מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 22, 2020 1:27 am

ז"ל יערות דבש -
...וכבר נודע כי בגלות בית ראשון לרוב עזיבת התורה ולמיעוט תקנות וגדרים מסנהדרין שהיו בימי בית ראשון כמעט נשכחה התורה מהמוני עם ובשובם מהגולה לא ידעו ממצות סוכה ומשמירת שבת שהיא חמישית ליו"ד דברות והתערבו בגויי ארצות ולא ידעו איסור חיתון ובפרטות עם עמון ומואב כמבואר בנחמיה ואילו התמיד הענין עוד מאה או מאתים שנה וקרה לנו הנגזר מאת ה' רוב שמדות ועוצם הטלטול היתה נשכחת התורה מכל וכל מבלי זכר כלל ואם כן היה ח"ו אבדה תקותנו והתחיינה עצמות היבשות כשאין עמן תורה ומצות ה' ולזאת ה' חושב מחשבות לבל ידח נדח מתורתו כאשר הבטיח לנו קרבנו לפקודתו בסוף ע' שנה לארץ ישראל ועודנו חרש ומסגר אלף נביאים קיימים הם אשר מסרו הדבר לכנסת הגדולה וכן בבית שני רבו המלמדים תורה ברבים וגדרו גדר וסייגים ומשמרות וכהנה רבות אשר יד ה' עליהם השכיל לבל תשכח התורה וכאשר שיערו חכמתו העליונה כי כבר נעשה התיקון לבל יהיה שכחת התורה גלה אותנו שנית מעל פני האדמה עבור חטאת ומרי בית הראשון כנ"ל וברוך שמו אשר עינינו ראינו כי אנו בעו"ה היום בגולה יותר מאלף ות"ר שנה לא שכחנו מצות ה' דקדוקי סופרים וחומרי דגאונים והכל מחסד ה' וטובו עלינו...

חיים שאול
הודעות: 1150
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי חיים שאול » ו' אוגוסט 07, 2020 11:48 am

ראיתי אתמול בחידושי ר׳ גדליה (נדל) שיש תקנות דרבנן שמשום משמרת למשמרתי וכו׳ הם נתקנו כבר במתן תורה, קראתי מהר ואני מקווה שהבנתי טוב את דבריו, אינני זוכר בדיוק באיזה כרך בל"נ אם יזדמן לידי שוב אבדוק (הספר לא באוצר)

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוגוסט 07, 2020 6:03 pm

הרי גם למ"ד קריה"ת (של מדי שבת בשבתו) מדרבנן - תקנת משה רבֵּנו היא.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוגוסט 15, 2020 11:44 pm

שואל ומשיב רביעאה ג,מ -
ביוה"כ העבר עלה על דעתי דלהפוסקים דשאר ענויים מלבד אכילה ושתיה אינו רק מדרבנן לא נודע מתי תקנו זאת ולפענ"ד אחר החורבן של בית מקדשינו וכיון שט"ב אסור בכל ענויים מדרבנן תקנו גם יוה"כ שאסור באכילה ושתייה מה"ת תקנו שיאסור בשאר ענויים שיהיה זכר לחורבן בהמ"ק שאם הי' לנו בהמ"ק והכה"ג היה מקריב קרבנות הי' לנו כפרה ע"י הקרבנות ועכשיו יהיה זכרון לחורבן שלא נשאר לנו כפרה ווידוי שפתינו תהי' כפרתינו וכן הרגשתי במ"ש הפייט לאחר שהזכיר מה שהי' הכה"ג עושה בעת עבודתו ביוה"כ מה נהדר הי' הכה"ג ואמר אח"כ אבל עוונות אבותינו החריבו וזכר אח"כ היום שאסור בחמשה ענויים ומשמע דהחמשה ענויים מלבד אכילה ושתייה הוא מדרבנן לאחר החורבן ודו"ק.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 25, 2021 11:07 pm

דרומי כתב:ראה גם בלקוטי תורה (לבעה"ת) פרשת מטות פה, א.
יש"כ.

ז"ל שם - והנה בזמן שבהמ"ק היה קיים היה סגי בדאורייתא כי היתה נאמנה את ה' רוחנו ולא משכנו חבלי עבותות אהבתנו לתאוות גשמיות והיה בנקל להיות אהבת ה' קבועה בלב כל איש להיות בהתלהבות לעבודת ה' ותורתו גם מבלי שנתעורר מזה אהבה רבה אך דור אחר דור כי נתמעטו הלבבות השלימות בעבודת ה' באהבה עזה ברשפי אש ונכוינו באש זרה באהבות ותאוות גופניות וכ"כ גברו עלינו עד אשר לא נוכל לעבוד ה' באהבה בלתי שנתעורר מזה אהבה רבה ע"י דקדוקי סופרים וחומריהם בכל פרטיהם הן בבחינת סור מרע בכל החומרות שבגמרא ופוסקים והן בבחינת ועשה טוב בדברי מוסר שבאגדות ומילי דאבות.

בהנחה שהוא מתכוין להפרש בין בית ראשון לבית שני, האם רמוז בדבריו ש"הדור קבלוה מאהבה" זה מבטא גם חיסרון מסויים?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' פברואר 26, 2021 4:26 am

צוין כבר לעיל ללקו"ש חכ"ח ע' 283 הע' 48, וראה בסה"מ תרע"ח ע' עז ואילך.

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' פברואר 28, 2021 2:29 am

עושה חדשות כתב:
דרומי כתב:ראה גם בלקוטי תורה (לבעה"ת) פרשת מטות פה, א.
יש"כ.

ז"ל שם - והנה בזמן שבהמ"ק היה קיים היה סגי בדאורייתא כי היתה נאמנה את ה' רוחנו ולא משכנו חבלי עבותות אהבתנו לתאוות גשמיות והיה בנקל להיות אהבת ה' קבועה בלב כל איש להיות בהתלהבות לעבודת ה' ותורתו גם מבלי שנתעורר מזה אהבה רבה אך דור אחר דור כי נתמעטו הלבבות השלימות בעבודת ה' באהבה עזה ברשפי אש ונכוינו באש זרה באהבות ותאוות גופניות וכ"כ גברו עלינו עד אשר לא נוכל לעבוד ה' באהבה בלתי שנתעורר מזה אהבה רבה ע"י דקדוקי סופרים וחומריהם בכל פרטיהם הן בבחינת סור מרע בכל החומרות שבגמרא ופוסקים והן בבחינת ועשה טוב בדברי מוסר שבאגדות ומילי דאבות.

בהנחה שהוא מתכוין להפרש בין בית ראשון לבית שני, האם רמוז בדבריו ש"הדור קבלוה מאהבה" זה מבטא גם חיסרון מסויים?

לא הבנתי איך זה קשור הרי הוא אומר שבבית ראשון היה אהבה חזקה קבועה בלב רק שלא היה צריך הרבה מעשים לעורר אותה
דהיינו שבבית שני היה צריך יותר מעשים להגיע לאותו רמה של פנימיות והדור קבלוה מבטא מעלה פנימית מסויימת ביחס לבית ראשון.

וכמדומה שעיקר הדגש בהדור קבלוה הוא על רצון לעומת כפיה ולא על אהבה.

חיים שאול
הודעות: 1150
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי חיים שאול » א' אוגוסט 21, 2022 12:25 pm

טומאת ע"ז נתקנה בימי ישעיהו הנביא וחזקיהו המלך, כ"כ מהר"צ חיות שבת פ"ג ב'
וזכורני שמו"ר הגרד"ל שליט"א כתב בגליון הגמ' דמכות (דף כ"ד?) שניתקנו הרבה בזמן משה ויל"ע שם (כמדומה נמצא באוצר)

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי מלבב » ב' אוגוסט 22, 2022 1:47 pm

הרי כבר בזמן בית ראשון רוב עם ישראל נפוץ על פני כל הארץ, איך הגיעו כל התקנות לכל רחבי תבל.

חיים שאול
הודעות: 1150
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' אוגוסט 22, 2022 6:35 pm

מי אמר שהגיע? ע"ע אלדד הדני

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי מלבב » ב' אוגוסט 22, 2022 7:43 pm

הרי תקנה שלא התפשט ברוב ישראל לא מחייב

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 22, 2022 9:01 pm

מלבב כתב:הרי תקנה שלא התפשט ברוב ישראל לא מחייב

השאלה היא האם עשרת השבטים הם רוב, אחרי "והשארתי בישראל שבעת אלפים" ועוד.

חיים שאול
הודעות: 1150
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי חיים שאול » ד' אוגוסט 24, 2022 10:53 am

מסתבר שרוב ישראל היינו המצויים במקומם ובמקום חכמי ישראל

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 24, 2022 8:17 pm

חיים שאול כתב:טומאת ע"ז נתקנה בימי ישעיהו הנביא וחזקיהו המלך, כ"כ מהר"צ חיות שבת פ"ג ב'
וזכורני שמו"ר הגרד"ל שליט"א כתב בגליון הגמ' דמכות (דף כ"ד?) שניתקנו הרבה בזמן משה ויל"ע שם (כמדומה נמצא באוצר)
לא מצאתי באוצר. אודה אם תעלה את הקטע המדובר.

חיים שאול
הודעות: 1150
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי חיים שאול » ה' אוגוסט 25, 2022 11:55 am

אין שבועות-מכות באוצר?
אין לי עותק פיזי תח"י

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 11, 2022 5:12 pm

יבמות מח,א, בחידושי הריטב"א ד"ה "(צא)[לא] עשה רגליו":
ואפי' למאן דאמר וסבר שאסור לגלח בית השחי ובית הערוה לכל אדם איסורה דרבנן הוא ועדיין לא גזרו בדבר.
(ויש תירוצים נוספים שם ובראשונים נוספים, ולא הבאתי אלא הנוגע לענייננו)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 04, 2023 5:52 pm

קדושת לוי קדושות לחנוכה קדושה שלישית
והנה הרמב"ן כתב שרומז לנר חנוכה. והנה בימי משה רבינו ע"ה עדיין לא היה, רק כפי דעתו של הרמב"ן דעתו הקדוש שכל התורה מרומז לדורות, וכן פירש בששת ימי בראשית (בראשית ב, ג), וכן פירש במעשה אבות (בראשית יב, ו; כו, א; שם, כ; לב, ד; מז, כח), עיין שם דעתו הקדושה. ולפי דברינו יתכן, שזה שאמר המדרש 'נרות לעולם', קאי על נרות בית הכנסת ונר שבת שהיה בימי משה רבינו ע"ה שהם לעולם. ולפי מה שכתבתי, אלו המצות דנר שבת ובית הכנסת גורמין להנס דמנורה, ודעת הרמב"ן הקדושה ודעתי הקלושה נוטין לדבר אחד, שלכך היה רצויה מצות המנורה מכל העבודות, שנוהגת אפילו בזמן שבית המקדש חרב, לכך בזכות המנורה נעשה הצלה ובה נעשה הנס:


!!!

א איד
הודעות: 435
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי א איד » א' יוני 04, 2023 7:08 pm

יש מקור לזה במדרש לקח טוב (צוין כאן).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 04, 2023 8:52 pm

א איד כתב:יש מקור לזה במדרש לקח טוב (צוין כאן).

(מן הסתם אתה יודע שזה אינו מדרש אלא חיבור מקורי של רבי טוביה. ולגופו של דבר יש להתבונן בדברים אם לא נכתבו לתשובת המינים).

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 04, 2023 10:07 pm

איש_ספר כתב:
א איד כתב:יש מקור לזה במדרש לקח טוב (צוין כאן).

(מן הסתם אתה יודע שזה אינו מדרש אלא חיבור מקורי של רבי טוביה. ולגופו של דבר יש להתבונן בדברים אם לא נכתבו לתשובת המינים).


viewtopic.php?t=38518
(לגבי הלק"ט)

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 04, 2023 10:09 pm

בגליוני הש"ס לרבי יוסף ענגיל
קדושין לח.
ל"ח א' תוד"ה אקרוב כ' בירושלמי מקשה כו'. נ"ב ע' בעה"ת עה"ת האזינו ד"ה ירכיבהו וע' שו"ת חיים שאל סי' ג' וסי' ד' ומ"ש התוס' דגזיר' כזית ראשון כו' ע' תוי"ט כלאים פ"ח מ"ב ד"ה בהמה וע"ש בתוספת ר' עקיבא עש"ה וע' ס' בית אלקי"ם להמבי"ט שער היסודות פל"ח דכ' דמשה ויהושיע לא גזרו שום דבר כו' וע"ש דמוכח מדבריו דהגזירות הותחלו רק בימי שלמה ע"ש וע' ע"ז ל"ז ב' דדוד גזר אייחוד פנוי' וב"ד של שם גזרו אביאת עכו"ם ע"ש ואחרי שלמה מצינו כמה גזירות בימי בית ראשון ע' יבמות ז' ב' גזירות יהושפט וע' סנהדרין י"ב ב' דאיסור דרבנן שלא לעבר השנה יום ל' דאדר הי' עדיין בימי חזקיהו ע"ש בחידושי הרמ"ה וע' רש"י יבמות ע"א ב' ד"ה הזאה דלפי' אחד שהביא שם הית' גזירת הפורש מן הערלה כפורש מן הקבר עדיין בימי יהושיע ע"ש וע' תוס' סנהדרין שם י"ב א' ד"ה שעיבר דגזירת עכו"ם שיטמא כמת בימי חזקי' גזרו ע"ש וע' ס' עץ הדעת טוב מס' שבת ב' א' על רש"י בד"ה פשט העני וכו' שכ' דגזירת שבות דעקירה בלא הנחה והנחה בלא עקירה הי' עוד בימי משה עש"ה ועמ"ש על הגליון ר"ה כ"ט ב' וע' שו"ת חתם סופר חלק או"ח סי' קמ"א מה שהביא דברי הסמ"ג דמרע"ה גזר שבות דהזאה בשבת ע"ש וס' הסמ"ג איננו בידי וע' שו"ת תשב"ץ ח"ב סי' ע"ב הביא ראי' דנידוי דאורייתא מדהי' נוהג במדבר ע"ש ומשמע דס"ל דלא הי' עוד עניין דרבנן במדבר וע' רוקח סי' ר"ט הביא אגדה דשמואל ויפדו העם את יהונתן ולא מת שאמרו מטעמת אינה צריכה ברכה עכ"ל ומשמע דברכות הנהנין דרבנן היו נוהגים עוד בימי שאול אולם משם אין לדון לשאר דרבנן כיון דשם הדרבנן משום סברא דאסור ליהנות מעוה"ז בלא ברכה כמבואר ריש כיצד מברכין והסברא הרי היא מאז וע' תוס' ב"מ ע' ב' ד"ה תשיך דשלמה גזר אריבית דעכו"ם:


ירושלמי עירובין פרק י
משביתה אחת למדו כמה שביתות. נ"ב הארכתי בביאור הירושלמי בחידושי ואך מ"ש בשירי קרבן בשם הסמ"ג דשבות דהזאה הי' עדיין בימי משה מובן בזה בבלי שבת ל' א' ואילו משה רבינו גזר כמה גזירות ותיקן כמה תקנות כו' ואין בזכרוני מש"ס גזירות שגזר משה [ומה שגזר על הנתינים הי' רק לדורו ע' יבמות ע"ט א'] אך להנ"ל הרי גזר על שבות דהזאה וכן בזכרוני מפנ"י ריש שבת ועוד מאחרונים דגזירת שמא יעבירנו על תקיעת שופר בשבת הי' עדיין בימי משה, ומה שאמרו דתיקן תקנות ע' מגילה ד' א' משה תיקן להם לישראל שיהו שואלין ודורשין כו' וע' ירושלמי מגילה פ"ד ה"א משה התקין את ישראל שיהו קורין בתורה בשבתות ובימים טובים כו' וע' בבלי ב"ק פ"ב א' וע' ירושלמי כתובות פ"א ה"א משה התקין שבעת ימי המשתה ושבעת ימי האבל כו' וע"ע ירושלמי מגילה פ"ג ה"ז משה התקין מטבע של תפלה כו':

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 05, 2023 1:16 pm

בישורון האחרון (מו) מאמר כביר 'הדור קבלוה ועשו סייג לתורה' עמ' תשס"ח ואילך. מאת הגאון ר' מרדכי (בהגרי"ד) אילן שליט"א, כולל הרבה דברים נפלאים ומתוקים ושם אותיות גד"ה בענין האשכול כאן.

ולפי האמור כאן, הרי שבסמיכות מפתיעה, התפרסם שם מאמר בענין זה ממש. ולא ראיתיו עד הנה.

אשתדל לעלות כאן את המאמרים בל"נ

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 05, 2023 9:14 pm

איש_ספר כתב:בישורון האחרון (מו) מאמר כביר 'הדור קבלוה ועשו סייג לתורה' עמ' תשס"ח ואילך. מאת הגאון ר' מרדכי (בהגרי"ד) אילן שליט"א, כולל הרבה דברים נפלאים ומתוקים ושם אותיות גד"ה בענין האשכול כאן.


אילן 1-21.pdf
(141.42 KiB) הורד 65 פעמים

איש_ספר כתב:ולפי האמור כאן, הרי שבסמיכות מפתיעה, התפרסם שם מאמר בענין זה ממש. ולא ראיתיו עד הנה.
TAKONOS.pdf
(5.04 MiB) הורד 95 פעמים

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יוני 06, 2023 9:44 am

איש_ספר כתב:בישורון האחרון (מו) מאמר כביר 'הדור קבלוה ועשו סייג לתורה' עמ' תשס"ח ואילך. מאת הגאון ר' מרדכי (בהגרי"ד) אילן שליט"א, כולל הרבה דברים נפלאים ומתוקים ושם אותיות גד"ה בענין האשכול כאן.

יישר כח! אכן אוצר בלום.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי פולסברג » ג' יולי 25, 2023 12:57 am

.
קבצים מצורפים
פורום - מנחת רפאל.JPG
פורום - מנחת רפאל.JPG (64.61 KiB) נצפה 2095 פעמים

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי יעקל » ג' יולי 25, 2023 8:20 am

עיי' שערי תורת התקנות ושערי המעלות מר' משה ארי' בלאך ז"ל, ראש בהמ"ד לרבנים בבודאפעסט באריכות גדולה

אלון בן שמרי
הודעות: 216
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ג' יולי 25, 2023 8:57 am

ויש לעיין במה שנקט הפרי חדש ועשה מזה כלל שאין לנו לגזור גזירות מדעתינו, והזכיר הדבר באו"ח סי' ס"א (על הרמ"א שאסר להרהר בד"ת שמא ידבר); תנא (על הנחת כלים הבלועים מחמץ במקום גבוה); תנ"ג (לענין קטניות); תס"א (לענין גבראקס) וביו"ד בסי' נה (לענין להושיט אבר מן החי דרבנן לבן נח); בסי' פ"ו (לענין אפרוח הנולד מביצת נבילה); ובסי' פ"ז (לענין מראית עין בחלב אשה) צ"ז (להגעיל כלי מבשר לחלב). וכנראה שכ' כן בעקבות הרמב"ם שכ' פרק טז הלכה ט
הרי שלא כתב כך בשטר הכתובה אלא נשא סתם, אם היה יודע בתקנה זו של גאונים גובה, ואם לאו או שנסתפק לנו הדבר מתישבין בדבר זה הרבה, שאין כח בתקנת הגאונים לדון בה * אף על פי שלא נתפרשה כדין תנאי כתובה שהם תקנת הסנהדרין הגדולה עד שנוציא בה ממון מן היורשים.
וכן מתבאר מהקדמת הרמב"ם שרק התקנות של התלמוד בבלי שנתקבל על כל ישראל יש להם תוקף. ונראה שכל זה לשיטתו שהעובר על תקנה דרבנן עובר על לאו דלא תסור.

אך לכאורה בכל המקומות הנ"ל מדברי שאר הפוסקים מבואר דלא ס"ל כהך טעמא וס"ל דגם בזמן הזה אפשר לתקן תקנות וכנראה טעמם כי סייגים אלו הם אסורים בעצם ואין החכמים האוסרים אלא שהם קובעים שחשש זה מילתא הוא, וכן מצינו בהגעלת כלים שחז"ל אסרו להגעיל כלי חרס דלמא פקע והפוסקים (המנהיג) הוסיפו כל הכלים שיש בהם חשש קלקול ע"י הגעלה... ואני משער שיש עוד הרבה מקומות שהאחרונים (ובפרט חכמי אשכנז) נוקטים לאיסור בדבר שיש חשש קרוב לבא לידי איסור אפי מבלי שיהא הדבר מוזכר בתלמוד.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עקביה » א' דצמבר 10, 2023 7:53 pm

נדמה לי שהשאלה דלהלן נדונה כבר בפורום בעבר. אני לא זוכר היכן, שמא באשכול זה.

האם כל מה שאנו מתייחסים אליו כחובה מדרבנן היה מושב בי"ד מיוחד שתיקן אותו, או שמא יש דברים שמובן מאליו שצריכים להיות, ולכן מתייחסים אליהם כאל מצוות דרבנן.

אמחיש את השאלה ע"י דוגמה:
הגמ' בפסחים (קכ.) אומרת שמצה בזה"ז דאורייתא ומרור דרבנן - מכיון שכתוב 'על מצות ומרורים יאכלוהו' חובת מרור היא כאשר יש פסח, אבל על מצה יש פסוק אחר המחייב אותה גם ללא קשר לפסח.
מה יהיה הדין באדם החי בזמן שביהמ"ק קיים והקריב קרבן פסח כדת וכדין, אבל אין לו מרור.
לכאורה פשוט שהוא לא חייב באכילת הפסח מדאורייתא, שכשם שהמרור תלוי בפסח כך הפסח תלוי במרור. אבל האם הוא חייב לאכול את הפסח מדרבנן (ולברך על אכילתו)?
מחד, לא הייתה תקנת חכמים לאכול פסח ללא מרור כי אין להם סיבה לתקן כזו תקנה, ומאידך, פשוט שכשם שחשוב לאכול מרור כשאין פסח כך חשוב לאכול פסח כשאין מרור.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 10, 2023 8:27 pm

עקביה כתב:שמא באשכול זה?

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עקביה » א' דצמבר 10, 2023 8:35 pm

עושה חדשות כתב:
עקביה כתב:שמא באשכול זה?

יכול להיות.
יישר כח!

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי עקביה » ש' דצמבר 30, 2023 7:29 pm

עקביה כתב:הגמ' בפסחים (קכ.) אומרת שמצה בזה"ז דאורייתא ומרור דרבנן - מכיון שכתוב 'על מצות ומרורים יאכלוהו' חובת מרור היא כאשר יש פסח, אבל על מצה יש פסוק אחר המחייב אותה גם ללא קשר לפסח.
מה יהיה הדין באדם החי בזמן שביהמ"ק קיים והקריב קרבן פסח כדת וכדין, אבל אין לו מרור.
לכאורה פשוט שהוא לא חייב באכילת הפסח מדאורייתא, שכשם שהמרור תלוי בפסח כך הפסח תלוי במרור.

דברים שאמרתי טעות הם בידי, שכן כתב הרמב"ם:
רמב"ם הלכות קרבן פסח פרק ח הלכה ב
ואין מצה ומרור מעכבין, אם לא מצאו מצה ומרור יוצאין ידי חובתן באכילת בשר הפסח לבדו, אבל מרור בלא פסח אינו מצוה שנאמר על מצות ומרורים יאכלוהו.

ומקורו במכילתא, כפי שכתב הכס"מ שם.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 298
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: מתי נתקנו רוב התקנות דרבנן

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » א' דצמבר 31, 2023 7:34 am

קידושין לח. תוד"ה אקרוב מתבאר שבימי יהושע כשנכנסו לא"י היו גזירות כבר


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 379 אורחים