חבר פורום אוצר החכמה כתב:דרשות הר"ן? חשבתי ברכות נח, א וזוה"ק
גם אני יודע שהקב"ה יכול... השאלה כמובן האם זו הנהגת ה'.
חבר פורום אוצר החכמה כתב:שאלה לי אליכם בעלי המחשבה (כלומר הבקיאים בנושאים כאלו ומכירים את ספרות הראשונים ואחרונים בזה)
הקב"ה עושה ניסים שאינם מלובשים בטבע כלל?
לדוגמא אדם רואה טיל בא מולו וכדי להצילו יש מגוון אפשריות "טבעיות". האם יתכן שהקב"ה ישנה את מעוף הטיל בתשעים מעלות מול עינו של האדם?
תוכן כתב:ובאמת יש לתמוה על הרמב"ם שמצד אחד מרחיק את היוצא מדרך הטבע, ומצד שני, מביא להלכה שמי שרואה את האבן של עוג מברך ברכה.
עקביה כתב:תוכן כתב:ובאמת יש לתמוה על הרמב"ם שמצד אחד מרחיק את היוצא מדרך הטבע, ומצד שני, מביא להלכה שמי שרואה את האבן של עוג מברך ברכה.
איזה ראשון מפרש שלא כפשוטו את המשנה על האבן של עוג [זו משנה, לא גמרא].
הרשב"א, בחיבורו על האגדות, מפרש שלא כפשוטו את האגדה על עוג שהרים הר, אבל את האבן של עוג הנזכרת במשנה הוא כן מבין כפשוטו.
חבר פורום אוצר החכמה כתב:גם לי אין תשובה לשאלה
ודע עוד דיש שלשה מיני הנהגות שהקב"ה מנהיג בהן עולמו אחד הנהגה טבעית שהקב"ה מנהיג בה תמיד כל העולם דהיינו שנותן מטר ע"פ האדמה ומוציא לחם מן הארץ ומצמיח חציר לבהמה וכל ענינים כה"ג ואחד הנהגה נסיית שהיא למעלה מדרך הטבע לגמרי כמו שהיה בעת יציאת מצרים ובקיעת הירדן וכל כה"ג כמו שמפורסם בתורה ונביאים והנהגה כזו שמשתנה הטבע לגמרי איננה רק בשביל כלל ישראל או ליחידי הדור כמו לנביאים ושאר קדושי עליון ויש הנהגה ממוצעת בין נס לטבע דהיינו מדת הברכה שנס נקרא דבר חדש ממש והנהגה זו איננה חדש ממש רק שנשלח ברכה במעשה ידיו ומתרבה הדבר מאד מאד (וכמו שאחז"ל [ב"מ מ"ב] במודד מעשר שצ"ל יהי רצון שתשלח ברכה בכרי הזה) או שמזדמנים לו כל האמצעיים הצריכים לעסק הזה אף שאינו בדרך הטבע ממש ועי"ז מצליח בהעסק ואפילו אם עסקו הוא באיזה דבר פרטי שאינו נצרך רק לאנשים יחידים מזדמנים לו אלו האנשים בעתו ובזמנו ועי"ז מצליח ומתעשר וזהו בכלל מה שאמר הכתוב כי ה' אלקיך הוא הנותן לך כח לעשות חיל ואף שע"פ האמת ההזדמנות הוא ענין נסיי אבל לא מנכר לכל וכ"ז נכלל בכלל ששורה מדת הברכה על העסק הזה והנה ענין הברכה איננה ענין נסיי רק שמורה על השגחת ה' [ותדע שאלו ברכה היה בכלל נס האיך כל אחד מתפלל ומבקש שים שלום טובה וברכה וכו' והלא נס גמור איננו מצוי רק ליחיד הדור כמו לנביאים וכה"ג].
תוכן כתב:בענין האבן שהרים עוג, נניח שעוג היה בגובה שלש מטר. נניח שהרים אבן שמשקלו 2,000 ק"ג. נניח שהיה מסוגל לזרוק אותו מראש ההר על עם ישראל. זה עדיין רחוק מאד, מלהיות נס עצום... גם לשיטת הרשב"א.
חבר פורום אוצר החכמה כתב:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים