כדכד כתב:א. מה המקור ל"מכאן ולהבא למפרע"? אני תמיד ידעתי שהחכם עוקר הנדר מעיקרו וכאילו לא היה והבעל מיפר מכאן ולהבא
ב. לדבריו קמה וגם נצבה תמיהתי דלעיל איך השוו חז"ל לנתכוון לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה
כדכד כתב:לדבריו קמה וגם נצבה תמיהתי דלעיל איך השוו חז"ל לנתכוון לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה
אליהו בן עמרם כתב:כדכד כתב:לדבריו קמה וגם נצבה תמיהתי דלעיל איך השוו חז"ל לנתכוון לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה
דברי הרב מבריסק זצ'ל נסובים על דברי הרמב'ם בהל' נדרים, שמבאר כי הלימוד של וה' יסלח לה מחדש פטור ממלקות, אך עדיין חייבת מכת מרדות.
תורף דבריו, שאין כוונת התורה לחדש שצריכה כפרה, אלא שלמרות שהדבר בעצמו שנאסר בקונם - מותר, למרות זאת עדיין נחשב מה שאכלה אותו ל'מעשה איסור' שהיה ראוי למלקות אילולא הפטור שנתחדש בתורה.
ולכאורה-מדוע באמת זה נחשב ל-מעשה איסור הרי החפצא שנאסר בקונם מותר לחלוטין?
יש כאלה שרצו לבאר דברי הרב זצ'ל, שהאסור והמותר נקבע על פי ידיעתו האישית של האדם, ובגלל שלדעתה החפצא היה אסור, לכן באמת אסור היה לה לאכלו, ולכן בעקרון היתה צריכה לקבל על זה מלקות.
וממילא, הוא הדין לנתכוון לאכול חזיר ועלה בידו בשר טלה, לפי ידיעתו מה שאכל היה בשר חזיר, ולכן נחשב שעשה 'מעשה איסור'.
אליהו בן עמרם כתב:בפשטות, לפי היסוד בדברי הרא'ש לפי באור האחרונים, אם אסר בשעה 9 לחם בנדר, בשעה 10 אכל ממנו כזית, ובשעה 11 התיר את הנדר אצל חכם, ולא הספיקו להלקותו, שוב לא ילקה, כי לגבי כל הנפק'מ שמכאן ולהבא חשיב כמי שלא אכל איסור מעולם.
ולכאורה קשה, מאי שנא מאשה שבעלה הפר לה את נדרה ולא ידעה, ועברה על איסורה, שצריכה כפרה על מעשיה, ובאר רבינו הגרי'ז זצ'ל בחידושים על נזיר דף כ'ג, שלא נענשת על כוונתה אלא שזה נחשב ל'מעשה אסור' שעברה.
ואם כן, למה גם בהתרת חכם לא נימא שיקבל עונש גם מכאן ולהבא על שעשה אותו 'מעשה אסור'. הרי גם הוא כשעבר על דיבורו חשב שהלחם אסור ובכל אופן אכלו. ואדרבה כל שכן שייענש גם מכאן ולהבא, כי אצלו באמת באותה שעה היה הלחם אסור, משא'כ באישה שבאותה שעה הלחם היה בעצם מותר ובכל אופן צריכה כפרה ומקבלת עונש.
עושה חדשות כתב:כיון שכלפי מכאן ולהבא הותר הנדר מעיקרו, הרי זה דומה לאותה אשה שלא ידעה על ההפרה, שאמנם צריכה כפרה אבל פטורה מעונש כמש"כ בפסוק וה' יסלח לה.
ולגבי מכת מרדות, לא ידעתי מה המקור לחלק, ומסתמא ה"ה בכל נתכוין לאכול בשר חזיר וכו'. ואולי שאני הכא שבשעת אכילתו ידע שאפשר לו עדיין להישאל.
ובתוספתא נזיר פרק ג' איתא להדיא;עושה חדשות כתב:ולגבי מכת מרדות, לא ידעתי מה המקור לחלק, ומסתמא ה"ה בכל נתכוין לאכול בשר חזיר וכו'. ואולי שאני הכא שבשעת אכילתו ידע שאפשר לו עדיין להישאל.
עושה חדשות כתב:ובתוספתא נזיר פרק ג' איתא להדיא;עושה חדשות כתב:ולגבי מכת מרדות, לא ידעתי מה המקור לחלק, ומסתמא ה"ה בכל נתכוין לאכול בשר חזיר וכו'. ואולי שאני הכא שבשעת אכילתו ידע שאפשר לו עדיין להישאל.
האשה שנדרה בנזיר היפר לה בעלה והיא לא ידעה שהיפר לה בעלה היתה שותה יין ומיטמאה למתים הרי זו סופגת את הארבעים(!?) וכשהיה ר' עקיבא מגיע לדבר הזה היה בוכה ואמ' אם מי שנתכוון לעלות בידו בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה ואכלו צריך כפרה המתכוין לעלות בידו בשר חזיר ועלה בידו בשר חזיר על אחת כמה וכמה צריך כפרה וסליחה... מי שנדר בנזיר והיה שותה יין ומיטמא למתים ואחר כך נשאל לחכם והתיר לו אינו סופג את הארבעים אמ' ר' יהודה אם אינו סופג את הארבעים יספוג מכות מרדות.
עושה חדשות כתב:ובתוספתא נזיר פרק ג' איתא להדיא;עושה חדשות כתב:ולגבי מכת מרדות, לא ידעתי מה המקור לחלק, ומסתמא ה"ה בכל נתכוין לאכול בשר חזיר וכו'. ואולי שאני הכא שבשעת אכילתו ידע שאפשר לו עדיין להישאל.
... מי שנדר בנזיר והיה שותה יין ומיטמא למתים ואחר כך נשאל לחכם והתיר לו אינו סופג את הארבעים אמ' ר' יהודה אם אינו סופג את הארבעים יספוג מכות מרדות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים