רון כתב:קיי"ל דהמשחרר עבדו עובר בעשה, אמנם אם שחרר אף שאסור, בודאי שחל השחרור. אך יש לע' מדוע לא נימא אי עביד לא מהני כתמורה ד' ב'.
והנה נראה לומר עפ"י מה שייסד הגרע"א בהא דאי עביד לא מהני, אשר במושכל הפשוט היינו משום דס"ל לאביי דאין כח לאדם לפעול נגד התורה ולכן לא מהני אם עבר אמימרא דרחמנא. אך רע"א לא מבאר כן, אלא דאביי ס"ל ללמוד כן בפשט הכתוב, שכאשר אמרה התורה לא לעשות, כתוב כאן תרתי, א' לא לעשות, ב' שאם עשה "שלא יחול".
ואשר לזה היה נראה לומר דה"מ באיסור לאו, שבזה כייל תרתי כמשנ"ת, אבל באיסור עשה דאנו רק מבינים מה רצון התורה, אך לא כתוב כאן להדיא שלא יחול, הרי שבכה"ג אי עביד מהני, ואשר לזה מיושב היטב הא דמשחרר עבדו, דאינו באיסור לאו רק באיסור עשה "לעולם בהם תעבודו" ולכן ליכא בזה חיסרון של אי עביד לא מהני. עד כאן אמרתי בצעירותי כד הוינא טליא.
אלא שכבר אז הגאון המופלא הרב נחום לבה שליט"א, כתב לי שדבר זה נסתר מגמ' מפורשת בתמורה ה' ב' מהא דמפריש מן הרע על היפה ששאלה הגמ' דנימא אי עביד לא מהני. והתם הרי אינו איסור לאו רק איסור עשה "והרמותם את חלבו ממנו" ודייקינן חלבו אין גירועין לא ותנן תרומתו תרומה. הרי שאף באיסור עשה אמרינן אי עביד לא מהני.
והשתא בשנה זו, ביארתי בשיעור בס"ד, דהנה הגרע"א בכתובות ל' כתב להוכיח דאף באיסור עשה אמרינן אי עביד לא מהני לענין בתולה לכהן גדול מהא דתרומה הנ"ל. ואינו מובן מה ס"ד לחלק עד שהוצרך הגרע"א להוכיח דבר זה מגמ' מפורשת. אך למשנ"ת הוא נפלא בע"ה, דלפי ההבנה של הגרע"א באעל"מ, ודאי שיש מקום גדול לחלק בין איסור עשה לאיסור לאו, אלא שמוכח מגמ' דגם באיסור עשה הוא כך ומסתמא משום דחשיב שהדבר כתוב.
אשמח לשמוע חו"ד הרבנים הגאונים המופלגים דפה אשר קטנם עבה ממתני מתחילה, וידיעתם בתורה מבהילה, ופותחים מן הקטן תחילה, עד אשר פני שבת נקבלה
הוה אמינא כתב:בדומה לשאלה:
לשיטה שחל הפרשת תרו"מ מחומץ על יין, לומדים את זה מבהרימכם את חלבו ממנו שאסור להפריש מהרע על היפה, כלומר שאם הפריש מהרע חל. ע"י הפסוק שצריך להפריש מ"חלבו" [מהיפה] דוקא, ואסור להפריש מהרע, לומדים שבעצם הפרשה מרע על היפה כן חל.
שאל"כ לא נעשה איסור.
(גמ' בפ' הספינה)
ORI929 כתב:מחילה לא הבנתי כוונתך מה באתם ליישב להקשות לא ברור כלל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 223 אורחים