פלוריש כתב:קונטרס מוחזקות ותפיסה (יצא לאור בתש"פ)
.השוחט כתב:מעבר לכל הביוגרפיות, ושלל העובדות בכל חלקי התורה והיראה והמידות. [אם יזכני ה', אולי אתרום גם אני את חלקי הקטן בהמשך].
דומני שישנו דבר אחד שבו היה רבינו יחיד בדורותיו.
איש "נורמלי". נולד נורמלי, ונשאר נורמלי עד הרגע האחרון, עם כל הגדלות הפנימית והמעמד החיצוני.
ולאו מילתא זוטרתא היא כלל וכלל.
ובזה הוא רב מובהק לכל צורב.
מצורף מאמר בנקודה זו שכתבתי הלילה עבור איזה גיליון שיתפרסם בסוף השבוע.
.השוחט כתב:מעבר לכל הביוגרפיות, ושלל העובדות בכל חלקי התורה והיראה והמידות. [אם יזכני ה', אולי אתרום גם אני את חלקי הקטן בהמשך].
דומני שישנו דבר אחד שבו היה רבינו יחיד בדורותיו.
איש "נורמלי". נולד נורמלי, ונשאר נורמלי עד הרגע האחרון, עם כל הגדלות הפנימית והמעמד החיצוני.
ולאו מילתא זוטרתא היא כלל וכלל.
ובזה הוא רב מובהק לכל צורב.
מצורף מאמר בנקודה זו שכתבתי הלילה עבור איזה גיליון שיתפרסם בסוף השבוע.
.השוחט כתב:מעבר לכל הביוגרפיות, ושלל העובדות בכל חלקי התורה והיראה והמידות. [אם יזכני ה', אולי אתרום גם אני את חלקי הקטן בהמשך].
דומני שישנו דבר אחד שבו היה רבינו יחיד בדורותיו.
איש "נורמלי". נולד נורמלי, ונשאר נורמלי עד הרגע האחרון, עם כל הגדלות הפנימית והמעמד החיצוני.
ולאו מילתא זוטרתא היא כלל וכלל.
ובזה הוא רב מובהק לכל צורב.
מצורף מאמר בנקודה זו שכתבתי הלילה עבור איזה גיליון שיתפרסם בסוף השבוע.
וונדרבר כתב:הגר"ד לנדו שליט"א בהספדו עליו הביא מתוך ס' דרשות של בעל הנתיבות, וכנראה הכוונה לס' מילי דאגדתא ושו"ת (מונקאטש תרס"ד) דף י"ג ע"ב, שמבאר (בתוך דברי הספד) את הגמ' [מועד קטן כה:] כי נח נפשיה דרבי אבהו אחיתו עמודי דקסרי מיא, ופירש רש"י הורידו דמעות, עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/#/book/102417/ ... /0/end/0/c
עובדיה חן כתב:
ע"פ צוואתו הוא ביקש לא להיקבר בשורה ראשונה היכן שטמונים רבותיו, אלא בשורה שניה,שזה בין חמיו הרב דיסקין לבין רבי יוסף טולידאנו בן רבי ברוך טולידאנו.זצ"ל
אש משמים כתב:עובדיה חן כתב:
ע"פ צוואתו הוא ביקש לא להיקבר בשורה ראשונה היכן שטמונים רבותיו, אלא בשורה שניה,שזה בין חמיו הרב דיסקין לבין רבי יוסף טולידאנו בן רבי ברוך טולידאנו.זצ"ל
התפרסמה צוואתו?
עשרים הדקות שלי עם ר' גרשון: לפני כ-17 שנה, הייתי בן 15, שיעור ב' בישיבה קטנה בירושלים, למדנו מסכת 'גיטין' בקצב איטי, כי ככה לומדים בישיבות ליטאיות. לי זה פחות התאים, אהבתי לרוץ קדימה, ללמוד מסכתות אחרות, לפעמים החזקתי גמרא אחרת במהלך השיעור עצמו.
לא הייתי לבד, ידעתי לצטט את הרב שך שאומר שחייבים ללמוד לפחות עמוד ליום, וגם את ר' גרשון, שמתנגד לתרבות לימוד העיון האיטית שנכנסה לישיבות. אמרו בשמו שצריך לכרוך את הספר 'ברכת שמואל' (ספר למדני עמוק מאוד שכתוב בשפה לא קריאה, ש"ט) משני הכיוונים. ובכלל, הוא היה סבור שלא צריך ללמוד כל תוספות שעל דף הגמרא, וכי ההחלטה של מדפיסי הש"ס להדפיס את התוספות על הדף מחייבת אותנו? כשם שאנחנו לא לומדים כל רשב"א, אנחנו לא צריכים ללמוד כל תוספות.
אז, חבר שלי, סיפר לי שהוא הרים טלפון לר' גרשון ודיבר איתו על 'דרך הלימוד', ויום אחר הוא מספר שר' גרשון אמר לו ככה, ונתן לו את העצה הזו, ואת העצה ההיא. אמרתי לו: לא הבנתי, אבל איך אתה מדבר עם ר' גרשון. הוא אמר לי, אני פשוט מתקשר מהטלפון הציבורי, ומדבר איתו. אני פשוט לא האמנתי שזה כזה קל, וכזה פשוט. הוא אמר לי כדאי לך להתקשר בין 1 ל-4, הוא בבית בשעות האלו והוא עונה לטלפון. עכשיו, אני מעולם לא הייתי הטיפוס המתייעץ עם רבנים, אני פשוט לא יודע מה לשאול אותם. אבל הסקרנות והריגוש הכריעו אותי, ירדתי לטלפון הציבורי של הישיבה הקטנה, התקשרתי למספר שחברי הביא לי. מספר שמתחיל ב-03. בני ברק. לא עברו שלושה צלצולים, וענה לי קול צלול, שלום. שאלתי אם הגעתי לרב, והקול השיב, כן. ניהלנו שיחה של כעשרים דקות, הוא לא זירז אותי ולא דחק בי, היא הסתיימה כשהיא הסתיימה. הדבר שאני זוכר יותר מכל, זו תחושת ההלם שליוותה אותי כשקולו היה נשמע ענייני וצעיר, הדימוי שהיה לי בראש לאנשים בגיל כזה (הוא היה בן 83) בכלל ולרבנים חרדים בפרט, זה שהקול שלהם סדוק, הדיבור איטי ומגומגם, חצאי הברות שצריך לחבר, יידיש שמתובלת בעברית, אך אצל ר' גרשון זו היתה שיחה רגילה לכל דבר, כשם שמדברים עם אדם מן היישוב, עברית טובה ורהוטה, מדבר לגופו של עניין, ונטול סיסמאות. הדבר השני שזכור לי מהשיחה הזו, היתה הרצינות שבה הוא לקח אותי, הוא לקח אותי כל כך ברצינות עד שהרגשתי לא נעים על כך שבזבזתי לו את הזמן.
הרגשתי שאני עצמי לא נהגתי בו באותה רצינות שהוא נהג בי. הוא רצה לשמוע בדיוק מה ההתלבטות שלי בדרך הלימוד. הוא לא נתן לי להתמקד רק בלימוד, ושאל אותי, מה קורה מבחינה חברתית, והאם יש לי חברותות טובות.
לגופו של עניין, הוא המליץ לי ללמוד את המסכת של הישיבה, ואם אני מספיק את מה שלומדים בישיבה ברצינות, כדאי ללמוד את הדפים במסכת שלא לומדים, ולרכוש שליטה במסכת הנלמדת, לפני שעוברים לעיין במסכתות אחרות. אגב, זו היתה עצה טובה ללא ספק, אך כמובן שלא הצלחתי ליישם. יהי זכרו ברוך.
זה היה עיקר גדול במשנתו של רבינו הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל שנסתלק זה עתה: לא ליצור "שאיפות" ו"אתגרים" מעבר לכשרונות של הבחור הממוצע, על מנת "לסחוט" את כל היכולת שלו עד הקצה... זה לא שווה את הקלקול הנפשי מהרגשת "למה נגרע"!
הוא היה מפציר במגידי השיעורים לא להתעסק בפלפולים חריפים, בהגדרות עמוקות, או בחקירות עדינות ומופשטות. זה לא מתאים לכל אחד, ועלול לגרום ל"ממוצעים" במרכאות להרגיש ממוצעים בלי מרכאות. התורה עצמה במובנה הפשוט כל כך מתוקה ומאירה ומספקת, וכל כך חבל להפסיד הכל בשביל קנאת סופרים מדומה במחברי מערכות ומחדשי חידושים, חבל לקלקל את כל השמחה בתסכול של "למה נגרע".
אברהם כתב:ו... הרב השוחט?... מחכים מאד!
אברהם כתב:או בנוסח זה: הם יסיקו מה קורה כשמתעצלים בהספידו של חכם – מגיע מי שלא מתאים ונוטל את המקרופון...
מקווה שהרגזתי מספיק את החברים שהכירו באמת על מנת לעורר אותם לאחוז בקולמוס ולזכות אותנו בזכרונותיהם.
אברהם כתב:כולנו מחכים לזכרונות של הרב השוחט, ושל עוד ועוד תלמידים חשובים. חבל שמתעכבים מלתאר את דמותו הייחודית של רבינו זצ"ל. ידוע שהמקום הזה זוכה להיות השראה להרבה סופרים ומספידים... וחבל שמתעכבים מלקיים את החיוב להספיד אחר החכם.
אני אמנם למדתי אצלו בשיעור ב', לפני כעשרים וחמש שנה, אבל לא זכיתי להיות מהמקורבים. מכל מקום – במקום שאין אנשים, אהיה איש לרשום כמה שביבי זיכרון. בתקווה שזה ימריץ את המקורבים יותר להתחיל להעלות זכרונות ואנקדוטות מרבינו.
או בנוסח זה: הם יסיקו מה קורה כשמתעצלים בהספידו של חכם – מגיע מי שלא מתאים ונוטל את המקרופון...
מקדש מלך כתב:אברהם כתב:או בנוסח זה: הם יסיקו מה קורה כשמתעצלים בהספידו של חכם – מגיע מי שלא מתאים ונוטל את המקרופון...
מקווה שהרגזתי מספיק את החברים שהכירו באמת על מנת לעורר אותם לאחוז בקולמוס ולזכות אותנו בזכרונותיהם.
לא צריך להתנצל כל כך הרבה. דברים יפים ונפלאים.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 295 אורחים