אמר רבי ברכיה ארורים הרשעים להלן 'ותתפשהו בבגדו ותאמר שכבה עמי' (בראשית לט, יב) כבהמה, ברם הכא ופרשת כנפך על אמתך:
או יאמר, כי בשומעה מי את, אמרה אם כוונת שאלתו להכיר מי אנכי, אנכי רות. ואם הוא אם כשרה אני, אמרה אמתך כמפורש. ואם הכוונה אם אני טהורה בטבילה ומוכנת, אמרה ופרשת כנפיך כי אין הכנה מעכבת, וחזרה לומר אמתך לרמוז אל תשיב פני אחרי אשר נתביישתי כענין האמה, שעל כן מייעד אותה שלא לביישה. ושמא תאמר הלא טוב יהיה בקדושין ושבע ברכות, לזה אמר כי גואל אתה ועל ידי ייבום אין צריך רק ביאה שגומרת ביבמה, שהקדושין הם מאמר מדרבנן שנתקן אחר כך, וזהו כי גואל אתה בתורת ייבום ואין צריך רק ופרשת:
שטייגעניסט כתב:אוסיף עוד כמה שאלות
א: מדוע ייעצה נעמי לרות להציע לבועז לשאתה בדרך כה משונה, להיכנס תחת מרגלותיו באמצע הלילה? ואם תאמר שהייתה בושה להציע לו בפה, הרי בפועל היא דיברה אודות העניין באותו לילה.
הנה על כללות הענין ראוי לשום שכל והבין, הזאת נעמי שיאמרו כלילת דעת ויראת ה' והצנע לכת, ומה ראתה על ככה ומה הגיע אליה, איך אמרה אל רות עצה נבערה הלוך תלך בנשף בערב יום אל המשכב אשר ישכב שם בועז ולגלות מרגלותיו לשכב אצלו להיות עמה ואוי לה לאותה בושה, למה יאמרו הרואים כי בשוקי האיש תרצה וכן לא יעשה. ועל נעמי יפלא כי הכזונה תעשה את כלתה אשר אהבתה וכי התענית בכל אשר התענית, ולא שתה לבה מה תעשה כי יקום בועז משנתו והנה אשה שוכבת מרגלותיו, אולי תבער בו חמתו ויזעק זעקה גדולה ומרה גשו נא אלי סביבותי נערי, ראו באה אלי אשה ותגל מרגלותי ותשכב, רדפו ותפסוה רמסוה גרשוה פטרוה תרכוה מכל המקום הזה, עשו לה כדת עשו לה כנימוס עשו לה כראוי, תוכחת מגולה לעיני כל ישראל ונוסרו כל הנשים ולא תעשינה כדבר הרע הזה כי רע עלי המעשה, ואם אחר שב גם ישיש כמוני היום הלך לבה, ומה תעשה אחרי הבחורים. וגם המה יענו אחריו עזות ומפניה לא יחשכו רוק ותשבע בחרפה. וגם כי מיד בועז לא תצא לה תקלה, הלא מביתה עד גרן השעורים בנשף בערב יום, הלא יפגעו בה כמה וכמה ריקים ופוחזים מאחרי בנשף ואחזו בה, ולא ירפוה עד עשותם נבלה ומושיע אין לה. והמבלי אין שדכנים בישראל, דבר ידברו אל בועז לאמר הלא ראית הנערה הזאת אשר היתה עם נערותיך, והלא שמת לבך אל צניעותה וכשרותה, והגד הוגד לך כל אשר עשתה עם חמותה אחרי מות אישה ותעזוב אביה ואמה ותבא לחסות תחת כנפי ה', ומי כמוה תפרוש גם אתה כנפיך עליה כי היא טובה לך להבנות ממנה, או נעמי בעצמה דבר תדבר היא עם בועז כי קרוב לה האיש ולא ישיב את פניה:
אור עולם כתב:מדובר כאן ביבום שאינו דאו', וצריך קידושין.
אור עולם כתב:קשה לי לקבל שנעמי שלחה אותה לרחוץ ולסוך ולרדת באמצע הלילה, לא להיודע לאיש עד כלותו לאכול וכו' - וכל זה בשביל סתם לדבר איתו.
עזריאל ברגר כתב:בועז הוא אבצן שהיה שופט את ישראל.
ושמא דינו כמלך שמותר בפילגש בלא קידושין?
בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:בועז הוא אבצן שהיה שופט את ישראל.
ושמא דינו כמלך שמותר בפילגש בלא קידושין?
כמדומני שיש על זה דיון מסביב לעניין גדעון
...ומצינו גדולי ישראל נושאין אותה. שנאמר ועיפה פילגש כלב ילדה. וגדעון שופטן של ישראל שדבר בו ה' כתיב בו ופילגשו אשר בשכם ילדה לו. וא"ת שהשופט הרי הוא כמלך מפני שנוהג שררה על הציבור ופילגשו ידועה. נתת דבריך לשיעורים להתירה לבעלי השם.
חי ה' שכבי עד הבוקר (רות ג יג) לפי שהיה יצר הרע יושב ומצערו כל הלילה ואומר לו אתה פנוי ומבקש אשה והיא פנויה ומבקשת איש ואתה למד שהאשה נקנית בבעילה עמוד ובוא אליה ותהי לך לאשה נשבע ליצרו הרע ואמר לו חי ה' אם אגענה ולאשה אמר שכבי עד הבוקר.
ר' יודן אמר כל הלילה היה יצר הרע מקנטרו ומצערו ומפתהו בדברים היא פנויה ואתה פנוי, אתה מבקש אשה והיא מבקשת איש עמוד ובועלה ותקנה אותה בביאה, ונשבע חי ה' ליצרו, ולאשה אמר שכבי עד הבקר.
וכן מצינו ברות שנכנסה למטתו של בועז אחר שטבלה (עיין רות רבה ו, א "אמרה לו טהורה"), וקשה הא צריכים שבעה נקיים אחר שנתפייסו ביחד לישא זה את זו (נדה סו.) ולפי מה שכתבתי ניחא דעדיין לא היתה גזרה זאת.
אור עולם כתב:אשמח לעזרה בהבנה פשוטה - מה ציפו נעמי ורות שיקרה בליל הירידה אל הגורן? מה הייתה התכנית?
עזריאל ברגר כתב:נראה די ברור שרות סברה שהיא נשלחה לגורן על מנת שהוא יבעל אותה שם, ולכן היא עשתה את מעשיה בכיוון הזה.
וייתכן שהיא טעתה בהבנת הענין הזה, אך לפי הבנתה - היא פעלה כהלכה.
HaimL כתב:עזריאל ברגר כתב:נראה די ברור שרות סברה שהיא נשלחה לגורן על מנת שהוא יבעל אותה שם, ולכן היא עשתה את מעשיה בכיוון הזה.
וייתכן שהיא טעתה בהבנת הענין הזה, אך לפי הבנתה - היא פעלה כהלכה.
כיצד יפרש כבודו את הפסוק,
וִיהִ֣י בְשׇׁכְב֗וֹ וְיָדַ֙עַתְּ֙ אֶת־הַמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר יִשְׁכַּב־שָׁ֔ם וּבָ֛את וְגִלִּ֥ית מַרְגְּלֹתָ֖יו ושכבתי וְשָׁכָ֑בְתְּ וְהוּא֙ יַגִּ֣יד לָ֔ךְ אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשִֽׂין׃
שאם יקנה אותה בביאת יבמה, אין אחריה ולא כלום, ולא בעיא שום מעשה של רות, דאפילו בע"כ קני.
מעט דבש כתב:הוא שאל, שאם המטרה היא ביאה, למה אמרה רות "וְהוּא֙ יַגִּ֣יד לָ֔ךְ אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשִֽׂין"; מה בועז צריך לומר לה לעשות, הוא קונה אותה בביאה.
וראה מה שיישב הב"ח.
עזריאל ברגר כתב:נראה די ברור שרות סברה שהיא נשלחה לגורן על מנת שהוא יבעל אותה שם, ולכן היא עשתה את מעשיה בכיוון הזה.
וייתכן שהיא טעתה בהבנת הענין הזה, אך לפי הבנתה - היא פעלה כהלכה.
HaimL כתב:אור עולם כתב:אשמח לעזרה בהבנה פשוטה - מה ציפו נעמי ורות שיקרה בליל הירידה אל הגורן? מה הייתה התכנית?
ובעצם העניין תמוה, כיצד הכשילו רות ונעמי הצדקניות את בועז בעבירה חמורה של קישוי לדעת, כמפורש בגמרא,
ענוותנותו של בועז דכתיב (רות ג, ח) ויהי בחצי הלילה ויחרד האיש וילפת מאי וילפת אמר רב שנעשה בשרו כראשי לפתות
כדכד כתב:HaimL כתב:
מי אמר שהן ידעו שזה מה שיקרה?
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים