "עבר" עם בנו/בניו על הש"ס בבלי עוד טרם הגיע/ו למצוות, אף שידע שאין זה לימוד כדבעי, אלא שרצה שיכיר/ו את המושגים).
פרנקל תאומים כתב:תלמד זכות, מה אכפת לך.
ואל תבטל במחי יד עמל עצום של שקידה.
בענין הלימוד תורה שצריכים ללמוד הרבה מאד בכל יום, טוב ללמוד במהירות ולבלי לדקדק הרבה בלימודו. רק ללמוד בפשיטות בזריזות. ולבלי לבלבל דעתו הרבה בשעת לימודו מענין לענין, רק יראה להבין הדבר בפשיטות במקומו. ואם לפעמים אינו יכול להבין דבר אחד, אל יעמוד הרבה שם, ויניח אותו הענין, וילמוד יותר להלן. ועל פי הרוב ידע אחר כך ממילא מה שלא היה מבין בתחילה כשילמד כסדר בזריזות להלן יותר.
ואמר: שאין צריכין בלימוד רק האמירה לבד, לומר הדברים כסדר, וממילא יבין. ולא יבלבל דעתו בתחילת לימודו שירצה להבין תיכף ומחמת זה יקשה לו הרבה תיכף ולא יבין כלל רק יכניס מוחו בהלימוד ויאמר כסדר בזריזות וממילא יבין. ואם לא יבין תיכף יבין אחר כך. ואם ישארו איזה דברים שאף על פי כן לא יוכל לעמוד על כונתו, מה בכך? כי מעלת ריבוי הלימוד עולה על הכל, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה י"ט) 'לגמור והדר לסבור ואף על גב דלא ידע מה קאמר' שנאמר (תהלים קי"ט כ') "גרסה נפשי לתאבה", כי על ידי ריבוי הלימוד שילמד במהירות ויזכה ללמוד הרבה, על ידי זה יזכה לעבור כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגומרם ולחזור להתחיל ולגומרם פעם אחר פעם. ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השניה והשלישית כל מה שלא היה מבין בתחילה, כל מה שאפשר להבין ולעמוד על דבריהם.
ודיבר רביז"ל הרבה מאד בענין זה. ואי אפשר לבאר דברים אלו בכתב היטב. אבל באמת הוא דרך עצה טובה מאד בענין הלימוד. כי על ידי זה יכולים לזכות ללמוד הרבה מאד לגמור כמה וכמה ספרים, וגם יזכה להבין הדברים יותר, מאשר היה לומד בדקדוק גדול כי זה מבלבל מאד מן הלימוד. וכמה בני אדם פסקו מלימודם לגמרי על ידי ריבוי הדקדוקים שלהם. ומאומה לא נשאר בידם. אבל כשירגיל עצמו ללמוד במהירות בלי דקדוקים הרבה, התורה תתקיים בידו, ויזכה ללמוד הרבה מאד, גמרא ופוסקים כולם, ותנ"ך ומדרשים וספרי הזוהר וקבלה ושאר ספרים כולם. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) שטוב לאדם שיעבור בחייו בכל הספרים של התורה הקדושה.
ופעם אחד חישב רביז"ל מה שהאדם צריך ללמוד בכל יום עד שאין היום מספיק. דהיינו לגמור בכל שנה ש"ס עם הרי"ף והרא"ש, וארבעה שולחן ערוך הגדולים, וכל המדרשים כולם, וכל ספרי הזוהר והתיקונים וזוהר חדש, וכל ספרי קבלה מהאריז"ל, גם צריכין ללמוד איזה שיעור ביום בקצת עיון. ועוד חישב הרבה דברים. גם צריכין לומר תהלים בכל יום, ותחינות ובקשות הרבה הרבה. ואז סיפר הרבה מענין זה שצריכין ללמוד במהירות גדול ובזריזות ולבלי לבלבל דעתו בדקדוקים הרבה מענין לענין. והדברים הללו הם בדוקים ומנוסים, גם לא היה מצווה לחזור תיכף על לימודו רק רצונו תמיד היה ללמוד הספר או הפוסק שלומד כסדר מראשו לסופו בזריזות, ואחר כך יתחיל פעם שני ויגמור אותו כולו. וכן פעם אחר פעם.
החוזר כתב:פרנקל תאומים כתב:תלמד זכות, מה אכפת לך.
ואל תבטל במחי יד עמל עצום של שקידה.
אין זה עניין ללימוד זכות, אלא לפתי יאמין לכל.
תינח 7 דף בבלי שוטנשטיין, ועוד 4 דף ירושלמי שוטנשטיין. אך רמב"ם טור ושו"ע - גם בקיאים יתקשו לעמוד במשימה.
צופה_ומביט כתב:השאלה שלי באה ממקום של "הלוואי ואעשה גם אנכי כמוהו - אבל איך?!"
עמל התמדה עצום אני מבין.
אבל איך מצליחים להבין מה שלומדים כשלומדים את כל התורה כולה בכזו מהירות - אני פשוט לא מצליח לתפוס.
עזריאל ברגר כתב: ירושלמי לא ניסיתי ללמוד.
ישראליק כתב:בתורה הקדושה יש כח רוחני, ולפי העמל והיגיעה וכו' נפתח לאדם שערי ההבנה וכו', ואכמ"ל
הפצת המעיינות כתב:ישראליק כתב:בתורה הקדושה יש כח רוחני, ולפי העמל והיגיעה וכו' נפתח לאדם שערי ההבנה וכו', ואכמ"ל
אולי מר מחסידי הרב שיק?
פלוריש כתב:הבהרה: היהודי עליו סיפרתי לפני כן, אינו 'אברך צעיר' אלא בן 50 והוא משמש ברבנות באחת הקהילות. את התנ"ך והמשנה והשו"ע הוא מסיים כל שנה כבר כעשור, ועתה העמיס על עצמו עוד. לדבריו היה זה לימוד בהבנה, לא לימוד בעיון אלא להבין את פשט דברי הגמ' והרמב"ם (מה כתוב), בלי העמקה בסברות או בקושיות ממקומות אחרים וכו'.
צופה_ומביט כתב:אני מוכרח לשאול:
הנ"ל "למדו" או "קראו"?
באיזו רמת הבנה / ידיעה?
ועד כדי לעשות "סיום" על הנלמד.
אליסף כתב:צופה_ומביט כתב:אני מוכרח לשאול:
הנ"ל "למדו" או "קראו"?
באיזו רמת הבנה / ידיעה?
ועד כדי לעשות "סיום" על הנלמד.
בנו הצעיר של מרן, ר' שאול שמו, כפי הנשמע לומד גם בקצב זה (סיום התורה כל שנה)
תוכל לברר אצלו איך זה הולך
גביר כתב:קצת על דברי הדרך אמונה הנ"ל ישנם ברשימה שהעלתי לעיל בעמוד הקודם הערה 28
[ברשימה זו גם על נושאים אחרים שנדונו בפורום, כמו היחס לר' ראובן מרגליות, ועוד]
ישעיהו לוריא כתב:מתקרב ובא ערב פסח. זמן כזה, שהייתה הרגשה בלב, כי למרות וכולם עסוקים במצוות ובמעשים טובים, טרודים ונחפזים,
במקום אחד בבני ברק - היום הזה הוא היום הכי 'מסכם', הכי לבבי, הכי סיום הש"ס, ולא רק זמן שהכל נחפזים, אלא מוח שליט על הזמן והכל בסדר ובחשבון נפלא.
גביר כתב:בספר טעמא דקרא פרשת ויקהל על הכתוב חכמה בהמה הביא דרשת חז"ל שאפילו בבהמות שם נתנה חכמה והקשה לשם מה וישב על פי הירושלמי שהיו מאכילין את הזהב לנעמיות לזקקו וכיוון שמעשי המשכן צריכים כוונה נתנה בנעמיות דעת.
ולכאורה נעמיות הן עופות כמו שמתרגם אונקלוס בפרשת שמיני ואת בת היענה וית נעמיתא
ואם כן איך נקראו כאן [לפי הנ"ל], 'בהמה?
ואל תתמה בקבלת רז"ל שדרשו בנבלת עוף טהור הכתוב מדבר, ושהבינו עוף בכלל בהמה, שהרי מצינו: (ויקרא כד, כא) "ומכה בהמה ישלמנה", ובודאי גם העוף בכלל, כי כן השכל מחייב לכל מי שמזיק דבר שיתן תשלומין, וכו', וכן כתוב: (דברים ה, יד) "ושורך וחמורך וכל בהמתך", ובודאי גם העוף בכלל שאסרו לו להפריח יונים שלו בשבת, גם בענין הפקדון מצינו כתוב: (שמות כב, ט) "וכל בהמה לשמור".
באמונתו כתב:גביר כתב:בספר טעמא דקרא פרשת ויקהל על הכתוב חכמה בהמה הביא דרשת חז"ל שאפילו בבהמות שם נתנה חכמה והקשה לשם מה וישב על פי הירושלמי שהיו מאכילין את הזהב לנעמיות לזקקו וכיוון שמעשי המשכן צריכים כוונה נתנה בנעמיות דעת.
ולכאורה נעמיות הן עופות כמו שמתרגם אונקלוס בפרשת שמיני ואת בת היענה וית נעמיתא
ואם כן איך נקראו כאן [לפי הנ"ל], 'בהמה?
רבינו בחיי ויקרא יא, מ (פרשת שמיני):ואל תתמה בקבלת רז"ל שדרשו בנבלת עוף טהור הכתוב מדבר, ושהבינו עוף בכלל בהמה, שהרי מצינו: (ויקרא כד, כא) "ומכה בהמה ישלמנה", ובודאי גם העוף בכלל, כי כן השכל מחייב לכל מי שמזיק דבר שיתן תשלומין, וכו', וכן כתוב: (דברים ה, יד) "ושורך וחמורך וכל בהמתך", ובודאי גם העוף בכלל שאסרו לו להפריח יונים שלו בשבת, גם בענין הפקדון מצינו כתוב: (שמות כב, ט) "וכל בהמה לשמור".
היכן מופיע הספר 'תיבת נח', האם יצא לאור?פלוריש כתב:ראיון עם הרב אברהם ישעיהו קניבסקי:
עיי"ש בהערות.אמר [= רבינו זצ"ל] שגם הטעם של האוכל נקבע לפי ההלכה והתורה, ואם הבשר מגיע משוחט צדיק או משוחט פחות צדיק - אפשר להרגיש את הטעם באוכל!
כמדומני ר' שריה דבליצקי כתב מעשה זה בספרו על הגרי"ח זוננפלדש. ספראי כתב:השיב מרן שליט"א: "טוב עשיתם! זה ראיה נכונה!" ומיד הוסיף: "סיפר לי המחותן שלי, רבי שכנא קולדצקי, שהשווער שלו, רבי זרח ברוורמן, שהיה זריז גדול למצוות, הזמין את המהרי"ל דיסקין לסנדקאות לברית של הבן שלו, לאחרי תפילת הותיקין, והמהרי"ל דיסקין איחר בכמה דקות ור' זרח ברוורמן ערך מיד את הברית ו"חטף" בעצמו את התינוק והוא עצמו היה הסנדק... ואחרי כמה דקות הגיע המהרי"ל דיסקין ואמר לר' זרח שטוב עשה, כי אשהויי מצווה לא משהינן, והוא גם נשאר לסעודה"...
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים