הפשוט בפשטותו כתב:לשון השולחן ערוך [סי' ק"ט ס"ב]: "אם מתחיל להתפלל עם ש"צ, כשיגיע עם ש"צ לנקדישך יאמר עמו מלה במלה כל הקדושה, כמו שהוא אומר"
האם הכוונה שיאמר גם את החלקים שאומר רק החזן [ברוב המקומות] "לעומתם ברוך יאמרו/משבחים ואומרים" ו"ובדברי קדשך כתוב לאמר". כך פשטות הלשון
שאלה מצויה מאוד, לא מצאתי דברים כתובים בזה
עושה חדשות כתב:לכאו' זה לאו דוקא כשהתחיל עם הש"ץ ו'צועד' איתו יחד, אלא גם אם במקרה נזדמן שהוא אוחז אחרי ברכת מחיה המתים בשעה שהש"ץ מתחיל קדושה.
עושה חדשות כתב:לכאו' זה לאו דוקא כשהתחיל עם הש"ץ ו'צועד' איתו יחד, אלא גם אם במקרה נזדמן שהוא אוחז אחרי ברכת מחיה המתים בשעה שהש"ץ מתחיל קדושה.
אם עמד להתפלל מקודם הש"ץ ומתוך כוונתו המרובה או מאיזה סיבה הגיע לקדושה עם הש"ץ או להיפך שהתחיל אחר שהתחיל הש"ץ ומחמת שהאריך הש"ץ הגיע לקדושה משמע מיניה [מהא"ר] שם דזה גם לדידיה אינו מותר רק דיעבד.
ומסיים בה; ונ"ל דה"ה כשאין לו עצה אחרת לשמיעת הקדושה.צופה_ומביט כתב:ביה"ל שם:אם עמד להתפלל מקודם הש"ץ ומתוך כוונתו המרובה או מאיזה סיבה הגיע לקדושה עם הש"ץ או להיפך שהתחיל אחר שהתחיל הש"ץ ומחמת שהאריך הש"ץ הגיע לקדושה משמע מיניה [מהא"ר] שם דזה גם לדידיה אינו מותר רק דיעבד.
איש_ספר כתב:בזכרוני, ואולי גם את זה ראיתי פעם בצי"א, על גדול אחד שהיה מאריך מאד בתפילת לחש, והיה מכוון להגיע לקדושה עם הש"ץ. ואולי יש כאן היודע במי מדובר.
הפשוט בפשטותו כתב:לשון השולחן ערוך [סי' ק"ט ס"ב]: "אם מתחיל להתפלל עם ש"צ, כשיגיע עם ש"צ לנקדישך יאמר עמו מלה במלה כל הקדושה, כמו שהוא אומר"
האם הכוונה שיאמר גם את החלקים שאומר רק החזן [ברוב המקומות] "לעומתם ברוך יאמרו/משבחים ואומרים" ו"ובדברי קדשך כתוב לאמר". כך פשטות הלשון
שאלה מצויה מאוד, לא מצאתי דברים כתובים בזה
איש_ספר כתב:הפשוט בפשטותו כתב:לשון השולחן ערוך [סי' ק"ט ס"ב]: "אם מתחיל להתפלל עם ש"צ, כשיגיע עם ש"צ לנקדישך יאמר עמו מלה במלה כל הקדושה, כמו שהוא אומר"
האם הכוונה שיאמר גם את החלקים שאומר רק החזן [ברוב המקומות] "לעומתם ברוך יאמרו/משבחים ואומרים" ו"ובדברי קדשך כתוב לאמר". כך פשטות הלשון
שאלה מצויה מאוד, לא מצאתי דברים כתובים בזה
אומרים הכל.
וראה כאן המקורות לזה
איש_ספר כתב:המקורות מדברים לא רק על נקדש/נקדישך על כל חלקי הקדושה. עי"ש.
עזריאל ברגר כתב:איש_ספר כתב:המקורות מדברים לא רק על נקדש/נקדישך על כל חלקי הקדושה. עי"ש.
אכן יש בזה כמה דעות/מנהגים:
א. לומר רק את הפסוקים.
ב. לומר הכל.
ג. לומר רק נקדש/נקדישך/כתר/נעריצך, אבל לא את מה שאומרים בין הפסוקים.
ובימינו נראה שמנהג העולם הוא כדעה הג', ומעט נוהגים כדעה הב'..
בברכה המשולשת כתב:ויש הנוהגים עד היום כדעה א'
איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:
דפח"ח.האמת אדרוש כתב:מצורף מה שכתבתי בעניותי בעניני נושא זה לפני כמה חודשים. הערות יתקבלו ברצון.
מאמר יפה מאד.האמת אדרוש כתב:מצורף מה שכתבתי בעניותי בעניני נושא זה לפני כמה חודשים. הערות יתקבלו ברצון.
איש_ספר כתב:
זו שאלה רחבה יותר, לא רק כאשר עומד בברכה שלישית, אלא גם אם עומד בשמע-קולנו או אפילו שאר ברכות, הרי תמיד אפשר למצוא נוסח הוספת תפילה שיכלול בתוכו את פסוקי הקדושה הנאמרים כעת ע"י הציבור או איש"ר או י"ג מידות של רחמים וכד'.שמואל שלומוביץ כתב:אף פעם לא הבנתי למה יהא אסור לענות לקדושה אם לא מתפלל יחד עם הש"ץ ממש, לא יהא אלא כשאר אריכות שמותר להאריך ולהוסיף בברכות. ואף שקדושה הוא נוסח שקבוע לענין ענית קדושה, א"א לומר שעניית קדושה אינו מענין הברכה. אולי מישהו יודע להגדיר.
עושה חדשות כתב:זו שאלה רחבה יותר, לא רק כאשר עומד בברכה שלישית, אלא גם אם עומד בשמע-קולנו או אפילו שאר ברכות, הרי תמיד אפשר למצוא נוסח הוספת תפילה שיכלול בתוכו את פסוקי הקדושה הנאמרים כעת ע"י הציבור או איש"ר או י"ג מידות של רחמים וכד'.שמואל שלומוביץ כתב:אף פעם לא הבנתי למה יהא אסור לענות לקדושה אם לא מתפלל יחד עם הש"ץ ממש, לא יהא אלא כשאר אריכות שמותר להאריך ולהוסיף בברכות. ואף שקדושה הוא נוסח שקבוע לענין ענית קדושה, א"א לומר שעניית קדושה אינו מענין הברכה. אולי מישהו יודע להגדיר.
כגון אם עומד בברכת השנים ומתפלל על הפרנסה, יאמר "אתה הוא ה' האלוקים אשר השרפים אומרים לפניך קדוש וכו' ואופנים וחיות לעומתם אומרים ברוך וכו' ואנו מקדישים שמך בכל יום ומהללים לפניך ומתפללים ומקוים לשמך הגדול יהא שמיה רבא וכו' ולמשה עבדך הודעת מקדם מידותך של רחמים ה' ה' אל רחום וחנון וכו', וממך דבר לא יפלא, הטריפני נא לחם חוקי וכו' וכו' וברך שנותינו כשנים הטובות".
ושמא אין להביא ראיה משתיקת הפוסקים שלא כ' כעי"ז שהרי אין דרכם של רבותינו ב'טריקים'.
אבל באמת נראה דאין לעשות כן, דכל כה"ג אם כוונתו לצאת בזה קדושה וכד' יש כאן הפסק בתפילת שמו"ע ואם מתכוין רק לתפילה ממש לא הועיל בזה כלום, וא"א לרקוד על שתי החתונות. ורק אמירת קדושה בברכה שלישית להמתפלל בתכיפות עם הש"ץ נאמר מהלך כזה בהגבלות הנ"ל.
(אבל שמא במקומות אחרים יש עיצות כה"ג, כגון מה שראיתי פעם אצל הגר"א גניחובסקי שאמר למי שבירך ברכה"ת והציבור אומר איש"ר והוא לא הספיק לומר פסוק או דין של תורה ורוצה לענות עימהם, שיאמר 'השומע קדיש צריך שיענה יהא שמיה רבא', והיינו דהוי גם עניית איש"ר וגם קיום מצות ת"ת לגבי ברכה"ת. וזכורני שיש שכ' עוד עצות כה"ג, אבל אין בידי עתה. ומ"מ באמצע שמו"ע י"ל דגרע וכנ"ל).
עושה חדשות כתב:זו שאלה רחבה יותר, לא רק כאשר עומד בברכה שלישית, אלא גם אם עומד בשמע-קולנו או אפילו שאר ברכות, הרי תמיד אפשר למצוא נוסח הוספת תפילה שיכלול בתוכו את פסוקי הקדושה הנאמרים כעת ע"י הציבור או איש"ר או י"ג מידות של רחמים וכד'.שמואל שלומוביץ כתב:אף פעם לא הבנתי למה יהא אסור לענות לקדושה אם לא מתפלל יחד עם הש"ץ ממש, לא יהא אלא כשאר אריכות שמותר להאריך ולהוסיף בברכות. ואף שקדושה הוא נוסח שקבוע לענין ענית קדושה, א"א לומר שעניית קדושה אינו מענין הברכה. אולי מישהו יודע להגדיר.
כגון אם עומד בברכת השנים ומתפלל על הפרנסה, יאמר "אתה הוא ה' האלוקים אשר השרפים אומרים לפניך קדוש וכו' ואופנים וחיות לעומתם אומרים ברוך וכו' ואנו מקדישים שמך בכל יום ומהללים לפניך ומתפללים ומקוים לשמך הגדול יהא שמיה רבא וכו' ולמשה עבדך הודעת מקדם מידותך של רחמים ה' ה' אל רחום וחנון וכו', וממך דבר לא יפלא, הטריפני נא לחם חוקי וכו' וכו' וברך שנותינו כשנים הטובות".
ושמא אין להביא ראיה משתיקת הפוסקים שלא כ' כעי"ז שהרי אין דרכם של רבותינו ב'טריקים'.
אבל באמת נראה דאין לעשות כן, דכל כה"ג אם כוונתו לצאת בזה קדושה וכד' יש כאן הפסק בתפילת שמו"ע ואם מתכוין רק לתפילה ממש לא הועיל בזה כלום, וא"א לרקוד על שתי החתונות. ורק אמירת קדושה בברכה שלישית להמתפלל בתכיפות עם הש"ץ נאמר מהלך כזה בהגבלות הנ"ל.
(אבל שמא במקומות אחרים יש עיצות כה"ג, כגון מה שראיתי פעם אצל הגר"א גניחובסקי שאמר למי שבירך ברכה"ת והציבור אומר איש"ר והוא לא הספיק לומר פסוק או דין של תורה ורוצה לענות עימהם, שיאמר 'השומע קדיש צריך שיענה יהא שמיה רבא', והיינו דהוי גם עניית איש"ר וגם קיום מצות ת"ת לגבי ברכה"ת. וזכורני שיש שכ' עוד עצות כה"ג, אבל אין בידי עתה. ומ"מ באמצע שמו"ע י"ל דגרע וכנ"ל).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 337 אורחים