אני חוקר למ''ד אי עביד לא מהני האם הפי' הוא שחל לרגע החלות ואז בטל מכח התורה או שלא חל כלל אפילו לרגע קט
נא לעזור לי ולהביא מזור לנפשי
בתודה ובברכה
לא מצאתי מי שדן בנקודה הזאת
ORI929 כתב:אני חוקר למ''ד אי עביד לא מהני האם הפי' הוא שחל לרגע החלות ואז בטל מכח התורה או שלא חל כלל אפילו לרגע קט
נא לעזור לי ולהביא מזור לנפשי
בתודה ובברכה
לא מצאתי מי שדן בנקודה הזאת
ענ'י לעצמי כתב:לכאורה ממה שרבא הוצרך לתרץ שהטעם שלוקה הוא משום 'משום דעבר אמימרא דרחמנא' ולא תירץ דמשום דמ"מ חל החלות לרגע, אפשר שלא חל כלל. יבואו החכמים וידונו.
ענ'י לעצמי כתב:גם אפשר שתלוי איך מסבירים טעמו של דבר. לשיטת החמד"ש (גטין יא:) דאין לאדם כח לעשות את האסור מה"ת, נראה שלא חל כלל, משא"כ לשיטות שהוא קנס שלא יועילו מעשיו - משמע שחל, אלא שאח"כ קנסוהו.
HaimL כתב:ORI929 כתב:אני חוקר למ''ד אי עביד לא מהני האם הפי' הוא שחל לרגע החלות ואז בטל מכח התורה או שלא חל כלל אפילו לרגע קט
נא לעזור לי ולהביא מזור לנפשי
בתודה ובברכה
לא מצאתי מי שדן בנקודה הזאת
למאי נפק"מ. אגב, קצת תמוה, דבנוסחא דקמן לא כתוב איתמר כל מילתא דא"ר ל"ת אי עביד אביי אמר מהני ורבא אמר ל"מ, אלא כדאיתא קמן.
ORI929 כתב:ענ'י לעצמי כתב:לכאורה ממה שרבא הוצרך לתרץ שהטעם שלוקה הוא משום 'משום דעבר אמימרא דרחמנא' ולא תירץ דמשום דמ"מ חל החלות לרגע, אפשר שלא חל כלל. יבואו החכמים וידונו.
מחילה אין בזה מזור לנפשי
שהרי הכוונה בזה היא גופא דעבר אמימרא דרחמנא וכיצד עבר אם לא חל האיסור והרי יסוד האיסור הוא בחלות ולא במעשה כידוע שרק בזה המחלוקת ועל כרחך שרצונו לומר שעבר בזה שחל מ''מ לרגע מכח מעשיו אלא שבאה התורה והפקיעה את החלות שהחיל נגד רצונה. ואביי ס''ל דבעינן למלקות חלות קיימת ולא כזו שפוקעת. ודו''ק.
אך ראיות אין לי לכאן או לכאן. והטענה הנ''ל שכתבתי אולי יש ליישבה באיזה אופן מ''מ אין מלשון גמ' סתירה להצד הזה
ORI929 כתב:ענ'י לעצמי כתב:גם אפשר שתלוי איך מסבירים טעמו של דבר. לשיטת החמד"ש (גטין יא:) דאין לאדם כח לעשות את האסור מה"ת, נראה שלא חל כלל, משא"כ לשיטות שהוא קנס שלא יועילו מעשיו - משמע שחל, אלא שאח"כ קנסוהו.
מי סובר שזה קנס מה זה דין דרבנן
ענ'י לעצמי כתב:ORI929 כתב:ענ'י לעצמי כתב:לכאורה ממה שרבא הוצרך לתרץ שהטעם שלוקה הוא משום 'משום דעבר אמימרא דרחמנא' ולא תירץ דמשום דמ"מ חל החלות לרגע, אפשר שלא חל כלל. יבואו החכמים וידונו.
מחילה אין בזה מזור לנפשי
שהרי הכוונה בזה היא גופא דעבר אמימרא דרחמנא וכיצד עבר אם לא חל האיסור והרי יסוד האיסור הוא בחלות ולא במעשה כידוע שרק בזה המחלוקת ועל כרחך שרצונו לומר שעבר בזה שחל מ''מ לרגע מכח מעשיו אלא שבאה התורה והפקיעה את החלות שהחיל נגד רצונה. ואביי ס''ל דבעינן למלקות חלות קיימת ולא כזו שפוקעת. ודו''ק.
אך ראיות אין לי לכאן או לכאן. והטענה הנ''ל שכתבתי אולי יש ליישבה באיזה אופן מ''מ אין מלשון גמ' סתירה להצד הזה
זה גופא מחלוקת אחרונים, דלדעת הגר"ח (חדושי ר"ח הלוי ב"מ לד:), באמת האיסור הוא במעשה גרידא, והסבר הדבר הוא שעשה פעולה נגד רצון ה', וא"צ לשום חלות כלל, משא"כ לדעת הקובה"ע (סימן עד) - האיסור הוא ה'חלות' כמו שכתב כת"ר. ואפשר שנקודת מחלוקתן הוא שאלתך: לדעת הגר"ח א"צ שום דבר לחול, ולכן 'לא חל כלל אפילו לרגע קט', משא"כ הקובה"ע סובר שצריך 'חלות' ולכן ע"כ 'שחל לרגע החלות ואז בטל מכח התורה'
ORI929 כתב:מה זאת אומרת למאי נפקא מינה
אם זה נכון הצד המחודש יהי' בזה ליישב כמה שאלות
מ''מ להבין את האמת זה לא מספיק
HaimL כתב:ORI929 כתב:מה זאת אומרת למאי נפקא מינה
אם זה נכון הצד המחודש יהי' בזה ליישב כמה שאלות
מ''מ להבין את האמת זה לא מספיק
אשמח לדעת מקצת השאלות.
עכ"פ, אפשר אולי לומר שחקירת כבודו היא המחלוקת בין לישנא קמא לבין לישנא בתרא באונס שגירש. דבל"ק לרבא כל ימיו בעמוד והחזיר קאי, משמע דכל ימיו לא עבר אמימרא דרחמנא, כיוון דאכתי בעמוד והחזיר קאי. אבל אם כבר חל רגע אחד מעשה הגירושין, למה לא נאמר לרבא דאיברא דמצווה להחזירה, מ"מ כבר נעשו הגירושין רגע אחד, ונגמר הלאו, והשתא יכול להחזירה ולנתק את הל"ת, כמו ללישנא בתרא, ולא קאי בעמוד והחזיר. אלא דל"מ, הכוונה שלא חל מעיקרא.
וללישנא בתרא הוא איפכא, דאם לא חל אפילו רגע אחד, א"כ, לא חלו הגירושין כלל ועיקר, ואין כאן ניתוק לעשה של ולו תהיה לאישה, אלא דאכתי לא התקיים הלאו, דקאי בעמוד והחזיר, כמו בלישנא קמא. אלא דל"מ, הכוונה שחל רגע אחד, ואז פקע ממנו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים